Friday 25 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengatakan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengatakan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pihak pembangkang mengatakan bahawa pengundian itu dimanipulasi.
  2. Dan ada yang mengatakan sesuatu yang tidak bercampur dengan dosa.
  3. Pada 24 April 2004 wilayah utara mengatakan "ya" kepada persatuan.
  4. Ia adalah angkara imperialis, kapitalis, yang mengatakan Mugabe adalah penjahat.
  5. Paul Wheatly tanpa ragu mengatakan bahawa Langkasuka terletak di Patani sekarang.
  6. Laporan dari pedagang British turut mengatakan mengenai orang negrito di Borneo .
  7. Pada 1393, charter dari Joanna mengatakan Anderlecht sebahagian daripada Brussels.
  8. Di New York, duta China ke PBB mengatakan bahawa ujian peluru Korea Utara "dikesali".
  9. Daerah selatan (yang dipimpin Tassos Papadopoulos) mengatakan "tidak" kepada persatuan.
  10. Pendapat lain mengatakan Kerajaan Gangga Negara diasaskan oleh Raja Khmers dari Kemboja.
  11. Malah ada yang mengatakan bahawa falsafah merupakan sesuatu yang tidak dapat ditakrifkan.
  12. Anwar mengatakan bahawa penyingkirannya adalah kerana perbezaan politik antaranya dan Mahathir.
  13. Ada juga yang mengatakan bahawa namanya datang daripada perkataan "kilatan" atau "kolam tanah".
  14. Laporan yang sama juga mengatakan bahawa sekurang-kurang sebuah video kesyahidan telah dijumpai.
  15. Manakala 1% pengundi pula yang terdiri dari 14,222 pengundi mengatakan himpunan perlu dibatalkan.
  16. Pliny Si Tua mengatakan nama negara itu datang dari anak Hephaestus (aka Vulcan) bernama Aethiops.
  17. Bilangan letusan telah bertambah, dan terdapat laporan yang mengatakan letupan besar telah berlaku .
  18. Dan yang jelas lagi tidak ada dalil al-Quran serta al-hadis mengatakan bahawa suara wanita itu aurat.
  19. Khabar angin mengatakan Tentera Sabil dari Sungai Manik hendak datang ke Kampung Baru tetapi tersekat.
  20. Mungkin kerana kata orang tua-tua yang mengatakan bahawa "budak-budak jangan pegang duit banyak banyak".
  21. Jika ianya tidak dibenarkan, pasti ada kenyatan yang mengatakan kanak-kanak tidak dibenarkan menjadi Imam.
  22. Hal ini bertentangan dengan teori Charles Darwin yang mengatakan bahawa manusia moden berasal dari Afrika.
  23. Para pengkritik juga mengatakan Subang masih boleh diperbesarkan dimeskipun kerajaan menyatakan sebaliknya.
  24. Ada pula yang mengatakan nama bandar ada hubungan dengan bangsa China, kerana bunyinya yang sedemikian rupa.
  25. Legenda mengatakan bahawa Ratu Dido mengasaskan kota ini, sebagaimana diceritakan oleh Aeneid, mahakarya Rom.
  26. Mantan perdana menteri mengatakan hal ini dalam hubungannya dengan penurunan pengetahuan Islam pada abad ke-20.
  27. Teori mengatakan pada akhir Zaman Devon, pergerakan plat tektonik mengakibatkan perubahan besar pada alam sekitar.
  28. Lagipun dengan mengatakan "Al-" sebagai awalan bermakna ada banyak tuhan yang berbeza yang boleh dipanggil Alihah .
  29. Rekod-rekod tertua yang merujuk kepada perkahwinan mengatakan bahawa perkahwinan adalah satu adat resam yang mantap.
  30. Ketika pertemuan itu Ibrahim Yaakob mengatakan bahawa rakyat di Tanah Melayu ingin bersatu dalam negara Indonesia Raya.
  31. Tekaan terkini mengatakan bahawa beliau menghidapi penyakit Chagas disebabkan oleh gigitan serangga di Amerika Selatan.
  32. Ada di antara dokumen-dokumen ini menyatakan bawah jalur teratas berwarna merah dan ada pula yang mengatakan sebaliknya.
