Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "kebangsaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kebangsaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bahasa Hindi ialah bahasa kebangsaan India.
  2. Bunga raya ialah bunga kebangsaan Malaysia.
  3. Hari kebangsaan merupakan hari cuti umum di Malaysia.
  4. Kini,kebanyakan sekolah kebangsaan menerima peruntukan kerajaan.
  5. Sambutan hari kebangsaan secara besar-besaran juga dibuat di Putrajaya.
  6. Versi Amanta kalendar Hindu diamalkan sebagai kalendar kebangsaan India.
  7. Pada tahun 1912, pengawal kebangsaan diciptakan sebagai angkatan polis desa.
  8. Cabang kehakiman dikendalikan di kedua-dua peringkat kebangsaan dan tempatan.
  9. Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan Malaysia, Indonesia,Brunei dan Singapura.
  10. Di bawah menunjukkan pasukan-pasukan kebangsaan Asia dipecahkan mengikut wilayah.
  11. Hari kebangsaan disambut paling meriah di Kuala Lumpur terutama di Dataran Merdeka.
  12. Pasukan bola sepak kebangsaan Perancis mewakili Perancis di bola sepak antarabangsa.
  13. KMM merupakan pertubuhan politik bersifat kebangsaan yang pertama di British Malaya.
  14. Upacara pemilihan lagu kebangsaan ini berlangsung di Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur.
  15. Hibiscus rosa-sinensis adalah bunga kebangsaan Malaysia, dikenali sebagai Bunga Raya.
  16. Dalam kebanyakan hal entiti-entiti ini adalah ciptaan kerajaan kebangsaan atau pusat.
  17. Walau bagaimanapun, belum ada sebuah lagu kebangsaan yang merangkumi bagi seluruh negara.
  18. Perkara 152 Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa bahasa kebangsaan merupakan bahasa Melayu.
  19. Atas sebab ini, jurulatih pasukan kebangsaan Itali masih lagi dipanggil "Pesuruhjaya Teknikal"
  20. Era Shinto sebagai ugama kebangsaan berakhir secara tiba-tiba dengan tamatnya Perang Dunia II.
  21. Liga Prizren memperkenalkan gagasan negara kebangsaan Albania dan mencipta abjad Albania moden.
  22. Dia juga bermain untuk pasukan kebangsaan England dan kebiasaanya bermain sebagai pemain tengah.
  23. Pemain yang telah bersara daripada pasukan kebangsaan tidak disenaraikan untuk panggilan terkini.
  24. Malangnya, pasifisme dan keturunan Yahudi Einstein menjengkelkan pejuang-pejuang kebangsaan Jerman.
  25. Pasukan ini tidak mempunyai "stadium tuan rumah" yang tetap seperti pasukan kebangsaan yang tertentu.
  26. Dasar Alam Sekitar kebangsaan memperjelaskan komitmen kerajaan Malaysia terhadap pembangunan lestari.
  27. Pasukan kebangsaan Perancis menggunakan sistem warna tiga, terdiri daripada warna biru, putih dan merah.
  28. Hikayat Genji karya Murasaki Shikibu dan lirik lagu kebangsaan Jepun Kimi ga Yo berasal dari zaman Heian.
  29. Tiga warna pasukan itu berasal dari bendera kebangsaan Perancis, yang dikenali sebagai Drapeau tricoleur.
  30. Parlimen Malaysia merupakan badan perundangan kebangsaan Malaysia, berdasarkan sistem Parlimen Westminster.
  31. Denmark menolak mata wang euro menjadi mata wang kebangsaan mereka selepas menjalani referendrum pada 2000.
  32. Terdapat dua jenis hari perayaan ataupun cuti umum di Malaysia, di peringkat kebangsaan dan peringkat negeri.
  33. Pilihanraya parlimen kebangsaan diadakan setiap empat tahun; pilihan setersunay bakal diadakan pada tahun 2010.
  34. Wilayah kebangsaan yang tinggal dan kota Berlin dibahagi oleh Pihak Berikat kepada empat zon pendudukan tentera.
  35. Pasukan hoki kebangsaan Malaysia ialah pasukan hoki yang mewakili Malaysia di dalam pertandingan di seluruh dunia.
  36. Pertandingan peringkat kebangsaan ini dianjurkan oleh Majlis Perundangan Persekutuan dan disertai oleh 373 karyawan.
  37. Calon lain yang berpotensi untuk dicalonkan ialah bekas-bekas calon kebangsaan Demokratik untuk jawatan presiden A.S.
