Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "karbon"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "karbon" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Gentian karbon menyerupai karbon berkaca.
  2. Ais di Marikh terdiri daripada karbon dioksida beku.
  3. Kini, Itali merupakan pengeluar karbon dioksida ke-12 tertinggi.
  4. Dengan rawatan khas satah karbon boleh diatur agar sejajar dengan gentian.
  5. Planet Marikh mempunyai kutub yang mengandungi air beku dan karbon dioksida.
  6. Karbon terdapat dalam kesemua kehidupan karbon dan merupakan asas kimia organik.
  7. Dengan itu tiada satah karbon yang berada dalam sudut tepat kepada paksi gentian.
  8. Cecair karbon dioksida adalah pelarut yang baik bagi kebanyakan sebatian organik.
  9. Yis menapai karbohidrat dalam tepung dan sebarang gula, menghasilkan karbon dioksida.
  10. Unsur bukan logam, tetravalen yang banyak, karbon mempunyai beberapa bentuk allotropik:
  11. Untuk ujuan lanjut, karbon dioksida boleh dialirkan melalui larutan kalsium hidroksida.
  12. Disebabkan ciri-ciri ini, karbon diketahui membentuk hampir sepuluh juta sebatian kimia.
  13. Jaket keselamatan sering kali mempunyai karbon dioksida mampat untuk pengambangan pantas.
  14. Mikrofon karbon tersebut juga digunakan dalam penyiaran radio dan siar raya pada 1920-an.
  15. Kadar karbon dioksida/bikarbonat dalam darah memberi kesan kepada ketebalan kapilari darah.
  16. Agen penaik yang digunakan untuk memasak menghasilkan karbon dioksida menyebabkan doh naik.
  17. Karbon dioksida adalah gas atmosphera yang terdiri daripada satu atom karbon dan dua atom oksigen.
  18. Laser gas pengilangan biasa, laser karbon dioksida, menggunakan karbon dioksida sebagai perantaraan.
  19. Oksigen merupakan satu unsur penting tubuh manusia, bersama-sama dengan hidrogen, karbon dan nitrogen.
  20. Paras tinggi karbon dioksida dalam atmosphera menghapuskan kebanyakan serangga perosak dengan berkesan.
  21. Apabila bergabung dengan oksigen ia membentuk karbon dioksida yang amat penting bagi pertumbuhan pokok.
  22. Tumbuhan-tumbuhan juga menyerap karbon dioksida, sejenis gas rumah tanaman, melalui proses fotosintesis.
  23. Hemoglobin, molekul utama dalam sel darah merah, boleh mengikat kepada kedua oksigen dan karbon dioksida.
  24. Pada suhu bawah -78 xC, karbon dioksida terpeluwap menjadi ketulan putih yang dikenali sebagai ais kering.
  25. Kandungan karbon dioksida dalam udara segar adalah kurang daripada 1%, dalam udara dihembus keluar sekitar 4.5%.
  26. Dalam lapangan minyak yang matang jaringan paip yang meluas digunakan bagi membawa karbon dioksida ke titik suntikan.
  27. Zuhrah tidak mempunyai lautan, dan diselubungi dengan atmosfera yang mengandungi karbon dioksida pada peratusan yang tinggi.
  28. Menurut kajian yang dilakukan oleh USDA, pernafasan purata orang biasa menghasilkan sekitar 450 liter karbon dioksida sehari.
  29. Kadar bikarbonat dikawal dan sekiranya ia meningkat, kita bernafas semakin cepat bagi menyingkirkan karbon dioksida yang lebih.
  30. Zuhrah juga terkenal sebagai planet 'rumah hijau' kerana mempunyai kandungan karbon dioksida yang tinggi di dalam atmosferanya.
  31. Komposisi atmosfera Marikh adalah 95% karbon dioksida, 3% nitrogen, 1.6% argon dengan sedikit sahaja kandungan oksigen dan air.
