Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "kebelakangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kebelakangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pelbagai bahagian baru seperti neurokimia telah wujud kebelakangan ini.
  2. Namun kebelakangan ini, industri pelancongan telah berkembang pesat di sini.
  3. Keseluruhan idea tersebut tidak berasas, tetapi hanya dua abad kebelakangan astrologi diketepikan.
  4. Yang terakhir ini telah menjadi amalan pada tahun-tahun kebelakangan ini tetapi bukan kekangan perlembagaan.
  5. Namun sejak kebelakangan ini, kebanyakan penulis lagu muzik popular digelarkan sebagai penggubah atau komposer.
  6. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, ekonomi Australia telah mudah pulih ketika menghadapi kemerosotan ekonomi sejagat.
  7. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, perdebatan tentang kemurtadan telah dimulakan dalam masyarakat dan politik Melayu.
  8. NORAD diletakkan pada taraf kewaspadaan tinggi dalam dua minggu kebelakangan ini dan Agensi Pertahanan Peluru Berpandu A.S.
  9. Secara umumnya mahkamah bersidang sebangku, tetapi dalam limabelas tahun kebelakangan ini ia telah juga bersidang sebagai kamar.
  10. Penduduk Sydney sekarang kebanyakan adalah dari England dan Ireland namun kebelakangan ini banyak pendatang dari Lubnan, Greece, Itali dan Asia.
  11. Namun, kebelakangan ini telah memberi pengenalan kepada beberapa ratus taksa metazoa Prakambia melalui kajian sistematik yang bermula sejak 1950-an.
  12. Hadirin untuk acara ini pada tahun-tahun kebelakangan ini melaporkan bahawa sentimen anti-Barat telah turun berbanding dengan persembahan sebelumnya.
  13. Sektor industri, yang hingga kebelakangan ini didominasi oleh baja, kini semakin beranekaragam dan merangkumi pula kimia, getah, dan produk-produk lain.
  14. Sejak kebelakangan ini, semakin banyak perniagaan telah memindahkan operasinya dari pusat bandar gara-gara kehadiran ramai pendatang tanpa izin di pusat bandar.
  15. Kelab ini dan peminatnya juga mempunyai persaingan sekian lama dengan Watford, meskipun pada masa-masa kebelakangan ini perlawanan ini telah menjadi kurang menonjol.
  16. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat tindak balas yang hebat terhadap kesan persekitaran luaran bagi pertanian konvensional yang telah melahirkan gerakan organik.
  17. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  18. Platinum dan Palladium tidak dikenali dan ditulenkan hinggalah dua ratus tahun kebelakangan ini, maka tidak mepunyai sejarah yang panjang tetapi mungkin mengubah masa depan.
  19. Sejak kebelakangan ini, SANDF telah menjadi angkatan keamanan utama di rantau ini, dan telah terlibat dalam pelbagai operasi termasuk di Lesotho, Republik Demokratik Congo, serta Burundi.
  20. Dalam kurun ke 18, China mendapat kemajuan teknologi yang lebih daripada para musuhnya di kawasan Asia Tengah, iaitu bangsa-bangsa yang mereka cuba untuk menjajah selama beberapa kurunkebelakangan itu.
  21. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, angkatan tentera Amerika Syarikat cenderung menggunakan "Pegawai Berbendera" dan "Pangkat Bendera" untuk merujuk kepada jeneral-jeneral dan laksamana-laksamananya sebagai sekumpulan.
  22. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat tindak balas yang hebat terhadap kesan persekitaran luaran yang diakibatkan oleh pertanian aliran utama, khususnya pencemaran air, yang membawa kepada pembentukan gerakan organik.
  23. Melalui gabungan pengubahan-pengubahan ekonomi dan usaha-usaha gerakan kewanitaan dalam dekad-dekad kebelakangan ini, perempuan di kebanyakan masyarakat kini dapat memperolehi kerja-kerja selain daripada kerja suri rumah tradisional.
  24. Walaupun Eropah merupakan asas sukan ini, dan menjadi tuan rumah kira-kira separuh perlumbaan setiap tahun, skop Formula Satu telah berkembang dengan ketara sejak kebelakangan ini dan lebih banyak perlumbaan Grand Prix diadakan di benua lain.
  25. China, Indonesia, Korea Selatan, dan Malaysia merupakan antara negara yang mempunyai pemain bertaraf-dunia secara konsisten sejak beberapa dekad yang lalu dan mendominasi pertandingan peringkat antarabangsa, yang mana China sering menjadi pendominasi sejak kebelakangan ini.
  26. Tahun-tahun kebelakangan ini, neo-nazi dan kumpulan-kumpulan lain berhaluan radikal kanan seperti NPD juga menggunakan hari ini untuk mengaturkan demonstrasi-demonstrasi awam, biasanya membawa kepada pertempuran dengan pembantah berhaluan kiri, yang mana ia menjadi satu perisitiwa keganasan di bandar bersejarah Leipzig di 1998 dan 2005.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...