Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "sini"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sini" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di sini terletaknya kolam ikan terbesar di Sibu.
  2. Di sini terletak semua pejabat kerajaan yang utama.
  3. Di sini juga menjadi Chinatown utama negara Malaysia.
  4. Di sini juga terdapatnya kem tentera iaitu Kem Syed Putra.
  5. Agama kuno Kafiristan terselamat di sini hingga abad ke-19.
  6. Dengan itu ramai penduduk tinggal di sini dan bekerja di sana.
  7. Tetapi, berfalsafah di sini bermaksud berfikir secara falsafah.
  8. Hal ini demikian kerana bangunan di sini sudah pesat membangun.
  9. Terdapat 20,000 tanaman di sini yang tergolong dalam 6,000 spesies.
  10. Wilayah British pertama di sini dikenali sebagai Negeri-Negeri Selat.
  11. Penjelajah Eropah yang pertama telah tiba di sini pada awal abad ke-16.
  12. Di sini terletaknya jeti nelayan yang beroperasi di Laut China Selatan.
  13. Semuanya boleh didapati di sini dengan harga yang murah-murah dan menarik.
  14. Satu cara mudah untuk menggambarkan orang bandar di sini ialah "orang KK".
  15. Hal ini kerana cuti hujung minggu di sini adalah pada hari Jumaat dan Sabtu.
  16. Di sini parasit membesar dari bentuk cecincin kepada bentuk trophozoite dewasa.
  17. Peneroka Belanda telah tiba di sini pada 1652 dan mereka dikenali sebagai Afrikaner.
  18. Lazimnya iklim di sini terbahagi kepada musim monsun barat daya dan monsun timur laut.
  19. Bagi rujukan umum, di sini kita hanya mengambil satu contoh takrif falsafah daripada Drs.
  20. Tetapi kekacauan di sini akhirnya mengakibatkan Dahomey dijajah Perancis pada tahun 1892.
  21. Di sini juga merupakan tempat riadah yang sesuai untuk kanak-kanak, golongan muda dan berumur.
  22. Di sini mereka membahagi banyak kali bagi menghasilkan sejumlah besar sporozoite halus memanjang.
  23. Disebabkan itu, sangat mustahil untuk membina stesen di sini kerana tiada kawasan darat yang tetap.
  24. Selain itu, di sini juga disediakan kawasan untuk mereka yang suka mengadakan aktiviti perkhemahan.
  25. Di sini juga terdapat kampung-kampung atas perairan moden seperti di Kuala Sepatang, Taiping, Perak.
  26. Berdasarkan banci sehingga tahun 2006, dianggarkan jumlah penduduk di sini berjumlah kira-kira 1,493.
  27. Di sini juga di jalankan penanaman tanaman hawa sederhana seperti teh, bunga-bungaan dan sayur-sayuran.
  28. Getah dan kelapa sawit juga diusahakan di sini di mana kebanyakannya meliputi kawasan felda dan felcra.
  29. Gemas menjadi penting kerana di sini landasan kereta api bercabang dua, satu landasan ke Tumpat, Kelantan.
  30. Antara lokasi yang menarik di sini ialah Muzium Geologi, Gua Tambun dan pusat rekreasi Lost World of Tambun.
  31. Di sini terdapat tiga buah pusat peranginan iaitu Tanah Tinggi Cameron, Tanah Tinggi Genting dan Bukit Fraser.
  32. Syarikat lain yang beribu pejabat di sini adalah gergasi perisian komputer Microsoft dan kedai kopi Starbucks.
  33. Ekonomi di sini tidak juga merujuk kepada konsep kewangan tetapi kepada "peruntukan" dalam erti kata yang luas.
  34. Kebanyakan kraftangan yang terdapat di sini dibuat di pusat inkubator dan latihan usahawan kraftangan Kuala Pilah.
  35. Negeri yang bergunung-ganang ini mendatar ke arah pinggir laut, dan di sini terletaknya Kuantan, ibu negeri Pahang.
  36. Perlu di nyatakan di sini bahawa hujan tahunan tertinggi di Malaysia berlaku di cerun bukit kawasan pendalaman Sarawak.
  37. Bagi mereka yang suka memancing di laut pula, banyak kemudahan memancing boleh didapati di sini dengan kos yang berpatutan.
  38. Kapal laut China, Arab dan Belanda turut dikatakan tenggelam di sini dan sebahagian daripadanya masih berada di dasar laut.
  39. Penduduk-penduduk di sini tidak berasa senang dengan reaksi keras kerajaan pusat terhadap aktiviti gerakan pemisah tersebut.