  32. Dalah haiwan peringkat tinggi, karbon dioksida diangkut melalui darah daripada tisu badan ke paru-paru di mana ia disingkirkan.
  33. Untuk mengelakkan kehilangan karbon dioksida kepada paras rendah merbahaya, badan membangunkan mekanisma kawalan pertahanan khas.
  34. coli fermentasi menggunakan campuran asid dalam keadaan anaerobik, menghasilkan laktat, suksinat, etanol, asetik dan karbon dioksida.
  35. Misalnya, karbon mempunyai simbol kimia 'C', manakala Natrium mempunyai simbol kimia 'Na', yang diambil daripada bahasa Latin, natrium.
  36. Tumbuhan menggunakan karbon dioksida semasa fotosintesis, menggunakan kedua-dua karbon karbon dioksida dan oksigen untuk membina karbohidrat.
  37. Pokok ganja boleh mengadakan proses fotosintesis, jadi pembesaran pohon ini tidak bergantung kepada pusingan malam untuk menyerap karbon dioksida.
  38. Pada tahun 1877–1878, Edison mencipta dan memajukan mikrofon karbon yang digunakan dalam semua telefon di samping penerima Bell sehingga 1980-an.
  39. Tidak seperti tumbuhan lain, rafflesia tidak mempunyai daun untuk memproses karbon dioksida dan cahaya matahari bagi menghasilkan gula dan oksigen.
  40. Apabila lidi menyala dimasukkan kedalam tabung uji mengandungi gas karbon dioksida, ia padam serta merta, kerana karbon dioksida tidak membantu pembakaran.
  41. Dalam konteks ekosistem, homeostasis boleh merujuk kepada pengekalan tahap karbon dioksida dalam atmosfera oleh tumbuh-tumbuhan yang mampu berfotosintesis.
  42. Karbon dioksida memadamkan api, dan juga sebahagian alat pemadam api, terutamanya direka bagi api eletrik, mengandungi cecair karbon dioksida bawah tekanan.
  43. Jika kepekatan CO2 terlalu tinggi, kesemua hemoglobin dipenuhi karbon dioksida dan tiada pengangkutan oksigen berlaku (meskipun terdapat banyak oksigen dalam udara).
  44. Sebatian karbon membentuk asas kepada semua kehidupan di Bumi dan kitaran karbon-nitrogen memberikan sebahagian tenaga yang dihasilkan oleh matahari dan bintang lain.
  45. Tambahan lagi, ia mempunyai kecenderungan bagi ikatan kimia dengan atom kecil lain, termasuk atom karbon lain, dan saiz kecilnya membolehkan ia membentuk pelbagai ikatan.
  46. Ia telah dicadangkan bahawa karbon dioksida daripada penghasilan tenaga dipam kedalam kolam untuk membiak alga yang kemudiannya boleh ditukar menjadi bahan api biodiesel.
  47. Bermula dengan molekul-molekul karbon dioksida dan air (H2O), fotosintesis menukarkan tenaga cahaya matahari kepada tenaga kimia yang disimpan sebagai karbon terturun (cth.
  48. Kemudian para penempa mempelajari bahawa menambahkan sejumlah karbon ke dalam besi, mereka dapat membuat logam yang lebih baik (sekarang dikenal dengan sebutan "besi baja").
  49. Tumbuhan memerlukan karbon dioksida untuk menjalani fotosintesis, dan gas rumah hijau mungkin mengkayakan atmosphera mereka dengan CO2 tambahan merangsang pertumbuhan tanaman.
  50. Setelah melalui litigasi paten yang berlarutan, pada tahun 1892 mahkamah persekutuan memutuskan bahawa Edison, bukan Emile Berliner, merupakan pencipta mikrofon karbon yang sah.
  51. Akibatnya, orang yang berada dalam bilik tertutup akan mengalami perasaan sukar bernafas akibat pengumpulan karbon dioksida, meskipun sebelum kekurangan oksigen menimbulkan masaalah.
