Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "muka"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "muka" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Begitu juga, antara muka audio dan USB boleh digugurkan.
  2. Antara muka pengguna juga dikenali sebagai cangkerang komputer.
  3. Lantaran itu muka buminya basah terutama di Taman Tasik Taiping.
  4. Disebabkan muka bumi yang berbeza, dialek Jermannya juga berbeza.
  5. Kawasan geografi Republik Czech merangkumi muka bumi yang berbeza-beza.
  6. Namun begitu, mereka sering melakukan kerosakan dan kejahatan di muka bumi.
  7. Majalah Mastika keluaran Mei 1999 mempunyai jumlah halaman setebal 131 muka surat.
  8. Taiping terletak di atas muka bumi yang tinggi terutamanya di bahagian Bukit Larut.
  9. Kekilauannya dan antara muka kristal yang banyak menghasilkan permata yang menarik.
  10. Salah satu bentuk muka yang menarik di Belanda ialah permukaan tanahnya sangat rata.
  11. Ini ada kaitannya dengan keadaan muka bumi sekitar kawasan sungai Segamat pada masa itu.
  12. Tulisan Jawi juga kelihatan di muka belakang wang kertas Ringgit Malaysia dan dolar Brunei.
  13. Di muka bumi ini, air merupakan bahan yang paling kerap ditemui terutama dalam bentuk cecair.
  14. XP memperkenalkan antara muka pengguna grafik serba baru, iaitu perubahan pertama sejak Windows 95.
  15. Kawasan timur negara ini, Moravia, mempunyai muka bumi berhilir-hilir dan di lintasi Sungai Morava.
  16. Abe kemudiannya berkata bahawa Jepun hendaklah membawa isu lancaran ini ke muka Majlis Keselamatan PBB.
  17. Terdapat dua bentuk antara muka pengguna, iaitu antara muka grafik dan antara muka baris perintah (CLI).
  18. Jika pihak terlibat enggan, isu ini mungkin dibawa ke muka Majlis Keselamatan untuk tindakan penguatkuasaan.
  19. Tanah yang terdiri dari pedosfera, terletak di antara muka litosfera dengan biosfera, atmosfera and hidrosfera.
  20. Di akhir mesyuaratnya Sidang Pleno telah menghasilkan apa yang dikenali sebagai Blue Book setebal 100 muka surat.
  21. Kedua-dua kawasan berbentuk muka bumi yang hampir sama, iaitu pinggir laut yang landai, hutan tebal dan bukit bukau.
  22. Tawau mendapat jolokan sebagai "Bumi Peladang" kerana sebahagian besar muka buminya kini adalah kawasan perladangan.
  23. Afrika adalah daratan terbesar daripada tiga daratan jika dilihat dari arah selatan di bahagian muka bumi di angkasa.
  24. Allah telah menciptakan jin terlebih dahulu sebelum menciptakan Adam dan merupakan penghuni pertama ke atas muka bumi.Rujukan
  25. Cakera imbasan Baird menghasilkan imej berleraian 30 baris yang cukup untuk memperlihatkan muka manusia dari pilin kembar kanta.
  26. Semasa pertengahan Zaman Trias, bentuk muka bumi moden beransur-ansur kelihatan jelas menunjukkan perpecahan superbenua Pangaea.
  27. Selain itu, bentuk muka bumi yang berbukit-bukau boleh menjadi petunjuk kepada pelayar dan memudahkan urusan mengawal Selat Melaka.
  28. Antara simptom penyakit ini ialah keresahan, kerisauan, insomnia, keriangan, muka merah, kerap kencing (diuresis), dan masalah gastrointestial.
  29. Sistem pengendalian pada dirinya tidak mempunyai sebarang antara muka pengguna kerana penggunanya ialah atur cara penggunaan dan bukan manusia.
  30. Dalam salah sepucuk surat kepada keluarganya, Darwin telah mengatakan bahawa beliau melihat bentuk muka bumi "seolah-olah mempunyai mata Lyell".
  31. Keadaan muka bumi di Jelebu kebanyakannya berbukit bukau terutama dikawasan sebelah utara yang merupakan unjuran penghujung Banjaran Titiwangsa.
  32. Teknologi baru membolehkan kad pengenalan mengandungi maklumat biometrik, seperti gambar, geometri muka dan tangan, ukuran iris ataupun cap jari.
  33. Kebanyakan sistem pengendalian membekalkan atur cara penggunaan yang menawarkan antara muka kepada sumber yang diuruskan oleh sistem pengendalian.
  34. Bagaimanapun, oleh sebab perbezaan dalam latitud dan kepelbagaian muka bumi topografi yang ketara, maka iklim banyak berbeza dari tempat ke setempat.