  40. Di sini tidak terdapat pengangkutan awam air diantara bandar pelabuhan di Tasik Kivu tetapi perkhidmatan berbayar disediakan.
  41. Semasa Zaman Batu, budaya Doi dan Hargeisan telah berkembang di sini dengan industri-industri dan kilang-kilang masing-masing.
  42. Seattle juga dikenali sebagai "Gerbang ke Alaska", "Kota Hujan" dan "Kota Jet" kerana di sini juga terletak ibu pejabat Boeing.
  43. Disebabkan itu, kemungkinannya terdapat beberapa perbezaan antara tarikah ditunjukkan di sini dan dalam rencana pemerintah tertentu.
  44. Sejak itu, penduduk di sini membentuk perayaan termasuk pertunjukan lembu sambil dihiasi bunga sebagai menghormati kepada Saint Guido.
  45. Jadi, hari bekerja di sini pun banyak yang mengikut cuti hujung minggu Pulau Pinang iaitu hari Ahad kecuali badan kerajaan dan sekolah.
  46. Di sini dipertimbangkan dua faktor: Betapa rapatnya pemangsa dan mangsa dalam habitat, dan sama ada mangsa dibunuh terus oleh pemangsa.
  47. Tujuan-tujuan Rasmi di sini bermakna apa-apa tujuan kerajaan, samada negara atau negeri, dan termasuklah apa-apa tujuan penguasaan awam.
  48. Pada awal abad ke-16, tentera Portugis telah tiba di sini dan berlakulah beberapa siri peperangan yang telah menjatuhkan empayar tersebut.
  49. Penting disedari di sini adalah Nematomorpha, atau cacing "horse-hair", yang mempunyai larva parasit dalam arthropod dan dewasa yang hidup bebas.
  50. Dialek Cina Kantonis adalah bahasa pengantar orang-orang Cina di sini meskipun terdiri daripada kebanyakan kumpulan dialek Cina Hakka, dan Cina Kantonis.
  51. Perkataan setara di sini bermaksud, kedua-dua pecahan mempunyai nilai yang sama yang mengekalkan integriti yang sama - Perimbangan dan perkadaran yang sama.
  52. Di sini juga terdapat kafeteria untuk membolehkan pelancong mendapatkan bekalan makanan kerana semua kemudahan di Taman Negara Niah tidak dibenarkan memasak.
  53. Ahmad Zahid berkata demikian ketika berucap pada Seminar Perniagaan Namibia anjuran Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Namibia di Malaysia di Hotel Equatorial di sini hari ini.
  54. Orang-orang Phoenicia dan Empayar Rom (200 SM) adalah yang paling penting diantara kuasa-kuasa asing di sini sehinggalah kedatangan kuasa Islam pada kurun kelapan masihi.
  55. Penanaman padi cara moden telah lama dilakukan di sini semenjak awal kemerdekaan negara di mana penggunaan jentera moden sepenuhnya telah digunakan semenjak tahun 1960 lagi.
  56. Ini juga seperti dilema banduan, hanya di sini ganjaran kerjasama dalam kes pemain yang lain belot, adalah kurang daripada ganjaran kerjasama dalam kes kedua-duanya kerjasama.
  57. Magma yang terhasil di sini cenderung menjadi amat likat disebabkan kandungan silikanya yang tinggi, dengan itu sering tidak sampai pada permukaan dan mengeras jauh di dalam Bumi.
  58. Cara-cara mengelaskan jenis pemangsaan yang dipantau di sini termasuk pengumpulan mengikut paras trofik atau pemakanan, pengkhususan, dan sifat interaksi pemangsa dengan mangsanya.
  59. Antara bandar utama yang terdapat di sini ialah Kuala Lumpur, Shah Alam, Petaling Jaya, Subang Jaya, Puchong, Klang, Pelabuhan Klang, Ampang, Gombak, Selayang, Cheras, Rawang dan banyak lagi.
  60. Trinidad dan Toga pernah dijajah oleh Arawakan dan Cariban semasa Eropah sampai di sini pada 1498.Sejarah perhambaan dan pelayaran berkait dengan campuran orang Afrika,India, Eropah dan orang China.
  61. Manchuria sejak lama telah menjadi wilayah kekuasaan China, namun pada tahun 1932, Jepun mendirikan negara boneka Manchukuo di sini dan menetapkan Puyi, maharaja terakhir Dinasti Qing sebagai pemimpin tertinggi.
  62. Kajian menunjukkan bahawa di sini tidak pernah wujudnya singa; tetapi haiwan yang disangka sebagai singa oleh Sang Nila Utama, pengasas negeri Singapura yang memberikan nama pulau ini, mungkin sekali seekor harimau.
