Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "ditulis"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ditulis" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Gambaran ini ditulis dengan dua matlamat.
  2. Suatu predikat A dengan ariti k ditulis A.
  3. Penafian keahlian boleh ditulis dengan lambang.
  4. Hubungan keahlian boleh ditulis dengan lambang.
  5. Dalam Python, fungsi kuasa dua ditulis seperti berikut:
  6. Kesemua set ini ditulis dengan cara 'tebal papan hitam':
  7. Dalam C, fungsi kuasa dua boleh ditulis seperti berikut:
  8. Abjad pertama simbol kimia selalu ditulis dalam huruf besar.
  9. Bukti ini ditulis dalam bentuk siri garisan dalam dua lajur.
  10. Nombor selepas 19 ditulis secara menegak dalam gandaan dua puluh.
  11. Kitab Ramayana yang ditulis kurun ke lima atau empat sebelum masihi.
  12. Pada 22 Ogos, cadangan draf asal ditulis semula dengan dua perubahan.
  13. Contohnya, tidak boleh ditulis sebagai, di mana m dan n ialah integer.
  14. Nombor nisbah yang bukan integer biasanya ditulis dalam bentuk pecahan.
  15. Matematik Mesir merujuk kepada matematik yang ditulis dalam bahasa Mesir.
  16. Matematik Babylonia ditulis dengan menggunakan sistem angka perenampuluhan.
  17. Identiti pendaraban (x) ditulis sebagai 1 dan sonsangan a ditulis sebagai a-1.
  18. Nama penuh unsur tidak ditulis dalam huruf besar, kecuali pada permulaan ayat.
  19. Punca kuasa dua 2, juga dikenali sebagai pemalar Pythagoras, sering ditulis sebagai
  20. Katakan, bahagian nyatanya ditulis atau, manakala bahagian khayalannya ditulis atau.
  21. Beribu-ribu telah ditulis menggunakan satu tanda pada kiri atas ('A untuk 1000, etc).
  22. Bahasa Tamil Klasik juga mengandungi fonem bergelar āytam, ditulis sebagai ‘ஃ’.
  23. Akhir sekali, dalam Haskell, fungsi kuasa dua dengan mudahnya ditulis seperti berikut:
  24. Dalam beberapa bidang di mana i ialah simbol untuk arus elektrik, unit khayalan ditulis j.
  25. Campuran unsur identiti (+) ditulis sebagai 0 dan sonsangan campuran a ditulis sebagai -a.
  26. Bagaimanapun, cerita-cerita hantu masih ditulis dalam majalah seperti majalah Mastika dan Tok Ngah.
  27. Sebagai contoh, sembilan belas (19) ditulis sebagai empat titik di atas 3 tindanan baris melintang.
  28. Pecahan hanya boleh ditulis dengan 0.3333... (angka-angka tiga yang berterusan) yang berulang-ulang.
  29. Seperti banyak bahasa yang ditulis menggunakan abjad Latin, bahasa Itali mempunyai konsonan berganda.
  30. Yang penting adalah bahawa setiap nama spesies ditulis dalam bahasa Latin dan mengandungi dua bahagian.
  31. Fungsi boleh ditulis dalam bentuk persamaan, umpamanya, fungsi kuasa dua boleh ditulis seperti berikut:
  32. Bahasa Latin ditulis dengan abjad Latin yang menjadi bentuk tulisan yang paling banyak dipakai di dunia.
  33. Huruf σ malah ditulis Ï‚ pada akhir kata, sejajar dengan kegunaan dari panjang dan pendek s pada suatu masa.
  34. Bukti formal yang tulen yang ditulis dalam bahasa simbolik, bukan bahasa asli, akan diterima dalam teori bukti.
  35. Sejarah Melayu ditulis di Melaka dan dibawa bersama semasa Sultan Mahmud Syah berundur dari Melaka pada tahun 1511.
  36. (Bahasa Kyrgyz ialah salah satu ahli kumpulan bahasa Turki Selatan dan ditulis dalam abjad Arab sehingga abad ke-20.