  33. Ada yang mengatakan nama tersebut mempunyai kaitan dengan tempat asal pendatang dari Sumatera itu, yakni Kampung Kuantan.
  34. Penyokong-penyokong Razaleigh berasa susah hati tentang pemilihan ini yang mereka berkeras mengatakan telah dimanipulasi.
  35. Satu lagi teori mengatakan bahawa ia datang dari Sabak, perkataan Melayu yang ertinya tempat di mana gula kabung diekstrak.
  36. Ada pula pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu orang-orang Melayu dari Kuala Lumpur..
  37. Mahathir berkeras mengatakan bahawa perbuatan ini telah membebaskan badan kehakiman Malaysia daripada cara pemikiran penjajah.
  38. Pemandu tempatan itu menyangka bahawa James Brooke sedang menunjuk ke arah seekor kucing, lalu ia mengatakan ia adalah "Kuching".
  39. Seorang penduduk dari Pangalengan mengatakan bahawa gelombang ombak telah datang ke arah pantai dengan kelajuan 40 kilometer sejam.
  40. Sesetengah ahli sejarah mengatakan bahawa raja yang muda itu jatuh cinta dengan Catherine, duda abangnya yang jauh lebih tua daripadanya.
  41. Amaran juga telah dikeluarkan untuk Pulau Krismas, namun laporan polis mengatakan bahawa tiada kerosakan yang dialamai di pulau tersebut .
  42. Mahkamah Tinggi California, dalam satu kes yang melibatkan seorang wanita yang dirogol oleh seorang anggota polis, mengatakan yang berikut:
  43. Lagi satu versi mengatakan bahawa nama ini berasal daripada nama puak Sibir, nomad Eurasia, yang kemudian diserap ke dalam puak Tatar Siberia.
  44. Dalam salah sepucuk surat kepada keluarganya, Darwin telah mengatakan bahawa beliau melihat bentuk muka bumi "seolah-olah mempunyai mata Lyell".
  45. Keterangan orang pertama mengatakan tentera Jepun menjangkiti orang awam melalui pengagihan makanan yang dicemari, seperti apam dan sayur-sayuran.
  46. Sheikh Sayyid Saabiq, seorang Ulama Al-Azhar, didalam buku Fiqh Al-Sunnah , mengatakan bahawa sah imam kalangan kanak-kanak (sibyan) yang mumayiz.
  47. Terdapat juga khabar mengatakan mengenai keinginan Inter untuk membina stadium sendiri dan ini mungkin boleh memberi kesan kepada keputusan tersebut
  48. Everett Koop mengatakan ketagihan nikotin adalah hampir sama dengan ketagihan heroin dan kokaina, tetapi ramai yang tidak bersetuju dengan pendapat beliau.
  49. Abdullah juga mengemukakan Islam Hadhari, satu tafsiran Islam yang mengatakan bahawa perkembangan ekonomi dan teknologi adalah secocok dengan ajaran Islam.
  50. Salah satu cerita mengatakan orang minyak ini telah tersalah menuntut, menyebabkan dia menjadi hitam dan hanya akan pulih selepas memperkosa 40 orang gadis.
  51. Beliau mengatakan bahawa stadium baru Milan akan berdasarkan Veltins-Arena dan mengikut standard stadium bola sepak di Amerika Syarikat, Jerman dan Sepanyol.
  52. Pelbagai pemandu, terutamanya Alain Prost, mengatakan bahawa kereta mereka adalah seperti "lori", "khinzir", dan ialah "sebuah kemalangan yang bakal berlaku".
  53. Parti-parti pembangkang serta pertubuhan awam telah lama mendakwa dengan mengatakan BN telah memanipulasikan keputusan pilihan raya supaya berpihak kepadanya.
  54. Jawatankuasa Nobel telah mengatakan bahawa keputusan untuk memberi pujian kepada kerjanya yang kurang berkontronversi akan lebih diterima oleh komuniti ahli sains.
  55. Schumacher mengatakan bahawa tindakan yang merosakkan nama pasukan tersebut pada tahun 1994 menyebabkannya memilih untuk menarik diri daripada perjanjian tersebut.