  38. Ini membuatkan Kesatuan Melayu Muda sebagai badan politik kebangsaan Tanah Melayu yang pertama yang berbuat demikian.
  39. Namun begitu, Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia, menyebut bahawa: "Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu".
  40. Bahasa Malaysia merupakan bahasa kebangsaan negara Malaysia yang mengikuti piawaian ditetapkan Dewan Bahasa dan Pustaka.
  41. Fenomena kanak-kanak Cina dididik di sekolah Inggeris, sekolah kebangsaan dan sekolah Cina merupakan kejadian yang biasa.
  42. Tawaran ini telah dimenangi oleh Encik Saiful Bahri dan lagu kebangsaan 'Negaraku' gubahan beliau terdapat dalam 3 versi.
  43. Pembangunan rangkaian lebuh raya pertama kebangsaan itu dijalankan secara berperingkat bermula dari tahun 1981 hingga 1995.
  44. Pada tahun 1980, Lembaga Lebuhraya Malaysia telah ditubuhkan untuk memantau proses kerja bagi lebuh raya kebangsaan pertama.
  45. Ketika itu merupakan kali terakhir satu-satu upacara negara menyanyikan lagi kebangsaan British di Persekutuan Tanah Melayu.
  46. Pada 1964, Lee Kuan Yew mengarahkan PAP bertanding dalam pilihan raya kebangsaan di Semenanjung Malaysia bagi menentang MCA.
  47. Namun begitu, menurut Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia, menyebut bahawa: "Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu".
  48. Itali merupakan salah satu pasukan bola sepak kebangsaan kedua yang paling berjaya di dunia, iaitu berkedudukan di belakang Brazil.
  49. Harimau telah dikatakan binatang kebangsaan Malaysia sedangkan ia merupakan salah satu binatang yang terawal muncul di tanah Melayu.
  50. Pasukan mewakili 198 pasukan bola sepak kebangsaan dari enam benua menyertai dalam proses kelayakan yang bermula pada September 2003.
  51. Setelah mendengar kesemua lagu negeri, Lagu Kebesaran Negeri Perak adalah sangat sesuai untuk dijadikan sebagai lagu kebangsaan negara.
  52. Penyiar radio dan televisyen kebangsaan menikmati liputan seluruh negara melalui menara pemancar ulang, sistem satelit dan edaran kabel.
  53. Sesetengah negara mengharamkan loteri, sementara selebihnya membenarkannya sehingga ada kalanya menganjurkan loteri kebangsaan atau negeri.
  54. Dalam tahun 2004, Pope John Paul II, yang merupakan seorang penjaga gol semasa zaman mudanya, bertemu dengan ahli pasukan kebangsaan Poland.
  55. Buat pertama kalinya warna hitam, merah dan emas dipilih bagi mewakili pergerakan ini, yang kemudiannya menjadi warna-warna kebangsaan Jerman.
  56. TF1 juga akan telah melanjutkan hak, terutama di Internet, dan mungkin juga disiarkan imej pasukan kebangsaan dalam program mingguan,Txlxfoot.
  57. Adam David Lallana ialah pemain bola sepak profesional England yang bermain sebagai pemain tengah untuk Liverpool dan pasukan kebangsaan England.
  58. Prestasi baiknya memberikan peluang mewakili Pasukan bola sepak kebangsaan Finland dan dia beraksi pertama kali untuk Finland pada 7 November 1992.
  59. Walaupun pendidikan sekolah menengah kebangsaan terdiri daripada 5 tingkatan, "Tingkatan Enam" digunakan untuk menamakan program prauniversiti STPM.
  60. Lukisan harimau sering dijumpai pada bendera dan jata negara, sebagai maskot sukan, dan haiwan kebangsaan sebilangan negara Asia, termasuk Malaysia.
  61. Pergerakan Demokrasi dan Pembangunan Kebangsaan (satu lagi pertubuhan kebangsaan Hutu) telah diharamkan, dengan kebnyakan pemimpinnya telah ditangkap.
