Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "sejuk"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sejuk" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di kawasan hawa sederhana sejuk seperti di Britain, pertanian campur dijalankan.
  2. Kerpasan musim sejuk di sebahagian besar negara lazimnya turun dalam bentuk salji.
  3. Bahrain menikmati musim sejuk yang singkat dan menghadapi musim panas yang hangat.
  4. Musim sejuk dari Disember hingga Februari disusuli oleh musim panas dari Mac hingga Jun.
  5. Kerak lautan baru terbentuk dari batu cair yang perlahan-lahan menjadi sejuk dan mengeras.
  6. Sejumlah 98 acara dalam 15 disiplin sukan musim sejuk dijadualkan dalam Sukan Olimpik ini.
  7. Pesakit pada permulaan biasanya mula rasa gelisah, cepat berpeluh dan seram sejuk diseluruh badan.
  8. Selepas hujan pada musim sejuk tahun 1979, sebuah banjir memang berlaku, tetapi rumah Feynman selamat.
  9. Iklim sub-tropika dengan 9 bulan panas dan taufan kerap berlaku.Cuaca sejuk dibawa oleh Angin Tenggara.
  10. Lima belas acara sukan musim sejuk telah diumumkan sebagai sebahagian daripada Olimpik Musim Sejuk 2010.
  11. Udara sejuk di atas daratan menimbulkan kawasan tekanan tinggi yang menghasilkan bayu dari daratan ke lautan.
  12. Tanggapan bahawa membunuh diri adalah lebih kerap pada cuti musim sejuk adalah suatu tanggapan salah yang umum.
  13. Haiwan yang hidup berdekatan lohong hidroterma dan tiris sejuk di dasar laut tidak bergantung pada tenaga cahaya matahari.
  14. Di barat, iklimnya ditakluki iklim lautan dengan curahan hujan yang banyak, musim sejuk yang ringan dan musim panas yang nyaman.
  15. Adriana Rigutti menyatakan bahawa iklim “kawasan lembah Po [adalah] kebenuaan... dengan musim sejuk yang teruk dan musim panas yang terik”.
  16. Pengorbanan pertahanan yang kental menghalang pihak Jerman menawan Moscow (Bandar Wira) sehingga musim sejuk melanda (lihat Pertempuran Moscow).
  17. Kebanyakan negara diklasifikasikan sebagai jenis Dwa dalam skim klasifikasi iklim Kxppen, dengan musim panas yang kering dan musim sejuk yang sejuk.
  18. Bahagian pantai Jajahan Krasnodar di Laut Hitam, terutamanya di bandar Sochi, mengalami iklim subtropika lembap dengan musim sejuk yang sederhana dan lembap.
  19. Musim sejuk bermula apabila Matahari berada betul-betul di atas Garisan Jadi di utara atau betul-betul di atas Garisan Sartan di selatan (solstis musim sejuk).
  20. Kawasan pantai pula mengalami musim sejuk yang ringan dan musim panas yang hangat dan kering pada amnya, namun di lembah pamah juga agak panas pada musim panas.
  21. Di pedalaman, iklimnya lebih cenderung kepada iklim benua dengan musim panas yang terik dan diselubungi ribut, musim sejuk yang lebih dingin dan kurangnya hujan.
  22. Arah angin yang utama di Belanda ialah barat daya, yang menyebabkan iklim kepulauan yang sederhana, dengan musim panas yang dingin dan musim sejuk yang sederhana.
  23. Angin bagi perayaan musim luruh ini adalah kegembiraan bagi buah-buahan bercampur-baur dengan kehibaan yang tentunya berkait rapat dengan musim sejuk yang melampau.
  24. Musim sejuk yang panjang membawa cuaca sejuk pahit dan jelas yang diselang-seli dengan ribut salji sebagai hasil utara dan barat laut angin yang bertiup dari Siberia.
  25. Permukaan panas akan memanaskan udara di atasnya, menyebabkan ia mengembang dan naik ke atas, menurunkan tekanan udara dan menarik udara yang lebih sejuk ke tempat tersebut.
  26. Dalam bidang geografi, kawasan bermusim atau kawasan beriklim sederhana meliputi kawasan sederhana sejuk dan panas yang lebih luas di hemisfera utara daripada hemisfera selatan.
  27. Serbia Selatan dan Tenggara dipengaruhi oleh Laut Mediterranean, manakala musim-musim sejuk di Sandžak adalah agak teruk, akibat keberadaan gunung-gunung yang mengelilingi penara.
  28. Iklim khatulistiwa tiada musim panas dan sejuk yang ketara, sebaliknya bercuaca panas dan lembap sepanjang tahun dengan hujan lebat yang turun pada waktu petang hampir setiap hari.
  29. Hubungan musim luruh dengan perubahan daripada panas ke cuaca sejuk di hemisfera utara, dan hubungan statusnya sebagai musim utama menuai, sudah mendominasi temanya dan imej-imej popularnya.
  30. Keadaan di kawasan pantai semenanjung amat berbeza dengan kawasan tanah tinggi dan lembah di pedalaman, terutamanya pada musim sejuk apabila di kawasan tinggi amat sejuk, lembap dan bersalji.
