Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "luas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "luas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Merupakan negara dengan luas 2.586 kilometer.
  2. Lautan luas Panthalassa mengelilingi Pangaea.
  3. Ia merupakan negara kedua paling luas di dunia.
  4. Kawasan hutan lebih luas ketika itu berbanding masa kini.
  5. Senarai topik berkait yang lebih luas dibekalkan di bawahnya.
  6. Bahasa Inggeris luas digunakan di lebih 100 negara seluruh dunia.
  7. Ia dikatan lebih luas daripada gabungan semua lautan zaman sekarang.
  8. Sesungguhnya Abu Hanifah seorang yang luas pemikiran dan banyak ilmu.
  9. Dataran-dataran pantai yang luas di barat dan tidak selanjar di timur.
  10. Luas wilayahnya hampir sama dengan dua kali luas Provinsi Kalimantan Tengah.
  11. Rangkuman algebra adalah lebih luas berbanding algebra asas dan dibuat lebih umum.
  12. Dalam sempadannya bandar ini mempunyai luas perairan 123,6 batu persegi (320 km x).
  13. Rantau yang lebih luas membentuk sebahagian daripada Kesatuan Soviet sehingga 1991.
  14. Luas wilayahnya 32,548 kilometer persegi, atau sekitar 25.04% dari luas pulau Jawa.
  15. Niche ekologikal digunakan oleh rumpai laut mempunyai keluasan yang luas dan lebar.
  16. Negara Ecuador terletak di Equator dan luas negara ini ialah 256,370 kilometer persegi.
  17. Satu rangkaian kawasan lapang dan jalan-jalan yang luas digabungkan dalam pelan tersebut.
  18. Untuk mencari kamiran bagi fungsi garis tadi, luas setiap kepingan dikira dan dijumlahkan.
  19. Dengan luas 1,868.83 kilometer persegi, ia adalah daerah paling padat penduduknya di Sarawak.
  20. Kaitan antara kumpulan luas kordata ditunjukkan dalam gambarajah pokok phylogenetik di bawah.
  21. Archimedes menggunakan kaedah penyusutan untuk mengira nilai Ï€, luas bulatan dan luas parabola.
  22. Namun terdapat fakta sejarah bahawa kawasan jajahan negeri Perlis sebenarnya lebih luas dari itu.
  23. Walau bagaimanapun, Mazhab Syafie menerima penggunaan qiyas secara lebih luas berbanding Imam Malik.
  24. Perkataan Hindu 'dharma'' mempunyai maksud yang mendalam dan lebih luas berbanding perkataan 'agama'.
  25. Melbourne mempunyai jaringan lebuh raya yang sangat luas menghubungi bandar-bandar sekitar Melbourne.
  26. Di dalam bangunan perpustakaan yang luas ini dilengkapi dengan banyak ruang untuk pelbagai kemudahan.
  27. Pengaruhnya bukan sahaja berkembang luas didunia Islam, tetapi juga di kalangan masyarakat di Eropah.
  28. Kaedah yang hampir sama telah dibina oleh ahli matematik Cina Liu Hui, juga untuk mencari luas bulatan.
  29. Oceania merupakan benua dengan luas daratan terkecil dan jumlah penduduk kedua terkecil setelah Antartika.
  30. Pembangunan tergendala kerana tiadanya jalan masuk, faktor geografi yang luas dan kawasan bergunung-ganang.
  31. Abad yang sama, ahli matematik India Aryabhata menggunakan kaedah yang hampir sama untuk mencari luas kiub.
  32. Gunung berapi super sukar dikenal pasti berabad berikutnya, disebabkan kawasan yang luas yang diselitupinya.
  33. Di habitan daratan, serangga paling luas tersebar berbanding dengan kelas-kelas yang lain dalam filum Arthropod.
  34. Namun, pakar undang-undang mengibaratkan hal sebegini sebagai skop perihal yang begitu luas dalam Jadual Kesembilan.
  35. Isipadu piramid adalah A x h / 3, dimana A merupakan luas tapak dan h merupakan ketinggian tapak sehingga ke puncak.
  36. El Salvador terletak di Amerika Tengah, yang luas totalnya 8.123 batu persegi, hampir seukuran negeri Massachusetts.
  37. Beliau membuat beberapa sumbangan seperti mengaplikasikan kaedah penyusutan untuk mencari luas kawasan melalui kamiran.
  38. Siberia ialah sebuah kawasan Rusia yang amat luas yang merupakan hampir seluruh Asia Utara serta sebahagian besar Steppe Eurasia.
  39. Kaedah ini digunakan untuk mencari luas kawasan dengan memecahkan kawasan itu kepada kawasan-kawasan kecil yang luasnya diketahui.
  40. Ini membolehkan pemain mendapatkan ekspresi luas dalam pic, kekuatan bunyi dan timbre berbanding flut bersalur (contoh, rekorder).
  41. Wilayah Indonesia Raya terlalu luas iaitu meliputi bekas Hindia Belanda, Malaya, New Guinea, Borneo Utara dan Timor Timur Portugis.
  42. Fosil yang umum dijumpai dan penyebarannya luas adalah Alga, Cacing, Sepon, Koral, Moluska, Ekinodermata, Brakiopoda dan Artropoda.
  43. Sungai-sungai besar membawa lumpur dari pergunungan ke arah timur pulau ini, membentuk dataran rendah yang luas diselingi oleh paya.
  44. Ia adalah sebuah negara yang mempunyai dataran yang kontang dan mempunyai padang pasir yang luas dengan gunung-ganang disebelah timur.
  45. Dalam peperangan ini, Israel berjaya mengalahkan tentera bersekutu Arab dan malah merampas lebih kurang 70% dari luas wilayah Palestin.
