Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berbahasa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berbahasa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rodgers boleh berbahasa Sepanyol dan Itali.
  2. Mereka juga telah menghasilkan sebanyak empat filem berbahasa Melayu.
  3. Beliau menerima pendidikan awal dari sebuah sekolah berbahasa Belanda.
  4. Biasa berbahasa Siam di rumah, beliau belajar bahasa Melayu di sekolah itu.
  5. Kawasan berbahasa Gujarat di Negeri Bombay dipecahkan menjadi negeri Gujarat.
  6. Di samping bahasa Korea, Ban fasih berbahasa Inggeris, Perancis, Jepun, dan Jerman.
  7. Walaubagaimanapun, kini kaum peranakan lebih gemar berbahasa Hokkien atau Inggeris.
  8. Majalah Mastika merupakan sebuah majalah berbahasa Melayu yang diterbitkan secara bulanan.
  9. Syarikat ini menerbitkan akhbar berbahasa Inggeris pertama negara itu iaitu Borneo Bulletin.
  10. Para pengarang berbahasa Kannada pernah meraih bilangan anugerah Jnanpith terbanyak di India.
  11. Pelat loghat dan cara berbahasa Baba dan Nyonya serta kepandaian menyerikan lagi persembahan.
  12. Kakitangan hotel dan pemandu pelancong di kawasan-kawasan ini cukup fasih berbahasa Inggeris.
  13. Sehingga pertengahan abad ke-20, kebanyakan warga China selatan tidak fasih berbahasa Mandarin.
  14. Isu-isu sensitif diperkatakan dalam surat khabar Cina dan dibalas dengan surat khabar berbahasa Melayu.
  15. Pada abad kesembilan belas, pengaruh berbahasa Arab Sunni Parsi dari Shiraz, Iran, mendominasi pulau-pulau.
  16. Orang Minangkabau atau Minang adalah kumpulan etnik Nusantara yang berbahasa dan menjunjung adat Minangkabau.
  17. Kami dapati bahawa graduan Melayu, terutamanya yang berasal dari aliran Melayu, tidak fasih berbahasa Inggeris.
  18. Ia merupakan negara ketiga terbesar di Amerika Latin dan juga negara yang paling ramai sekali berbahasa Sepanyol.
  19. Ianya biasa dipendekkan kepada math dalam kawasan America Utara yang berbahasa Inggeris dan maths di tempat lain.
  20. Situasi terkini penggunaan bahasa Inggeris di luar lingkungan negara-negara berbahasa Inggeris timbul dari beberapa punca.
  21. Mumbai juga terkenal sebagai pusat perusahaan filem dan televisyen berbahasa Hindi dan Marathi, yang dikenali dengan timangan Bollywood.
  22. Negara-negara Afrika ini bersama beberapa negara lain di seluruh dunia, menganggotai la Francophonie (persatuan negara berbahasa Perancis).
  23. Selain Borneo Bulletin, terdapat juga akhbar Media Permata yang merupakan akhbar tempatan berbahasa Melayu yang diterbitkan pada setiap hari.
  24. Syria mempunyai seramai 19.3 juta orang penduduk, kebanyakannya penganut agama Islam Sunah berbahasa Arab iaitu 74% daripada seluruh populasi.
  25. Lagu ajukan tersebut mengandungi lirik-lirik berbahasa Cina yang kelihatan menyinggung perasaan orang Melayu umat Islam dan memburuk-burukkan kerajaan.
  26. Salah satu contoh ialah kejayaan menjadikan Bahasa Tamil sebagai bahasa rasmi negara tersebut meskipun hanya 4.2% rakyat Singapura fasih berbahasa Tamil.
  27. Ini dibuktikan dengan terdapatnya beberapa kampung yang mempunyai penduduk yang fasih berbahasa Terengganu dan mengusahakan perniagaan keropok lekor ikan.
  28. FIFA telah ditubuhkan di Paris pada Mei 21, 1904 - namaPerancis dan nama singkatan kekal hingga ke hari ini, meskipun kepada di luar negara-negara berbahasa Perancis.
  29. Kebelakangan ini saluran televisyen Malaysia menampilkan rancangan berbahasa Hokkien dari Taiwan untuk mengimbangkan kandungan dialek-dialek Cina dalam media Malaysia.
  30. Kumpulan Pulau Pinang dan Melaka kebanyakannay bertutur dalam bahasa Hokkien manakala kumpulan Kuala Lumpur, Seremban dan Ipoh kebanyakannya berbahasa Kantonis dan Hakka.
