Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berkahwin"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berkahwin" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Islam juga melarang berkahwin dengan pelacur:
  2. Sheikh Muszaphar telah berkahwin dengan Dr. Abdullah
  3. Baginda telah berkahwin dengan puteri Pasai, Indonesia.
  4. Beliau berkahwin dengan Edith Tout dalam bulan Februari 1931.
  5. Pada 1853, beliau telah berkahwin dengan Jane Sym (1825-1893)
  6. Kadang kala, lelaki berkahwin dengan perempuan simpanan mereka.
  7. Kisah hidup wanita yang berkahwin pada usia 18 tahun ini memang cukup suram.
  8. Orang Peranakan biasanya berkahwin dengan pasangan setempat yang sama darjatnya.
  9. Ban Ki Moon telah berkahwin dan mempunyai seorang anak lelaki dan dua perempuan.
  10. Oleh itu, terdapat banyak pasangan "Kim-Kim" yang berkahwin dengan satu sama lain.
  11. Berikutnya berkahwin pula dengan Raja Bakul, putera Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah.
  12. Pada 1363, Haakon VI berkahwin dengan Margaret, anak perempuan Raja Denmark,Valdemar.
  13. Frasa berkahwin dari segi undang-undang boleh digunakan untuk menegaskan perkara ini.
  14. Pada 1972 berkahwin dengan Dr Michael Aris seorang warga Tibet yang tinggal di Bhutan.
  15. Hal ini berubah pada tahun 1409 apabila Parameswara berkahwin dengan puteri dari Pasai.
  16. Abdul Rahman berkahwin dengan Toh Puan Majimor Shariff dan ayah kepada empat orang anak.
  17. Feynman kemudian berkahwin dengan Gweneth Howarth dan dikurniai seorang anak lelaki, Carl.
  18. Selepas kematian Mariam, Tunku berkahwin dengan Violet Coulson, bekas tuan rumahnya di England.
  19. Dua tahun kemudian, mereka berkahwin dan mempunyai dua anak lelaki, iaitu Hans dan Eduard Albert.
  20. Beliau berkahwin dengan Toh Puan Zurina binti Kassim pada tahun 1965 dan dikurniakan 3 orang anak.
  21. Salah satu daripada sekatan ini ialah keperluan untuk berkahwin dengan seorang dalam puak yang sama.
  22. Murray-Lyon berkahwin dengan Meredith Napier dalam tahun 1916 dan mempunyai dua orang anak perempuan.
  23. Sultan Azlan Shah berkahwin dengan Tuanku Siti Bainun binti Mohd Ali, dikurniakan 2 putera dan 3 puteri.
  24. Soma, anak kepada raja Nagas, berkahwin dengan Kaundinya dan keturunan mereka menjadi dinasti raja Funan.
  25. Walaupun begitu, ahli-ahli keluarga raja sering digalakkan berkahwin dalam lingkungan keluarga yang rapat.
  26. Baginda berkahwin dengan Tengku Zainab binti Tengku Muhammad Petra ketika berusia 22 tahun pada tahun 1939.
  27. Oleh kerana orang bunian mirip dengan manusia tidaklah menghairankan untuk mereka berkahwin dengan manusia.
  28. Pada tahun 1739, Sultan Mansur Shah 1 berkahwin dengan Raja Bulang, anak Daeng Chelak, Yamtuan Muda Johor kedua.
  29. Akibat kepantangan inses ialah eksogami, iaitu keperluan untuk berkahwin dengan orang daripada kelompok yang lain.
  30. Mackenzie telah berkahwin dengan Helen Neil pada 1845 dah mempunyai tiga orang anak, mempunyai seorang anak perempuan.
  31. Kedua, puteri ini merupakan wanita pertama berlatarbelakangkan kelas menengah yang berkahwin ke dalam keluarga diraja.
  32. Jomo berkahwin dengan Noelle Rodriguez, mereka mempunyai tiga orang anak, Nadia, Emil (lahir 1989) dan Leal (lahir 1990).
  33. Parameswara memeluk Islam untuk berkahwin dengan puteri Samudera Pasai dan mengganti namanya menjadi Sultan Iskandar Shah.
  34. Pada 25 Disember 1871, Edison berkahwin dengan Mary Stilwell yang berumur 16 tahun dan yang ditemuinya dua bulan lebih awal.
  35. Pada masa itu, beliau sudah pun berkahwin dengan Toh Puan Suhaila binti Tan Sri Mohammad Noah dan mempunyai enam orang anak.
  36. Baginda berkahwin dengan Tengku Budriah binti Almarhum Tengku Ismail pada 1941 dan dikurniakan dengan lima putera dan lima puteri.
  37. Dalam tempoh kurang daripada 2 tahun menduda, beliau berkahwin dengan Jeanne Abdullah dan melangsungkan akad nikah pada 9 Jun 2007.
  38. Perempuan simpanan adalah pasangan seks wanita jangka panjang kepada satu lelaki dan teman yang tidak berkahwin dengan lelaki tersebut.
  39. Krisis tercetus apabila bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Haji Muhd Taib berkahwin dengan puterinya, Tengku Puteri Zanariah.
