Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "panas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "panas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada musim panas yang pendek dipanggil changma.
  2. Iklimnya tropika dan umumnya amat panas dan kering.
  3. Umumnya, bintang yang lebih panas adalah lebih cerah.
  4. Rodgers berpisah dengan isterinya, Susan pada musim panas 2014.
  5. Moscow merupakan tuan rumah Sukan Olimpik pada musim panas 1980.
  6. Musim ini adalah musim peralihan dari musim panas ke musim sejuk.
  7. Sebahagian besar negeri mempunyai dua musim: hujan dan panas (Oktober-April).
  8. “Gencatan senjata” antara pemimpin parti mulai heboh di musim panas 2003.
  9. Bahrain menikmati musim sejuk yang singkat dan menghadapi musim panas yang hangat.
  10. Majlis Tertinggi Georgia melaksanakan undang-undang menyekat pada musim panas 1990.
  11. Udara panas di atas daratan cenderung menaik, maka terjadinya kawasan tekanan rendah.
  12. Musim sejuk dari Disember hingga Februari disusuli oleh musim panas dari Mac hingga Jun.
  13. Musim panas yang melampau dan ribut pasir adalah bencana alam utama untuk penduduk Bahrain.
  14. Proses penyerapan semula ini membolehkan mereka tahan hidup dipersekitaran panas dan kering.
  15. Akibatnya suhu permukaan Zuhrah mencapai 480 C dan lebih panas daripada suhu permukaan Utarid.
  16. Pada musim panas tahun 1965, pasukan pengurusan Joe Mercer dan Malcolm Allison telah dilantik.
  17. Sarawak berada dalam kawasan tropika dengan iklim khatulistiwa yang panas dan lembap sepanjang tahun.
  18. Iklim sub-tropika dengan 9 bulan panas dan taufan kerap berlaku.Cuaca sejuk dibawa oleh Angin Tenggara.
  19. Bulan Mei dan Jun paling panas sekali, manakala November dan Disember membentuk musim monsun tengkujuh.
  20. Cuaca Zaamn Silures lebih panas berbanding Zaman Ais pada akhir Zaman Ordovisi dan hidupan terus membiak.
  21. Akibat suhu panas terik dan kekurangan makanan, ramai buruh paksa yang mati ketika membina kota tersebut.
  22. Di Malaysia, waktu musim panas telah digunakan mulai 1 Januari 1933 dan dihentikan pada 31 Disember 1981.
  23. Nasib baiklah perhimpunan panas yang bermula jam 2.00 petang ini disirami hujan lebat kira-kira 5.00 petang.
  24. Pada musim panas seterusnya, Ferguson berhijrah ke Dunfermline, dan menjadi pemain profesional sepenuh masa.
  25. Sebilangan kaum-kaum advokasi juga mengendalikan talian panas untuk memberi nasihat dan rawatan kecemasan psikologi.
  26. Tropika" juga memaksudkan iklim tropika yang panas dan lembap sepanjang tahun, dengan tumbuh-tumbuhan yang subur sekali.
  27. Pada musim panas 1880, beliau memulakan pengajian dan semasa tempoh pengajiannya beliau banyak dipengaruhi oleh Ernst Mach.
  28. Cara pengumpulan cukai dan bagaimana penggunaan wang cukai tersebut adalah bahan pembicaraan panas dalam politik dan ekonomi.
  29. Semasa musim panas tahun 2004, Chelsea memujuk Steven untuk menyertai pasukan itu, tetapi beliau enggan meninggalkan Liverpool.
  30. Di barat, iklimnya ditakluki iklim lautan dengan curahan hujan yang banyak, musim sejuk yang ringan dan musim panas yang nyaman.
  31. Sistem waktu musim panas ini pertama kali dicadangkan oleh Benjamin Franklin dalam sepucuk surat kepada editor Journal of Paris.
  32. Amat menarik, gunung berapi titik panas juga didapati di tempat lain di sistem suria, terutamanya pada bulan dan planet berbatu.
  33. Sydney mempunyai cuaca subtropika lembap dengan musim panas yang panas dan lembap, dan musim dingin adalah sederhana dan lembap.
  34. Gagasan waktu musim panas pertama kali diamalkan oleh kerajaan Jerman pada waktu Perang Dunia I antara 30 April dan 1 Oktober 1916.
  35. Iklim Siberia berbeza-beza secara dramatik, dengan pantai utara Bulatan Artik mengalami musim panas yang amat pendek selama kira-kira sebulan.
  36. Adriana Rigutti menyatakan bahawa iklim “kawasan lembah Po [adalah] kebenuaan... dengan musim sejuk yang teruk dan musim panas yang terik”.
