Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "tertua"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tertua" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Gereja granit tertua di Malaysia, Gereja St.
  2. Agama ini adalah agama tertua yang diketahui di dunia.
  3. Kaedah tertua dan paling meluas ialah dengan meminum arak.
  4. Batuan tertua tercatat berumur kira-kira 3.800.000.000 tahun.
  5. Sukan marathon adalah sukan tertua dalam sejarah Olimpik purba.
  6. Ia merupakan seni bina Eropah tertua yang masih tinggal di Asia.
  7. Alor Setar adalah sebuah ibu negeri yang tertua sekali di Malaysia.
  8. Tahap-tahap fauna dari termuda hingga tertua adalah seperti berikut:
  9. Antara gereja-gereja Katolik tertua di bandaraya Mumbai seperti Gereja St.
  10. Yaman ialah salah satu daripada pusat-pusat peradaban yang tertua di dunia.
  11. Iran merupakan sebuah negara yang menyimpan antara tamadun yang tertua di dunia.
  12. Dadah halusinogen adalah antara dadah tertua yang pernah digunakan oleh manusia.
  13. RAMD juga merupakan kor yang tertua dan terbesar di dalam Tentera Darat Malaysia.
  14. Mereka ini dipercayai adalah kumpulan etnik asli dan tertua yang mendiami pulau tersebut.
  15. Sisa-sisa manusia moden yang tertua di Eropah telah ditemui di "PeÅŸtera cu Oase", Romania.
  16. Orang Perak atau Perak Man merupakan rangka manusia tertua yang pernah dijumpai di Malaysia.
  17. Kesultanan Perak adalah salah satu keturunan kerajaan tertua di antara Negeri-Negeri Melayu.
  18. Universiti Takshashila mungkin merupakan universiti tertua yang pernah tercatat dalam sejarah.
  19. Afrika Selatan merupakan negara yang mempunyai kesan peninggalan di antara yang tertua di dunia.
  20. Salah satu kumpulan ultra yang tertua dalam bolasepak Itali, Fossa dei Leoni, berasal dari Milan.
  21. penemuan di Lembah Bujang juga menjadikan Kedah sebagai tamadun purba yang tertua di Asia Tenggara.
  22. Bintang tertua mengandungi sedikit logam, manakala bintang yang lahir kemudian mempunyai lebih lagi.
  23. Universiti Cambridge ialah salah satu daripada universiti-universiti yang terkenal dan tertua di dunia.
  24. Di Taman Botani Bogor terdapat pohon kelapa sawit yang tertua di Asia Tenggara yang berasal dari Afrika.
  25. Beliau adalah Setiausaha Pertahananan yang ke-21 dan adalah orang yang tertua memegang jawatan tersebut.
  26. Felda Endau yang merupakan petempatan felda tertua di Malaysia mengusahakan tanaman getah dan kelapa sawit.
  27. Pertandingan antarabangsa tertua di dalam arena bola sepak ialah Copa Amxrica yang dianjurkan oleh CONCACAF.
  28. Pada usia 78 tahun, dia merupakan Paus tertua yang dilantik dalam 275 tahun terakhir sejak Paus Clement XII.
  29. Bursa Saham Nairobi (NSE) adalah salah satu yang terbesar di Afrika dan pertukaran kedua tertua di benua itu.
  30. Industri bijih timah merupakan satu industri yang tertua di Tanah Melayu sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka.
  31. Sydney juga merupakan bandar tertua di Australia yang berdiri pada 1788 dan kota terbesar di hemisfera selatan.
  32. Rekod-rekod tertua yang merujuk kepada perkahwinan mengatakan bahawa perkahwinan adalah satu adat resam yang mantap.
  33. Alfabet pertama digunakan pada masa yang sama di Ribe, kawasan tertua di Denmark dan dipercayai diasaskan pada AD700.
  34. Old Crow Flats dan Bluefish Caves merupakan dua contoh tapak-tapak arkeologi tertua bagi petempatan manusia di Kanada.
  35. Sebagai satu daripada Divisyen tertua dalam Tentera Imperial, Divisyen ke-5 bertempur dalam Perang China-Jepun Pertama.
