Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "cawangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "cawangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terbahagi kepada dua cawangan sungai iaitu Tien Giang dan Hau Giang.
  2. Sesetengah universiti di luar negeri pula membuka cawangan di Malaysia.
  3. Pembentukan sebuah cawangan di Pulau Pinang menyaksikan berkembangnya SSNVR.
  4. Namun begitu, terdapat beberapa cawangan kehakiman yang kekal di ibu kota ini.
  5. Walaupun dipertikaikan, sains bumi bolehlah dianggap sebagai satu cawangan sains planet.
  6. Jika mengikut isipadu air pula, Sungai Ohio ialah cawangan Sungai Mississippi yang terbesar.
  7. Beliau dilantik sebagai kerani pengedaran di Utusan Melayu, Berhad, cawangan Ipoh (1970-1977).
  8. Baginda mendesak jabatan itu supaya membuka lebih banyak cawangan di beberapa daerah lain di Negeri Sembilan.
  9. Bot terpaksa ditempah terlebih dahulu dengan cara menulis kepada pejabat cawangan Taman Negara di Kuala Lumpur.
  10. Sungai cawangan terpanjang Sungai Mississippi ialah Sungai Missouri, manakala Sungai Arkansas kedua terpanjang.
  11. Bahasa-bahasa Jermanik merupakan sekumpulan bahasa berkaitan yang sebagai cawangan keluarga bahasa Indo-Eropah.
  12. Bahagian ini dibahagikan kepada tiga cawangan iaitu Bilik Gerakan Pertahanan, Cawangan Latihan dan Cawangan Pemetaan.
  13. Kampus cawangan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia sudah mula beroperasi (fasa-fasa berikutnya sedang dalam pembinaan).
  14. Dalam peta topo moden tercatat nama Sungai Kluang pada sebuah cawangan Sungai Mengkibol yang berpunca dari kaki bukit Gunung Lambak.
  15. Pembukaan cawangan keenam Karyaneka Kraf Boutique di kompleks tersebut turut menyumbang kepada kepelbagaian pilihan kraf Malaysia untuk jualan.
  16. Manakala di sebelah Thailand pula, lintasan in dihubungi melalui cawangan Sungai Golok yang disambungkan terus ke Hat Yai oleh Keretapi Negara Thai.
  17. Hulu Sungai Mekong tidak dapat dipastikan dengan tepat kerana ada banyak cawangan dan masih belum diukur dengan tepat akibat masalah komunikasi dan keselamatan.
  18. Terwujud satu kempen yang amat gigih untuk mendapat sokongan daripada lebih kurang 1,500 wakil cawangan di seluruh negara yang akan memilih pegawai-pegawai parti.
  19. Selain pasukan tentera, kerajaan Persekutuan Malaysia turut menghantar sepasukan polis dari pelbagai cawangan untuk membantu pasukan tentera mempertahankan tanahair.
  20. Universiti Teknologi Curtin, Kampus Sarawak adalah kampus cawangan yang pertama ditubuhkan oleh Curtin University of Technology, Western Australia di luar negara Australia.
  21. Nenek moyang umum untuk bahasa-bahasa dalam cawangan ini ialah Bahasa Proto-Jermanik, dituturkan pada kira-kira ahkir pertengahan milenia pertama Sebelum Masihi di Eropah utara Zaman Besi.
  22. Bagaimanapun, plaintif-plaintif itu menegaskan bahawa fakta tentang sekurang-kurang 30 cawangan tidak berdaftar yang menghantar wakil-wakil mereka ke pemilihan UMNO itu harus mencukupi untuk membatalkan keputusan-keputusan pemilihan.
  23. Peranan utama cawangan ini adalah untuk menyelaras, mengawal dan menyatukan serta mengembangkan 'NATO CodificationSystem' di dalam pengurusan inventori ketiga-tiga perkhidmatan ATM dan mengembang ke Jabatan Kerajaan lain apabila berupaya berbuat demikian.
  24. Hari sebenar 1 Mei di U.K., walau bagaimanapun,secara umumnya digambarkan dengan perarakan-perarakan umum dan demonstrasi yang dianjurkan oleh kumpulan-kumpulan anarki, meskipun dalam tahun-tahun kebelakangannya ia juga melibatkan kumpulan-kumpulan komunis, secara khususnya mereka daripada cawangan Trostsky.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...