Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "serupa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "serupa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Syarat-syarat yang serupa dikenakan untuk hadiah-hadiah lain.
  2. parapertussis. Sindrom serupa dalam haiwan disebabkan oleh B.
  3. Sebagai contoh, ini adalah serupa dengan Bulan mengelilingi Bumi.
  4. Dalam erti ini, virus adalah serupa dengan jirim yang tidak bernyawa.
  5. Penapai bir dan pembakar roti adalah bidang yang serupa dari banyak segi.
  6. Dalam peranan ini, pesawat serang darah bertindak serupa dengan artileri.
  7. Saiznya serupa dengan Turkmenistan dan lebih besar berbanding negeri A.S.
  8. Secara amnya, lelaki mengalami banyak penyakit yang serupa dengan perempuan.
  9. Hampir 40% orang Belize di bawah 15; jumlah yang serupa ialah antara usia 15 dan 65.
  10. Tenaga yang serupa dengan tenanga di dalam badan itu juga terdapat di dalam alam sekitar.
  11. Fakta penting tentang segi tiga serupa adalah panjang sisinya adalah sama atau berkadaran.
  12. Pesawat ini serupa dengan pesawat penyerang yang digunakan oleh Kor Marin Amerika Syarikat.
  13. Hidupan serupa ulat ini mempunyai bentuk ringkas dibahagikan kepada bahagian mulut dan badan.
  14. Pada hari pembakaran, bahan lain ditambah, dan proses seterusnya adalah serupa bagi doh mudah.
  15. Di pergelangan pula, sistem yang hampir serupa digunakan di kebanyakan angkatan laut di dunia.
  16. Dalam pelbagai bahasa, perkataan untuk wang adalah serupa atau seakan perkataan untuk emas atau perak.
  17. Pakaian Nyonya serupa dengan pakaian tradisi Melayu, iaitu terdiri daripada baju kebaya dan kerongsang.
  18. Struktur pembiakan serupa dengan telur dalam lain alam dipanggil spora, atau (dalam spermatofit) benih.
  19. Walaupun histologi umum otak adalah pada asasnya serupa antara seseorang, struktur anatomi adalah berbeza.
  20. Sebaliknya, sesetengah takson yang tidak bersaudara serupa wajahnya kesan daripada evolusi tumpu ataupun kemimikan.
  21. Yayasan Sempadan Elektronik dan organisasi serupa seperti FreeCulture.org juga memegang kedudukan yang menentang DRM.
  22. Pada tahun-tahun berikut, pasaran menunjukkan banyak syarikat mengeluarkan konsol yang hampir serupa kepada pengguna.
  23. Dua segitiga dikatakan serupa jika satu daripadanya boleh diperolehi dengan mengembangkan yang lagi satu secara seragam.
  24. Ini adalah serupa dengan sebuah jasad yang amat besar seperti Bumi menyebabkan geometri ruang-masa tempatan pada lengkungan.
  25. Di dalam negara-negara Islam yang tertentu, 'Sultan' merupakan gelaran bangsawan yang serupa dengan Kekhanan Astrakhan Tartar.
  26. Bagaimanapun, kejadian ini tidaklah dalam skala yang serupa dengan yogi-yogi India yang tinggal di dalam hutan banjaran Himalaya.
  27. Unit-unit ini membentuk rangkaian β-1,4 kovalen (yang serupa dengan rangkaian di antara unit-unit glukosa yang membentuk selulosa).
  28. Homologi merupakan teori radikal yang menuntut bahawa kesemua binatang mempunyai organ yang serupa kecuali kerumitannya yang berbeza.
  29. Bahasa Rojak adalah suatu jenis percakapan di Malaysia yang menakrifkan amalan beralih kod yang serupa dengan pijin, Manglish dan Singlish.
  30. REpublik Rakyat China pernah menawarkan Taiwan status yang serupa kepada KRK jika pulau tersebut mengiktiraf kedaulatan Republik Rakyat China.
  31. Dalam biologi, genus merupakan kelompok dalam pengkelasan organisma hidup yang mempunyai lebih dari satu spesies yang serupa dari segi morfologi.