  36. Sebagai kor yang tertua di dalam Angkatan Tentera Malaysia, Kor Infantri mempunyai rentetan sejarahnya yang tersendiri.
  37. Fosil tertua yang telah ditemukan adalah fosil stromatolit dan Cyanobacteria dengan umur kira-kira 3.500.000.000 tahun.
  38. Teks matematik tertua buat masa ini papirus Moscow, sebagai sebahagian papirus Kerajaan Pertengahan Mesir bertarikh kk.
  39. Tawau juga mempunyai banyak keistimewaan lain seperti hutan semulajadinya yang merupakan kategori hutan tertua di dunia.
  40. Ini adalah pengiktirafan 150 tahun sejak pembentukan English Football Association, persatuan bola sepak tertua di dunia.
  41. Habsyah merupakan sebuah negara yang terletak di kawasan Tanduk Afrika dan tergolong dalam negara-negara tertua di dunia.
  42. Ditadbir oleh Portugal sehingga tahun 1999, ia merupakan koloni Eropah yang tertua di China dan diasaskan pada abad ke-16.
  43. Di Gua Niah, Sarawak, terdapat bukti-bukti wujudnya penempatan manusia tertua di Malaysia yang berusia 40,000 tahun dahulu.
  44. Pilihan bagi universiti tertua biasanya di antara Universiti Constantinople, Universiti Al-Karaouine atau Universiti Al-Azhar.
  45. Oleh sebab ia terletak berdekatan khatulistiwa, hutan hujan di Malaysia adalah yang tertua di dunia: lebih kurang 130 juta tahun.
  46. Fizik adalah salah satu daripada bidang akademik yang tertua, mungkin yang tertua menerusi kemasukannya di dalam bidang astronomi.
  47. Gua Niah juga merupakan salah satu gua tertua di dunia dan telah diwartakan sebagai tapak bersejarah di bawah kuasa Muzium Sarawak.
  48. Hutan hujan tropika di Semenanjung Malaysia adalah hutan yang tertua di dunia yang mana ia hanya boleh ditemui di kawasan Khatulistiwa.
  49. Universiti Oxford yang terletak di bandar raya Oxford, England, ialah universiti yang tertua di dalam dunia pertuturan bahasa Inggeris.
  50. Ditubuhkan pada tahun 859 M, ǦāmiÊ¿at al-QarawiyyÄ«n di bandar Fez, Maghribi, dianggap universiti tertua di dunia oleh beberapa sarjana,.
  51. BukuRekod Dunia Guinness mengiktiraf University Al Karaouine di Fez, Maghribi sebagai universiti tertua di dunia yang ditubuhkan pada tahun 859.
  52. Dinamai sempena nama dewi Athena, Athens ialah salah sebuah bandar raya yang tertua di dunia, dengan sejarah tercatat sekurang-kurang 3,000 tahun.
  53. Bahasa Tamil mempunyai sastera yang tertua di kalangan bahasa Dravidia, tetapi adalah sukar untuk mengukur usia bahasa dan sasteranya secara tepat.
  54. Korea merupakan salah sebuah tamadun yang tertua di dunia, dengan sejarah yang bermula sejak penubuhan Gojoseon pada 2333 SM, oleh Dangun Wanggeom.
  55. Pengkaji Mesir Purba merujuk kepada tulisan Mesir sebagai hieroglif, bersama dengan skrip baji Mesopotamia menjadi sistem penulisan tertua di dunia.
  56. Jasad air tawar yang terbesar dan terpenting di Rusia ialah Tasik Baikal, iaitu tasik air tawar yang terdalam, terjernih, tertua dan terluas di dunia.
  57. Salah satu bahagian tertua dan paling mudah dicapai dalam kombinatorik ialah teori graf, yang mempunyai pertalian semula jadi dengan banyak bidang lain.
  58. Wilayah Peru adalah pusat tamadun Norte Chico, salah satu daripada tamadun tertua di dunia, Empayar Inca adalah negara terbesar di zaman Colombia Amerika.
  59. Paloh Ku Miew ialah tokong tertua di Ipoh, yang menyembah Tai Pak Koong, dewa tempatan yang melindungi kaum Cina apabila mereka mula-mula menetap di Ipoh.
