Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "kacang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kacang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Makanan yang dibuat dari Plantain dan kacang tanah adalah asas kebanyakan makanan di kawasan pantai.
  2. Sebagai contoh, Anura merupakan genus tumbuhan dan juga aturan katak; Aotus merupakan kacang dan monyet.
  3. Hasil pertanian utamanya ialah beras, teh, tembakau, keledek, dan kacang soya; tidak lupa juga hasil sutera.
  4. Banyak bahan-bahan yang bukan bijirin boleh ditambah, dari buah buahan dan kacang kepada lemak yang pelbagai.
  5. Selain itu juga ditanamnya jagung, ubi kayu, keledek, kacang tanah, kacang soya, bijan, kacang kering, dan getah.
  6. Ini menyebabkan kenaikan harga gandum, kacang soya (naik 32%), dan jagung (naik 11%) pada sepanjang tahun tersebut.
  7. Petani Cina dan Indonesia selanjutnya menjinakkan keladi dan kacang, termasuklah kacang hijau, kacang soya, dan azuki.
  8. Subsidi pertanian ini seringnya dikaitkan dengan pengeluaran komoditi yang tertentu seperti gandum, agung, padi, kacang soya, dan susu.
  9. Genom untuk ruji-ruji yang penting dari segi perdagangan termasuk gandum, jagung, barli, rai, sekoi, dan kacang soya kini juga dijujukkan.
  10. Contohnya, pada musim pertama kawasan tanah ditanam dengan pokok kacang panjang, pada musim kedua kawasan tanah yang sama ditanam dengan pokok cili.
  11. Halo halo mengandungi isi nangka, isi kelapa, kacang goreng, keladi, kastard, santan kelapa, dan perahan limau bercampur ais bersama aiskrim di atasnya.
  12. Fenomena Asbut Besar pada tahun 1952 membawa kepada penggubalan Akta Udara Bersih 1956 yang menamatkan gejala kabus "sup kacang pis" yang menodai nama baik London.
  13. Melalui pembiak-bakaan dalam pokok kacang pis, Mendel medapati bahawa progeni mempunyai rupa kedua-dua induk bunga jantan dan betina tanpa menghasilkan rupa perantaraan.
  14. Kambing lebih gemar merenggut pokok menjalar seperti kacang hijau hutan, pokok renek dan rumpai, daripada makan rumput, iaitu lebih bersifat seakan rusa berbanding biri-biri.
  15. Sebagai kesan beberapa langkah pembaharuan tanah, Vietnam kini merupakan pengeluar kacang gajus terbesar dengan satu pertiga keluaran dunia serta pengeksport beras kedua terbesar di dunia selepas Thailand.
  16. Fanesca, sup yang terkenal di Ecuador dibuat dengan berbagai jenis kekacang mengikut musim seperti kacang hijau, kacang lima, kacang lupini, kacang fava atau chochos yang mengandungi susu dan sering dihidangkan dengan ikan kering sejuk.
  17. Nama "Cicero" berasal daripada perkataan cicer, perkatan bahasa Latin untuk "kacang kuda." Plutarch menerangkan bahawa nama itu pada asalnya digunakan oleh seorang nenek moyang Cicero yang mempunyai rekahan pada hujung hidungnya dan yang kelihatan seakan-akan kacang kuda.

No comments:

Post a Comment