Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "ubat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ubat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jenis-jenis ubat analgesik yang lain ialah:
  2. Manakala arahan cara memakan ubat adalah seperti:
  3. Ubat yang tidak berpaten, dipanggil ubat generik.
  4. Arahan dilabel ubat perlu dipatuhi dengan teliti.
  5. Maklumat yang terdapat pada bekas ubat mengandungi maklumat penting.
  6. Ia digunakan dalam kebanyakan ubat preskripsi analgesik selsema dan flu.
  7. Ambil ubat bersama segelas air kosong supaya memudahkan ubat sampai ke perut.
  8. Label ubat mungkin berbeza namun maklumat yang didapati adalah seperti di bawah:
  9. Ambil ubat lima hingga sepuluh minit selepas makan untuk mengelakkan kesan gastrik.
  10. Pepatung juga pernah digunakan sebagai ubat pada zaman dahulu di negara China dan Jepun.
  11. Pada abad ke-19, oksigen bercampur dengan nitrus oksida dan digunakan sebagai ubat bius.
  12. Sesetengah ubat perlu diserap dengan cepat supaya dapat bertindak dengan lebih berkesan.
  13. Kesan lain sekiranya ubat tidak habis dimakan ialah ia boleh menyebabkan kesan rintangan.
  14. Sesetengah ubat boleh menyebabkan kesan gastrik oleh itu ambil selepas atau bersama makanan.
  15. Pokok herba telah lama digunakan orang Melayu dan Cina sebagai bahan ubat atau penguat tenaga.
  16. Kebanyakan ubat OTC dianggap selamat untuk kebanyakan orang jika diambil seperti dalam arahan.
  17. Ambil ubat satu jam sebelum makan dan TIDAK dua minit sebelum makan, atau dua jam selepas makan.
  18. Sekiranya terdapat makanan di dalam perut, maka kesan penyerapan ubat akan berkurangan atau hilang.
  19. Mungkin terdapat banyak lagi ubat baru yang boleh dibekalkan oleh tumbuhan yang masih belum ditemui.
  20. Oleh itu jika dikunyah lapisan ini akan hancur dan penyerapan ubat yang berkesan tidak dapat dicapai.
  21. Di Malaysia pula, kebenaran penggunaan ubat perlu diperolehi daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.
  22. Namun jika anda terlupa mengambil ubat sebelum makan anda perlu ambil dua jam selepas makan ketika perut kosong.
  23. Banyak orang telah bercakap - dan melabur - dalam bidang bioteknologi dengan harapan ubat ajaib dapat dihasilkan.
  24. Dalam keadaan begini, ubat antibiotik yang lazim diberikan sudah tidak dapat memberi sebarang kesan untuk membunuhnya.
  25. Walaupun kini terdapat sebilangan kecil ubat mujarab, secara umumnya revolusi tidak terjadi dalam bidang farmaseutikal.
  26. Sekiranya anda ambil antibiotik untuk jangkitan, pastikan anda habis makan ubat tersebut meskipun anda sudah berasa sihat.
  27. Dari tahun 1989 hingga 1910, heroin dipasarkan sebagai pengganti morfina tidak menagihkan serta ubat batuk untuk kanak-kanak.
  28. Sesetengah ubat makan terdapat satu lapisan di atasnya, di mana lapisan ini akan hancur dan ubat dapat diserap sebaik sahaja sampai ke perut.
  29. Kokaina dan heroin dijual sebagai ubat berpaten pada abad ke-19 dan awal abad ke-20, dan digunakan sebagai ubat untuk beberapa jenis penyakit.
  30. Kemudiannya, di bawah polisi pengasingan isolationism Tokugawa Shogunate, senjataapi dan ubat bedil sematin terkawal dan tidak diperdagangkan.
  31. Tumbuh-tumbuhan menghasilkan oksigen, makanan, gentian, bahan api, dan ubat yang membenarkan bentuk-bentuk hidup yang lebih tinggi untuk wujud.
  32. Lapisan ini bertindak sebagai pelindung untuk mengelakkan kesan gastrik dan fungsi lain juga sebagai kawalan terhadap kadar serapan ubat di perut.
  33. Ini kerana bakteria masih terdapat di tempat jangkitan dan sekiranya ubat gagal dihabiskan, bakteria tidak akan sepenuhnya mati dan jangkitan boleh berulang.