  32. Sekatan-sekatan kecemasan yang serupa juga dikenakan pada penumpang-penumpang penerbangan yang membuat perjalanan dalam dan dari Amerika Syarikat.
  33. Bagaimanapun, terdapat banyak cabang (atau suku, atau keluarga turun-temurun) bagi nama keluarga "Kim", serupa dengan semua nama keluarga di Korea.
  34. Zigot manusia yang terhasil itu adalah serupa dengan kebanyakan sel somatik kerana ia mengandungi dua salinan genom itu dalam set kromosom diploid.
  35. Proses pemasangan ini hampir serupa dengan proses tautan titisan minyak dalam air dan didorong oleh daya yang sama, yang dinamakan kesan hidrofobik.
  36. Rekabentuk kedua hampir serupa dengan rekabentuk pertama tetapi 11 bintang pecah lima itu disusun dalam dua bulatan mengelilingi keris bersilang itu.
  37. Pola fraktal juga menggunakan magnifikasi atau penskalaan yang menghasilkan kesan yang dikenali sebagai serupa diri atau tidak berubah terhadap skala.
  38. Bahasa Minangkabau mempunyai perkataan yang serupa dengan bahasa Melayu tetapi berbeza dari segi sebutan dan juga tatabahasa hingga menjadikannya unik.
  39. Dialah Allah Yang Maha Esa; Allah, Yang Kekal, Mutlak; Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan; Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya."
  40. Telegram yang dihantar oleh rangkaian teleks, iaitu rangkaian mesin teletaip bersuis yang serupa dengan rangkaian telefon, dikenali sebagai pesanan teleks.
  41. Spesies adalah konsep taksonomi yang digunakan dalam biologi untuk menunjuk pada populasi organisma yang sejenis atau serupa dalam beberapa hal yang penting.
  42. Tembaga terletak dalam keluarga yang sama seperti perak dan emas dalam jadual berkala, oleh itu ia mempunyai sifat-sifat yang serupa dengan kedua-dua logam itu.
  43. DualShock 3 juga mempunyai reka bentuk serupa dengan Sixaxis dengan perbezaan hanyalah pada cetakan "DUALSHOCK 3" yang terdapat pada bahagian atas alat pengawal.
  44. Torpedo ini menggunakan "demijohn" atau bekas serupa yang boleh mengapung, dan dikekalkan di bawah permukaan air melalui pemberat yang diikat dengan tali penambat.
  45. Kebebasan beragama merupakan satu konsep perundangan yang berkaitan, tetapi tidak serupa dengan toleransi agama, pemisahan di antara agama dan negara, atau negara sekular.
  46. Jawatankuasa ini kemudiannya menulis satu laporan yang mengandungi cadangan lalu menghantarnya ke Akademi atau mana-mana institusi serupa yang lain, bergantung kepada Hadiah.
  47. Satu perkembangan yang penting dalam sejarah angka ialah perkembangan satu sistem tempat dan serupa dengan sistem perpuluhan moden, dapat mewakili nombor-nombor yang amat besar.
  48. Senjata serupa pedang dan tombak yang menggunakan bilah obsidian digunakan oleh suku-suku asli Amerika Tengah dan Selatan yang pada ketika kolonisasi Eropah belum mengenali logam.
  49. Pada peringkat-peringkat kemudian, pemerintah-pemerintah yang kurang penting menggunakan gelaran "Sultan", serupa dengan perintah-perintah keluarga diraja Maghribi yang lebih awal.
  50. Statut Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang serupa dengan yang digunapakai oleh mahkamah tetap yang lalu, adalah dokumen utama perlembagaan mahkamah ini yang menggariskan regulasi Mahkamah.
  51. Pendekatan pengeluaran ini kena pada prinsipnya bahawa semua produk mesti dibeli oleh seseorang, oleh itu nilai jumlah produk mesti serupa dengan jumlah perbelanjaan di dalam membeli barangan.
  52. Sebuah laporan mengatakan bahawa bahan-bahan letupan itu adalah bahan letupan cecair/buburan yang serupa dengan bahan-bahan letupan pepejal yang digunakan dalam serangan-serangan London yang lalu.
