Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "singkat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "singkat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Antara 1997 dan 2002, rangkaian pemerintahan singkat menggantikan satu sama lain.
  2. Bahrain menikmati musim sejuk yang singkat dan menghadapi musim panas yang hangat.
  3. Pada tahun 1921, Bolshevik Tentera Merah menyerang Georgia dan berakhir kemerdekaan singkat itu.
  4. Dalam tempoh yang singkat lagu ini telah menjadi popular di Singapura dan diberi nama Terang Bulan.
  5. Pada tahun 1932, askar-askar Cina dan Jepun bertempur dalam pertempuran singkat dalam Peristiwa 28 Januari.
  6. Peristiwa Vargas membunuh diri disusuli oleh beberapa kerajaan sementara yang singkat secara berturut-turut.
  7. Biasanya ia menghabiskan tempoh masa yang singkat untuk mendapatkan hasil keputusan sama ada menang atau kalah.
  8. Pertempuran di Slim River merupakan salah satu pertempuran yang singkat yang terkenal dalam Penjajahan Jepun di Tanah Melayu.
  9. Sejak mencapai kemerdekaan, Gambia telah menghayati kestabilan, kecuali suatu tempoh pemerintahan tentera yang singkat pada 1994.
  10. Namun dalam masa yang singkat iaitu hanya tiga tahun, kerajaan Maximillian telah ditumbangkan oleh Juarez dan beliau dihukum bunuh.
  11. Republik Kedua yang juga singkat hayatnya tamat pada tahun 1852 apabila Louis-Napolxon Bonaparte mengisytiharkan Empayar Perancis Kedua.
  12. Pengganti beliau, Iurii Andropov dan Konstantin Chernenko, memegang kuasa dalam waktu yang sangat singkat dan tidak membawa banyak perubahan.
  13. Namun demikian, dalam masa yang singkat negara ini telah pulih kembali.Malah pada 1995 negara ini telah diterima untuk menyertai Kesatuan Eropah.
  14. Daripada ini, 150 dialami oleh tentera masih dalam kapal pengangkut, sedangkan baki 350 semasa perjalanan singkat ke pantai atau semasa di pantai.
  15. Keadaan ini memuncak dengan Peristiwa Jinan pada tahun 1928 yang mengakibatkan pertempuran singkat antara tentera Kuomintang dengan tentera Jepun.
  16. Junta ini kemudian menulis satu perlembagaan sementara yang amat singkat dan melantik sebarisan panel untuk menggubal satu perlembagaan yang kekal.
  17. Pertelingkahan singkat direkodkan apabila pada tahun 270-an Funan dan negara jirannya Khampa bergabung tenaga untuk menyerang jajahan Cina Tongking.
  18. Kembalinya British dengan pentadbiran tenteranya dalam tempoh yang singkat menyebabkan komunis Bintang Tiga tidak berjaya mengembangkan pengaruh mereka.
  19. Setelah kerajaan Rom lemah pada 165 SM, Albania dikawal secara hampir berterusan oleh kuasa asing sehingga pertengahan abad ke-20, dengan tempoh singkat pemerintahan sendiri.
  20. Persaingan dengan Syarikat Hindia Timur Inggeris tentang penghakmilikan negara-negara kecil yang menyempadani Nepal akhirnya mengakibatkan Perang Anglo-Nepal yang singkat tetapi berdarah.
  21. Pada bulan Mac 1919, tampuk pemerintahan Hungary diambil alih oleh pihak Komunis untuk tempoh yang singkat sebelum negara ini diduduki oleh pihak Romania sehingga bulan November tahun yang sama.
  22. Penjajahan Jepun di Tanah Melayu merupakan satu turutan pertempuran yang singkat tetapi sengit dan merupakan satu detik perubahan antara pemerintahan daripada orang putih kepada pemerintah Jepun.
  23. Istilah "Prakambrium" yang pada suatu tempoh singkat dikenali sebagai eon Kriptozoik adalah agak ketinggalan zaman tetapi masih digunakan secara umum dalam kalangan ahli geologi dan ahli paleontologi.
  24. Beliau meninggal dunia beberapa bulan kemudian lalu diwarisi oleh anak lelaki kelapan beliau Hung Taiji yang timbul selepas satu pergelutan politik singkat di kalangan pesaing berpotensi lain sebagai Khan baru.
  25. India masih menghadapi pertikaian wilayah yang belum diselesaikan dengan China yang mencetuskan Perang China-India yang singkat pada tahun 1962; dan juga dengan Pakistan, yang mengakibatkan peperangan pada tahun 1947, 1965, 1971 dan 1999.
  26. Dari segi matlamat strategik serangan ke atas Pearl Harbor merupakan, dalam tempoh singkat ke serdahana, kejayaan gemilang yang melampaui mimpi terbaik perancangnya dan mempunyai sedikit yang setanding dengannya dalam sejarah ketenteraan sebarang era.
  27. Semasa tempoh yang singkat di syarikat Edison, Tesla mendapati dirinya telah berjaya mendapat asas yang kukuh untuk bertapak dan selepas perletakan jawatannya telah memberikan ruang kepada beliau untuk menumpukan terhadap kajian mengenai sistem polifasa arus ulang alik.
  28. E. coli tidak hanya terbatas untuk hidup di usus sahaja, strain ini juga berkemampuan untuk bertahan hidup bagi jangka masa yang singkat di luar tubuh lantas membuatkan mereka suatu jenis organisma penunjuk yang ideal untuk menguji sampel persekitaran bagi pencemaran najis seperti tahi.
  29. Peristiwa ini dipaparkan melalui tayangan video singkat oleh RTM1., Video ini memaparkan segmen penduduk kampung yang bersenjata parang, lastik dan molotov cocktail menyatakan perasaan tidak puas hati mereka terhadap pihak polis yang mengepung penempatan tempat tinggal mereka selama beberapa bulan.
  30. Walau bagaimanapun, orientasi yang pro-Uthmaniyyah wujud untuk masa yang singkat selepas pembunuhannya oleh anaknya Aslan-Bey pada 2 Mei 1808. Pada 2 Julai 1810, Marin Rusia menyerbu Sukhum-Kale dan membuatkan Aslan-Bey digantikan dengan saudara lawannya, Sefer-Bey (1810-1821), yang telah memeluk agama Kristian dan ditukarkan nama George.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...