Wednesday 23 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "menaiki"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menaiki" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 1459, Sultan Mansur Shah menaiki takhta.
  2. Olaf dipilih menaiki takhta Denmark pada 3 Mei 1376 .
  3. Oleh itu baginda menaiki takhta ketika masih kanak-kanak.
  4. Apabila Fahd mangkat pada 2005, abang-tiri beliau Abdullah menaiki takhta.
  5. Tun Abdul Jalil menaiki takhta kerajaan dengan gelaran Sultan Abdul Jalil IV.
  6. Pantai ini juga mudah dilawati dengan menaiki bas dari Stesen Bas Sungai Petani.
  7. Bandar raya, bandar dan antara wilayah yang menaiki bas jenazah transit digantung.
  8. Dia berlepas ke Stesen Angkasa Antarabangsa menaiki Soyuz TMA-11 pada 10 Oktober 2007.
  9. Pada tahun 1857, Sultan Muhammad mangkat dan Sultan Abdul Samad menaiki takhta Selangor.
  10. Pada 1834 Cambridge Diarist Richard Henry Dana melawat San Francisco menaiki kapal dagang.
  11. Hampir-hampir seluruh bandar dan wilayah di Thailand dapat dikunjungi dengan menaiki bas dari Bangkok.
  12. Perjalanan menaiki kenderaan sendiri ke pantai ini mesti melalui Jalan Persekutuan Laluan Butterworth.
  13. Didalamnya tedapat sebuah kuil Hindu.Untuk sampai ke gua ini pengunjung perlu menaiki 272 anak tangga.
  14. Sultan Sulaiman I, selepas menaiki takhta pada tahun 1518, mengetuai beberapa siri ketenteraan di Balkan.
  15. Selepas Franco meninggal dunia pada 1975, Juan Carlos I telah menaiki takhta dan meneruskan monarki Sepanyol.
  16. Sekiranya menaiki kereta api, anda boleh turun di stesen keretapi Sungai Petani yang terletak di pusat bandar.
  17. Untuk mencapai tingkat bernombor genap dari tingkat bawah, penumpang perlu menaiki tangga bergerak ke dek atas lif.
  18. Mengikut urutan anggota keluarga diraja yang terkini, dia berada di barisan ketiga untuk menaiki takhta sebagai Maharaja Jepun.
  19. Beliau berlepas ke angkasa pada 10 Oktober 2007 dengan menaiki Soyuz TMA-11 yang dilancarkan oleh Stesen Angkasa Antarabangsa .
  20. Untuk ke tingkat-tingkat melebihi 41/42, penumpang perlu menaiki lif segera, kemudian bertukar lif ke tingkat-tingkat tinggi itu.
  21. Pada tahun 1399, cicit Sang Nila Utama, Dharmaraja menaiki takhta kerajaan Singapura dengan gelaran Paduka Sri Maharaja Parameswara.
  22. Sistem Pengawasan Kecemasan untuk cuaca melampau akan diimplemntasikan bagi menjamin keselamatan pelancong yang menaiki pesawat ke Beijing.
  23. Semenjak menaiki takhta, Sultan Iskandar menjalin hubungan erat dengan Singapura, dengan mengeratkan silaturahim dengan pemimpin tertinggi Singapura.
  24. Perkahwinan diraja juga berlaku dengan Champa, Pattani dan Terengganu yang menyebabkan pertukaran dinasti apabila menantu raja menaiki takhta Kelantan.
  25. Dianggarkan seramai 300,000 warga Malaysia bekerja di republik itu dan seramai 150,000 orang menaiki kenderaan berulang-alik untuk bekerja di Singapura.
  26. Baginda menaiki takhta kerajaan negeri Perlis pada 4 Disember 1945 tetapi disebabkan oleh Perang Dunia Kedua, baginda tidak ditabalkan sehingga 12 Mac 1949.
  27. Pada tahun 1603, Raja James VI dari Scotland menaiki takhta dan pada tahun 1604 menandatangani Perjanjian London yang menamatkan permusuhan dengan Sepanyol.