  37. Di Utara Finland, terutama di Laplandia, sebuah iklim subarktik mendominasi, dengan musim dingin yang sangat dingin dan musim panas yang hangat.
  38. Sebuah ekspedisi yang dilakukan oleh National Geographic melawat gua-gua itu di musim panas 2008 untuk mendokumentasikannya (Expedition Website).
  39. Escherichia coli adalah bakteria gram negatif berbentuk batang/basilus/rod yang umum ditemui di usus bawah organisma berdarah panas (endotermik).
  40. Iklim Nambia berbeza-beza antara iklim gurun dengan iklim subtropika, dan secara amnya, adalah panas dan kering; hujannya jarang dan tidak tentu.
  41. Kebanyakan negara diklasifikasikan sebagai jenis Dwa dalam skim klasifikasi iklim Kxppen, dengan musim panas yang kering dan musim sejuk yang sejuk.
  42. Musim panas cenderung menjadi pendek, panas, lembab, dan hujan kerana angin monsun selatan dan tenggara yang membawa udara lembab dari Lautan Pasifik.
  43. Musim panas bermula apabila matahari betul-betul di atas Garisan Sartan di utara atau betul-betul di atas Garisan Jadi di selatan (solstis musim panas).
  44. Selepas menolong ayahnya sebagai perantis doktor di Shropshire pada musim panas tahun 1825, Darwin memasuki Universiti Edinburgh untuk mempelajari perubatan.
  45. Kawasan pantai pula mengalami musim sejuk yang ringan dan musim panas yang hangat dan kering pada amnya, namun di lembah pamah juga agak panas pada musim panas.
  46. Di pedalaman, iklimnya lebih cenderung kepada iklim benua dengan musim panas yang terik dan diselubungi ribut, musim sejuk yang lebih dingin dan kurangnya hujan.
  47. Arah angin yang utama di Belanda ialah barat daya, yang menyebabkan iklim kepulauan yang sederhana, dengan musim panas yang dingin dan musim sejuk yang sederhana.
  48. Meskipun krisis rupiah dimulai pada Julai dan Ogos, krisis ini menguat pada November ketika efek dari devaluasi di musim panas muncul di "balance sheet" perusahaan.
  49. Rusia mahukan Manchuria kerana politik air panas mereka untuk mencari pelabuhan yang boleh digunakan sepanjang tahun dan terbebas dari ais membeku pada musim sejuk.
  50. Iklim Seremban adalah seperti juga di kebanyakkan tempat di Malaysia Barat secara umumnya panas dan lembab sepanjang tahun dengan suhu min dalam 27-30 darjah celcius.
  51. Gunung berapi adalah bukaan, atau rekahan, pada permukaan atau kerak Bumi, yang membenarkan gas, abu, dan batu cair yang panas bebas jauh di dalam bawah permukaan bumi.
  52. Bekas pengurus Rangers, Walter Smith mengambil alih dari Kendall pada musim panas tahun 1998 tetapi hanya berjaya menduduki pertengahan bawah liga tiga kali berturut-turut.
  53. Permukaan panas akan memanaskan udara di atasnya, menyebabkan ia mengembang dan naik ke atas, menurunkan tekanan udara dan menarik udara yang lebih sejuk ke tempat tersebut.
  54. Dalam bidang geografi, kawasan bermusim atau kawasan beriklim sederhana meliputi kawasan sederhana sejuk dan panas yang lebih luas di hemisfera utara daripada hemisfera selatan.
  55. Pembela pelesit dikatakan tidak akan mempunyai zuriat kerana ilmunya yang panas akan membunuh janin atau anak kecil yang berdamping dengannya, sekiranya tidak dijaga dengan baik.
  56. Iklim khatulistiwa tiada musim panas dan sejuk yang ketara, sebaliknya bercuaca panas dan lembap sepanjang tahun dengan hujan lebat yang turun pada waktu petang hampir setiap hari.
  57. Akhir sekali, gunung berapi boleh dihasilkan melalui pluma mantel, yang dikenali sebagai titik panas; titik panas ini boleh berlaku jauh dari sempadan plak, seperti kepulauan Hawai.
  58. Beliau terkenal sebagai seorang yang panas baran dengan gaya kepimpinan autoritarian dan telah diberi gelaran "die groot krokodil", iaitu bahasa Belanda yang bermaksud "buaya yang besar".
  59. Menurut Persatuan Eksplorasi Sains China, punca sungai ini ialah di air panas Lasagongma yang terletak pada altitud 5224 m. Air panas ini terletak di Gunung Guozongmucha dan banjaran Zayagu.