  40. Pada tahun 1933, Tunku berkahwin dengan Mariam, seorang wanita kacukan Cina-Siam yang merupakan anak perempuan tauke lombong di Alor Star.
  41. Menjadi perempuan simpanan merupakan kerjaya biasa bagi wanita muda, yang sekiranya bertuah akan berkahwin kekasihnya atau seseorang yang lain.
  42. Einstein bercerai dengan Mileva pada 1919 dan berkahwin dengan Elsa Lxwenthal, saudari sepupunya yang berumur tiga tahun lebih daripada Einstein.
  43. Abdullah berkahwin dengan Allahyarhamah Datin Seri Endon binti Dato' Mahmood pada tahun 1965 dan dikurniakan dua orang cahayamata dan empat cucu.
  44. Sewaktu berumur 18, Shakespeare berkahwin dengan Anne Hathaway yang berumur 26 pada 28 November 1582 di Temple Grafton, berdekatan dengan Stratford.
  45. Oleh itu, Parameswara berkahwin dengan Puteri Ratna anak Sultan Makhdum Alaiddin Malik Muhammad Amin Syah II, Raja Perlak dan memeluk Islam pada 1414.
  46. Bapanya meninggal tiga bulan sebelum kelahiran Newton, dan dua tahun kemudian ibunya berkahwin dengan lelaki lain dan meninggalkan Newton dengan neneknya.
  47. Oleh sebab Putera Wales ingin berkahwin dengan balu abangnya, beliau harus mendapatkan keizinan Paus untuk mengelakkan sebarang penghalang persemendaannya.
  48. Pada 3 April 1944, baginda berkahwin dengan Tuanku Intan Zaharah binti Almarhum Seri Setia Raja di Terengganu dan dikurniakan sembilan orang putera puteri.
  49. Pada 3 Mei 1990 baginda berkahwin dengan Tuanku Siti Aishah binti Abdul Rahman yang kemudian bergelar Cik Puan Besar Selangor.Mereka tidak dikurniakan anak.
  50. Henry VIII terkenal kerana berkahwin sebanyak enam kali, "bercerai" dengan dua isterinya melalui pancung kepala, dan akhirnya berpisah dengan Gereja Katolik Rom.
  51. Pada tahun 1987 beliau bercerai dengan Ku Yie dan berkahwin dengan Datin Seri Rosmah Mansor dan mendapat dua anak lagi: Mohd Norashman Najib dan Nooryana Najwa Najib.
  52. Pada tahun 1976, Najib berkahwin dengan Tengku Puteri Zainah Tengku Eskandar dan mendapat tiga anak: Mohd Nizar Najib, Mohd Nazifuddin Najib dan Puteri Norlisa Najib.
  53. Pertama, pada masa itu, lelaki berkenaan masih merupakan seorang pelajar lepasan ijazah di Gakushin dan berkahwin sebelum abangnya yang pertama, Putera DiRaja Naruhito.
  54. Pehin Sri Taib telah berkahwin dengan Puan Sri Laila Taib yang berketurunan Poland, meninggal dunia akibat barah pada 29 April 2009 selepas 50 tahun mendirikan rumah tangga.
  55. Si suami hanya boleh merujuk setelah isterinya berkahwin lelaki lain, suami barunya menyetubuhinya, setelah diceraikan suami barunya dan telah habis idah dengan suami barunya.
  56. Pada tahun 1968, Arroyo berkahwin dengan Jose Miguel Arroyo, seorang peguam dan usahawan dari Binalbagan, Negros Occidental yang beliau telah bertemu ketika masih remaja lagi.
  57. Namun, Tengku Abdul Rahman adalah penguasa hanya kerana abangnya, Tengku Hussain atau Tengku Long, telah pergi di Pahang berkahwin ketika bapa mereka meninggal dunia pada tahun 1812.
  58. Minneapolis membuat perubahan dramatik untuk memperbetulkan diskriminasi seawal 1886 apabila Martha Ripley mengasaskan Hospital Bersalin bagi ibu-ibu yang berkahwin dan belum berkahwin.
  59. Anak lelaki Taib, iaitu Sulaiman Abdul Rahman Taib telah berkahwin dengan Anisa, iaitu anak perempuan kepada Timbalan ketua menteri Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan Hong Nam.
  60. Beliau berkahwin dengan Allahyarhamah Toh Puan Hajjah Asmah binti Alang dan kemudian berkahwin dengan Dayang Heryati binti Abdul Rahim pada tahun 1992, tetapi menceraikannya pada tahun 2003.
  61. The late Sir James Goldsmith, selepas berkahwin dengan perempuan simpanannya, Lady Annabel Birley, mengistiharkan, "Apabila seseorang berkahwin dengan perempuan simpanan, ia membuka kekosongan".
  62. Pada 1943, Botha telah berkahwin dengan Anna Elizabeth Rossouw atau lebih dikenali sebagai Elize, dan mereka telah dianugerahkan dengan lima cahaya mata; dua anak lelaki dan tiga anak perempuan.
