Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "belah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "belah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ketegangan berlaku di kedua belah pihak di Selat Melaka.
  2. Ini termasuk membubuh penanda vokal pada kedua-dua belah kiri dan kanan konsonan.
  3. PBB tidak mengiktiraf tuntutan kedua-dua belah pihak untuk kedaulatan ke atas Kashmir.
  4. Dari masa ke masa, susunan berlanjut untuk melatihkan kuasa eksekutif pada belah pihak sovereign.
  5. Portugis dan Johor sentiasa berperang menyebabkan Aceh melancarkan serangan ke atas kedua-dua belah pihak.
  6. Seperti spesies kucing besar yang lain, terdapat bintik putih di belakang kedua-dua belah telinga harimau.
  7. Hubungan ini selalu dikaitkan dengan perasaan cinta atau nafsu syahwat yang memuncak di kedua belah pihak.
  8. Katana biasanya digunakan untuk memotong, dan boleh digunakan dengan menggunakan satu atau dua belah tangan.
  9. Meskipun Perang Dingin telah tamat, status politik Taiwan terus menjadi suatu isu hangat pada kedua-dua belah selat Taiwan.
  10. Pada lambang negara Malaysia, dua ekor harimau yang berdiri di kedua-dua belah perisai melambangkan kekuatan dan keberanian.
  11. Pertahanan Greeks dengan itu mempunyai bahagian tengah yang lemah dengan pasukan penyerang yang kuat di kedua belah sayapnya.
  12. Lima daerah terletak di Eropah pada keseluruhannya, manakala daerah Khizi rentas benua terletak hampir sama luasnya antara dua belah legeh itu.
  13. Bola sepak dimainkan dengan menggunakan kedua-dua belah kaki, tetapi para pemain dibenarkan menggunakan semua bahagian badannya kecuali tangan.
  14. Pada belah geometri penyumbang ke The Educational Times adalah berpengaruh (Miller, Crofton, McColl, Wolstenholme, Watson, and Artemas Martin).
  15. Satu hujungnya membuka kepada faraj melalui serviks, sedangkan hujung yang lain bersambung di kedua-dua belah uterus kepada salur-salur falopia.
  16. Terdapat rongga nasal di bahagian kepala dan enam hingga sembilan segmen insang di kedua belah badan serta sirip besar dari bahagian kepala hingga ekor.
  17. Kedua-dua kambing jantan dan betina tumbuh janggut, malah kebanyakan jenis kambing juga mempunyai sepasang gelambir yang berjuntai pada kedua-dua belah leher.
  18. Daunnya merupakan daun majmuk yang anak-anak daunnya tersusun lurus pada kedua-dua belah tulang daun utama seolah-olah bulu dan mencapai 3 hingga 5 meter panjangnya.
  19. Pergerakan mafia bukan sahaja tertumpu di Itali malah Amerika Syarikat dimana migrasi penduduk di belah eropah ke Amerika yang telah membawa pengaruh mafia ker sana.
  20. Bola bowling yang berat dengan julat berat badan yang berbeza-beza, untuk mengelakkan pergelangan tangan tercedera, mereka harus diambil dengan kedua-dua belah tangan.
  21. Perikatan 13 kanton di Switzerland juga berpecah belah kepada agama tradisi iaitu memihak gereja dan golongan reformasi menyokong bentuk agama fahaman baru iaitu Protestan.
  22. Perjanjian ini diluluskan oleh pungutan suara di kedua-dua belah Ireland, lalut membentuk sebuah Dewan Undangan Ireland Utara yang baru serta jawatan eksekutif yang berkongsi kuasa.
  23. " PBB menyatakan bahawa itu adalah "prihatin" tentang "aksi protes kekerasan" di Kashmir dan reaksi daripada negara India dan menyerukan untuk menahan diri daripada kedua belah pihak.
  24. Tetapi kedua-dua belah pihak tidak puas dan akhirnya pada tahun 1974 sebuah kumpulan yang mahukan persatuan dengan Greece mengadakan rampasan kuasa yang dibalas dengan pencerobohan Turki.
  25. Di bahagian Barat, Palestin terletak di sebelah perairan lepas antarabangsa dari Laut Tengah dengan jarak sekitar 250 km dari Ras El-Nakoura di belah selatan hingga Rafah di bahagian selatan.
  26. Sungguhpun begitu, tentangan terhadap pendapat bahawa hampagas wujud dalam alam semulajadi berterusan sehingga Revolusi Saintifik, dengan ilmuan seperti Paolo Casati mengambil belah pihak anti-vacuist.
  27. Missouri tidak mengadakan pilihan raya gabenor pada tahun 2006, menjadikannya pemilihan ini satu-satunya pertandingan di dalam negeri yang secara tradisinya menyaksikan pertarungan hebat antara kedua-dua belah parti.
  28. Lapangan Terbang Haadyai, sebuah gedung membeli belah dan sebuah hotel dibom oleh kumpulan militan mahu memerdekakan tiga wilayah yang majoriti penduduknya Islam di wilayah selatan Thai -- Pattani, Yala dan Narathiwat.
  29. China di bawah kerajaan Beiyang masih berpecah belah dan tidak berupaya menentang sebarang serangan asing sehingga pelancaran Ekspedisi Utara pada tahun 1926-28 oleh Kuomintang, kerajaan pesaingnya yang berpusat di Guangzhou.
  30. Lingua franca atau bahasa perantara merupakan bahasa perantaraan yang digunakan secara sistematik untuk tujuan perhubungan antara orang-orang yang tidak sama bahasa ibundanya, khususnya bahasa ketiga yang berbeza dari bahasa ibunda dua belah pihak.
  31. Sekiranya anda ingin membeli belah barang keperluan rumah dalam suasana santai dan tenang tanpa kesibukan terlalu ramai orang dan tanpa kesukaran untuk meletak kereta, anda boleh mengunjungi Pasaraya Besar Giant yang terletak 3 km dari bandar Tawau.
  32. Sebagai merakamkan rasa penghargaan kepada Selaman Sdn.Bhd yang telah banyak berbudi terhadap pembangunan kawasan Mamanda,beberapa batang lorong yang terdapat di dalam Dataran D'Palma yang berdekatan dengan pusat membeli belah Ampang Point telah diberi nama Lorong Selaman.
  33. Dwilapisan lipid, juga dikenali sebagai dwilapisan fosfolipid, ialah satu helaian lipid-lipid setebal dua molekul yang disusun supaya kepala fosfat yang bersifat hidrofilik menghala keluar ke arah air di kedua-dua belah dwilapisan manakala ekor hidrofobik pula menghala ke dalam ke arah teras dwilapisan itu.
  34. Di sekitar kawasan metropolitan Johor Bahru, terdapat banyak pusat membeli belah utama seperti Johor Bahru City Sqaure, Galleria @ Kota Raya, KOMTAR Johor Bahru City Centre, Landmark Mall, Plaza Pelangi, The ZON Duty Free, KSL City, Danga City Mall, Holiday Plaza, Pelangi Leisure Mall, Plaza Sentosa, Plaza Angsana dan sebagainya.
  35. Konflik-konflik ganas yang wujud selepasnya menggabungkan agama dan politik dan memperlihatkan pihak yang menyokong kuasa Paus melawan pihak yang menyokong institusi sekular dan hak kedaulatan mereka membuat keputusan-keputusan dalam negeri, terutama apabila keputusan itu melibatkan agama, di kedua-dua belah mazhab Katolik dan Protestant.

No comments:

Post a Comment