  60. Hubungan musim luruh dengan perubahan daripada panas ke cuaca sejuk di hemisfera utara, dan hubungan statusnya sebagai musim utama menuai, sudah mendominasi temanya dan imej-imej popularnya.
  61. Di negara Amerika Syarikat, talian panas yang termashyur ialah talian yang dikendalikan oleh RAINN, iaitu akronim bahasa Inggeris untuk "Rangkaian Nasional Rogol, Penyiksaan dan Zina Sebaka".
  62. Namanya berasal dari partikel pasir dari ribut pasir Gurun Gobi yang menukarkan permukaan air laut kepada warna kuning semasa musim panas dan boleh dilihat semasa berlayar atau terbang ke barat.
  63. Batas antara Oligosen dan Miosen tidak dapat ditentukan secara mudah dengan suatu peristiwa, melainkan terdapat batas yang ketara antara Oligosen yang lebih panas dengan Miosen yang lebih sejuk.
  64. Guatemala yang mempunyai banyak ekosistem yang unik dan penting dari segi biologi telah menyumbangkan kepada penentuan Mesoamerika sebagai sebuah kawasan biokepelbagaian titik panas yang penting.
  65. Udara panas yang mengembang dan naik itu akan kehilangan haba dan menyejuk, yang menyebabkannya mengecut dan turun ke bawah, meningkatkan tekanan udara dan menggantikan udara yang berada di bawahnya.
  66. Menjelang tahun 1861, persaingan di antara pelombong bijih dari kongsi Go-Kuan dan kongsi Si-Kuan panas membara dan meledak menjadi peperangan terbuka di antara kedua kongsi tersebut dalam bulan Julai 1861.
  67. Serentak dengan itu, Gurun Thar memainkan peranan dalam menarik angin monsun musim panas barat daya yang sarat dengan kelembapan, antara bulan Jun dan Oktober, maka membawa kebanyakan curahan hujan di India.
  68. Banjaran Himalaya menghalang angin katabatik Asia Tengah yang dingin daripada meniup masuk, maka memastikan kebanyakan kawasna benua kecil India lebih panas berbanding tempat-tempat yang berkongsi latitudnya.
  69. Pulau ini mempunyai iklim tropika yang disederhanakan oleh perairan disekitarnya; arus panas Laut Caribbean dan kedudukannya di tengah-tengah perairan yang besar juga menyebabkan Cuba kerap kali mengalami hurikan.
  70. Minyak turut digunakan untuk campuran membuat damar menampal sampan yang bocor Di Terengganu Penduduk kampung menggunakan 'minyak tanah' sebagai minyak panas terutama untuk mengurut bahagian luar yang sakit dan terseliuh.
  71. Suruhanjaya Penyelarasan IOC sempena Sukan Olimpik 2012 menghabiskan lawatan kesepuluh dan terakhir ke London pada Mac 2012, lalu membuat kesimpulan bahawa "London bersedia untuk menjadi tuan rumah kepada dunia musim panas nanti".
  72. bagaimanapun, bintang yang lebih cerah dan panas berbanding Matahari adalah jarang, sementara bintang yang lebih malap dan sejuk, yang dikenali sebagai kerdil merah, adalah lazim, membuatkan 85 peratus dari bintang di galaksi tersebut.
  73. Smith meninggalkan kelab itu dan Steve Coppell kembali sebagai pengarah teknikal pada musim panas tahun 1995 dan melalui gabungan latihan pasukan utama daripada Ray Lewington dan kemudiannya Dave Bassett, Palace layak ke perlawanan play-off.
  74. Titik panas tidak terletak pada rabung kepingan tektonik, tetapi pada pluma mantel, di mana perolakan Bumi mantel menghasilkan turus bahan panas yang naik sehingga sampai pada kerak, yang cenderung lebih nipis berbanding kawasan lain di Bumi.
  75. Kedua buah tersebut memang mudah untuk disediakan iaitu dengan merendamkannya ke dalam air sederhana panas untuk beberapa minit sehingga ia menjadi lembut dan kemudian ditoskan airnya lalu dicampur dengan sedikit garam dan ia sudah sedia untuk di makan.
  76. Burung merupakan haiwan bersayap, berkaki dua, berdarah panas dan bertelur dalam kumpulan haiwan vertebrata yang besar dan pelbagai terdapat di serata dunia, dari kawasan gurun sehinggalah di kutub utara, juga di kawasan hutan hujan Amazon, dan Greenland.
