Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "kaitan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kaitan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebahagian mempunyai kaitan dengan Siam/Patani.
  2. pembela tetapi mereka tiada kaitan dengan samurai.
  3. Teori ini membuktikan kaitan antara kamiran dan pembezaan.
  4. Ichthyostega mempunyai kaitan antara ikan dan amfibia sebenar.
  5. Juga, kaitan sesetengah kumpulan kordata tidak difahami dengan baik.
  6. Kaitan antara haba dan tenaga sama dengan kaitan antara kerja dan tenaga.
  7. Hukum ini mewakili usaha untuk mewujudkan kaitan antara data ujikaji berbeza.
  8. Kesemua disiplin ini ada kaitan dengan ciri-ciri persamaan pembezaan pelbagai jenis.
  9. Azahari pernah tinggal di Indonesia dan mempunyai kaitan dengan agen perisikan Indonesia.
  10. Pihak polis masih menyiasat sama ada kumpulan ini mempunyai kaitan dengan pengikut Kesultanan Sulu.
  11. Ini mungkin disebabkan oleh kaitan saiz badan dengan ruang persekitarannya, ataupun kurangnya bekalan mangsa.
  12. Keadaan ini telah membawa perubahan kekuasaan dan kaitan politik orang Cina di Tanah Melayu secara keseluruhan.
  13. Walau bagaimanapun pihak FBI menafikan bahawa peristiwa ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan aktiviti pengganas.
  14. Hasilnya, kaitan antara ciri-ciri karyotaip dan phenotaip, termasuk kardiovaskular tidak sempurna, kekal dipersoalkan.
  15. Pada penghujung kurun ke-19, kebanyakan masalah ini mempunyai kaitan dari beberapa segi dengan teori persamaan algebra.
  16. Ada yang mengatakan nama tersebut mempunyai kaitan dengan tempat asal pendatang dari Sumatera itu, yakni Kampung Kuantan.
  17. Sebelum Perang Dunia II, sebahagian masyarakat menganggap temasya mandi Safar ini mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama Islam.
  18. Oleh sebab kaitan Vietnam dengan selatan China sepanjang zaman, salah satu daripada ciri-ciri budaya Vietnam ialah tugas kewangan.
  19. Cabang ini mempunyai sedikit kaitan dengan geometri, meskipun terdapat percanggahan pendapat tentang apakah sebenarnya hubungan ini.
  20. Java sebenarnya tiada kaitan dengan JavaScript meskipun kedua-duanya mempunyai nama yang sama dan berkongsi sintaks yang seakan-akan C.
  21. Sungguhpun ia berstruktur bagi menunjukkan kaitan evolusi, ia turut mengekalkan peringkat tradisi yang digunakan dalam taxonomi Linnaean.
  22. Bangsa Hittie, Myceania, Yunani, dan Proto-Celtic Halstatt mempunyai kebudayaan yang mempunyai kaitan dengan penggunaan awal pedang besi.
  23. Bekas pemimpin MNLF, Nur Misuari menyatakan bahawa ahli MNLF ini tidak mempunyai kaitan atau menyebelahi pihak Pasukan Keselamatan Diraja Sulu.
  24. Sebatang pistil majmuk mungkin mempunyai hanya dua karpel, ataupun langsung tidak mempunyai kaitan dengan generalisasi monokot dan dikot yang dihuraikan di atas.
  25. Wabak ini, yang mungkin mempunyai kaitan dengan Black Death di Eropah, menyebabkan turunnya pendudukan di kawasan ini, menyebabkan kedatangan orang dari China utara.
  26. Kemungkinannya, selepas ketibaan leluhur Jepun kini, setiap puak dan kawasan mempunyai Dewa-dewa dan upacara mereka sendiri tanpa sebarang kaitan rasmi antara sesebuah kawasan.
  27. Salah satu kegunaan darah yang asas adalah sebagai simbol pertalian keluarga; "pertalian darah" beerti mempunyai kaitan melalui leluhur dan bukannya melalui ikatan perkahwinan.
  28. Selain itu, satu teorem yang dalam mungkin dinyatakan dengan ringkas, tetapi buktinya mungkin melibatkan kaitan yang mengejutkan antara bidang-bidang yang berlainan dalam matematik.
  29. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.
  30. Hakikatnya, setiap cabang-cabang matematik yang lebih abstrak ini mungkin mempunyai banyak sub-pengkhususan dan terdapat banyak kaitan antara disiplin matematik tulen dan matematik gunaan.
  31. Puak Bakongo, dari etnik Bantu yang turut menduduki kawasan yang kini Angola, Gabon dan Republik Demokratik Congo, membentuk asas bagi kaitan etnik dan persaingan dikalangan negara-negara tersebut.
  32. Beberapa batu nesan diraja Aceh turut ditemui di daerah Beruas dan ini mempunyai bukti kaitan dengan sumber sejarah bahawa putera raja dari Aceh, Sumatra berehat di bawah pokok Beruas, Namanya Malik.
  33. Pada awal abad ke-7, sebuah komuniti yang dikenali sebagai Vijayapura, juga berkaitan dengan Empayar Srivijaya telah dijangkakan mempunyai kaitan dengan Empayar Brunei yang wujud di sekitar pantai laut Borneo.
  34. Antropologi bahasa berusaha untuk memahami proses perhubungan manusia, lisan dan bukan-lisan, perbezaan dalam bahasa merentasi masa dan ruang, penggunaan bahasa dalam masyarak, dan kaitanantara bahasa dan budaya.
  35. Menurut Ketua Polis Negara, Ismail Omar, seramai 10 individu yang dipercayai mempunyai kaitan dengan tentera penceroboh telah dikesan memasuki kawasan Kampung Long Malong dan Kampung Dasar Lama di Kunak antara Lahad Datu dan Semporna.
  36. Berikutan insiden pencerobohan di Lahad Datu, polis Malaysia telah menangkap 104 warga Filipina yang disyaki ada kaitan dengan Jamalul Kiram III di bawah Akta Kesalahan Keselamatan 2012, salah satu daripada pengganti Akta Keselamatan Dalam Negeri.
  37. Menurut Sybert, 1998 data tidak mencukupi bagi membenarkan rumusan mengenai kaitan phenotaip-karyotaip berkenaan kardiovaskular tidak sempurna dalam sindrom Turner kerana jumlah individual yang dikaji dengan kumpulan karyotaip jarang adalah terlalu kecil.
  38. Petikan itu asalnya dari "Dialog dengan seorang Farsi, Worthy Mouterizes, di Anakara Galatia", yang ditulis pada 1391 sebagai pandangan Manuel II Paleologus, seorang emperor Bizantin berhubung pemaksaan menukar agama, perang jihad dan kaitan antara kepercayaan dan akal.
  39. Kelab ini mempunyai kaitan yang sungguh rapat dengan syarikat Philips, syarikat yang menghasilkan mentol ketika itu sehingga kedua-dua entiti tersebut menjadi identiti kebanggaan bandar di mata dunia.PSV ialah antara gergasi dalam liga Eredivisie bersama Feyenoord dan Ajax.
  40. Ceramah tersebut, yang videonya tersebar luas di laman YouTube, telah mencetuskan kemarahan rakyat di seluruh Malaysia, memandangkan kenyataan tersebut dianggap sabagai satu penghinaan terhadap ahli keluarga mangsa yang terkorban, di samping para pejuang kemerdekaan lain yang tiada kaitan dengan PKM seperti Allahyarham Tunku Abdul Rahman dan Dato' Onn Jaafar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...