  37. Sebagai contoh, tiga puluh dua akan ditulis sebagai satu titik di atas dua titik, yang diletakkan di atas dua baris.
  38. Jepun disebut Nippon atau Nihon dalam bahasa Jepun; kedua-duanya ditulis dengan aksara kanji yang sama, iaitu 日本.
  39. Dalam sejarah China, bangsa Jepun pertama kali disebut dalam catatan sejarah klasik, Buku Han yang ditulis tahun 111.
  40. Tulisan ini ditulis dalam bentuk italic supaya bersesuaian dengan logo untuk melambangkan arah tujuan serta kelajuan.
  41. Cara huruf-huruf ini mewakili bunyi bahasa Mandarin baku berbeza berbanding bahasa lain yang ditulis dalam abjad rumi.
  42. Perkataan atau frasa yang ditulis dalam Bahasa Rojak sering ditekstebalkan untuk memungkinkan pembaca mengenalpasti mereka.
  43. Menurut tradisi Islam, semua yang telah ditakdirkan oleh Allah ditulis dalam al-Luh al-MahfÅ«z, "Batu Suratan Terpelihara".
  44. Kotak yang diperbuat daripada kayu paulownia itu berisi nama Hisahito yang ditulis tangan pada sekeping kertas wasyi Jepun.
  45. Beberapa rujukan sejarah tentang Euclid ditulis beberapa kurun selepas kematiannya, oleh Proclus dan Pappus dari Iskandariah.
  46. Sebaliknya, matematik Greek yang dikaji sejak zaman keyunanian merujuk kepada semua matematik yang ditulis dalam bahasa Greek.
  47. Bahasa Tamil ditulis dengan sistem tulisan bergelar vaá¹­á¹­eḻuttu, iaitu sejenis abugida yang tergolong dalam famili Brahmi.
  48. Tulisan Jawi ditulis dari kanan ke kiri, dan ditokok dengan 6 huruf yang tiada dalam bahasa Arab, iaitu ca pa, ga nga va dan nya.
  49. Meriam tersebut sekali lagi menghala ke timur dan nama kelab ditulis dalam tulisan sans-serif yang tersendiri di atas meriam itu.
  50. Al-Qur'an dilaporkan telah ditulis oleh sahabat Nabi semasa baginda masih hidup, namun cara utama penyampaian ialah melalui lisan.
  51. Sebelum itu, rumus-rumus matematik ditulis menggunakan perkataan, satu kaedah yang menyusahkan yang menghadkan penemuan matematik.
  52. Secara umumnya, sistem dinamik ialah satu tupel di mana T ialah monoid, ditulis sebagai tambahan, M ialah set dan Φ ialah fungsi.
  53. Anak Pontianak merupakan sebuah filem seram Melayu 1958 yang ditulis oleh yang Abdul Razak yang menonjolkan unsur seram dan tahyul.
  54. Jadi, nombor 429 akan ditulis sebagai satu titik di atas satu titik di atas empat titik dan satu baris, atau (1 x 202) + + 9 = 429.
  55. Dokumen Pemasyhuran Kemerdekaan 1957 telah ditulis dalam dua bahasa iaitu bahasa Melayu yang ditulis dalam Jawi dan bahasa Inggeris.
  56. Dalam zaman pascamoden, Bahasa Malaysia biasanya ditulis dalam kaedah Rumi dan kadangkalanya dalam kaedah Jawi untuk pengupacaraan agama.
  57. Cerita mengenai penenggelaman Repulse diceritakan dalam buku 1942, Suez to Singapore, ditulis oleh pemberita perang (CBS Radio) Cecil Brown.
  58. Kebanyakan teks matematik yang ditulis dalam bahasa Greek telah ditemui di Greece, Mesir, Mesopotamia, Asia Minor, Sicily dan Itali Selatan.
  59. Perjanjian Lama adalah kitab-kitab yang ditulis sebelum Jesus memulakan layanannya dan diterima oleh masyarakat Kristian sebagai kitab suci.
  60. Nama "Australia" dipopularkan oleh karya, Perjalanan ke Terra Australis, yang ditulis oleh ahli pelayaran, Matthew Flinders, pada tahun 1814.
  61. Kebanyakkan daripada kitab-kitab Perjanjian Baru ditulis didalam bahasa Yunani tetapi ada beberapa bahagian yang ditulis didalam bahasa Aramia.
