Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "makhluk"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "makhluk" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tetapi makhluk ini bukanlah untuk ditakuti.
  2. Pikaia dianggap makhluk vertebrata terawal.
  3. Ia makhluk makan manusia dan ahli sihir yang jahat.
  4. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.
  5. Di situ berpuncanya cereka tentang makhluk planet Marikh.
  6. Sejenis makhluk halusyang dipelihara bagitujuan tertentu.
  7. Jin merupakan makhluk halus yang boleh berubah bentuk.Rujukan:
  8. Pemeliharaan makhluk halus seperti ini turut dikenali sebagai saka.
  9. Hantu polong adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  10. Hantu bajang adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  11. Hantu pelesit adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  12. Jin'ﻦﻲﺟ @(genie) merupakan sejenis makhluk halus yang dicipta dari api.
  13. Hantu kubur merujuk kepada sejenis makhluk yang berkeliaran dikawasan perkuburan.
  14. SBDJ memaparkan kisah hantu, jin dan makhluk halus dalam kehidupan masyarakat Melayu.
  15. Bajang merupakan makhluk setan yang dipuja daripada mayat bayi yang mati semasa lahir.
  16. Jin Tanah dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul.
  17. Jika memang demikian bererti Dia sebagai makhluk dan Khaliq pada ketika yang bersamaan.
  18. Hantu kopek boleh dikelaskan dalam kumpulan makhluk halus yang tidak dipelihara / liar.
  19. Hantu Raya dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul.
  20. Kerana tubuh makhluk ini yang tinggi lampai, ia tidak akan perasan manusia yang meniarap.
  21. Langsuir adalah sejenis makhluk halus penghisap darah dalam kepercayaan masyarakat Melayu.
  22. Hantu puaka adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  23. Manusia dari segi Islam juga dikaitkan dengan maksud insan iaitu makhluk yang tidak sempurna.
  24. Hantu keramat adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  25. Jembalang tanah merujuk kepada semangat atau makhluk halus yang terdapat dikawasan hutan dara.
  26. Jembalang tanah adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  27. Hantu Jepun merujuk kepada sebarang bayangan atau makhluk yang berpakaian seperti tentera Jepun.
  28. Sejenis makhluk halus umumnya tinggal di hutan belantara dan juga dengan manusiaberbentuk manusia.
  29. Bersahabat dengan jin merujuk kepada seseorang yang mengikat tali persahabatan dengan makhluk halus.
  30. Ia juga dikaitkan dengan rawatan akibat gangguan makhluk halus yang tidak kelihatan secara mata kasar.
  31. Hantu air merupakan sejenis makhluk halus digelar mambang atau jin yang terdapat di dalam kawasan berair.
  32. Hantu Keramat merujuk kepada semangat atau makhluk halus yang terdapat disuatu tempat tetapi tidak mengganggu orang.
  33. Hantu Galah merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan.
  34. Orang Bunian ialah sebarang makhluk halus dari golongan jin dalam legenda Melayu, mirip dengan elf dalam legenda Eropah.
  35. Rangsangan ini adalah naluri semulajadi semua makhluk hidup untuk menyambung generasi seterusnya agar baka tidak terpupus.
  36. Bajang merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara bagi tujuan memudaratkan musuh.
  37. Opabinia adalah makhluk berbadan lembut yang menggunakan kira-kira 14 pasang anggota badan berbentuk seperti pendayung untuk berenang.
  38. Marikh mempunyai tempat penting dalam imaginasi manusia disebabkan dipercayai ada makhluk hidup di Marikh yang dinamakan sebagai Martian.
  39. Genetik merupakan bidang sains yang mengkaji fenomena pewarisan dan variasi dalam kesemua makhluk hidup, samada manusia mahupun bakteria.
  40. Saka turut merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan memeliharakan diri.
  41. Pari-pari merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang terdapat dalam hutan.
  42. Hantu Kopek merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang suka menganggu manusia.
  43. Ia juga merupakan tempat tinggal kepada pelbagai makhluk hutan lain (termasuk ular dan primat) serta hidupan akuatik (termasuk buaya dan amfibia).
  44. Toyol merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan mencuri.
  45. Tujuan lain ialah sebagai tanda berterima kasih kepada makhluk ini, yang sudi datang membantu manusia melakukan rawatan, membolehkan pesakit sembuh.