  53. Teori yang dibangunkan oleh Gustav Cassel pada tahun 1920 ini berasaskan hukum satu harga, iaitu teori bahawa dalam pasaran cekap yang ideal, barang-barang yang serupa wajar ada satu harga sahaja.
  54. Walaupun nampak serupa dari segi bentuk fizikalnya tetapi kedua-dua spesies ini mempunyai sedikit perbezaan dari segi bentuk di bahagian tapak pileus yang dikenali sebagai volva dan warna insangnya.
  55. Kemiskinan tegar, iaitu satu peratusan penduduk yang menyara hidup dengan hanya kurang $1 sehari, turut banyak menurun dan kini lebih kecil berbanding kadar yang serupa di China, India, dan Filipina.
  56. Dalam peringkat pengolahan lebih tinggi, ia menggunakan medan pseudovektor dan pseudoskalar, yang serupa dengan medan vektor dan skalar kecuali ia bertukar tanda dalam peta yang terbalik orientasinya.
  57. Italy juga menghadapi tentangan yang serupa daripada Sultans Somali dan tentera tidak menghendaki kawalan penuh terhadap bahagian-bahagian daripada Somalia moden sehingga era Fasis pada akhir tahun 1927.
  58. Dari kebanyakan segi, wilayah-wilayahnya mempunyai fungsi yang serupa dengan negeri-negerinya, tetapi Parlimen Komanwel boleh menolak sebarang undang-undang yang diluluskan oleh parlimen-parlimen wilayah.
  59. Disebabkan rekabentuk yang hampir serupa ini, ketiga-tiga kapal ini mempunyai banyak persamaan dengan sistem yang terdapat di atas kapal-kapal kelas Lekiu dan akan memudahkan integrasi ke dalam armada TLDM kelak.
  60. Kedua-dua operasi ini mesti bertindak serupa dengan penambahan dan pendaraban nombor biasa: penambahan adalah kalis tukar tertib dan kalis sekutuan, pendaraban adalah kalis agihan ke atas penambahan, dan seterusnya.
  61. Sudah tentu bahawa rupa tempoh pada abad ke-20 sebelum Peperang Dunia I kelihatan serupa dengan akhir abad ke-19 dan sebaliknya juga, dekad 1990-an mempunyai ciri-ciri awal abad ke-21 (sila rujuk kepada zaman Bubble.
  62. Biarpun virus tiada metabolisme yang tersendiri, oleh itu sukar dianggap sebagai organisma, namun ia mempunyai gen-gen tersendiri dan mampu berevolsui menerusi mekanisme-mekanisme yang serupadengan evolusi organisma.
  63. Terdapat juga makhluk yang mempunyai ciri yang serupa dikalangan orang Bali, Indonesia, di mana ia dikenali sebagai Leyak, di Thailand ia dipanggil Krasue, di Laos sebagai Kasu atau Phi-Kasu dan di Kemboja sebagai Ap.
  64. Menjelang lewat abad ke-20, kebanyakan negara-negara di seluruh dunia mempunyai seorang Perdana Menteri atau menteri yang serupa yang memegang jawatan di bawah sistem negara Raja berperlembagaan atau presiden istiadat.
  65. Berbeza dengan orang Mesir, Yunani, dan Rom, orang Babylonia mempunyai sistem nilai tempat yang benar, dengan angka-angka yang ditulis pada lajur kiri mewakil nilai yang lebih besar, iaitu serupadengan sistem perpuluhan.
  66. Pada waktu itu, beliau menganggap bahawa mereka serupa dengan spesies Afrika, akan tetapi selepas pelayarannya, Richard Owen menunjukkan bahawa tinggalan itu merupakan jasad-jasad makhluk yang hidup di kawasan yang dikumpul.
  67. Dengan penggunaan semula bendera yang serupa dengan bendara diraja sebelum tahun 1918, terdapat spekulasi bahawa raja terbuang negara Montenegro, Putera Nikola II Petrović-NjegoÅ¡, untuk kembali menjadi raja berpelembagaan.
