Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "sungguhpun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sungguhpun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bayam ini turut dipasarkan di Kanada dan Mexico, sungguhpun tiada kes berkait dilaporkan.
  2. Tekanan rendah menunjukkan kualiti tinggi, sungguhpun pengubah lain juga perlu diambil kira.
  3. Mikroskop pertama yang dibangunkan adalah mikroskop optik, sungguhpun pencipta asal sukar untuk dikenal pasti.
  4. Kesemua burung mempunyai sayap meskipun pada burung yang tidak dapat terbang, sungguhpun ia mungkin kecil dan tidak berguna.
  5. Planet yang terlalu besar bagi lalan mereka trjejas bagi kuasa ini, sungguhpun atmosferanya terlalu terhakis oleh angin suria.
  6. Pada masa kini tidak terdapat punca yang diketahui bagi Sindrom Turner, sungguhpun terdapat beberapa theori berkaitan keadaan ini.
  7. Kebanyakan wanita mengandung tidak mempunyai sebarang tanda atau simptom lekat, sungguhpun adalah biasa bagi mengalami sedikit pendarahan semasa melekat.
  8. Ketika berlangsungnya Majlis Vatican Kedua, sungguhpun perantaraan Katolik beralih ke bahasa tempatan, namun bahasa Latin kekal sebagai bahasa rasmi Kota Vatican.
  9. Secara teori, bukanlah mustahil bagi menggunakan kod Big5 untuk memetakan set glif aksara mudah yang lebih kecil, sungguhpun pasaran untuk produk sedemikian amat kecil.
  10. Secara amnya, warna itu samada kuning dan biru, ataupun rekaan dua-ton biru, sungguhpun telah ada sebuah rekaan emas metalik dan biru tentera laut untuk musim 2001–02.
  11. Brooke akhirnya bersara ke England pada tahun 1863 sungguhpun begitu, dia kembali sekurang-kurangnya dua kali ke Sarawak untuk melawan lanun dan menumpaskan pemberontakan.
  12. Sesetengah orang percaya bahawa sungguhpun ujikaji Torricelli adalah penting, ujikaji Blaise Pascallah yang membuktikan ruang di atas sebenar-benarnya mengandungi hampagas.
  13. Sebagai senjata strategik, senjata biologi juga merupakan masaalah ketenteraan, sungguhpun kecuali bagi pihak Soviet, agen biologi dalam senjata tidak merebak antara seseorang dengan seseorang.
  14. Delta Sungai Merah, sebuah kawasan rata berbentuk segi tiga yang meliputi 3,000 kmx, sungguhpun lebih kecil namun lebih pesat dimajukan dan lebih padat pendudukannya berbanding Delta Sungai Mekong.
  15. Antaranya, penggambaran Anak Pontianak sering bersilih ganti antara penggambaran gelap dalam studio dengan penggambaran luar studio yang cerah, sungguhpun kesemua ini sepatutnya berlaku pada waktu malam.
  16. Ini menjadikan ia sukar bagi mejangka dengan tepat pertukaran cuaca jangka pendek lebih dari beberapa hari awal, sungguhpun kajian cuaca terus meningkatkan had ini melalui sains kajian cuaca, Meteorologi.
  17. Yang menariknya, sungguhpun institusi-institusi sedemikian merupakan penubuhan berteraskan agama Buddha (terutamanya Nalanda dan Vikramashila) pengajian kitab Veda dan Brahman tidak juga kurang pentingnya.
  18. Bakteria hanya boleh diambil dari pesakit hanya dalam tempoh sakit tiga minggu pertama, menjadikan kultur dan DFA tidak berguna selepas tempoh ini, sungguhpun PCR mungkin mempunyai kegunaan terhad bagi tiga minggu tambahan.
  19. Ia tidak juga diketahui samaada terdapat kehadiran kecenderungan genetik yang menyebabkan keadaan luar biasa ini, sungguhpun kebanyakan penyelidik dan doktor yang merawat wanita Turner bersetuju bahawa ini kurang kemungkinannya.