  56. Sesetengah teori juga mengatakan bahawa Sabah pernah dirujuk sebagai Seludang dalam teks 1365 Jawa yang dikenali sebagai Nagarakretagama ditulis oleh Empu Prapaxca.
  57. Sesetengah pendapat mengatakan bahawa orang Aryan berasal dari kawasan Artik, sesetengah mengatakan Asia Tengah, dan segelintir mengatakan Mediterranean dan sebagainya.
  58. Beliau juga mengatakan bahawa "Orang-orang Eropah membunuh enam juta orang Yahudi keluar daripada 12 juta, tetapi hari ini orang-orang Yahudi menguasai dunia melalui wakil.
  59. Mueller mengatakan bahawa memori sistem yang terdapat dalam konsol ini tidak mampu menjalankan beberapa aplikasi yang memaksa beliau untuk menggabungkan konsol ini bersama.
  60. Terdapat postulasi yang mengatakan biosfera telah berkembang atau membesar, bermula dari proses biogenesis atau biopoesis yang berlaku kira-kira 3.5 billion tahun yang lalu.
  61. Pelawat Eropah yang awal ke Korea mengatakan bahawa negara ini menyerupai "laut dalam angin ribut" kerana banyak banjaran gunung yang berturut-turut bahawa menyilang Semenanjung.
  62. Selain daripada itu, terdapat juga beberapa andaian lain yang mengatakan bahawa asal-usul nama Bandar Kangar ini diambil dari bunyi sejenis burung iaitu burung helang “kangor”.
  63. Terdapat perbalahan tentang bagaimana nama ini harus ditafsirkan, tetapi sejarah tempatan rasmi secara tekal telah mengatakan bahawa ia membawa pengertian "hulu laut" (海之上洋).
  64. Agbimuddin Kiram, adik kepada Sultan Sulu mengatakan bahawa sekiranya Malaysia ingin berunding, mereka hendaklah berunding terus dengan Sultan Sulu, Sultan Jamalul Kiram III, secara terus.
  65. Pada 7 November 2004, Menteri Pertahanan Thai telah mengatakan bahawa lebih kurang 700 orang telah tercedera atau terkorban akibat kekacauan yang berlaku di selatan Thailand sejak Januari.
  66. Ujian peluru berpandu ini manjadi selepas beberapa minggu spekulasi yang mengatakan bahawa Korea Utara sedang bersedia melancarkan satu peluru, tetapi tidak kuantiti mahupun tapaknya diduga.
  67. Tulisan itu menyebut orang Mo-lo-yeu, tetapi letaknya kerajaan Mo-lo-yeu ini tidak dapat dipastikan: ada yang mengatakan di Semenanjung Tanah Melayu dan ada yang mengatakan di Jambi, Sumatera.
  68. Itu kini ilmu ini disebut sebagai penyakit bagi zaman kini.Ada separuh masyarakat mengatakan bahawa penanggalan datang dari orang yang menuntut ilmu hitam,selalunya terdapat dikawasan pendalaman.
  69. Sebuah laporan mengatakan bahawa bahan-bahan letupan itu adalah bahan letupan cecair/buburan yang serupa dengan bahan-bahan letupan pepejal yang digunakan dalam serangan-serangan London yang lalu .
  70. Pada April 2006, terdapat beberapa tuduhan yang mengatakan bahawa perdana menteri yang baru, Snyder Rini, telah menggunakan wang rasuah daripada usahawan-usahawan Cina untuk membeli undi dari ahli Parlimen.
  71. Dalam pelayaran ini, Darwin membaca buku Charles Lyell bertajuk "Prinsip-prinsip Geologi" yang mengatakan bahawa ciri-ciri geologi merupakan kesudahan proses beransur-ansur pada tempoh masa yang amat panjang.
  72. Muedzul pula mengatakan bahawa beliau merupakan Sultan Sulu yang sebenar kerana bapanya Sultan Ampun Mohammad Mahakuttah Kiram (1974-1986) telah diiktiraf sebagai Sultan oleh bekas Presiden Filipina Ferdinand Marcos.
  73. Beberapa sumber yang tidak jelas mengatakan semasa serangan balas itu, tentera Malaysia dengan 4 kapal perang dan tiga helikopter menyerang sebuah pulau di Filipina, membakar rumah-rumah dan membunuh 53 warga Filipina.
