Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "semenanjung"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "semenanjung" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Negara ini terletak di semenanjung Scandinavia, iaitu di utara Eropah.
  2. Banjaran ini menjadi legeh bagi sungai-sungai utama di semenanjung Malaysia.
  3. Taufan memberi kesan semenanjung pada purata sekurang-kurangnya sekali setiap musim panas.
  4. Kemerdekaan untuk semenanjung diperolehi pada 1957 di bawah nama Persekutuan Malaya, tanpa Singapura.
  5. Bahagian selat terselatan iaitu Selat Tebrau memisahkan tanah besar semenanjung dengan pulau Singapura.
  6. Dari sana unit-unit Jepun kemudiannya bergerak ke arah selatan bahagian barat semenanjung Tanah Melayu.
  7. Banjaran Titiwangsa yang merupakan sebahagian dari sistem Pergunungan Tenasserim merupakan tulang belakang semenanjung ini.
  8. Pada 1776, orang-orang Sepanyol menduduki hujung semenanjung San Francisco, dan mendirikan sebuah kubu dan misi di Golden Gate.
  9. Orang Melayu, terutamanya di semenanjung Melayu, menganggap cerita legenda Hang Tuah pada abad keempat belas sebagai bapa silat.
  10. Dalam kalangan negeri tersebut, Goguryeo, Baekje dan Silla berkembang sehingga menguasai semenanjung sebagai Tiga Kerajaan Korea.
  11. Kawasan utara semenanjung Tanah Melayu di segenting Kra telah berkembang pesat menjadi pusat kerajaan Srivijaya di kawasan utara.
  12. Denmark bersempadankan Laut Baltik dan Laut Utara, serta mempunyai semenanjung yang bersambung dengan Jerman dan pulau pulau kecil.
  13. Pada abad-abad terawal Masihi, kerajaan Buyeo, Okjeo, Dongye dan gabungan Samhan menduduki kawasan semenanjung dan selatan Manchuria.
  14. Serbia terletak di Eropah di semenanjung Balkan dan Dataran Pannonian, tepat di persimpangan antara Eropah Tengah, Selatan, dan Timur.
  15. Pada kurun ke-8, Silla berhasil menguasai kebanyakkan daerah di semenanjung Korea dan oleh itu, zaman pemerintahannya digelar Silla Bersatu.
  16. Bahagian semenanjung memakai nama Persekutuan Tanah Melayu hingga tahun 1963, sewaktu pergabungannya dengan wilayah-wilayah Sabah, Sarawak dan Singapura.
  17. Unit-unit divisyen ini merupakan pasukan tempur pertama Jepun yang mendarat di Korea, dan terlibat dengan serangan terhadap semenanjung Liaodong di China.
  18. Kawasan pantai Liguria dan sebahagian besar semenanjung di selatan Florence amat sepadan dengan kelaziman iklim Mediterranean (pengelasan iklim Kxppen Csa).
  19. Bosnia dan Herzegovina ialah sebuah negara di semenanjung Balkan di selatan Eropah dengan keluasan sebesar 51,129 kmx dengan jumlah sekitar empat juta penduduk.
  20. Pengaruh Srivijaya tersebar di semua kawasan pesisir Sumatera dan semenanjung tanah Melayu, Jawa barat, Borneo barat dan beberapa kawasan lain di kepulauan Melayu.
  21. Ramai penguasa dari kerajaan Balhae telah menyertai kerajaan baru ini dan mereka berjaya meluaskan wilayah Goryeo ke kawasan yang lebih besar dari semenanjung Korea.
  22. Nama Italia pada asalnya hanya memaksudkan sebahagian kawasan yang kini menjadi Itali Selatan—menurut Antiochus dari Syracuse, di bahagian selatan semenanjung Bruttium.
  23. Pada 27 Januari 1942, panglima Malaya Command Leftenan Jeneral AE Percival mengarahkan pasukan British dan Komanwel meninggalkan semenanjung Tanah Melayu dan berundur ke Singapura.
  24. Rom dan Yunani mempercayai bahawa sumber kulit kayu manis berasal dari semenanjung Somalia tetapi sebenarnya, produk yang tinggi nilainya telah dibawa ke Somalia dengan kapal-kapal India.
