Wednesday 30 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "semulajadi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "semulajadi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Cendawan tiram merupakan sumber semulajadi dadah statin.
  2. Tasik Gxija adalah tasik semulajadi terbesar di El Salvador (44 km x / 17 sq mi).
  3. Ciri-ciri semulajadi Cameroon termasuk pantai, gurun, gunung, hutan hujan, dan savana.
  4. Ada beberapa daripada sumber semulajadi Mali adalah emas, uranium, ternakan, dan garam.
  5. Sifat semulajadi itulah yang menjadi dharma manusia dan ini dikenali sebagai mānava dharma.
  6. Pencipta-pencipta ini mencuba untuk menyiasat tentang keadaan semulajadi bahan kimia dan prosesnya.
  7. Dadah ini terhasil secara semulajadi dalam cendawan, kaktus, dan beberapa jenis tumbuhan yang lain.
  8. Pandangan yang biasa dipegang adalah alam semulajadi bencikan hampagas yang dikenali sebagai ("horror vacui").
  9. Rangsangan ini adalah naluri semulajadi semua makhluk hidup untuk menyambung generasi seterusnya agar baka tidak terpupus.
  10. Walaubagaimanapun, transformasi boleh berlaku secara semulajadi melalui penerimaan maklumat genetik daripada organisma yang sudah mati.
  11. Kebanyakan dari satelit semulajadi yang terbesar adalah pada putaran segerak, dengan satu mengadap secara kekal menghala ibubapa mereka.
  12. Sementara sumber 'pengganas' di Indonesia telah dilumpuhkan oleh alam semulajadi iaitu tsunami 2003, Gunung Merapi 2006 dan tsunami 2006.
  13. Kafeina ialah sebatian kimia yang dijumpai secara semulajadi di dalam makanan contohya biji kopi, teh, biji koko, buah kola, guarana, dan matx.
  14. Ke mana sahaja orang Hindu pergi, mereka telah memperkayakan dan meningkatkan kebudayaan dan tamadun tempatan secara semulajadi tanpa sebarang paksaan.
  15. Terhadap apakah kewujudan sesuatu benda bergantung? Sifat semulajadi sesuatu benda menentukan kewujudan benda itu, tanpanya benda itu tidak boleh wujud.
  16. Nikotin ialah sejenis sebatian organik yang dijumpai secara semulajadi di dalam pokok tembakau (daun tembakau mempunyai kandungan nikotin paling tinggi).
  17. Roti boleh diragikan oleh banyak jenis proses, dari bergantung dengan mikrob semulajadi kepada pengudaraan tekanan tinggi tiruan semasa dan/atau pembakaran.
  18. Masyarakat berpindah-randah lazimnya membina tempat berlindung dengan menggunakan bahan binaan yang tidak kekal, atau menggunakan teduhan batuan semulajadi jika ada.
  19. Semasa Zaman Pertengahan Eropah, Gereja Khatolik mengambil sudut pandangan bahawa hampagas adalah bercanggah dengan aturan semulajadi dan menganggapnya sebagai heretik.
  20. Struktur ekonomi adalah bergantung rapat dengan banyak sumber semulajadi didapati dalam Negeri, menyediakan satu kelebihan bandingan dalam pengekstrakan sumber dan pemprosesan.
  21. Industri-industri utamanya termasuk kilang-kilang elektronik, kilang-kilang membina kapal, dan juga kilang-kilang penapis bahan sumber semulajadi dan bahan kimia daripada petroleum.
  22. Pakar maritim Datuk Dr Abu Bakar Jaafar memberi pendapat pulau didefinisikan sebagai kawasan semulajadi yang lebih tinggi dari laut dan dikelilingi air serta boleh menampung habitat secara semulajadi.
  23. Sungguhpun begitu, tentangan terhadap pendapat bahawa hampagas wujud dalam alam semulajadi berterusan sehingga Revolusi Saintifik, dengan ilmuan seperti Paolo Casati mengambil belah pihak anti-vacuist.
  24. Sesetengah kami terhad sesetempat dan boleh dianggap sebagai penunggu atau asal sesuatu tempat, tetapi sesetengah yang lain melambangkan objek semulajadi penting atau kejadian, sebagai contoh, Amaterasu, Dewi Matahari.
  25. Sebagai akibat dari perubahan besar ini dalam konsepsi geometri, konsep "ruang" menjadi sesuatu yang kaya dan berbeza, dan latarbelakang semulajadi untuk teori seperti berlainan seperti analisis kompleks dan mekanik klasikal.
  26. Seperti kesemua pakar sains yang lain, pakar sains bumi menggunakan kaedah saintifik: merumuskan hipotesis selepas pemerhatian mengenai dan mengumpulkan maklumat berkenaan kejadian semulajadidan kemudian menguji hipotesis tersebut.
  27. Pengkajian perilaku kacau dalam alam semulajadi termasuklah dalam perubahan cuaca, dinamik satelit dalam sistem suria, evolusi masa medan magnetik benda langit, pertumbuhan penduduk dalam ekologi, dinamik potensi aksi dalam neuron, dan getaran molekul.
  28. Sungai Nil yang banjir secara berkala dengan tetap pada musim panas membawa bersamanya lumpur yang subur, dan surut tepat pada masanya pada musim menanam, memberikan penduduk Mesir satu perasaan bahawa alam semulajadi adalah tenang dan memberi banyak kebajikan.
  29. Dalam sesetengah tempat di dunia seperti Mesopotamia dan lembah sungai Nil, faktor keadaan semulajadi seperti kesuburan sesetengah tanah berbanding yang lain menyebabkan berlakunya konsentrasi milikan tanah dengan sesetengah orang tertentu sahaja dengan yang lainnya hanya mengusahakan tanah berkenaan.
  30. Contohnya, ahli fizik Richard Feynman telah mencipta formulasi integral laluan mekanik kuantum menggunakan kombinasi penaakulan matematik dan pemahaman fizikal, dan teori rentetan, satu teori saintifik yang masih dalam pembangunan yang cuba untuk menggabungkan kuasa semulajadi yang asas, terus memberi ilham kepada matematik yang baru.
  31. Menerusi seluruh sejarah disiplin, ahli alkimia berusaha untuk memahami keadaan semulajadi prinsip-prinsip tersebut, dan mencari beberapa susunan dan memahami keputusan eksperiment kimia mereka yang sering dilemahkan oleh reagen yang tidak berkualiti, kekurangan pengukuran kuantitatif, dan sistem penamaan yang membingungkan dan tidak selaras.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...