  20. Bagaimanapun, sungguhpun adanya campuran para pegawai dan rakyat jelata yang petah dalam pelbagai dialek Cina, bahasa Mandarin Nanjing menjadi bahasa utama sekurang-kurangnya sewaktu Dinasti Qing yang memakai bahasa Manchu sebagai bahasa rasmi.
  21. Ia hanya mempunyai sedikit kesan ketenteraan akibat kegagalan tentera laut Jepun untuk menengelamkan kapal induk Amerika Syarikat, tetapi sungguhpun sekiranya kapal induk telah ditenggelamkan ia tidak akan membantu Jepun dalam jangka masa panjang.
  22. Maharaja Korea, Yung-hui, enggan mematuhi syarat menandatangani perjanjian itu, maka perjanjian tersebut, sungguhpun adanya cop mohor kebangsaan Empayar Korea, namun tidak menampakkan tandatangan baginda seperti yang diwajibkan undang-undang Korea.
  23. Penyelidikan mendalam dalam senjata biologi telah dilakukan oleh Amerika Syarikat, dan Soviet Union, dan kemungkinannya Negara utama lain sepanjang era Perang Dingin, sungguhpun ia dipercayai bahawa senjata sedemikian tidak pernah digunakan selepas Perang Dunia II.
  24. Malah Laksamana Yamamoto, yang mencetuskan idea menyerang Pearl Harbor, telah meramalkan bahawa sungguhpun dengan kejayaan menyerang Angkatan Amerika Syarikat tidak akan dan tidak mampu memenangi perperangan dengan Amerika Syarikat, kerana keupayaan pengeluaran Amerika terlalu besar.
  25. ([margin kesilapan]] adalah 0 hingga 30 hari selepas haid terakhir, dengan itu sekitar 14 hari purata.) Istilah "tarikh konsepsi" kadangkala boleh digunakan apabila tarikh tersebut adalah lebih pasti,sungguhpun bidang perubatan profesional mungkin kurang tepat dengan penggunaan dua terma berbeza.
  26. Dengan ini, pihak pertahanan maritim dari ketiga-tiga negara yakni Indonesia, Malaysia dan Singapura berhasrat ingin mengadakan rondaan bersama di perairan Selat Melaka pada Julai, 2004, sungguhpunSingapura pada masa itu agak keberatan untuk menyertai rondaan ini yang ditaja oleh kementerian pertahanan dari kedua-dua buah negara nusantara tersebut.
  27. BBC merupakan syarikat awam separa berautonomi yang beroperasi sebagai syarikat penyiaran awam yang ditubuhkan di bawah Piagam Diraja yang dikaji semula setiap 10 tahun; maka secara teknikal BBC merupakan separa pertubuhan bukan kerajaan dan perbadanan awam tidak berjabatan, sungguhpun jarang dianggap sedmikian kerana perbadanan ini ditubuhkan lama sebelum wujudnya istialh ini.
  28. Menurut Herodotus, semasa langkah pertama penyediaan mummifikasi, "Tindakan paling sempurna adalah untuk mengeluarkan sebanyak mungkin otak dengan cangkuk otak, dan apa yang tidak dapat dicapai dengan cangkuk dicampur dengan dadah." Menjelang lima ribu tahun kemudian, pandangan ini terbalik; otak kini diketahui sebagai takhta kebijaksanaan, sungguhpun variasi pepatah yang terdahulu kekal, seperti menghafal "dalam hati (by heart)".
  29. Oleh kerana antropologi berkembang dari banyak usaha berbeza, termasuk tetapi tidak terhad kepada mengumpul fosil, penjelajahan, menghasilkan filem dokumentari, paleontologi, primatologi, pengendalian barangan antic dan kurator, filologi, etimologi etymology, genetik, analisa serantau, Etnologi, sejarah, falsafah dan kajian agama, ia adalah sukar bagi mencirikan keseluruhan bidang dalam rencana ringkas, sungguhpun usaha untuk menulis sejarah keseluruhan bidang ini telah diusahakan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...