  74. Seorang komentator dari Australia, Michael Backman, telah menyuarakan komennya dengan mengatakan Malaysia telah membuang duit untuk seorang rakyat Malaysia ke angkasa lepas dengan membazirkan wang sebanyak RM 105 juta .
  75. Paul Beaver, pakar terorisme UK, telah mengatakan bahawa pada kelihatannya, al-Qaeda mungkin di balik komplot ini yang muncul hanya beberapa minggu selepas kumpulan itu mengugut untuk menyerang penerbangan United Kingdom.
  76. Beliau juga mengatakan beliau pernah melawat Sabah pada tahun 1973 dan menyaksikan sendiri kegembiraan yang dinikmati oleh rakyat negeri itu dan menambah bahawa beliau juga mempunyai ramai saudara mara di negeri tersebut.
  77. Terdapat juga pendapat yang mengatakan bahawa silat kini semakin tidak mendapat sambutan daripada golongan pemerintah yang sepatutnya memelihara seni ini dengan alasan terdapat unsur-unsur khurafat yang terdapat dalam silat.
  78. Tidak beberapa lama kemudian, wakil kumpulan baju merah digelar Cintakan keamanan (anti-Bersih 4) Jamal Md Yunos, mengatakan pihaknya membatalkan hasrat untuk mengadakan demonstrasi pada 29-30 Ogos ini dan memilih tarikh lain.
  79. Pada tahun-tahun kemudian, beliau mengubah suai ceritanya dan mengatakan bahawa kecederaan itu berlaku apabila seorang konduktor yang bertujuan untuk membantunya memasuki gerabak kereta api yang sudah bergerak mengangkat telinganya.
  80. Pihak DAP mendakwa bahawa Sidang DUN itu sah kerana bedasarkan peraturan, speaker Dun Perak mempunyai kuasa untuk menetapkan tempat persidangan, sedangkan BN mengatakan ia persidangan haram kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak.
  81. Bush mengatakan perwakilan khusus kami akan mendengar dan belajar daripada wakil-wakil daripada negara-negara muslim, dan akan berkongsi pandangan dan nilai-nilai Amerika dengan mereka." Sadha Cumber telah menjadi wakil AS pada 3 Mac 2008.
  82. Human Rights Watch mengatakan bahawa OIC telah "tekad berjuang" dan berjaya dalam Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk melindungi negara daripada kritikan, melainkan jika bersangkutan pada kritikan terhadap Israel.
  83. Bagaimanapun, Gabenor Wilayah Sulu, Abdusakur Tan telah menafikan apa-apa laporan yang mengatakan pejuang MNLF dibawah arahan Nur Misuari telah menuju ke Sabah, beliau juga menafikan bahawa 1,000 pejuang MNLF telah menyusup masuk ke negeri ini.
  84. Dewan Kota Praja ini membantah dengan mengatakan "dongeng dan bida'ah yang dibuat-buat" dalam Al-Quran itu akan mengganggu penganut Kristian Pada akhir abad ke-17, kelemahan kerajaan Uthmaniyyah mulai terserlah selepas satu setengah abad berkuasa.
  85. Akhirnya, Harun membuang kes itu, dan menyebut Perkara 41 dalam Akta Pertubuhan 1966 yang mengatakan bahawa mana-mana satu pertubuhan akan menjadi "tidak sah" secara automatik jika mana-mana satu cawangannya tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan.
  86. Bagi mengukuhkan lagi pandangannya, Jackson menegaskan bahawa penduduk tempatan juga sepakat mengatakan Sungai Sat adalah punca utama kepada Sungai Golok dan bukannya Sungai Lanah yang terletak jauh dari Bukit Jeli iaitu di deretan banjaran yang berbeza.
  87. Sesetengah ahli sejarawan mengatakan konflik di Asia boleh dijejak kembali sehingga 7 Julai 1937 dan permulaan Perang China-Jepun Kedua antara Empayar Jepun dengan Republik China, atau mungkin pada 19 September 1931 ketika bermulanya penjajahan Jepun di Manchuria.