  25. Dari rantau persisiran barat, tanah tersebut menaiki dari aras laut ke banjaran gunung semenanjung yang panjang (Jabal al-Hijaz) melangkaui iaitu terletaknya dataran tinggi Nejd di tengah.
  26. Mesir dengan semenanjung Sinainya yang berada di Asia umumnya dianggap sebagai bahagian dari Timur Tengah, meskipun sebahagian besar wilayah negara itu secara geografi berada di Afrika Utara.
  27. Keadaan di kawasan pantai semenanjung amat berbeza dengan kawasan tanah tinggi dan lembah di pedalaman, terutamanya pada musim sejuk apabila di kawasan tinggi amat sejuk, lembap dan bersalji.
  28. Kebanyakan daripada pembangunan bandar wilayah wujud di semenanjung Kowloon, sepanjang pinggir utara Pulau Hong Kong dan dalam penempatan-penempatan yang berselerak sepanjang New Territories.
  29. Lima negeri semenanjung yang lain, iaitu Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, biarpun tidak diperintah secara langsung dari London, namun turut menerima penasihat British pada awal abad ke-20.
  30. Perjuangan orang-orang Melayu tidak terhenti setakat itu sahaja, orang Melayu turut mengadakan ceramah-ceramah umum di seluruh semenanjung untuk menyedarkan masyarakat Melayu di kampung-kampung.
  31. Kemudiannya, muncul negeri-negeri maritim Melayu kecil di kawasan pesisir pantai semenanjung tanah Melayu seperti Chi Tu, Gangga Negara (abad ke-2), Langkasuka (abad ke-2), dan Kedah (abad ke-4).
  32. Sebagai Kesultanan menggantikan Kesultanan Melayu Melaka, maka pengaruh wilayahnya meliputi semenanjung selatan Malaysia, bahagian selatan-timur Sumatera dan Kepulauan Riau dan kawasan sekitarnya.
  33. Pada tahun 1357 mereka menyeberangi Dardanelles menuju ke semenanjung Gallipoli dan sebelum akhir abad ke-14 mereka telah menduduki beberapa kawasan dibawah kerajaan Byzantine, termasuk Greece dan Bulgaria.
  34. Pengembara dari Venice yang masyhur Marco Polo dalam bukunya Pengembaraan Marco Polo ada menyebut tentang sebuah kerajaan bernama "Malauir" yang menurutnya terletak di bahagian selatansemenanjung Tanah Melayu.
  35. Tambak Johor telah diletupkan sejurus selepas pengunduran British dari semenanjung Tanah Melayu pada 27 Januari, namun Yamashita meneruskan serangan dengan mendaratkan tenteranya di pantai barat laut Singapura.
  36. Lebih dari 150 tahun berikut, kemewahan keluarga Saud naik dan jatuh beberapa kali laksana pemerintah Saudi bersaing dengan Mesir, Empayar Uthmaniyyah, dan keluarga Arabia lain untuk penguasaan pada semenanjung tersebut.
  37. Pihak Parsi berada dalam kedudukan untuk menceroboh Greece dari utara, tetapi ribut besar memusnahkan sebahagian besar daripada armada Parsi ketika ia melalui semenanjung Gunung Athos, yang memaksa pihak Parsi kembali pulang.
  38. Kira-kira 80% daripada Korea Utara adalah terdiri daripada gunung dan uplands, dipisahkan dengan mendalam dan lembah yang sempit, dengan semua gunung semenanjung dengan ketinggian 2,000 meter atau lebih terletak di Korea Utara.
  39. Walaupun Itali menduduki seluruh semenanjung Itali dan sebahagian besar lembangan Alps selatan, namun terdapat sebilangan wilayah Itali yang menjangkau lembangan Alps di samping beberapa pulau yang terletak di luar pentas benua Eurasia.
  40. Petikan di atas berkemungkinan besar merujuk kepada berkurun-kurun lamanya permusuhan di antara entiti Thai di utara dan negeri-negeri Melayu di semenanjung Tanah Melayu seperti kerajaan Pattani, kerajaan Kedah dan kesultanan Melayu Melaka.
  41. Tiada bukti yang tepat tentang tarikh pelayaran orang India yang terawal merentasi teluk Bengal, tetapi bukti arkeologi yang ditemui di lembah Bujang menunjukkan orang Melayu di semenanjung telah berdagang dengan India sejak abad pertama masihi.