  35. Walaupun berbeza-beza diameternya, namun hampir semua syiling ini ditempa dengan reka bentuk yang hampir sejajar di muka hadapan dan belakangnya sekali.
  36. Astrobiologi juga menangani persoalan kewujudan kehidupan di luar muka Bumi dan cara-cara manusia mampu mengesannya sekiranya kewujudannya dikenal pasti.
  37. Microsoft Office 2007 yang dikeluarkan pada masa yang sama menampilkan antara muka pengguna berciri "reben" yang banyak berbeza dari versi-versi terdahulunya.
  38. Pelayan ramai yang tidak mempunyai antara muka pengguna grafik kerana ia tidak diperlukan dan menggunakan sumber-sumber yang boleh diperuntukkan di tempat lain.
  39. Lebih penting lagi, kejatuhan muka Dorgon ini turut menandakan seluruh kerabat diraja dilucutkan kebanyakan kuasa politik sehingga ditumpukan kembali kepada Maharaja.
  40. Disebabkan penduduknya yang sedikit, Sweden terkenal dengan bentuk muka buminya yang aman dan kaya dengan hutan dan gunung ganang yang belum terusik oleh pembangunan.
  41. Internet Explorer 6.0 SV1 keluar pada 6 Ogos 2004 untuk Windows XP SP2 dan menawarkan pelbagai peningkatan keselamatan dan butang warna baru pada antara muka pengguna.
  42. Pada tahun 1993, Microsoft mengeluarkan Windows NT 3.1, sebuah sistem pengendalian perniagaan yang dilengkapi antara muka pengguna Windows 3.1 dengan inti yang berbeza sekali.
  43. Keadaan ini menyukarkan Suruhanjaya sempadan untuk mencari aliran sungai yang sebenar dan tambahan pula sungai di situ mengalir di bawah muka bumi menerusi timbunan batu kapur.
  44. Pada tahun 1995, Microsoft mengeluarkan versi terbaru sistem pengendalian utamanya iaitu Windows 95 yang bercirikan antara muka pengguna serba baru, termasuk butang mula yang baru.
  45. Lafaz yang digunakan secara sindiran oleh suami seperti “Pergilah awak ke rumah mak awak” atau “Pergilah awak dari sini” atau “Saya benci melihat muka awak” dan sebagainya.
  46. Antara ciri-ciri reka bentuk baru ini termasuk gambar peralatan tradisional Melayu di muka hadapan, serta peneraan bunga raya, iaitu bunga kebangsaan Malaysia, di bahagian atas muka belakangnya.
  47. Pengelasan kumpulan ringkas terbatas dianggap oleh sesetengah pihak sebagai bukti terpanjang bagi teorem; ia terdiri dari sepuluh ribu muka surat dalam 500 artikel jurnal oleh beberapa orang penulis.
  48. Pihak Jepun juga menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas pasukan mereka melalui darat dan melalui muka bumi yang diselitupi hutan hujan tropika yang tebal.
  49. (Istilah exobiologi mempunyai definisi yang sama tetapi merangkumi aspek yang lebih spesifik - meliputi kajian di luar muka Bumi melalui penyelidikan kesan persekitaran ruang angkasa terhadap organisma hidup.)
  50. Menara setinggi 88 tingkat ini banyak dibuat daripada konkrit bertetulang dengan muka bangunan buatan keluli dan kaca yang direka untuk menyerupai motif kesenian Islam untuk mencerminkan agama Islam di Malaysia.
  51. Apabila tentera Rom mendapati bahawa orang yang keluar dari taman itu adalah berparas rupakan seseorang yang mirip dengan Isa putera Maryam, mereka menangkap Judas dan dibawa ke mukapengadilan supaya dapat disalibkan.
  52. Versi Windows Installer diperbaikan adalah dimasukkan yang memberi penyokongan untuk urus niaga pakej berganda dan membenamkan antara muka pengguna untuk pakej Windows Installer kanak di dalam ibu bapa sesi pemasangan.
  53. Atur cara penggunaan ini mempunyai pentafsir garis perintah sebagai antara muka pengguna asas tetapi sejak pertengahan dekad 1980-an, ia telah digantikan dengan antara muka pengguna grafik untuk memudahkan pengendalian.
  54. Pendapat nasihat sentiasa bersifat kontroversi, oleh sebab persoalan yang ditanyakan adalah berkontroversi atau kes telah dikejar sebagai cara "pintu belakang" untuk membawa apa yang sebenarnya merupakan perbalahan ke muka Mahkamah.
  55. Maka pada awal 1804, beliau dengan tegas mencadangkan agar Melaka dihapuskan dari muka bumi dengan semua penduduk Melaka diarah supaya dipindahkan ke Pulau Pinang dan Kota Famosa dimusnahkan bagi mengelak ia dikuasai oleh pihak lawan.