  88. Selepas pilihan raya ke-13, terdapat dakwaan dari pihak pembangkang dan beberapa organisasi bukan kerajaan di negara itu yang mengatakan pihak Kerajaan Malaysia di bawah pentadbiran Barisan Nasional mengamalkan bentuk pilihan raya yang tidak betul, menipu dan berat sebelah.
  89. Seorang pegawai kanan Rumah Putih mengatakan bahawa kerajaan British telah menangguhkan serbuan sehingga lama sesudah Cheney mengadakan persidangan panggilan telefon yang amat luar biasa dengan wartawan-wartawan untuk membidas para Demokrat sebagai lemah terhadap terorisme.
  90. Walau bagaimanapun, pihak Siam membalas hujah ketidakpuasan hati itu dengan mengatakan "Kedah hanya kehilangan wilayah, sedangkan Siam kehilangan sebahagian dari negerinya.British telah memperkenalkan beberapa perkara baru yang berhubung dengan sempadan kepada pemerintah Melayu.
  91. Ada yang mendakwa bahawa PKI mengarahkan pembunuhan keenam-enam jeneral itu, ada yang mengatakan Sukarno sendiri berbuat demikian, dan ada yang berpendapat bahawa Suharto yang merancangkan pembunuhan itu untuk menghapuskan pesaing-pesaing yang berpotensi untuk jawatan presiden2.
  92. Pada tahun 2000, Organisasi Piawaian Antarabangsa menjelaskan kekeliruan ini dengan mengatakan melalui ISO8601 bahawa sistem pernomboran tahun astronomi akan diamalkan, dan dengan ini mengesahkan perbuatan orang-orang yang mengadakan perayaan abad baru beberapa bulan lebih dahulu.
  93. Akan tetapi beberapa komentasi kini mengatakan bahawa kita kian kehilangan keadaan ini dalam sistem antarabangsa dan merujuk kepada perubahan sifat ekonomi, budaya, politik dan teknologi seperdi fenomena globalisasi dan kewujudan entiti-entiti supranasional seperti Kesatuan Eropah.
  94. Mercu baru in menerima respons yang pelbagai daripada para penyokong, denagn sesetengah daripada mereka mengatakan yang mercu ini telah mengabaikan sejarah dan tradisi Arsenal dengan rekaan moden yang radikal, dan penyokong kelab tidak diajak berbincang secara serius berhubungan dengan isu ini.
  95. Tiga tahun setelah kejadian itu, baginda mula berdakwah secara terbuka kepada penduduk Makkah dengan mengatakan "Tuhan itu Esa" dan hendaklah menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah (secara harfiahnya membawa maksud Islam) dan ia adalah satu cara hidup (الدين ad-Din) yang diterima Allah sahaja.
  96. Pada tahun 1658, Sultan Brunei menyerahkan bahagian utara dan timur Borneo kepada Sultan Sulu atas keberhasilan dalam menyelesaikan sebuah perang saudara yang berlaku di Brunei, tetapi banyak sumber mengatakan Brunei tidak pernah menyerahkan sedikit pun tanah di bahagian Sabah kepada Kesultanan Sulu.
  97. Al-Qur'an menerangkan nama-nama berbagai tokoh yang dianggap nabi dalam Islam, termasuk Nabi Adam a.s., Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s. dan Nabi Isa a.s. Teologi Islammengatakan bahawa semua pesuruh Allah sejak Nabi Adam a.s. memberi perutusan yang sama - Islam - penundukan kepada Allah.
  98. Cawangan Malaysia bagi Transparency International mengkritik kedua-dua BN dan parti-parti pembangkang, bersuara bagi menentang ganjaran kewangan yang dijanjikan oleh parti-parti politik kepada pengundi semasa berkempen, dengan mengatakan bahawa amalan tersebut sebagai "pembelian undi", "politik wang" dan "rasuah".
  99. Dalam kes ini, geometri Euclid adalah lebih konkrit daripada kebanyakan sistem-sistem aksiom moden seperti teori set, yang mana kebiasaannya menegaskan kewujudan objek-objek tanpa mengatakanbagaimana untuk membina mereka, atau menegaskan kewujudan objek-objek yang tidak boleh dibina di dalam ruang teori berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...