  31. Di pawagam, air batu kering digunakan bagi menghasilkan kesan khas kabus: apabila air batu kering ditambah kepada air, penyejatan campuran CO2 dan udara lembap sejuk terpeluwap sebagai kabus.
  32. Kehidupan mereka seakan kembali zaman batu.Waktu malam terpaksa bergelap kerana tiada bahan bakar untuk menggerakkan generator.Ubat tidak dapat disimpan lama kerana peti sejuk tidak dapat berfungsi.
  33. Negara-negara dan wilayah-wilayah berikut menggunakan Waktu Eropah Tengah pada musim sejuk sahaja, di antara 1:00 UTC pada hari Ahad terakhir dalam bulan Oktober dan 1:00 UTC pada hari Ahad terakhir dalam bulan Mac:
  34. Di kawasan timur perkarangan Menara Berkembar Petronas, di sebelah utara Masjid Asy-Syakirin, terletaknya bangunan utiliti KLCC District Cooling yang bertujuan membekalkan air sejuk kepada semua bangunan di perkarangan KLCC.
  35. Negeri-negeri pantai timur Semenanjung Malaysia serta bahagian utara dan pantai timur laut Sabah lebih terjejas dengan tiupan angin yang boleh mencapai 30 knot kelajuannya, atau lebih semasa luruan kuat udara sejuk dari Siberia.
  36. Bagaimanapun, tokoh sains terkemuka, Isaac Newton mendakwa tarikh Krismas telah dipilih agar bersempena dengan perayaan habisnya musim sejuk Rom kuno.Walaupun tarikh moden solstis itu jatuh pada 21 atau 22 Disember, namun orang Rom menandanya pada 25 Disember.
  37. Kini, bunga tulip menjadi tarikan kepada Bukit Larut, ketika musim bunga itu berkembang antara Disember hingga April.Benih bunga tulip di Bukit Larut diimport dari Belanda setiap tahun, disemai dalam bilik sejuk yang mempunyai suhu kurang 8 darjah Celsius selama 15 minggu.
  38. Berpunca dari jarak lebih jauh mereka dari Matahari, objek pepejal dalam Sistem Suria luaran mengandungi nisbah lebih tinggi dari pemeruap seperti air, amonia dan metana, berbanding kependudukan batuan dari Sistem Suria dalaman, sepertimana suhu yang lebih sejuk membenarkan sebatian ini untuk kekal pejal.
  39. Kebanyakan ini terletak di bahagian timur yang sejuk dan terpencil, dengan akibat bahawa pelombongannya terbukti susah dan hanya bermula pada skala yang besar selepas Stalin bangkit untuk berkuasa dan mengembangkan kem-kem buruh paksa untuk mengatasi kesusahan menarik buruh-buruh ke iklim yang tidak menyenangkan.
  40. Ketika musim dingin atau musim kering, iaitu kira-kira dari bulan November hingga April, angin-angin monsun lazimnya bertiup dari timur laut sepanjang pantai China dan merentasi Teluk Tonkin, lalu banyak mengumpul lembapan; kesannya, musim sejuk di kebanyakan tempat-tempat di negara agak kering berbanding msuim panas atau hujan.
  41. Musim-musim tropika dikuasai oleh pergerakan jalur hujan tropika yang berulang alik di antara tropika utara dan selatan sepanjang setahun, menyebabkan timbulnya musim-musim kemarau dan tengkujuh, tanpa kebezaan suhu dan kepanjangan siang ketara yang menandakan pola musim bunga, panas, luruh dan sejuk yang terdapat di kawasan luar tropika.
  42. Namun demikian, tarikh bermulanya empat musim ini ada kaitannya dengan tropika, biarpun tarikh-tarikh tersebut hanya dipakai di kawasan-kawasan beriklim sederhana dan kawasan kutub, yang mana tarikh permulaan solstis musim sejuk sahaja yang berguna di kawasan tropika kerana solstis musim panas berlaku apabila Matahari berada di zenit, yang berlaku pada tarikh berlainan di latitud berbeza.
  43. Carrageenans, alginates dan agaroses, bersamaan dengan macroalgal polysaccharides lain yang kurang dikenali, juga mempunyai beberapa aktiviti-aktiviti mustahak biologikal atau penerapan dalam bioubat. Ia telah dituntutkan bahawa rumpai laut ada sifat-sifat penyembuhan untuk tuberkolosis, artritis, demam sejuk dan selsema, penyakitan cacing dan juga tumor.[meragukan – bincang] Sebilangan kajian penyelidikan telah diconduct untuk menyelidik dakwaan-dakwaan ini dan kesan rumpai laut pada kesihatan manusia.
  44. Melawat ke negara seperti Kanada, kebanyakan negara-negara di Eropah, Jepun, sebilangan kawasan di Australia dan di New Zealand, kelihatan kurang mendapat cirit-birit, ini mungkin atas faktor cuaca persekitaran yang sejuk yang sedikit sebanyak dapat merencatkan keaktifan tindak balas bakteria, parasit dan virus dalam sistem pencernaan, atau mungkin juga faktor khidmat perubatan yang canggih dan terkini dinegara tersebut, serta tahap kebersihan dan hygenik yang tinggi diamalkan oleh masyarakat negara tersebut, yang mendorong pengurangan risiko mendapat cirit-birit.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...