Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "kualiti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kualiti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini menggambarkan satu kualiti dan simbol kebanggaan selamanya.
  2. Hampagas kualiti rendah telah digunakan bagi menyedut selama beberapa tahun.
  3. Ia adalah piawai untuk mengukur kualiti hidup, khususnya kebajikan kanak-kanak.
  4. Tekanan rendah menunjukkan kualiti tinggi, sungguhpun pengubah lain juga perlu diambil kira.
  5. Memperbaiki taraf dan kualiti hidup rakyat melalui pelajaran, latihan, kesihatan, kemudahan infrastruktur dan lain-lain.
  6. Dengan pengenalan Blu-ray, rakaman serta penyimpanan jumlah data yang besar yang menyamai kualiti HDTV dapat dilaksanakan.
  7. Dadah ini akan mengubah kualiti subjektif persepsi, fikiran dan emosi dengan membatalkan penghantaran neurotoksin ensefalus.
  8. Quantum mekhanik menetapkan had bagi kualiti terbaik hampagas, menjangkakan bahawa tiada isipadu ruang boleh kosong sepenuhnya.
  9. Pelaburan yang berterusan dalam pemain dalam musim berikutnya, dan hasil mula menampakkan hasil dengan peningkatan kualiti pemain.
  10. Pedang-pedang ini direka sebagai pedang pemotong, meskipun poin-poin efektif menjadi umum untuk mengbalas peningkatan kualiti zirah.
  11. Penduduk Penan menuduh syarikat pembalakan itu hanya mementingkan keuntungan dan menjejaskan kualiti hidup penduduk di perkampungan mereka.
  12. Induk untuk pengeluaran biji benih D x P dipilih berdasarkan hasil tandan dan komponen kualiti tandan dari pokok yang diketahui salasilahnya.
  13. Ia berada di kedudukan nombor satu dari segi kualiti hidup di kalangan bandar-bandar besar Eropah pada tahun 2012 berikut laporan oleh majalah fDi.
  14. Pada akhir tempoh ini, kualiti pedang bertambah baik sehinggakan ia tidak lagi digelar 'shinto', tetapi dengan panggilan lebih hormat 'shin-shinto'.
  15. Keunikan prasekolah yang dianjurkan Kementerian Pelajaran Malaysia ialah aktiviti kumpulan yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi dan intelektual.
  16. Selain itu, keputusan peperiksaan di bawah sistem penilaian baru STPM akan dipantau oleh wakil dari Taksiran Cambridge untuk mengekalkan kualiti dan piawaian
  17. Terbaru, Jabatan Alam Sekitar Malaysia pada 8 Oktober menyatakan kualiti udara di empat negeri sebagai tidak sihat iaitu di Johor, Melaka, Pahang dan Terengganu.
  18. Bilangan penduduk di negeri ini juga, merupakan yang terbanyak di Malaysia dengan kualiti hidup yang tinggi dan kadar kemiskinan negeri yang terendah di Malaysia.
  19. Pada 2001, pusat bandar raya ini telah diwartakan sebagai salah satu Tapak Warisan Dunia UNESCO dan dari segi kualiti hidup, bandar ini terletak di tempat ketiga.
  20. IPM digunakan untuk membezakan adakah sesuatu negara itu sebuah negara maju atau negara membangun, selain daripada mengukur kesan dasar ekonomi pada kualiti hidup.
  21. Komponen kualiti tandan seperti peratusan perahan minyak dan hasil isirung ditentukan melalui kaedah 'analisis tandan', dengan 3 - 5 tandan dianalisis bagi setiap pokok.
  22. EDQM dianggotai oleh ahli farmasi, kimia, biokimia, biologi, statistik, arkib, juruteknik dan jurutera yang membuat kajian menguji kualiti ubat yang dihasilkan di Eropah.
  23. Ia juga menandakan tempoh kemerosotan dalam kualiti penghasilan pedang, apabila katana secara beransur digantikan dengan gunto: pedang saber murah untuk pegawai tentera laut.
  24. Angkasa luar dan medium interstelar merupakan hampagas berkualiti tinggi secara semulajadi, kualiti hampagas lebih baik boleh dicipta secara buatan dengan teknologi masa kini.
  25. Negara ini ditempatkan ketiga dalam Indeks Pembangunan Manusia 2005 oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dan keenam dalam indeks kualiti hidup sedunia 2005 oleh The Economist.
  26. Misi MOSTI adalah untuk mewujudkan sebuah persekitaran yang berdaya saing untuk kemajuan dalam bidang sains dan teknologi dengan maksud menjana pengetahuan kemewahan dan meningkatkankualiti hidup melalui pembangunan lestari.
  27. Asalnya tiket yang dikeluarkan adalah percuma, namun atas sebab menjaga kualiti dan piawai sistem penyelenggaraan jejantas dan pelantar pemandangan yang dilihat semakin memerlukan kos yang tinggi, pihak pengurusan Jejantas Menara Berkembar Petronas telah mengambil keputusan untuk mengenakan caj lawatan pada harga yang berpatutan.
  28. Dalam sesetengah ayat, kualiti Islam sebagai kepercayaan dalaman ditegaskan: "Barangsiapa yang Allah kehendaki untuk memberi panduan kepadanya nescaya Dia melapangkan dadanya kepada Islam." Ayat lain menghubung islām dan dÄ«n (lazimnya diterjemahkan sebagai "agama" atau "cara hidup"): "Hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agamamu (dÄ«n) dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama kamu." Manakala ada pula yang menggambarkan Islam sebagai perbuatan kembali kepada Allah—lebih dari hanya penyataan pengesahan keimanan.

5 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...