Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "timbul"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "timbul" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Masalah ini timbul terutamanya di kalangan orang tua.
  2. Oleh itu, timbul jenis-jenis tulisan seperti berikut:
  3. Kerosakan timbul ekoran ketiadaan ujian terhadap torpedo-torpedo tersebut.
  4. Ancaman yang timbul semenjak Perang Dunia I dengan pengenalan kapal selam.
  5. Ini bagi menyekat kepercayaan karut yang timbul kesan daripada cerita-cerita sedemikian.
  6. Sel organisma perlu mengawal pengekspresan gen bagi mengelakkan masalah patologi yang boleh timbul seperti barah.
  7. Satu lagi pemberontakan adalah Pemberontakan Boxer yang timbul akibat kebencian terhadap Barat yang suka menjajah.
  8. Situasi terkini penggunaan bahasa Inggeris di luar lingkungan negara-negara berbahasa Inggeris timbul dari beberapa punca.
  9. Banyak rumah perjudian kecil yang timbul dalam kuil atau tempat-tempat suci di pinggir bandar dan kampung di seluruh Jepun.
  10. Pembahagian kerja mengikut jantina mungkin timbul untuk membolehkan manusia memperoleh makanan dan sumber lain dengan lebih cekap.
  11. Bagaimanapun, istilah "Melayu" adalah sangat baru dan timbul buat pertama kali dalam tulisan Cina antara tahun 644 dan 645 Masihi.
  12. Pada tahun 2006, tekanan besar yang timbul daripada tuduhan-tuduhan rasuah menyebabkan Thaksin Shinawatra mengadakan pilihan raya kilat.
  13. Negeri-negeri Akan yang menyusul seperti persekutuan Ashanti dan negerui-negeri Fante dipercayai timbul dari petempatan Bono asal di Bono Manso.
  14. Nicholas dari Myra dan unsur-unsur Mitologi Nordic dengan mitologi Kristian, sementara penampilan modennya dipercayai hanya timbul pada abad ke-19.
  15. Lantas timbul kesedaran di kalangan orang Melayu yang dapat merasakan bahawa mereka telah tertinggal dan tertindas di bumi sendiri akibat kemiskinan.
  16. Setelah Rejim Tentera Berkuasa, maka timbul gerakan-gerakan kontra-revolusi yag bertujuan untuk mengembalikan demokrasi di Suriname dengan rampasan kuasa.
  17. Pada awalnya banyak persoalan kombinatorik dianggap terpencil, hanya memberikan penyelesaian ad hoc kepada masalah yang timbul dalam beberapa konteks matematik.
  18. Langkah dianjurkan oleh Islam ialah langkah mencegah kerana ia jauh lebih baik daripada usaha memperbaiki atau mengatasi masalah yang timbul akibat gejala sosial ini.
  19. Akhbar internet Malaysiakini bermula apabila timbul keperluan untuk melaporkan pemecatan dan penangkapan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998.
  20. Penciptaan diod laser biru yang praktikal oleh Shuji Nakamura timbul sebagai sensasi, namun tuntutan mahkamah paten yang berpanjangan menangguhkan pengeluaran komersial.
  21. Selepas ketibaannya, permusuhan timbul di Burma, dan Brooke dihantar ke Burma bersama-sama dengan sepasukan askar Syarikat Hindia Timur Inggeris ke Lembah Brahmaputra, pada tahun 1825.
  22. Pada pagi hari itu, kira-kira 8:25 , satu letupan yang sangat besar memberi isyarat permulaan, mengapa kelihatan acara utama ini keletusan episod? 8 km kolum lava timbul daripada kawah.
  23. Di kebanyakan negara-negara tersebut, penggunaan bahasa Inggeris dilihat sebagai cara mengelakkan kesulitan politik yang timbul dari menjulang mana-mana bahasa pribumi sebagai lingua franca.
  24. Apabila istilah ini timbul pada akhir abad ke-15, benua-benua Amerika agak baru kepada orang Eropah yang mula-mulanya menyangka bahawa dunia hanya terdiri daripada Eropah, Asia, dan Afrika .
  25. Walau bagaimanapun, tidak lama kemudian, istana Kota Bharu tersebut telah ditukar nama kepada Istana Balai Besar ekoran kekeliruan yang timbul di antara nama tempat dan juga nama sebuah istana.
  26. Idea penubuhan saluran berita bahasa Inggeris oleh Al Jazeera timbul pada sekitar tahun 2003 dengan matlamat menjadi sebuah saluran berita alternatif bagi mengimbangi arus media perdana semasa.
  27. Kekeliruan sering timbul dikalangan penutur bahasa Melayu akan perkara ini kerana kebanyakan mereka tinggal di dalam Persekutuan Malaysia dimana perkataan state seringkali dirujuk sebagai negeri.
  28. Istilah ini kemudiannya diguna pakai secara meluas." Sebenarnya istilah Bahasa Malaysia itu tidak disumbangkan oleh YAB Tunku Abdul Rahman, tetapi timbul secara spontan selepas tragedi 13 Mei 1969.
  29. Note: Masalah perkongsian stadium San Siro yang timbul pada pusingan kedua tidak berlaku kerana Internazionale bermain leg pertama di tempat sendiri dan AC Milan bermain leg kedua di tempat sendiri.