  42. Ketidakstabilan di semenanjung Arab telah menyaksikan beberapa perpindahan keluarga-keluarga Arab ke bandar-bandar pesisir pantai Somalia, yang mana menyumbangkan beberapa unsur penting kepada populariti Islam yang membesar di Semenanjung Somalia.
  43. Di selatan semenanjung Malaysia, terutamanya Johor, bahasa Mandarin paling banyak ditutur oleh masyarakat Cina di sana, sebagai kesan daripada pengaruh media berbahasa Mandarin dari Singapura, serta penggunaan bahasa Mandarin dalam pendidikan formal.
  44. Di selatannya, daratan semenanjung yang selebihnya, iaitu penara Deccan, diapit pada kiri dan kanannya oleh banjaran pesisiran, iaitu masing-masing Ghat Barat dan Ghat Timur, mengandungi pembentukan batu tertua di India pada usia kira-kira sebilion tahun.
  45. Secara antropologi, etnik Melayu yang kini mendiami semenanjung tanah Melayu dan kawasan pantai kepulauan Melayu adalah dari golongan Melayu Deutero yang berkulit lebih cerah, berbadan lebih besar, dan berambut lebih lurus, berbeza dengan orang Melayu Proto.
  46. Ia merupakan seni tradisional Asia Tenggara merangkumi Indonesia, Thailand, dan Malaysia, yang terutama berkembang di Phattalung wilayah selatan Thailand,Jawa dan disebelah timur dan utarasemenanjung Malaysia seperti di Kelantan, Kedah, Perlis dan Terengganu.
  47. Di sini, Jeneral Dae mendirikan sebuah kerajaan yang dipanggil Balhae sebagai pengganti kerajaan Goguryeo dan berjaya menawan semula kawasan-kawasan di utara sehingga keluasan wilayah Balhae bermula dari sungai Sungari dan Amur di utara Manchuria hingga ke bahagian utara semenanjung Korea.
  48. Vietnam /ËŒvjetˈnɶm, ËŒvi:et-, -ˈna:m/, secara rasminya Republik Sosialis Vietnam (Bahasa Vietnam: Cá»™ng hxa Xx há»™i Chủ nghÄ©a Việt Nam), ialah negara paling timur disemenanjung Indochina di Asia Tenggara, bersempadan dengan China di utara, Laos di barat laut, dan Kemboja di barat daya.
  49. Sungai-sungai semenanjung utama–di mana cerun yang lebih curam menghalang perairannya daripada melimpah–termasuklah Sungai Godavari, Sungai Mahanadi, Sungai Kaveri, dan Sungai Krishna, yang juga mengalir hingga Teluk Benggala, serta Sungai Narmada dan Sungai Tapti yang mengalir hingga Laut Arab.
  50. Greece /ˈɡriːs/, atau Yunani, nama rasminya Republik Hellenik dalam Bahasa Yunani (Ελληνική Δημοκρατία, EllÄ«nikī́ DÄ«mokratxa, [eÌžliniˈkʲi ximokraˈti.a]; dahulu dan kini dikenali dengan nama Yunani), ialah sebuah negara di tenggara Eropah dan terletak di hujung semenanjung Balkan.
  51. Terkenal sebagai pedagang Hindu, mereka membina koloni mereka di Asia Tenggara sekitar 2,000 tahun dahulu di lembah Mekong dan juga di Kepulauan Melayu di Funan, Chenla, Champa, Khmer, Angkor, Langkasuka, Sailendra, Srivijaya, dll. Pakar sejarah mendapati pedagang Kambuja mengembara dari Gujarat ke Sri Lanka dan ke Ligor di utara semenanjung Tanah Melayu, merentasi Thailand dan Kemboja.
  52. Kemudian, pelbagai kerajaan-kerajaan Yunani dan bandar-negeri s muncul di seluruh semenanjung Yunani dan merebak ke tepi Laut Hitam, Itali Selatan dan Asia Minor, mencapai tahap kemakmuran yang menyebabkan ledakan budaya pernah berlaku sebelum ini, bahawa daripada Yunani Purba, yang dinyatakan dalam [Seni Bina [Greece purba | seni bina]], drama, sains dan falsafah, dan dipupuk dalam Athens di bawah demokratik persekitaran.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...