  46. Dipercayai bahawa hantu air berasal daripada ilmu dan makhluk halus yang dibuang, dihanyutkan melalui sungai mengalir ke laut dengan menggunakan acak.
  47. Hantu Polong merujuk kepada semangat atau makhluk halus belaan yang dipelihara oleh seseorang, biasanya lelaki, bertujuan untuk tujuan memudaratkan musuh.
  48. Telur juga turut menjadi medium perawatan dalam sesetengah penyakit mistik seperti saka yang berkaitan dengan serangan makhluk halus seperti Jin dan syaitan.
  49. Perkara yang sama juga dikatakan akan dilakukan ketika seseorang membuang ilmu kebatinan yang dipakainya seperti memakai susuk, atau makhluk belaan seperti toyol.
  50. Hantu bungkus atau juga dikenali sebagai hantu punjut atau hantu pocong merujuk kepada sejenis makhluk yang berbentuk seperti mayat yang dibungkus dengan kain kafan.
  51. Jerangkung merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara bagi tujuan menginiaya orang lain.
  52. Pelesit merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara oleh seseorang, biasanya wanita bagi tujuan memudaratkan musuh.
  53. Kepercayaan animisme atau kepercayaan kepada makhluk halus dan roh dipercayai merupakan asas kepercayaan agama yang mula-mula muncul dalam kalangan manusia primitif purba kala.
  54. Hantu Puaka merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dikatakan sering berkeliaran bersama-sama cuaca buruk.
  55. Islam mengajar bahawa makhluk halus atau jin ini tidak dapat memudaratkan manusia kecuali dengan keizinan Allah, Islam mengajarkan agar hanya takut dan mengesakan Allah semata-mata.
  56. Hantu Bidai atau juga dikenali sebagai hantu balong bidai merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang suka menganggu manusia.
  57. Bumi tempat segenap makhluk hidup termasuk manusia telah terbentuk kira-kira 4.600.000.000 tahun lalu bersamaan dengan planet-planet lain yang membentuk sistem suria dengan matahari sebagai pusatnya.
  58. Terdapat juga makhluk yang mempunyai ciri yang serupa dikalangan orang Bali, Indonesia, di mana ia dikenali sebagai Leyak, di Thailand ia dipanggil Krasue, di Laos sebagai Kasu atau Phi-Kasu dan di Kemboja sebagai Ap.
  59. Dengan kesedaran pembangkitan Islam hari ini, guru-guru aliran telah menentang dan membuang amalan-amalan yang dilihat bertentangan dengan ajaran agama seperti jampi serapah, pemujaan makhlukghaib tertentu dan sebagainya.
  60. Pada waktu itu, beliau menganggap bahawa mereka serupa dengan spesies Afrika, akan tetapi selepas pelayarannya, Richard Owen menunjukkan bahawa tinggalan itu merupakan jasad-jasad makhlukyang hidup di kawasan yang dikumpul.
  61. Dalam hal kerohanian, mereka dijelaskan menggunakan konsep jiwa yang bervariasi di mana, dalam agama, dikaikan dalam hubungannya dengan kekuatan ketuhanan atau makhluk hidup; dalam mitos, mereka juga seringkali dibandingkan dengan bangsa lain.
  62. Kadazan percaya kepada makhluk halus dan dipercayai terdapat lima makhluk halus: Kinoringan, Rusod(semangat semua benda hidup kecuali manusia), Koududuwo (semangat manusia), Tombiruo (semangat orang yang telah meninggal), dan Rogon (semangat jahat).
  63. Ia memaparkan sosio-budaya, psikologi, falsafah, petua, perubatan tradisional, mistik, keagamaan, seni persilatan, kebatinan, sejarah tempatan, geografi, pemburuan, pengembaraan di Tanah Melayu dan Sumatera serta kepakaran menundukkan makhluk halus.
  64. Bagi mereka yang melakukan persembahan teater tradisional, bahan-bahan makanan, terutamanya ayam panggang diletakkan, adakalanya sebagai sajian di sepanjang persembahan, bagi memastikan persembahan mereja berjalan dengan lancarnya tanpa ada apa-apa gangguan oleh makhluk halus.
  65. Pemangsa di kemuncak mana-mana rantaian makanan (iaitu tidak dimangsakan oleh organisme lain) dipanggil pemangsa kemuncak; contohnya: paus buding, paus sperma, anakonda, biawak komodo, harimau, helang botak, dan buaya Nil, juga makhluk omnivor seperti manusia dan beruang grizli.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...