  30. Tengkarah utama timbul semasa pertunjukan awam pada 2 January 2004, apabila Irwin mengangkat anak lelakinya, Bob, di salah satu tangannya sambil menyuap bangkai ayam kepada buaya dengan tangan sebelahnya.
  31. Beliau meninggal dunia beberapa bulan kemudian lalu diwarisi oleh anak lelaki kelapan beliau Hung Taiji yang timbul selepas satu pergelutan politik singkat di kalangan pesaing berpotensi lain sebagai Khan baru.
  32. Catatan penulis: Contoh penyakit yang ada akibat gejala ini ialah wabak sifilis ketika "medieval ages" dan sekarang pula timbul penyakit HIV/ AIDS yang masih tidak mempunyai ubat pencegah atau rawatan untuk pulih.)
  33. Beliau sedar bahawa sekiranya beliau bertindak demikian pertelagahan sudah tentu akan timbul dan Suruhanjaya Sempadan akan menghadapi jalan buntu bagi menyelesaikan kekusutan berhubung dengan penetapan sempadan Kelantan Petani.
  34. Menurut tradisi, mereka disuruh membuat perjalanan ke selatan sehingga menemui dua buah gunung berapi yang timbul daripada sebuah tasik, dan berhenti apabila mereka tiba di Ometepe, pulau gunung berapi air tawar yang terbesar di dunia.
  35. Pertempuran ini bermula dengan kegagalan Raja Abdullah untuk menangani pertikaian yang timbul diantara pengikut Tok Bandar Yasih, wakil Raja Abdullah di Kuala Lumpur, dengan masyarakat Batu Bara di Kuala Lumpur yang dipimpin oleh Mohamed Akib.
  36. Siam diwakili oleh Kapten Luang Snam Ridhigrai manakala British oleh R.R Gouling.Kesukaran yang timbul akibat dari aliran sungai di dalam bumi, telah diatasi dengan membuat garisan itu berada hampir dengan tempat yang menjadi pemisah punca sungai tersebut.
  37. Persamaan kebezaan timbul dalam pelbagai bidang sains dan teknologi: apabila hubungan berketentuan yang melibatkan kuantiti yang berubah-ubah tanpa henti dan kadar perubahannya dalam angkasa dan/atau masa (dinyatakan sebagai terbitan) diketahui atau diharapkan.
  38. Fungsi-fungsi utamanya adalah untuk menyelesaikan pertikaian undang-undang yang dirujuk kepada ia oleh negara dan memberi pendapat berkenaan persoalan berkait undang-undang yang timbul kepada organ dan agensi yang dibenarkan merujuk kepadanya untuk mendapat jawapan.
  39. Pengiktirafan bersejarah terhadap kekuasaan bahasa Inggeris di Eropah timbul pada tahun 1995 ketika, bahasa Inggeris menyertai bahasa Perancis dan Jerman sebagai salah satu bahasa urusan di Suruhanjaya Eropah yang ketika itu baru disertai Austria, Finland dan Sweden.
  40. Jawatan Yang di-Pertuan Agong diwujudkan hasil daripada Suruhanjaya Reid yang merangka Perlembagaan Persekutuan.Cadangan jawatan Yang Dipertuan Agong timbul berikutan tentangan terhadap penubuhan Malayan Union yang dilihat ingin menghapuskan Institusi Raja-Raja Melayu.
  41. Fenomena cuaca terhasil akibat dari perbezaan suhu seluruh dunia, yang timbul sebahagian besarnya kerana kawasan yang lebih dekat kepada tropika, di sekitar khatulistiwa, menerima lebih tenaga dari Matahari berbanding bahagian utara dan selatan, lebih dekat kepada kutub Bumi.
  42. Apabila aksara tanda petikan tunggal (') digunakan untuk memetik nilai atribut, maka aksara itu juga harus dikeluarkan sebagai ' atau ' (TIDAK patut dikeluarkan sebagai ' kecuali dalam dokumen XHTML) apabila timbul di dalam nilai atribut itu sendiri.
  43. Punca pertikaian ini timbul apabila pihak Siam mengemukakan cadangan agar bahagian selatan Bukit China diserahkan kepada Siam serta menjadikan Kaki Bukit sebagai garisan sempadan kerana pengairan sungai dari kawasan pergunungan ke Kaki Bukit telah membentuk garisan pemisah antara Setul-Perlis.
  44. Walaupun berbagai-bagai khabar angin yang menyatakan bahawa Ban ialah ahli Gereja Penyatuan, dan kemudian laporan timbul yang melaporkan yang Ban ialah anggota "kumpulan tanpa Gereja", The Economist mengesahkan pada bulan Januari 2007 yang dia bukan anggota atau ahli mana-mana kumpulan keagamaan atau gereja.
  45. Seri Paduka Baginda, Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin, telah mengeluarkan penyataan rasmi menerusi Titah Khas Istana Negara Dibawah Duli Tuanku pada 3 Julai 2011 bagi meminta semua pihak agar berfikir kembali tentang implikasi penganjuran perhimpunan dan demontrasi jalanan, dengan kaedah menumpukan akan kesan yang akan timbul dari pelaksanaan perhimpunan, selanjutnya memikirkan masa hadapan kearah kemakmuran dan pembangunan negara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...