  60. Australia adalah benua terkering yang didiami manusia, serta benua yang paling datar, dan mempunyai tanih-tanih yang tertua serta yang paling kurang subur.
  61. Bandar ini mula dibuka pada masa pemerintahan Sultan Muhammad II pada tahun 1844, dan merupakan bandar tertua di sebelah pantai timur Semenanjung Malaysia.
  62. Laluan Persekutuan 1, jalan raya yang tertua di Malaysia yang menghubungkan bandar-bandar utama di pantai barat Semenanjung Malaysia turut melalui Seremban.
  63. Selaku parti politik tertua yang masih wujud di Asia, KMT ditubuhkan di China pada tahun 1912 oleh Song Jiaoren dan Sun Yat-sen sejurus selepas Revolusi 1911.
  64. Di Malaysia, artifak gangsa tertua ditemui di daerah Klang dalam bentuk genta {loceng) manakala artifak tembaga tetua iaitu sebuah gong, yang ditemui di Terengganu.
  65. Oxford University Press ("Percetakan Universiti Oxford") ialah percetakan universiti yang terbesar di dunia, dan yang kedua tertua selepas percetakan Universiti Cambridge.
  66. Can Hasan pula (~5000 SM) mempunyai laluan kepada tembaga lebur; dalam tapak ini dijumpai artifak tembaga tuang tertua pernah diketahui, iaitu sebuah cokmar kepala tembaga.
  67. Persamaan bahasa ini dicadangkan oleh Sir William Jones yang mendapati persamaan antara empat bahasa tertua yang diketahuinya, iaitu bahasa Latin, Greek, Sanskrit dan Parsi.
  68. Bukti tertua mengenai adat resam pengebumian di The oldest evidence of burial customs in the Tanduk Afrika datangnya dari tanah perkuburan di Somalia bertarikh milenium ke-4 BC.
  69. Mengikut maklumat pihak Pengurusan Taman Bukit Tawau ini, terdapat juga sebuah pokok tertua yang dikatakan adalah yang tertinggi di Asia Tenggara berdekatan taman peranginan ini.
  70. Fosil tertua "katak-proto" muncul pada awal Triassic di Madagascar, tetapi pentarikhan jam molekul mencadangkan asal mereka menjurus kebelakang sehingga Permian, 265 juta tahun dahulu.
  71. Namun begitu, penemuan terbaru oleh sejarawan terhadap DNA bangsa melayu meletakkan melayu sebagai bangsa tertua didunia selepas letusan Gunung Toba dengan usia DNA sekitar 60, 000 tahun.
  72. Antara penulisan matematik yang tertua ialah tablet Babylon yang bertarikh 7289 S.M, yang memberikan penghampiran berangka perenampuluhan, iaitu panjang bagi pepenjuru dalam segi empat unit.
  73. Peta tertua Semenanjung Tanah Melayu yang masih wujud ialah Geographike Huphegesis yang dicipta pada abad ke-13 Masihi, berdasarkan data yang dihimpunkan oleh Ptolemy pada abad pertama Masihi.
  74. Antara binaan-binaan tertua di kota yang dibina sepanjang zaman ini termasuk Gua Jogeshwari, Gua Elephanta (abad ke-6 hingga ke-7), Kuil Walkeshwar (abad ke-10), dan Banganga Tank (abad ke-12).
  75. Secara tidak rasmi, Bahasa Inggeris yang digunakan dalam New Straits Times, surat khabar Bahasa Inggeris yang tertua di Malaysia, sering digunakan sebagai titik rujukan bagi Bahasa Inggeris Malaysia.
  76. Seperti Silla, Goryeo merupakan sebuah negara yang mempunyai kebudayaan yang tinggi dan mencipta buku bernama Jikji yang menggunakan mesin cetak taip cerai logam yang tertua di dunia pada tahun 1377.
  77. Labah-labah telah pun wujud di dunia semenjak 110 juta tahun dahulu, hasil daripada jumpaan fossil labah-labah di dalam batu amber di Sepanyol, contoh fossil sarang labah-labah tertua pernah dijumpai.