  62. Sebuah konvensyen perlembagaan diaturkan pada tahun 1787 oleh pihak yang ingin menubuhkan kerajaan kebangsaan yang kukuh dengan kuasa mengenakan cukai.
  63. Dengan reformasi Meiji pada akhir abad ke 19, samurai dihapuskan sebagai kelas berbeza dan digantikan dengan tentera kebangsaan menyerupai negara barat.
  64. Lovren menerima panggilan pertama untuk ke pasukan kebangsaan Croatia pada 2009 oleh pengurus Slaven Bilić untuk persiapan menentang Belarus pada 12 Ogos.
  65. Dengan itu jawatankuasa ini membuat keputusan mempelawa beberapa penggubah lagu yang masyhur bertaraf antarabangsa untuk mencipta khas lagu kebangsaan ini.
  66. Penukaran ini dibuat selaras dengan apa yang termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia, iaitu: "Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu".
  67. Pencapaian yang penting adalah penerbitan epos kebangsaan, Kalevipoeg, pada tahun 1862, dan penyelenggaraan festival lagu kebangsaan pertama pada tahun 1869.
  68. Pada separuh pertama abad ke-20, satu perjuangan kemerdekaan peringkat kebangsaan dilancarkan oleh Kongres Kebangsaan India dan pertubuhan politik yang lain.
  69. Cuti umum kebangsaan dipatuhi oleh semua badan kerajaan dan kebanyakan pertubuhan swasta, manakala cuti umum negeri hanya dipatuhi di negeri-negeri terbabit.
  70. Pada tahun 2003, Daftar Kanser kebangsaan melaporkan bahawa kadar kasar kejadian barah pangkal rahim di Malaysia ialah 16.5 wanita dalam setiap 100,000 penduduk.
  71. Menurut bancian India pada tahun 2001 Tal mempunyai kadar pendidikan 58%, di bawah kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 60% lelaki dan 40% wanita mampu membaca.
  72. Menurut bancian India pada tahun 2001 Kadi mempunyai kadar pendidikan 74%, melebihi kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 57% lelaki dan 43% wanita mampu membaca.
  73. Menurut bancian India pada tahun 2001 Babai mempunyai kadar pendidikan 66%, melebihi kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 58% lelaki dan 42% wanita mampu membaca.
  74. Colombia mempunyai sebuah rangkaian lebuhraya kebangsaan diselenggara oleh Instituto Nacional de Vxas atau INVIAS agensi kerajaan di bawah Kementerian Pengangkutan.
  75. Tunku Abdul Rahman yang menjadi Ketua Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri pada ketika itu telah membuat ketetapan agar sebuah lagu kebangsaan dicipta sebelum merdeka.
  76. Bermula tahun 2007, bahasa kebangsaan Malaysia dinamakan kembali kepada Bahasa Malaysia sebagai simbol bahawa bahasa ini adalah bahasa untuk semua dan tidak mengira kaum.
  77. Raheem Shaquille Sterling merupakan seorang pemain bola sepak profesional England yang bermain sebagai pemain tengah untuk Manchester City dan pasukan kebangsaan England.
  78. Bagaimanapun, mulai 2000-an terdapat sedikit ketidakpuasan hati di Malaysia Timur yang mendakwa sambutan hari kebangsaan pada 31 Ogos terlalu bertumpuan Semenanjung Malaysia.
  79. Jawatankuasa ini kemudian berpendapat satu cara lagi untuk memperolehi lagu kebangsaan yang baik ialah dengan menjemput beberapa penggubah lagu yang ternama untuk menciptanya.
  80. Namun begitu, di Malaysia, kekeliruan telah muncul dalam kalangan rakyat mengenai nama apakah yang patut digunakan untuk bahasa kebangsaan negara itu secara tepat dan muktamad.
  81. Dasar penjepunan diperkenalkan, sekolah-sekolah diganti dengan sekolah Jepun, bahasa Nippon-go digunakan, Kimigayo iaitu lagu kebangsaan Jepun dinyanyikan, tulisan Jepun ditulis.
  82. Kod ISSN dilantik oleh sebuah rangkaian ISSN National Centres, biasanya diletakkan di perpustakaan kebangsaan dan dikordinasikan oleh ISSN International Centre berasaskan di Paris.