  56. Versi baru sistem pengendalian Microsoft ini bermegah dengan ciri-ciri baru seperti grafik antara muka pengguna diperkemas dan keupayaan mod terlindung dipertingkat untuk pemproses Intel 386; lebih 100,000 salinan berjaya dijual dalam masa dua minggu.
  57. Contohnya, jika peristiwa itu adalah "kemunculan pada nombor genap apabila sebuah dadu digolekkan", kebarangkalian diberikan oleh, sejak 3 menghadap keluar dari 6 mempunyai nombor-bombor genap dan tiap muka mempunyai kebarangkalian sama pada kemunculan.
  58. Pembangunan pangkalan data seperti ini bukan sahaja melibatkan isu-isu berkenaan reka bentuk sistem tetapi juga pembangunan antara muka yang kompleks yang membolehkan penyelidik mengakses data yang sedia ada serta mengemukakan data baru atau disemak semula.
  59. Perisian yang berkaitan dengan kajian ini merupakan sebahagian daripada kemaskini perisian sistem operasi PlayStation versi 1.6 dan pengguna boleh memilih sama ada ingin dijalankan secara manual atau automatik apabila PS3 tidak digunakan menerusi antara muka XrossMediaBar.
  60. Namun begitu, para pembesar Israel, Kesatria Rom dan majlis kehakiman benar-benar bertelagah dan berasa was-was adakah orang yang dimaksudkan itu adalah Isa atau orang lain, hal ini kerana meskipun mukanya mirip muka Isa, namun perwatakan orang itu amat berbeza sekali dengan Nabi Isa.
  61. Menurut laman web The Register, Novell, salah satu pemilik WordPerfect pada satu ketika, mendakwa Microsoft menggunakan pengetahuan dalaman mengenai inti-inti DOS dan Windows dan ciri-ciri antara muka pengaturcaraan aplikasi yang tidak didokumentasikan untuk mempertingkat prestasi Office berbanding pesaingnya.
  62. Seperti yang terjadi kepada kebanyakan bidang pengajian yang lain, perkembangan ilmu pengetahuan dalam zaman saintifik telah membawa kepada pengkhususan dalam Matematik; hari ini terdapat ratusan bidang pengkhususan dalam matematik dan Mathematics Subject Classification yang terbaru telah mencecah 46 muka surat.
  63. Perubahan-perubahan lain pula termasuk diameter, warna syiling 20 dan 50 daripada perak kepada kuning, dan reka bentuk baru pada muka hadapan yang lain nilai lain motifnya, empat belas titik yang melambangkan tiga belas negeri dan kolektif Wilayah Persekutuan, dan lima garis melintang yang melambangkan lima prinsip Rukunegara.
  64. Dalam dunia Irani sebelum menunduk kepada proses pembaratan, bahasa Parsi Baru yang dibentuk dalam bentuk sastera dalam maha karya seni... mencapai tarafnya sebagai lingua franca; lantas mencapai liputan paling luas pada zaman peralihan dari abad ke-16 ke abad ke-17 Masihi, liputannya sebagai lingua franca meluas tanpa henti merentasi muka Eropah Tenggara dan Asia Barat Daya.
  65. Seperti biasa, muka depannya memaparkan Nike, dewi kemenangan Yunani yang melangkah keluar dari Stadium Panathinaiko yang menjadi tuan rumah kepada Sukan Olimpik moden yang sulung pada tahun 1896, dengan Parthenon sebagai latar belakangnya; muka belakangnya pula terpapar logo Sukan Olimpik, Sungai Thames dan garis-garis bersiri yang melambangkan "tenaga para olahragawan dan semangat perpaduan".
  66. Dahulu ketika awal kewujudan Tawau ketika zaman pemerintahan British iaitu sebelum era kemerdekaan, kawasan Tawau dipenuhi dengan ladang kelapa, getah dan pisang lanut (abaka), kini wajah Tawau sudah berubah wajah dengan pokok-pokok kelapa sawit yang terbentang luas jika dilihat dari atas muka bumi dan sebahagian kecilnya masih ditanam dengan tanaman koko yang dulunya juga pernah menjadi identiti daerah Tawau.
  67. Melalui kaedah ini, pembanci akan meninggalkan Kit Banci yang mengandungi item seperti berikut: Borang Soal Selidik (Dokumen 2), Pen khas untuk kegunaan urusan DOPU, Sampul Surat yang tertera perkataan "URUSAN SERI PADUKA BAGINDA" di bahagian muka sampul surat pada bahagian paling atas, Panduan Mengisi Borang Soal Selidik (DOPU) (Dokumen 15b), Panduan Mengisi e-Census (Dokumen 6) (Terhad) dan Surat Pemberitahuan Lawatan Semula (Dokumen 7).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...