  68. Ini menyebabkan perjanjian April 1955 yang memberikan autonomi dalaman kepada Tunisia, manakala hubungan antarabangsanya diurus oleh Perancis, suatu keadaan yang serupa dengan kaedah pemerintahan Bey Turki sebelum tahun 1881.
  69. Hal ini serupa dengan Perang Dunia 2 persidangan di Yalta di mana Stalin, Roosevelt dan sekutu lain bersetuju untuk berkongsi dunia yang dikenal dalam blok-blok kuasa timur dan barat sementara Jerman dan Jepun masih berdaulat.
  70. Serangan-serangan bunuh diri oleh para juruterbang adalah sesuatu perbuatan yang agak biasa dalam abad ke-20: serangan-serangan pesawat torpedo Amerika Syarikat dalam Pertempuran Midway adalah amat serupa dengan serangan kamikaze.
  71. Selepas melahirkan, si ibu biasanya makan uri untuk memperoleh zat-zat yang amat diperlukannya, membantu mehanan pendarahan, dan mengurangkan resapan bau kelahiran untuk pemangsa, serupadengan kelakuan haiwan maun liar seperti rusa.
  72. Jeneral Rommel, komander angkatan tentera Kuasa Paksi di Afrika Utara, mengharap-harapkan kejayaan ke atas tentera Pihak Berikat di Tunisia yang serupa dengan kejayaan angkatan tentera Jerman dalam Pertempuran Perancis pada tahun 1940.
  73. Kadang-kala, sesetengah Negrito dirujuk kepada pigmi, mengelompokkan mereka dengan orang yang mempunyai bentuk badan yang serupa di Afrika Tengah, dan samajuga, istilah Negrito sebelumnya kadang-kala digunakan bagi merujuk kepada Pigmi Afrika.
  74. Umpamanya pemalar-pemalar matematik yang terkenal seperti Ï€ (pi) dan, punca kuasa dua 2, adalah nisbah; serupa juga dengan nombor nyata yang diungkapkan oleh angka perpuluhan 0.101001000100001... kerana ungkapan ini tidak berulang atau tamat.
  75. Walaubagaimanapun, Menteri Pembangunan Tanah, Datuk Seri James Masing mendakwa bahawa bencana serupa telah terjadi sebelumnya dan dia menyalahkan bencana tersbut atas pembalakan sembarangan oleh syarikat pembalakan yang tidak bertanggungjawab.
  76. Selain itu, bunyi-bunyi dari bahasa-bahasa lain seperti bahasa Farsi dan Arab ditulis dengan tanda titik (bindu atau nukta) di bawah huruf yang paling hampir serupa bunyinya, namun huruf-huruf tersebut tidak terangkum dalam senarai tradisional.
  77. Wanita yang hamil buat kali pertama dikenali sebagai primigravida atau gravida 1: seorang wanita yang tidak pernah mengandung adalah dikenali sebagai satu gravida 0; serupa dengan istilah para 0, para 1 untuk penghamilan kali kedua dan seterusnya.
  78. Amalan qigong dan seni-seni yang serupa bukan untuk membangkitkan tenaga yang memang wujud di dalam badan, tetapi untuk memperbaik pengalirannya supaya mengukuhkan daya tahan tubuh terhadap serangan penyakit dan mengelakkan sebarang masalah kesihatan.
  79. Peristiwa-peristiwa yang serupa dilaporkan semasa Perang Dingin di Eropah Timur, umpamanya kematian Jan Palach selepas serangan Kesatuan Soviet ke atas Czechoslovakia, atau pengorbanan diri Romas Kalanta di lebuh raya Kaunas, Lithuania pada tahun 1972.
  80. Karya Panini juga digunakan pada perintis teori moden bagi tatabahasa formal (penting dalam pengiraan), manakala bentuk Panini-Backus menggunakan oleh kebanyakan bahasa pengaturcaraan moden yang juga membawa maksud serupa dengan petua tatabahasa Panini.
  81. Tambahan pula, kekananan gred-gred jeneral tidak semestinya serupa di semua negara, umpamanya di sebilangan negara, Mejar Jeneral merupakan pangkat pegawai Jeneral yang terendah, dan mungkin lebih dekat dengan Brigedier Jeneral, jika adanya pangkat ini).