  78. Dipercayai juga lokomotif tersebut adalah yang tertua di negara ini yang masih berkeadaan baik memandangkan lokomotif wap yang dipamerkan di Muzium Negara Kuala Lumpur adalah dari model yang lebih baru.
  79. Selain karya Autolycus Tentang Sfera Bergerak (On the Moving Sphere), Elemen merupakan salah satu karya tertua Matematik Greek yang masih wujud dan ia juga karya yang tertua menggunakan deduktif aksiom dalam matematik.
  80. Rangka manusia tertua yang pernah dijumpai di Malaysia adalah rangka orang Perak yang telah dijumpai pada 1991 di dalam Gua Gunung Runtuh terletak di Bukit Kepala Gajah, Lenggong pada ketinggian lebih kurang 105 meter dari paras laut.
  81. Di selatannya, daratan semenanjung yang selebihnya, iaitu penara Deccan, diapit pada kiri dan kanannya oleh banjaran pesisiran, iaitu masing-masing Ghat Barat dan Ghat Timur, mengandungi pembentukan batu tertua di India pada usia kira-kira sebilion tahun.
  82. Dokumen matematik tertua yang dihasilkan di India yang masih wujud ialah Manuskrip Bakhshali kulit kayu birch yang dijumpai pada tahun 1881 di kampung Bakhshali, berhampiran Peshawar, Pakistan; manuskrip itu kelihatan berasal dari tahun 200SM hingga 200M.
  83. Peradaban-peradaban ini menghasilkan tulisan tertua dan sebagian dari ilmu pengetahuan, matematik, perundangan/hukum-hakam dan falsafah yang pertama di dunia, sehingga menjadikan wilayah ini sebagai pusat yang popular dan dikenali umum sebagai "Buaian Peradaban".
  84. Sebagai pusat pengangkutan di kawasan utara Semenanjung Malaysia, kawasan Alor Setar ini yang meliputi tanah seluas 666 km2 (persegi) diduduki oleh lebih daripada 300,000 ribu penduduk mengikut banci tahun 2010 yang merupakan salah satu bandar tertua di kawasan itu.
  85. Tiada keterangan tentang Euclid yang ditemui dalam salinan tertua Elemen yang masih wujud, dan kebanyakannya menyatakan ia "dari edisi "Theon" atau "kuliah Theon", sementara satu teks yang dianggap edisi pertama, disimpan di Vatican, tidak menyatakan siapa penulisnya.
  86. Palembang merupakan bandar tertua di Indonesia, hal ini didasarkan dari Batu Bersurat Kedukan Bukit yang diketemukan di Bukit Siguntang sebelah barat Kota Palembang, yang menyatakan pembentukan sebuah wanua yang ditafsirkan sebagai kota yang merupakan ibukota Kerajaan Sriwijaya pada tarikh 16 Jun 682 Masihi.
  87. Plat India yang asal kini tinggal Semenanjung India, aitu bahagian yang tertua dan paling stabil dari segi geologi di India, mencapai sejauh banjaran Satpura dan banjaran Vindhya di India tengah; banjaran-banjaran selari ini terbentang dari pantai Laut Arab di Gujarat ke Penara Chota Nagpur yang kaya dengan arang di Jharkhand.
  88. Di London juga terletaknya pelbagai muzium, balai seni, perpustakaan, tempat bersukan dan tempat-tempat kebudayaan yang sebagainya, termasuk Muzium British, National Gallery, Perpustakaan British, Wimbledon dan 40 buah panggung.London Underground ialah rangkaian tren bawah tanah yang tertua di dunia dan kedua terluas (mengekori Metro Shanghai).
  89. Di kota ini, terdapat Universiti Gadjah Mada, universiti negeri yang tertua di Indonesia, serta juga berbagai-bagai universiti swasta terkenal yang lain seperti UPN "Veteran", AMIKOM, STIE SBI, Universiti Kristian Duta Wacana (UKDW), Universiti Islam Indonesia (UII) yang merupakan universiti swasta tertua di Indonesia, dan Universiti Muhammadiyah Yogyakarta (UMY), selain daripada Institut Kesenian Indonesia (ISI) dan Universiti Negeri Yogyakarta (UNY).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...