Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "belas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "belas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kedua-dua belas ahli senat diangkat oleh GubJen.
  2. Pada bulan Ogos, enam belas ejen bersenjata Indonesia ditangkap di Johor.
  3. Dua belas buah stadium dipilih untuk menganjurkan perlawanan Piala Dunia.
  4. Sehingga 3 Julai 2002, ia dipecahkan kepada dua belas majlis perbandaran.
  5. Pemain berikut telah dipanggil untuk pasukan dalam dua belas bulan yang lalu.
  6. Buat pertama kali sejak dua belas tahun yang lalu, jawatan Presidennya dicabar.
  7. Ia juga melaporkan bahawa sekurang-kurangnya dua belas orang telah terperangkap.
  8. Banyak saingan kesultanan wilayah terjajah di abad keenam belas dan ketujuh belas.
  9. Penyertaannya melibatkan juara liga empat belas negara sepak bola terkuat di Asia.
  10. Tiga belas orang telah dilaporkan tercedera dan lebih daripada tiga puluh orang hilang.
  11. Pertahanan Jitra yang dibina selama tiga bulan musnah dalam masa lima belas jam sahaja.
  12. Negeri Selangor merupakan salah satu daripada tiga belas negeri yang membentuk Malaysia.
  13. Tiga belas isteri dan anak-anak anggota tinggal di berek kelamin di sebelah belakang Balai.
  14. Oleh itu, empat belas bulan selepas kematian suaminya, Catherine bertunang dengan adik suaminya.
  15. Sebagai contoh, sembilan belas (19) ditulis sebagai empat titik di atas 3 tindanan baris melintang.
  16. Tragedi Munich pada 6 Februari 1958 telah mengorbankan lapan pemain dan lima belas penumpang lainnya.
  17. Dianggarkan seramai empat belas ribu pasukan tentera British dan Komanwel di Australia pada ketika itu.
  18. Kira-kira 2,600 orang atlet daripada 82 buah negara menyertai dalam 86 acara dalam lima belas disiplin.
  19. Lima belas acara sukan musim sejuk telah diumumkan sebagai sebahagian daripada Olimpik Musim Sejuk 2010.
  20. Kejohanan ini telah dilancarkan semula pada tahun 2004 dengan 29 kelab-kelab daripada empat belas negara.
  21. Semasa pemerintahan Dinasti kedua belas terdapat perkembangan dalam keadilan masyarakat dan pencapaian pemikiran.
  22. Lima belas hari selepas perayaan Tahun Baru Cina, perayaan Tahun Baru Cina ditamatkan dengan perayaan Chap Goh Mei.
  23. Kejohanan ini tidak diadakan selepas edisi 1971 selama empat belas tahun kerana kekurangan profesionalisme dan faedah.
  24. Dua belas lagi planet mungkin akan menyertai senarai ini apabila maklumat lanjut mengenai bentuk fizikal mereka diketahui.
  25. Apabila seseorang remaja lelaki mencapai umur sebelas hingga enam belas tahun dia akan melalui satu upacara - pemakaian serban.
  26. Orang Melayu, terutamanya di semenanjung Melayu, menganggap cerita legenda Hang Tuah pada abad keempat belas sebagai bapa silat.
  27. Arsenal mempunyai satu rekod top-flight yang terbaik dalam sejarah, setelah selesai di bawah empat belas kali hanya tujuh kali sahaja.
  28. Kemudian, salah satu daripada dua belas plaintif itu menarik diri, tetapi sebelas plaintif yang tinggal meneruskan tuntutan mahkamah mereka.
  29. Walaupun Razaleigh bukannya antara kedua belas plaintif itu, beliau dipercayai secara meluas sebagai pembiaya dan penyelaras tuntutan mahkamah ini.
  30. Tiada langsung perasaan belas kasihan yang ditunjukkan -- terutama sekali kepada mereka-mereka yang disyaki tidak sehaluan dengan perjuangan mereka.
  31. Dia membuat penampilan penuh antarabangsa yang pertama pada tahun 2011, dan sejak itu dia telah membuat empat belas penampilan untuk pasukan kebangsaan.
  32. Dua belas kapal perang dan kapal lain ditenggelamkan atau rosak., 188 kapal terbang dimusnahkan, 155 telah rosak dan 2,403 Amerika kehilangan nyawa mereka.
  33. Walau bagaimanapun, kejayaan ini tidak berterusan; pasukan ini menduduki tempat keempat belas, kelima belas, ketujuh belas dan ketujuh pada musim-musim berikutnya.
  34. Mengakhiri liga di tempat kelima belas pada musim berikutnya menyaksikan Royle meletak jawatan dan digantikan untuk sementara waktu oleh kapten kelab, Dave Watson.
  35. Pada akhir abad ketujuh belas SM pemerintah selatan Mesir melancarkan pemberontakan terhadap Hyksos, pergerakan yang kemudiannya disertai oleh keseluruhan rakyat Mesir.
  36. Ayatollah Ruhollah Khomeini menjadi pembangkang dan pengkritik aktif terhadap pemerintahan Shah Mohammad Reza dan kemudiannya beliau dipenjarakan selama lapan belas bulan.
  37. Sejak awal 1600-an, Dalai Lama yang sering dikenali sebagai pemimpin kerohanian rantau ini, dipercayai merupakan kedatangan AvalokiteÅ›vara, iaitu bodhisattva belas kasihan.
  38. Apabila mencecah usia tiga belas tahun, dalam upacara yang dikenali sebagai Genpuku (元服), kanak-kanak lelaki diberikan wakizashi dan nama dewasa dan menjadi samurai secara rasmi.