  82. Daripada jumlah itu, tiga rekaan disenarai pendekkan membabitkan lambang keris bersilang dikelilingi 11 bintang pecah lima manakala rekaan kedua mempertaruhkan reka bentuk hampir serupa kecuali 11 bintang pecah lima membentuk dua bulatan mengelilingi keris bersilang.
  83. Ahli mikologi mempercayai bahawa kulat adalah monofoli — iaitu semua jenis kulat datangnya daripada leluhur yang sama — kerana kesemua kulat mempunyai kitin di dalam dinding selnya dan merupakan heterotrof berdaya serap, selain daripada ciri-ciri serupa yang lain.
  84. Secara amnya, bakteria mempunyai dinding sel yang serupa dengan sel tumbuhan dan kulat, tetap dinding sel bakteria biasanya diperbuat daripada peptidoglikan dan bukannya daripada selulosa atau kitin (seperti untuk kulat), dan tidak berhomolog dengan dinding sel eukariot.
  85. Tujuannya ialah untuk mengurangkan kelajuan membelok dan untuk menghasilkan keadaan perlumbaan yang serupa kerpada keadaan hujan dengan menguatkuasakan a smaller tampalan sentuhan di antara tayar dan trek, bagi memupuk kemahiran pemandu dan meningkatkan mutu persembahannya.
  86. Pada anggapan bahawa hidupan berasal secara spontan di Bumi uji kaji Miller–Urey dan uji kaji serupa menunjukkan bahawa kebanyakan asid amino, kerap dipanggil "bongkah binaan hidupan," boleh disintesis secara rasem dalam keadaan yang bertujuan serupa dengan yang mengenai Bumi awal.
  87. Jadi suami-isteri atau zaujan (dalam bahasa Arab), berarti dua orang yang serupa dan seirama, tidak bertolak belakangnya antara yang baik dan yang buruk baik ditinjau secara hukum syar'i ataupun secara ukuran biasa, tidak akan dapat menghasilkan keserasian, seirama, kecintaan dan kasih-sayang.
  88. Istilah ini juga digunakan untuk memerikan pelbagai tempoh yang bertindih dengan takrif kalendar Gregory, terutamanya "abad ke-20 singkat" yang menuntutkan bahawa tahun-tahun di antara 1901 dan 1913 kelihatan serupa dengan abad ke-19 dan dekad 1990-an kelihatan serupa dengan permulaan abad ke-21.
  89. Kebanyakan pakar linguistik menggolongkan kesemua variasi bahasa Cina sebagai sebahagian famili bahasa Sino-Tibet, dan turut percaya bahawa terdapat satu bahasa kuno yang digelar Proto-Sino-Tibet, yang agak serupa dengan bahasa Proto-Indo-Eropah, daripada mana turunnya bahasa Sinitik dan Tibet-Burma.
  90. Pada 19 Februari 1943, Jeneral Rommel melancarkan sebuah serangan ke atas angkatan tentera Amerika Syarikat di kawasan Genting Kasserine yang terletak di Tunisia Barat, dengan harapan untuk mencapai suatu kekalahan yang dapat mematahkan semangat dan memecahkan Pihak Berikat yang serupa dengan apa yang dikenakan oleh Jerman pada Poland dan Perancis.
  91. Kejayaan sebenar Edison serupa dengan sahabatnya Henry Ford, iaitu keupayaannya memaksimumkan keuntungan dengan mengasaskan sistem pengeluaran besar-besaran dan hak harta intelek, tetapi pada masa yang sama melunturkan pencapaian usaha-usaha yang kurang lumayan dari pencipta lain yang menumpu kepada penciptaan teknologi yang lebih tahan lama dan cekap.
  92. Kebanyakan pengurus akan meletakkan sekurang-kurangnya seoranng pemain tengah di tengah padang dengan satu tugasan memecahkan serangan pemain lawan manakala pemain lain akan lebih mahir mencipta gol atau mempunyai tanggungjawab yang serupa bagi serangan atau pertahanan, atau seorang pemain sayap,atau lebih kepada seorang pemain penyerang yang tugas utamanya adalah menyerang.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...