  83. Dia mewakili England di peringkat bawah-16, bawah-17 dan bawah-21 sebelum bermain dengan pasukan senior kebangsaan pada bulan November 2012 dan beraksi ketika Piala Dunia FIFA 2014.
  84. Pasukan bola sepak kebangsaan Itali adalah sebuah pasukan yang mewakili Itali dan dikawal oleh Persekutuan Bola Sepak Itali (FIGC), sebuah badan pentadbir untuk bola sepak di Itali.
  85. Perang 1812 yang diisytiharkan terhadap Britain atas bermacam-macam ketidakpuasan hati antara kedua-dua pihak, sehingga berakhir dengan seri, mengukuhkan lagi semangat kebangsaan AS.
  86. Rickie Lee Lambert ialah pemain bola sepak profesional Inggeris yang bermain sebagai penyerang untuk kelab Liga Perdana Inggeris, West Bromwich Albion dan pasukan kebangsaan England.
  87. Pergerakan Buruh perdana meraikan Hari Mei mereka pada hari Isnin pertama di dalam bulan Mei, yang mana ia adalah hari cuti kebangsaan dan mungkin atau mungkin tidak wujud pada 1 Mei.
  88. Warna tradisional pasukan kebangsaan adalah biru, putih dan merah, warna-warna bendera kebangsaan Perancis, yang dikenali sebagai Drapeau Tricolore, dan Coq Gaulois adalah simbol pasukan.
  89. Pemain-pemain baru ini, sebahagiannya terus menjadi pemain pasukan kebangsaan England, melakukannya dengan baik dan membolehkan United memenangi dua kejuaraan sekali lagi pada musim 1995-96.
  90. Ketika ini jugalah, ramai orang-orang Jerman dirangsang oleh idea-diea Revolusi Perancis dan semangat kebangsaan pula menjadi daya penggerak yang penting, teutamanya di kalangan intelektual.
  91. Walaupun mempunyai masalah disiplin, beliau mendapat panggilan untuk pasukan bola sepak kebangsaan Itali untuk perlawanan persahabatan menentang Cxte d'Ivoire selepas mendapat kerakyatan Itali.
  92. Antara ciri-ciri reka bentuk baru ini termasuk gambar peralatan tradisional Melayu di muka hadapan, serta peneraan bunga raya, iaitu bunga kebangsaan Malaysia, di bahagian atas muka belakangnya.
  93. Selepas Andrew Caldecott meninggal dunia pada 1951, dua puluh tahun selepas itu, banyak pemain - pemain pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia yang mewakili Malaysia dalam kejohanan antarabangsa.
  94. Ada pihak yang memikirkan "Pada era kemerdekaan Malaysia, Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri pertamanya memperkenalkan istilah "Bahasa Malaysia" sebagai nama untuk bahasakebangsaan Malaysia.
  95. Malaysia tidak terlibat dalam perjanjian sendi antara syarikat minyak kebangsaan Republik Rakyat China, Filipina dan Vietnam pada Mac 2005 dalam menjalankan kegiatan seismos marin di Kepulauan Spratly.
  96. Perancis mempunyai industri aeroangkasa penting yang diterajui konsortium Eropah Airbus, dan merupakan satu-satunya kuasa Eropah yang mempunyai spaceport kebangsaan sendirinya (Centre Spatial Guyanais).
  97. Opini awam kebangsaan melakukan tindakan permintaan langsung, sangat besar usaha Presiden McKinley, Ketua DPR Thomas Brackett Reed dan masyarakat perniagaan untuk mencari penyelesaian yang dirundingkan.
  98. Perancis dikenali sebagai Les Bleus (The Blues), yang mana adalah nama yang dikaitkan dengan semua pasukan sukan kebangsaan negara, disebabkan oleh baju biru setiap pasukan yang merangkumi keseluruhannya.
  99. Banyak aspek budaya kebangsaan Kyrgyz dikekalkan meskipun terdapat penindasan kegiatan berfaham kebangsaan di bawah Stalin dan oleh itu, ketegangan-ketegangan dengan pihak berkuasa se-Kesatuan amat biasa.
  100. Pihak kerajaan negara China mengklasifikasikan bahasa Kantonis sebagai dialek/loghat dan bukan sebagai bahasa sebenar dalam usahanya menggalakkan pengunaan bahasa Mandarin sebagai bahasakebangsaan negara itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...