  62. Keempat-empat mazhab ini mempunyai peraturan, kaedah dan panduan yang sempurna lagi lengkap yang ditulis oleh mereka dalam kitab masing-masing.
  63. Semua angka perpuluhan yang berulang-ulang atau tamat mentakrifkan nombor nyata yang juga boleh ditulis sebagai pecahan; 1.25 = dan 0.3333... =.
  64. Dalam matematik, kebarangkalian event /peristiwa A diwakili oleh suatu nombor nyata daripada 0 hingga 1 dan ditulis sebagai P(A), p(A) atau Pr(A).
  65. Alfred Nobel pernah menulis beberapa wasiat ketika hidup, yang tewrakhir ditulis pada 27 November 1895—sedikit lebih setahun sebelum kematiannya.
  66. Dalam kata lain, jika dua nombor komples ditulis sebagai dan dengan,,, dan adalah nyata, maka kedua-dua nombor itu adalah sama jika dan hanya jika dan.
  67. Kebanyakan perisian moden ditulis dalam Bahasa Peringkat Tinggi lalu disusun menjadi kod perhimpunan, dan kemudiannya ditafsirkan menjadi arahan mesin.
  68. Seperti juga notasi muzik, tatatanda matematik moden mempunyai sintaks yang ketat dan mengekod maklumat yang mungkin sukar ditulis dalam cara yang lain.
  69. Sebanyak 70,000 manuskrip yang dijumpai di Sankore ditulis dalam bahasa Arab kecuali beberapa yang ditulis dalam bahasa Songhay atau bahasa-bahasa lain.
  70. Elemen ialah karya matematik dan geometri yang terdiri daripada 13 buku yang ditulis oleh ahli matematik Greek, Euclid di Iskandariah, Mesir pada 300 SM.
  71. Walaupun boleh ditulis dalam bentuk simbolik sepenuhnya seperti kalkulus berkadar, teorem sering diungkapkan dalam bahasa sejadi seperti bahasa Inggeris.
  72. Tarikh penciptaan suan pan tidak tentu, tetapi rujukan terawal adalah pada AD 190 pada Supplementary Notes on the Art of Figures yang ditulis oleh Xu Yue.
  73. Dituliskan dalam skrip tulisan pepaku, tablet-tablet itu ditulis semasa tanah liatnya masih lembap dan dibakar di dalam ketuhar atau melalui haba matahari.
  74. Dalam pengelasan saintifik, satu spesies diberikan tatanama binomial dalam bentuk nama genus dan diikuti satu nama unik, dan ditulis dalam keadaan condong.
  75. Pembuktian epigrafik bahasa Tamil bermula dengan catatan pada batu sejak abad ke-2 SM, ditulis dalam Tamil-Brahmi, iaitu bentuk adaptasi dari skrip Brahmi.
  76. Geumgangsan, sering ditulis Gunung Kumgang, atau Diamond Mountain, di Banjaran Taebaek, yang menjangkau ke Korea Selatan, terkenal dengan pemandangan indah.
  77. Sebaliknya, angka-angka yang tidak berulang-ulang atau tidak tamat mewakili nombor bukan nisbah, iaitu nombor-nombor yang tidak boleh ditulis sebagai pecahan.
  78. Pecahan kasar ialah satu nombor nisbah yang ditulis dengan satu integer (pengangka) yang [[pembahagian]dibahagikan]] dengan satu integer bukan sifar (penyebut).
  79. Dalam logik, bukti formal tidak ditulis dalam bahasa asli, sebaliknya menggunakan bahasa formal yang terdiri daripada rantaian simbol tertentu dari abjad tetap.
  80. Oleh itu, 'atau', 'dan' dan 'identiti' adalah terbitan: misalnya p∨q ialah ⊃q, sementara p∧q boleh ditulis x(∨(xq)) dan p≡q sebagai (p∧q)∨(∧(xq)).
  81. Kebanyakan atribut dalam sesebuah unsur berbentuk pasangan nama dan nilai yang dipisahkan dengan "=", dan ditulis dalam tag pembuka unsur, selepas nama unsur itu.
  82. Sesetengah teori juga mengatakan bahawa Sabah pernah dirujuk sebagai Seludang dalam teks 1365 Jawa yang dikenali sebagai Nagarakretagama ditulis oleh Empu Prapaxca.