  31. Antara 2000 dan 1500 tahun dahulu masyarakat berbahasa Bantu yang barangkali berasal dari kawasan tengah dan barat benua Afrika, berhijrah ke bahagian-bahagian selatan negara.
  32. Sebagai hasil dari penghapusan perhambaan dan ketersediaan pendidikan bagi penduduk asal yang tidak berbahasa Estonia, gerakan aktif nasionalis Estonia ditubuhkan pada abad ke-19.
  33. Penguasaan penonton Cina adalah kurang berbanding penonton Melayu kerana penonton Cina lebih banyak menonton saluran RTM2,8TV,TV7 dan Astro Hua Hee Dai (Saluran berbahasa Hokkien).
  34. Krisis Pengerahan 1917 tercetus apabila Perdana Menteri konservatif, Robert Borden memperkenalkan khidmat tentera wajib meskipun dibantah oleh penduduk Quebec yang berbahasa Perancis.
  35. Akan tetapi untuk pelajar-pelajar sekolah luar bandar satu-satunya cara untuk melatih kemahiran berbahasa Inggeris mereka adalah untuk menggunakan bahasa itu dalam perbualan seharian.
  36. Selepas 2000 SM, gelombang berturut-orang kerap berpindah-randah dari Asia Tengah mula bergerak ke selatan Afghanistan; di antara mereka ramai orang Indo-Iran yang berbahasa Indo-Eropah.
  37. Kebolehan Dato' Bentara Luar berbahasa Cina merupakan faktor menyebabkan beliau pada umumnya disukai oleh orang Cina dan faktor yang membawa kepada kemajuan ekonomi dan harmoni di daerah ini.
  38. Di selatan semenanjung Malaysia, terutamanya Johor, bahasa Mandarin paling banyak ditutur oleh masyarakat Cina di sana, sebagai kesan daripada pengaruh media berbahasa Mandarin dari Singapura, serta penggunaan bahasa Mandarin dalam pendidikan formal.
  39. Komuniti rakyat Cameroon berbahasa Inggeris makin berasa diasingkan daripada kerajaan pusat, sehingga ahli-ahli politik berbahasa Inggeris menuntut pengagihan kuasa yang besar dan juga pengasingan bagi wilayah bekas jajahan British daripada negara itu.
  40. Negeri Maharashtra yang beribunegerikan Bombay dibentuk dengan menggabungkan kawasan berbahasa Marathi di Negeri Bombay, lapan daerah dari Wilayah Tengah dan Berar, lima daerah dari Negeri Hyderabad, dan berbilang bekas wilayah raja yang terangkum dalamnya.
  41. Pada 20 Jun, satu undian umum telah dilaksanakan oleh akhbar berbahasa Inggeris Malaysia The Star menerusi perkhidmatan dalam taliannya iaitu The Star Online, mengenai pandangan umum tentang pelaksanaan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijangka dibuat secara besar-besaran pada 9 Julai.
  42. Tiada orang Indonesia moden, meskipun yang tinggal di sekitar Palembang iaitu pusat utama kerajaaan tersebut, pernah mendengar tentang Srivijaya sehingga tahun 1920, apabila sarjana Perancis Georges Coedxs menerbitkan penemuannya dan interpretasinya dalam akhbar berbahasa Belanda dan Indonesia.
  43. Dengan empat pusat penyiaran di Doha, Kuala Lumpur, London dan Washington DC serta jabatan biro berita antarabangsa di segenap penjuru dunia, Al Jazeera English bertekad untuk melaraskan agenda berita, merumpunkan budaya dan menyalurkan pandangan umum kepada lebih 1 bilion penonton televisyen berbahasa Inggeris.
  44. Satu fakta yang memang tidak dapat disangkal lagi ialah, kebanyakan penutur Bahasa Rojak ini biasanya mengalami kesukaran untuk berkomunikasi di dalam persekitaran berbahasa Inggeris yang sebenar, dan ini kerap menyebabkan mereka disalah erti, terutama apabila berada di negara-negara barat yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan seharian.
  45. Akhbar utama di Melaka termasuk akhbar berbahasa Inggeris The Star, New Straits Times, The Sun, The Edge, The Malaysian Reserve dan The Malay Mail; akhbar berbahasa Melayu Berita Harian, Utusan Malaysia, Harian Metro, dan Kosmo!; akhbar berbahasa Cina Kwong Wah Yit Poh, Sin Chew Daily, China Press, Nanyang Siang Pau dan Oriental Daily News; dan akhbar berbahasa Tamil dailies Tamil Nesan, Malaysia Nanban dan Makkal Osai.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...