  63. Di sini perlu diingat bahwa Roma yang dimaksudkan oleh penulis Kitab Wahyu ini adalah pemerintahan yang pada waktu itu menindas dan menganiaya Gereja dan orang-orang Kristian pada masa-masa permulaan agama Kristian.
  64. Dari sini gas tersebut disalurkan kepada Unit Pengasingan Gas Asid di mana karbon dioksida dan hidrogen sulfida dalam gas tersebut dikeluarkan untuk mengelakkan dari berlaku pembekuan dan tersumbat di dalam Unit Pencairan.
  65. Parlimen British mendapat gelaran "Induk Segala Parlimen" kerana ia dijadikan contoh bagi kebanyakan sistem parlimen yang lain di dunia, apatah lagi Akta-Akta yang digubal di sini turut mewujudkan banyak lagi parlimen lain.
  66. Perpindahan penduduk dari luar bandar ke sini menjadikan Ampang semakin berkembang dengan pertambahan kawasan perumahan dan pusat perniagaan.Ampang juga merupakan salah satu tanah takluk jajahan kepada Kerajaan Sultan Selangor.
  67. Di sini juga terletaknya Sekolah Menengah Tuanku Abdul Rahman, Batu Arang (STAR), Institut Penyelidikan Haiwan yang terbesar di Asia Tenggara, Pusat Latihan dan Penyelidikan Penyakit Ayam ASEAN, Mes Pegawai Kanan Polis dan Lain-lain.
  68. Matematik India — yang dimaksudkan di sini ialah matematik yang muncul Asia Selatan sejak zaman silam hingga akhir kurun ke-18 — bermula dalam tamadun Lembah Indus pada Zaman Gangsa dan kebudayaan Veda pada Zaman Besi (1500-500SM).
  69. Kini terdapatnya pertambahan penduduk di sini dengan adanya Institut Latihan Perindustrian, Politeknik Mersing, Sekolah Menengah Sains Sultan Iskandar, MRSM, sebuah kem tentera Kem Iskandar dan 2 buah kem Khidmat Negara di Sekakap dan Teluk Sari.
  70. Waktu tempatan bagi sebahagian besar tempat di Bumi ini ditentukan daripada garisan longitud tetapi ianya tidak dapat ditentukan di Kutub Selatan kerana tiada garisan longitud wujud di sini dan juga Matahari hanya terbit sekali dalam masa setahun.
  71. Beliau menjalani hukuman enam tahun penjara sebelum dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan di sini apabila rayuannya dibenarkan bagi mengetepikan sabitan kesalahan meliwat berhubung pensabitannya dalam kes, iaitu genap enam tahun beliau dipecat daripada Kabinet.
  72. Kini, Vienna menjadi bandar global dengan banyak pejabat-pejabat dibuka di sini antaranya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Agensi Tenaga Atom Antarabangsa, Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum, dan juga Pertubuhan bagi Keselamatan dan Kerjasama Eropah.
  73. Sebelum 1990, nombor kad pengenalan warganegara adalah dalam bentuk A####### di mana # merupakan nombor siri 7-digit yang mana nombor terakhir dalam siri nombor tersebut turut sama mempunyai peranan pembezaan jantina lelaki dan wanita seperti sini nombor baru MyKad.
  74. Di atas Gunung Kinabalu juga terdapat banyak telaga dan lopak-lopak air semula jadi, kaum Kadazandusun mempercayai di sinilah tempat roh-roh nenek moyang mereka bermandi-manda, di sini juga tempat segelintir mereka yang bergelar Bobohizan akan mencuci badan dan mengambil air untuk diminum dengan tujuan untuk membuang sial.
  75. Antara pejabat yang akan ditempatkan di sini ialah Sekretariat Kerajaan ; bilik mesyuarat Majlis Negeri (Council Chamber); Pejabat Pos; Lembaga Kebersihan (Sanitary Board); Pejabat Kehakiman (Judicial Commissioner); Public Works Department (PWD); Audit dan Perbendaharaan; Pejabat Tanah; Jabatan Galian dan Pejabat Daerah Jabatan Kerja Raya (P.W.D.
  76. Selepas zaman Sultan Hassan, Brunei memasuki zaman kejatuhan berpunca dari pergolakan dalaman disebabkan perebutan kuasa antara waris diraja dan juga disebabkan timbulnya pengaruh kuasa penjajah Eropah di rantau sebelah sini yang telah menggugat corak perdagangan tradisi serta memusnahkan asas ekonomi Brunei dan kesultanan Asia Tenggara yang lain.

1 comment:

  1. dilampirkan senarai kursus yang diambil oleh kedua-dua program

    ReplyDelete

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...