  83. Dalam sistem penomboran asas sepuluh yang digunakan di hampir seluruh dunia, simbol-simbol untuk nombor asli ditulis dengan menggunakan sepuluh digit, iaitu 0 hingga 9.
  84. Antara karya-karya terawal, terdapat dua karangan panjang yang ditulis di sekitar 300 SM oleh Theophrastus: Tentang Sejarah Tumbuhan serta Tentang Sebab-sebab Tumbuhan.
  85. Rho duaan, meskipun sentiasa pada pertengahan satu kata, ia ditulis dengan lenis spiritus pada rho pertama dan satu rho pertama dan satu asper spiritus pada yang kedua.
  86. Bahasa Gothic atau The Gothic language yang ditulis menggunakan abjad Gothic diperkembangkan oleh Bishop Ulfilas untuk penterjemahan Kitab Injil Bible pada Abad ke empat.
  87. Organisasi politik Republik China pada asalnya didasarkan perlembagaan yang ditulis pada tahun 1947 di tanah besar China sebelum tumpasnya Republik di sana ke tangan Komunis.
  88. Selain Ibn Al-Haitham, ide-ide tentang kamiran juga boleh ditemui dalam buku astronomi Siddhanta Shiromani yang ditulis oleh ahli matematik India Bhaskara II pada kurun ke-12.
  89. Ikhtisar-ikhtisar perundangan purbakala seperti Hukum Kanun Melaka dan bahan-bahan terbitannya, termasuk Hukum-Hukum Kanun Johor, Kedah dan Brunei semuanya ditulis dalam Jawi.
  90. Umpamanya, pecahan boleh ditulis sebagai angka perpuluhan 1.25 yang tamat, atau sebagai angka perpuluhan 1.24999... (angka-angka sembilan yang berterusan) yang berulang-ulang.
  91. Sulalatus Salatin merupakan satu karya sejarah mengenai kebangkitan, kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan Melayu Melaka yang ditulis oleh beberapa orang pengarang Melayu.
  92. Beliau melihat bahawa nahu bahasa Melayu yang ditulis oleh orang asing itu hanyalah merupakan pengubahsuaian nahu bahasa mereka sendiri yang cuba dipaksakan ke dalam bahasa Melayu.
  93. Sebenarnya kereta kebal tidak pernah dihantar dalam tong kayu:: tulisan dalam bahasa Russia ditulis pada badan untuk penganggangkutan mereka dari kilang ke pusat latihan pertama di Thetford.
  94. Dalam tempoh yang singkat, Kojiki dan Nihonshoki (Sejarah Jepun, 720) ditulis dengan mengumpul mitos dan legenda yang ada menjadi penceritaan bergabung "unified account" (lihat: mitos Jepun).
  95. Sebagai kelaziman, semua nama genus dan takson yang lebih rendah kedudukannya sentiasa ditulis dengan huruf italik, manakala nama famili dan takson yang lebih tinggi dicetak dalam teks biasa.
  96. Ia pertama kali dikonjekturkan oleh Pierre de Fermat pada tahun 1637 dalam nota di birai halaman satu salinan Arithmetica yang buktinya didakwa beliau terlalu besar untuk ditulis di birai tersebut.
  97. Dalam bahasa Jepun, Shanghai ditulis dengan menggunakan kedua-dua aksara Cina yang sama (上海), dan sebutannya, Shanhai (シャンハイ), adalah lebih kurang sama dengan sebutan bahasa Mandarin.
  98. Hantu Penanggalan juga disebut dalam Hikayat Abdullah, yang ditulis pada tahun 1845, yang menarik minat Sir Stamford Raffles untuk memuatkan gambar dan keterangan mengenainya dalam buku catatannya.
  99. Ini disebabkan matematik Greek sejak masa itu bukan hanya ditulis oleh orang-orang Greek tetapi juga oleh para cendekiawan bukan Greek di seluruh dunia keyunanian sehingga hujung timur Mediterranean.
  100. Persamaan-persamaan medan Einstein menghuraikan bagaimana tegasan-tenaga menyebabkan kelengkungan ruang-masa dan biasanya ditulis dalam bentuk tensor (menggunakan notasi indeks abstrak) seperti berikut:

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...