  28. Raja Kecil menjanjikan kepada orang Bugis bahawa sekiranya mereka menolongnya menaiki takhta dia akan melantik ketua orang-orang Bugis sebagai Yang Dipertuan Muda Johor.
  29. Sistem perhubungan yang sukar adalah sebab utama penempatan pasukan polis marin di situ malah, pengangkutan utama ke Bukit Kepong adalah dengan menaiki bot menyusuri Sungai Muar.
  30. Disebabkan ketangkasan dan sifat ingin tahu ini, kambing digeruni kerana bolos dari kandang dengan menaiki pagar dan kurungan secara sengaja mahupun semata-mata kerana senang dipanjat.
  31. KLIA mempunyai satu Terminal Penerbangan Tambang Rendah yang mula beroperasi pada 26 Mac 2006 bagi menampung penumpang yang menaiki AirAsia dan juga penerbangan tambang rendah yang lain.
  32. Dari rantau persisiran barat , tanah tersebut menaiki dari aras laut ke banjaran gunung semenanjung yang panjang (Jabal al-Hijaz) melangkaui iaitu terletaknya dataran tinggi Nejd di tengah.
  33. Permusuhan antara dua kuasa penjajah ini tamat selepas Revolusi 1688 apabila William dari Orange yang lahir di Belanda menaiki takhta Inggeris yang membawa perdamaian antara Belanda dan Inggeris.
  34. Hubungan baik Srivijaya dengan Kerajaan Chola bagaimanapun tidak kekal lama apabila Rajendra Chola I menaiki takhta pada tahun 1012 dan melancarkan perang ke atas Srivijaya pada tahun 1025 masihi.
  35. Hal ini disebabkan Parlimen Jepun masih belum memutuskan sama ada akan menggubal peraturan baru bagi membenarkan seorang perempuan, iaitu anak tunggal Putera Makhota Naruhito, Puteri Aikomenaiki takhta.
  36. Stesen Kereta Api Segamat merupakan laluan kereta api terdekat yang terletak kira-kira 80 kilometer ke utara Muar.Pengunjung boleh menggunakan stesen KTM Segamat seterusnya menaiki bas atau teksi ke Muar.
  37. Kekanda Raja Ibrahim, Raja Kassim anak isteri pertama Tun Wati, menaiki takhta pada tahun 1445 dan memakai gelaran "Sultan Muzaffar Syah" menaiki takhta dan mengisytiharkan Islam sebagai agama rasmi negeri.
  38. Setelah Raja Mihai I dari Romania menaiki takhta dan menggulingkan Ion Antonescu, Romania bergabung dengan Sekutu, namun peranannya dalam menakluki Jerman Nazi tidak diakui oleh Persidangan Keamanan Paris tahun 1947.
  39. Pengunjung yang ingin ke puncak bukit mesti menaiki Land Rover yang disediakan Pejabat Taman Peranginan Bukit Larut di kaki bukit dengan dikenakan tambang RM6 bagi dewasa dan RM3 untuk perjalanan dua hala ke stesen atas bukit.
  40. Yang lama memerintah seterusnya, Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad dari Negeri Sembilan, yang menaiki takhta pada tahun 1933, kemudiannya telah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia pertama.
  41. Jejantas ini juga berperanan sebagai peranti keselamatan, yang mana sekiranya terjadinya kebakaran atau kecemasan seumpamanya di satu menara, para penghuninya boleh mengosongkannya denganmenaiki jejantas ke menara yang satu lagi.
  42. Xavier bertolak dari kota Lisbon pada 7 April 1541 bersama-sama dengan dua orang mubaligh Jesuit yang lain dan Martim Afonso de Sousa, seorang bangsawan yang dilantik sebagai Wizurai Hindia Timur yang baru dengan menaiki kapal yang bernama Santiago.
  43. Jika seseorang pengganti raja itu menaiki takhta apabila raja sebelumnya mangkat dan pengganti itu masih belum berumur 21 tahun , hendaklah Jumaah Majlis Diraja mengadakan seorang pemangku dari kalangan menteri kerajaan yang tidak kira sama ada berdarah raja atau tidak.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...