  77. Terdapat pelbagai jenis tumbuhan malar hijau, baik pokok mahupun renek, termasuklah kebanyakan spesies konifer, live oak, holly, gimnosperma "purba" seperti sikad, dan juga kebanyakan angiosperma dari iklim lebih panas seperti pokok hutan hujan dan Eucalyptus.
  78. Sungai Nil yang banjir secara berkala dengan tetap pada musim panas membawa bersamanya lumpur yang subur, dan surut tepat pada masanya pada musim menanam, memberikan penduduk Mesir satu perasaan bahawa alam semulajadi adalah tenang dan memberi banyak kebajikan.
  79. Kawasan di sekitar Swansea secara tradisinya telah menjadi kawasan Ragbi, dan meskipun percubaan sebelumnya oleh kelab bola sepak yang dinamakan Villa Swansea, tidak ada kelab-kelab bola sepak terkemuka sehingga penubuhan Swansea Town AFC pada musim panas tahun 1912.
  80. Referendum berkenaan telah memberikan Gorbachev satu kelebihan yang kecil, dan pada musim panas 1991 satu perjanjian kesatuan telah dirangka dan dipersetujui oleh kebanyakan republik yang mana ia akan menukarkan Kesatuan Republik Sosialis Soviet kepada federal yang lebih longgar.
  81. Pada musim panas tahun 2009, kelab ini telah melakukan perbelanjaan pemindahan ke tahap yang tidak pernah berlaku sebelum ini, dengan perbelanjaan lebih daripada x 100 juta untuk pemain Gareth Barry, Roque Santa Cruz, Kolo Tourx, Emmanuel Adebayor, Carlos Txvez dan Joleon Lescott.
  82. Pengecualian penting yang wujud dalam tompok-tompok panas gunung berapi, yang wujud pada lokasi-lokasi yang jauh daripada sempadan-sempadan plat; tompok-tompok panas gunung berapi ini juga dijumpai dalam sistem solar, terutamanya pada planet-planet dan bulan-bulan yang berbatu-batu.
  83. Iklim yang sangat panas dan lembap di Bushehr, banyak air garam di udara kerana berhampiran Lautan Hindi dan Teluk Parsi.Walaupun stainless steel boleh berkarat, dan teknologi lukisan khas telah dibangunkan untuk melindungi elemen struktur stesen.Pada musim panas suhu boleh mencecah 50 x C.
  84. Disebabkan bandar ini latitud utara, waktu siang sangat berbeza, siang sekurang-kurangnya 18 jam ketika pertengahan musim panas dan kira-kira 6 jam ketika musim sejuklebih daripada 18 jam di pertengahan musim panas, apabila ia tidak pernah mendapat gelap pada waktu malam, kepada kira-kira 6 jam di pertengahan musim sejuk.
  85. Ketika musim dingin atau musim kering, iaitu kira-kira dari bulan November hingga April, angin-angin monsun lazimnya bertiup dari timur laut sepanjang pantai China dan merentasi Teluk Tonkin, lalu banyak mengumpul lembapan; kesannya, musim sejuk di kebanyakan tempat-tempat di negara agak kering berbanding msuim panas atau hujan.
  86. Bagaimanapun, suatu ketika ada pihak yang mendapati Sultan Iskandar bersifat panas baran, dengan merujuk kepada catatan peristiwa pahit sepanjang hayat baginda, termasuk dilucutkan pangkat Tunku Mahkota oleh ayahandanya pada tahun 1961, di samping beberapa tindakan jenayah yang dikatakan berlaku dari 1970-an hingga dan 1990-an yang tersiar dalam akhbar sehingga memarahkan orang awam.
  87. Namun demikian, tarikh bermulanya empat musim ini ada kaitannya dengan tropika, biarpun tarikh-tarikh tersebut hanya dipakai di kawasan-kawasan beriklim sederhana dan kawasan kutub, yang mana tarikh permulaan solstis musim sejuk sahaja yang berguna di kawasan tropika kerana solstis musim panas berlaku apabila Matahari berada di zenit, yang berlaku pada tarikh berlainan di latitud berbeza.
  88. Pada waktu ini, kaum Yahudi di rantau ini telah bertambah dari 11% jumlah penduduk pada 1922 ke 30% pada 1940. 28% tanahnya telah dibeli dan dimiliki organisasi Zionist tambah pula dengan tanah peribadi yang dimiliki Yahudi. Wilayah selatan Israel yang besarnya hampir setengah dari keluasan negara Israel adalah tandus dan secara kasarnya adalah padang pasir yag kosong, panas dan tanpa penduduk iaitu di Padang Pasir Negev.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...