  39. Sebagaimana dengan dramatis yang lain, drama-drama Shakespeare dipadankan oleh dramatis-dramatis Zaman Pengembalian tanpa belas kasihan dan rasa hormat yang hanya berkembang kemudian.
  40. Penemuan itu juga telah menjadi bahan sejarah yang tidak ternilai dan merupakan satu-satunya bukti yang menunjukkan kemasukan agama Islam ke Tanah Melayu pada abad keempat belas lagi.
  41. Sami Vedik India percaya bahawa Bumi disokong di atas dua belas tiang agung; semasa waktu malam Matahari lalu di bawah, melalui celah antara tiang tanpa mengenai tiang-tiang tersebut.
  42. Tahun-tahun yang menyusul kemerdekaan ditandai dengan huru-hara politik yang terdiri daripada tiga belas ketua kerajaan yang berlainan, serta sekurang-kurang empat rampasan kuasa tentera.
  43. Pada tahun 1501, bakal Henry VIII menghadiri upacara perkahwinan Arthur, abangnya, dengan Catherine dari Aragon yang ketika itu, masing-masing hanya berumur lima belas dan enam belas tahun.
  44. Bandar raya dan Daerah San Francisco merupakan bandar raya keempat paling ramai penduduk di California dan keempat belas di Amerika Syarikat, dengan anggaran penduduk seramai 744,041 pada 2006.
  45. Dengan realisasi Atman, datangnya belas kasihan, kasih sayang sejagat, dad kesedaran seseorang akan segalanya (peningkatan pengetahuan), lalu membawa kepada Ananda (Kebahagiaan atau Keamanan Kedalaman).
  46. Di lapangan terbang sebatang jalan menyimpang ke barat; selepas menyeberangi Sungai Sarawak di Batu Kitang, di mana terdapat sebuah feri kenderaan, yang berhenti di Krokong lima belas batu dari sempadan Belanda.
  47. ICJ dianggotai oleh lima belas hakim yang dipilih oleh Perhimpunan Agung PBB dan Majlis Keselamatan PBB daripada suatu senarai mereka yang dicadangkan oleh kumpulan-kumpulan kebangsaan di Mahkamah Tetap Timbangtara.
  48. Ketika menduduki takhta kerajaan Terengganu, Sultan Mansur 1 telah menghabiskan empat belas tahun (1746 - 1760) daripada masa pemerintahannya di Riau, terlibat dalam persaingan di antara orang Melayu dengan orang Bugis.
  49. Terdapat dua laluan utama ke bandar: pertama melalui Sungai Sarawak, yang boleh dilalui oleh kapal sehingga enam belas kedalaman; dan yang kedua melalui Sungai Santubong, yang boleh dilalui oleh kapal sehingga dua belas kedalaman.
  50. Pada musim berikutnya, kelab ini telah dibelenggu dengan dakwaan penyelewengan kewangan, menyebabkan penggantungan tujuh belas pemain pada tahun 1906, termasuk kapten Billy Meredith, yang kemudiannya berpindah ke Manchester United.
  51. Pada 26 November 2013, jawatankuasa eksekutif memutuskan untuk mengekalkan kedua-dua perlawanan timbal balas selepas kejayaan Perlawanan Akhir Liga Juara-Juara AFC 2013 dan mengembangkan persaingan untuk sembilan belas ahli persatuan.
  52. Negara-negara membangun' adalah negara-negara empat belas 'terbaik-seterusnya' yang terletak di luar negara-negara 14 teratas di dalam rantau AFC yang menghantar pasukan-pasukan kelab mereka ke Liga Juara-Juara AFC yang lebih berprestij.
  53. Arsenal telah memenangi tiga belas Divisyen Pertama dan kejuaraan Liga Perdana, sepuluh Piala FA dan telah sampai ke perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA buat kali pertama dalam sejarah mereka semasa 2005-06, yang mana mereka telah tewas 1-2 kepada FC Barcelona.
  54. Perubahan-perubahan lain pula termasuk diameter, warna syiling 20 dan 50 daripada perak kepada kuning, dan reka bentuk baru pada muka hadapan yang lain nilai lain motifnya, empat belas titik yang melambangkan tiga belas negeri dan kolektif Wilayah Persekutuan, dan lima garis melintang yang melambangkan lima prinsip Rukunegara.
  55. Malah lebih luar biasa apabila Swans dimainkan kebanyakan separuh kedua dengan sepuluh orang dan akhir lima belas minit dengan hanya sembilan lelaki dua pemain terpaksa bersara akibat kecederaan Swans menarik di sisi lain Bahagian Pertama, Newcastle United, dalam pusingan seterusnya, sebelum tewas secara tipis dalam rakaman itu.
  56. Walaupun orang-orang Cina mempercayai bahawa seekor naga sedang cuba menelan matahari, dan mereka perlu menghalau naga tersebut dengan menjerit, memukul gong, dan periuk bagi membuat bising, mereka tahu bahawa setiap gerhana akan diikuti oleh gerhana berikutnya setiap lapan belas tahun dan sebelas hari kemudian, dan dengan mengira dengan menggunakan tempoh Soros mereka boleh bersedia.
  57. Pengilang telah menggunakan kuasa hidro di tempat lain sejak abad ke-1 sebelum masihi, tetapi di Minneapolis antara 1880 dan 1930 penggunaan kuasa hidro adalah sangat luar biasa, ia telah digambarkan sebagai "pusat kuasa air pandu-terus terbesar dunia yang pernah dilihat." Dalam tahun-tahun awal, hutan di utara Minnesota merupakan sumber industri kayu yang beroperasi tujuh belas kilang papan atas tenaga dari air terjun.

No comments:

Post a Comment