  63. Sebilangan orang Afrika pulang ke negara asal di Afrika Barat selepas tamat perkhidmatan, akan tetapi sebilangan besar juga menetap di Hindia Timur Belanda selepas berkahwin dengan wanita tempatan.
  64. Ikrar perkahwinan boleh dihalang oleh ayah wanita, dan anak-anak perempuan hanya boleh mewarisi harta kalau tiadanya adik-beradik lelaki (dan mereka juga diperlukan berkahwin di dalam puak sendiri).
  65. Mary Edison meninggal dunia pada 9 Ogos 1884 ketika berumur sekitar 29 tahun dan pada 24 Februari 1886 ketika berumur 39 tahun, Edison berkahwin dengan Mina Miller yang berumur 19 tahun di Akron, Ohio.
  66. Dengan menekankan kegagalan Roderigo melamar Desdemona, serta rasa tidak puas hatinya dengan kepimpinan Othello, Iago menghasut Roderigo untuk memberitahu Brabantio bahawa anaknya telahberkahwin lari.
  67. Adik perempuannya merupakan profesor universiti, dia merupakan rakyat biasa yang kedua berkahwin dengan keluarga diraja; sama seperti ibu mertuanya, Maharani Michiko, yang menjadi orang pertama pada 1959.
  68. Semasa berlakunya migrasi itu, kedua-dua golongan berkahwin dengan masyarakat-masyarakat dari pulau-pulau selatan seperti Jawa, serta penduduk tempatan yang berasal dari keturunan Australasia dan Negrito.
  69. Secara tradisi, masyarakat menggalakkan seseorang untuk berkahwin dengan orang yang jauh untuk mengukuhkan pertalian, tetapi cukup dekat supaya semenda boleh dianggap sebagai "salah satu daripada kami" atau "jenis kami".
  70. Peneroka bukan penduduk asal pertama di Chicago, Jean Baptiste Pointe du Sable dari Haiti, tiba dalam tahun 1770-an, berkahwin dengan seorang wanita puak Potawatomi, dan mengasaskan pusat dagangan pertama kawasan berkenaan.
  71. Kemungkinan yang lebih besar adalah bahawa ayah Catherine, Raja Ferdinand II dari Aragon, ingin menguasai England melalui anak perempuanya dan oleh itu, mendesak Catherine supaya berkahwindengan raja Inggeris yang baru itu.
  72. Walaupun Paus Julius II dan William Warham, Ketua Biskop Canterbury, bimbang akan kesahan perkahwinan mereka itu, Henry VIII berkahwin dengan Catherine kira-kira sembilan minggu selepas naik takhtanya pada 11 Jun 1509 di Greenwich.
  73. Dititahkan untuk menceraikan Violet oleh Pemangku Raja Kedah, Tunku kemudian berkahwin dengan Sharifah Rodziah Syed Alwi Barakbah, seorang saudara jauh yang juga merupakan adik Syed Omar Barakbah, rakan sekuliahnya di England, pada tahun 1939.
  74. Oleh kerana perceraian menjadi lebih mudah diterima masyarakat, ia lebih mudah bagi lelaki untuk menceraikan isteri mereka dan berkahwin dengan wanita yang telah menjadi kekasih mereka yang, pada era sebelumnya, akan menjadi perempuan simpanan mereka.
  75. Masa kini, bagaimanapun, istilah "perempuan simpanan" biasanya digunakan terutamanya bagi merujuk kepada teman wanita kepada lelaki yang berkahwin dengan wanita lain; dalam kes lelaki tidakberkahwin ia biasanya dirujuk sebagai "teman wanita" atau "pasangan domestik."
  76. Semasa kecil, beliau sering dibawa ke majlis-majlis ceramah wanita.Pada tahun 1978, beliau berkahwin dengan Datin Seri Dr Wan Azizah Datuk Ismail seorang penuntut Royal College of Surgeons, Dublin, Ireland yang kemudiannya bertugas di klinik mata di Hospital Universiti, Petaling Jaya.
  77. Adalah mungkin untuk seorang wanita yang bercerai ataupun yang telah menjadi balu untuk berkahwin semula, tetapi jika balu itu tidak mempunyai anak (dan jika suami yang mati itu tidak mempunyai anak sebelum berkahwin dengannya), dia harus berkahwin dengan adik lelaki suaminya itu jika adik itu masih bujang.
  78. Apabila memeluk Islam Raja Iskandar Shah merupakan nama Islam Parameswara meskipun sekarang ini ada sejarawan yang mempertikaikan kesahihan pernyataan ini.[nota 1] Baginda memeluk agama Islam apabila berkahwin dengan Puteri Ratna anak Sultan Makhdum Alaiddin Malik Muhammad Amin Syah II, Raja Perlak dan memeluk Islam dalam tahun 1414.
  79. Di India kuno ketika Gurukul masih wujud, syisya-syisya dinasihatkan supaya jangan berkahwin antara satu sama lain disebabkan syisya-syisya dianggap sebagai anak-anak Guru dan oleh itu, dianggap sebagai perkahwinan antara adik beradik (walau terdapat kekecualian seperti anak Arjuna, Abhimanyu, yang berkahwin dengan Uttra, murid tarian Arjuna dalam mahakarya Mahabharata).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...