  34. Selain itu, gejala tarikan opioid boleh dirawat menggunakan ubat seperti clonidine untuk hiperaktif simpatetik dan benzodiazepine untuk keresahan dan insomnia.
  35. Akan tetapi, perkembangan terbaru dalam ubat berasaskan antibodi monoklon mengesyorkan bahawa bioteknologi kini telah mempunyai fungsi dalam penjualan farmaseutikal.
  36. Senjata samurai yang digemari adalah yumi atau busar komposit dan ia kekal tidak berubah selama beberapa abad sehingga kemasukan ubat bedil dan rifle pada abad ke 16.
  37. EDQM dianggotai oleh ahli farmasi, kimia, biokimia, biologi, statistik, arkib, juruteknik dan jurutera yang membuat kajian menguji kualiti ubat yang dihasilkan di Eropah.
  38. Apabila tembok yang sesetengahnya mencecah 4.5 meter kelihatan terlalu kukuh untuk ditanggalkan, dia memutuskan bagi memusnahkan Kota A Famosa dengan menggunakan ubat bedil.
  39. Probiotik memulihkan keseimbangan mikroflora, yang menjadi tidak seimbang akibat sesetengah ubat seperti antibiotik yang membunuh semua jenis bakteria termasuk bakteria baik.
  40. Keselamatan Tanah Air Amerika Syarikat telah melarang semua cecair dan gel di dalam bagasi tangan untuk semua penerbangan, kecuali makanan bayi dan ubat preskripsi atas nama pemegang tiket.
  41. Tumbuhan berbunga turut memberikan sumber ekonomi dalam bentuk kayu, kertas, fiber , ubat-ubatan (digitalis, ubat gegat), tumbuhan hiasan dan hiasan taman (landscaping), dan banyak lagi kegunaan lain.
  42. Kini, semua cecair diharamkan, termasuk minuman, gel rambut, ubat gigi, lipstik, pelindung cahaya matahari, dan losen tangan, disebabkan kesangsian bahawa kimia-kimia cecair akan digunakan dalam serangan-serangan.
  43. Catatan penulis: Contoh penyakit yang ada akibat gejala ini ialah wabak sifilis ketika "medieval ages" dan sekarang pula timbul penyakit HIV/ AIDS yang masih tidak mempunyai ubat pencegah atau rawatan untuk pulih.)
  44. Pesakit yang akan melakukan pembedahan khususnya pada bahagian abdomen juga biasanya diperlukan berpuasa lebih kurang 10 jam sebelum pembedahan bermula, mereka juga akan diberikan ubatpelawas bagi menggalakkan pembuangan air besar yang lebih cepat.
  45. Buatan-buatan Poland termasuk pakaian, ilmu elektronik, kereta, bus , helikopter (PZL Åšwidnik), perlengkapan pengangkut, lokomotif, pesawat (PZL Mielec), kapal, teknik militer (termasuk tangki, sistem SPAAG), ubat (Polpharma, Polfa, dll), makanan, produk kimia dll.
  46. Secara umum, ubat dibahagi kepada dua kumpulan; (1) tanpa preskripsi (OTC - Over the Counter atau 'Atas Kaunter'), iaitu ubat yang boleh dibeli di farmasi dan pasar raya tanpa sebarang halangan, dan (2) dengan preskripsi, iaitu ubat yang dibenar dan dicadangkan oleh doktor.
  47. Contohnya, kebanyakan bakteria berpenyakit tidak boleh lagi dihapuskan dengan sesetengah ubat antibiotik yang mula-mulanya nyata berkesan ketika diperkenalkan berpuluh-puluh tahun dahulu, tetapi bakteria ini telah berevolusi sehingga tidak lagi terjejas oleh antibiotik yang sama.
  48. Sebaik sahaja selepas penangkapan-penangkapan pertama, peraturan-peraturan penumpang dipinda untuk penerbangan-penerbangan antara Amerika Syarikat dan United Kingdom untuk melarang sebarang cecair, termasuk minuman, gel rambut, ubat gigi, lipstik, pelindung cahaya matahari, dan losen tangan, disebabkan kesangsian bahawa kimia-kimia cecair telah dirancangkan untuk kegunaan dalam serangan-serangan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...