Friday 25 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "menjatuhkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menjatuhkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Usaha tersebut, termasuk menjatuhkan Dr. Imam
  2. Pengunduran pasukan tentera British bukan sahaja menjatuhkan moral pasukannya, malah memberi kesan taktikal kepada pertahanan Kedah.
  3. Pada awal abad ke-16, tentera Portugis telah tiba di sini dan berlakulah beberapa siri peperangan yang telah menjatuhkan empayar tersebut.
  4. Dinasti Qing , juga dikenali sebagai Wangsa Manchu, ialah dinasti Manchu yang menjatuhkan kerajaan China Dinasti Ming dan memerintah dari tahun 1644 hingga 1911.
  5. Arsenal dikurangkan kepada sepuluh pemain di awal perlawanan, dengan penjaga gol Lehmann di buang padang akibat menjatuhkan Samuel Eto'o dipinggir luar kawasan beliau.
  6. Setelah AS menjatuhkan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki, Jepun akhirnya menyerah kalah tanpa syarat kepada pihak berikat pada 15 Ogos 1945 (Hari Kemenangan atas Jepun).
  7. Protokol ini adalah bagi mengiktiraf pendudukan Sepanyol di keseluruhan kepulauan Filipina dan menjatuhkan segala tuntutannya pada Borneo Utara (sekarang dikenali sebagai Sabah).
  8. Pihak polis memberitahu pada awalnya perhimpunan boleh diteruskan tetapi dengan beberapa syarat, misalnya dilarang mengganggu perniagaan dan menggalakkan orang ramai menjatuhkan kerajaan.
  9. Mahkamah Syariah ialah institusi kehakiman yang membicarakan serta menjatuhkan hukuman ke atas orang Islam bagi kesalahan sivil dan jenayah agama mengikut bidang kuasa yang diperuntukkan untuknya.
  10. Dalam perlawanan pembukaan pada 12 Jun menentang tuan rumah Brazil, Lovren dipersalahkan oleh pengadil Jepun, Yuichi Nishimura kerana menjatuhkan Fred pada minit ke-69 ketika keputusan seri 1–1.
  11. Pada Mac 2003 satu rampasan kuasa tentera yang diketuai oleh General Francois Bozize telah menjatuhkan kerajaan awam pimpinan Presiden Ange-Felix Patasse dan telah menubuhkan kerajaan peralihan disana.
  12. Walaupun Hoover pada awalnya tidak percaya dengan kewujudan jaringan jenayah terancang di AS, biro ini telah melaksanakan beberapa operasi untuk menjatuhkan sindiket jenayah ini, termasukkan geng yang diketuai Sam Giancana dan John Gotti.
  13. Bagaimanapun, semasa Perbicaraan Jenayah Perang Khabarovsk, yang tertuduh, seperti Major Jeneral Kiyashi Kawashima, memberi keterangan bahawa, seawal 1941, sejumlah 40 orang ahli Unit 731menjatuhkan pepijat yang dicemari plague dari udara di Changde.
  14. Boling sepuluh pin atau ten-pin bowling adalah sejenis sukan kompetitif dan riadah di mana seorang pemain diperlukan untuk menggolek bola di atas lorong yang dibuat dari kayu atau sintetik dengan tujuan untuk mendapat mata secara menjatuhkan sebanyak pin yang mungkin.
  15. Sehinggalah diteruskan kerajaan Makasar (Gowa) Namun begitu, pemberontakkan suku Bugis Bone Arung Palakka(1696) dengan bantuan VOC Belanda telah mengkhianati perjanjian ini, mengubah fakta sejarah dan menghilangkan sebahagian besar buku-buku sejarah penting bertulisan Makasar dan hanya mengekalkan sebahagian dari buku La Galigo untuk menghalalkan tindakannya menjatuhkankerajaan Gowa pimpinan Sultan Hassanuddin(1670).
  16. PC World telah menyeneraikan #1 dari "15 teknologi mengecewakan 2007," mengatakan bahawa banyak pengguna suka bergantung pada XP, manakala lain-lain yang sudah meningkat telahmenjatuhkan semula." Kritikan Windows Vista memasukkan masa pembangunan yang berpanjangan, istilah perlesenan paling terbatas, pemasukan teknologi Pengurusan Hak Digital baru bertujuan menyekatkan salinan media digital yang dilindungi, kekurangan pemandu bahan untuk sesuatu perkakasan, dan pengguna ciri-ciri baru lain seperti User Account Control.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...