  52. Yis roti menghasilkan karbon dioksida melalui penapaian doh, sementara penaik kimia seperti dan (baking soda) membebaskan karbon dioksida apabila dipanaskan atau terdedah kepada asid.
  53. Litigasi berterusan selama enam tahun sehingga 6 Oktober 1889, apabila hakim menetapkan bahawa hujah peningkatan lampu elektrik bagi "filamen karbon tahan lama" oleh Edison adalah sah.
  54. Saiz dan usia Zuhrah sama seperti Bumi tetapi iklimnya jauh lebih mencabar, dengan suhu sekitar 460 darjah Celsius dan begitu banyak karbon dioksida iaitu gas rumah hijau utama di Bumi.
  55. Ais, seperti air, metana, amonia, hidrogen sulfida dan karbon dioksida, mempunyai poin kecairan hingga sedikit beratus kelvin, manakala fasa mereka bergantung pada tekanan sekeliling dan suhu.
  56. Masa karbon ialah zaman dan sistem geologi yang berlangsung dari hujung Zaman Devon, lebih kurang 359.2 juta tahun lalu, ke permulaan Zaman Permian, lebih kurang 299.0 x 0.8 Ma Templat:ICS 2004.
  57. Dalam perubatan, sehingga 5% karbon dioksida ditambah kepada oksigen tulen digunakan dalam perubatan, sebagai simulasi pernafasan selepas apnea dan untuk mengstabilkan imbangan O2/CO2 dalam darah.
  58. Tanah sangat penting peranannya bagi semua kehidupan di bumi, kerana tanah mampu mendukung kehidupan tumbuhan di mana tumbuhan menyediakan makanan dan oksigen kemudian menyerapkarbon dioksida dan nitrogen.
  59. Misalnya, strain mungkin mendapatkan kapasiti patogen, kemampuan untuk menggunakan sumber karbon yang unik, kemampuan untuk mengambil bagi niche ekologi tertentu atau kemampuan untuk melawan agen antimikrob.
  60. Walaupun begitu, pencemaran udara masih menjadi isu yang serius, terutamanya di bahagian utara yang kuat berindustri, sehingga menjadi negara pelepas karbon dioksida ke-10 tertinggi di seluruh dunia pada 1990-an.
  61. Dari sini gas tersebut disalurkan kepada Unit Pengasingan Gas Asid di mana karbon dioksida dan hidrogen sulfida dalam gas tersebut dikeluarkan untuk mengelakkan dari berlaku pembekuan dan tersumbat di dalam Unit Pencairan.
  62. Baru-baru ini, terdapat rasa bimbang yang sungguh mendalam tentang pertukaran iklim yang disebabkan oleh pelepasan antroprogenik gas rumah tanaman, terutamanya karbon dioksida, dan interaksinya dengan penggunaan manusia dan alam semula jadi.
  63. Perancis juga merupakan negara barat yang paling kurang bergantung kepada tenaga kerana pelaburan besar-besaran dalam kuasa nuklear yang menjadikan Perancis penghasil karbon dioksida yang paling kurang di kalangan tujuh negara paling berindustri di dunia.
  64. Dikelaskan sebagai tumbuhan pada asalnya, kulat langsung bukan tumbuhan kerana kulat ialah heterotrof, iaitu organisma ini tidak menghasilkan karbon sendiri melalui proses fotosintesis tetapi sebaliknya, menggunakan karbon yang dihasilkan oleh organisma yang lain.
  65. Kegunaan dalam industri kereta juga biasa meskipun terdapat banyak bukti bahawa kimpalan menggunakan karbon dioksida adalah rapuh berbanding yang dilakukan dalam atmosphera lebih stabil - inert, dan kimpalan sedemikian merosot semakin lama akibat pembentukan asid karbonik.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...