  46. Kajian persamaan pembezaan merangkumi bidang yang luas dalam matematik tulen dan matematik gunaan, fizik, meteorologi dan kejuruteraan.
  47. Perang di kawasan ini meliputi kawasan yang luas merangkumi Lautan dan Kepulauan Pasifik, Pasifik Barat Daya, Asia Tenggara dan di China.
  48. Negeri Perlis tidak dipecahkan kepada daerah kerana luas kawasannya yang terlalu kecil dan ditadbir oleh Majlis Perbandaran Kangar Perlis.
  49. Oleh sebab Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan, peranan Yang di-Pertuan Agong adalah luas tetapi tertakluk kepada perlembagaan.
  50. Buat masa ini, FBI mempunyai bidangkuasa yang amat luas iaitu berkuasa menyiasat lebih 200 kategori jenayah persekutuan di Amerika Syarikat.
  51. Dengan populasi 7 juta penduduk dan luas kawasan tanah 1,054 km2, Hong Kong adalah satu daripada kawasan berpenduduk paling padat dalam dunia.
  52. Turkmenistan mulai dikenal luas ketika khalifah Ma'mun Ar-Rasyid dari dinasti Bani Abbasiyah memindahkan ibukota kerajaan Khorasan Raya ke Merw.
  53. Dari segi keluasan, Eropah ialah benua yang kedua terkecil di dunia, iaitu 10, 400, 000 km2 yang menjadikannya luas sedikit berbanding Australia.
  54. Luxembourg bersempadan dengan wilayah Luxembourg milik Belgium di sebelah barat, yang luasnya sebesar 4.443 km x, hampir dua kali luas negara ini.
  55. Kesatuan ini merupakan sebuah negara yang sangat luas dan ia bersempadan dengan 12 buah negara, enam dari benua Eropah dan enam lagi dari benua Asia.
  56. Pada mulanya ia hanyalah sebahagian jasad dari pengetahuan praktikal yang mengambil berat dengan jarak, luas dan isipadu, tetapi pada abad ketiga S.M.
  57. Setiap permukaan vilus diliputi dengan microvilus, yang bertujuan untuk meningkatkan luas permukaan untuk memudahkan penyerapan nutrien dan sebagainya.
  58. Dalam hanya beberapa untaian kata, dengan ungkapan-ungkapan yang bernas, ia berhasil menyampaikan mesej dan makna yang besar, mendalam, luas lagi suci.'
  59. Dengan cara ini, arkeologi mempunyai rangka rujukan yang luas untuk kawasan yang telah dilalui manusia, cara mereka mencari nafkah, dan demografi mereka.
  60. Mahkamah secara amnya mengutamakan tafsiran luas mengenai isi kandungan Jadual Kesembilan, maka mengurangkan bilangan hal-hal yang mungkin belum diliputi.
  61. Pantai timur Pulau Salsette diliputi paya bakau yang luas dan mempunyai biodiversiti yang tinggi, manakala pantai baratnya banyak berpasir dan berbatu-batuan.
  62. Pada 1992, setelah kejayaan pemilihan yang luas bagi Parti Demokratik, Sali Berisha menjadi tokoh demokrasi yang pertama yang dipilih sebagai Presiden Albania.
  63. Istilah tumbuhan yang lebih luas adalah semua autotrof — iaitu, yang menghasilkan makanannya sendiri daripada bahan mentah bukan organik dan cahaya matahari.
  64. Pada ketika itu, wilayah yang luas di Asia Tengah, termasuk Turkmenistan belum dipetakan dan hampir tidak dikenal secara luas oleh bangsa Eropa dan Dunia Barat.
  65. Menjelang abad ke-18, Duci Agung Moscow berkembang menjadi Empayar Rusia yang terbentang luas dari Komanwel Poland-Lithuania ke arah timur hingga Lautan Pasifik.
  66. Dalam teori satu negara adalah entiti yang mempunyai autonomi luas dalam hal ehwal ekonomi dan sosial dalamannya dan bebas daripada pengaruh negara dan kuasa lain.
  67. Lautan adalah laut yang luas dan merupakan himpunan air masin yang sambung menyambung meliputi permukaan bumi yang dibatasi oleh benua ataupun kepulauan yang besar.
  68. tambahan pula, menurut J.M Favell, Ketua Juru Ukur Tanah, luas sungai Lanah empat kali luas dari sungai Buluh, manakala sungai Sat berkeluasan enam kali Sungai Buluh.
  69. Lautan meliputi 71% permukaan bumi, dengan luas sekitar 361 juta kilometer persegi, isi lautan sekitar 1370 juta kilometer padu, dengan kedalaman rata-rata 3790 meter.
  70. Hampagas menjadi perkakasan pengilangan berguna pada abad ke-20 dengan pengenalan mentol lampu pijar dan tiub hampagas, dan barisan teknologi hampagas luas sejak ia ada.
  71. Apabila ia dilihat secara lebih luas lagi, ia adalah suatu analisis terhadap alam semula jadi dikendalikan agar dapat memahami bagaimana dunia dan alam semesta bertindak.
  72. Benua Amerika juga dikenali sebagai Dunia Baru dan ia meliputi 8.3% jumlah luas permukaan bumi dan mengandungi lebih kurang 14% populasi manusia (kira-kira 900 juta orang).
  73. Nama-nama ini selanjutnya dinyatakan di dalam peta yang dibuat orang Portugis sejak abad ke-16 untuk merujuk kepada pulau ini, sehingga dikenal secara luas sampai sekarang.
  74. Di bawah Kerajaan-kerajaan Jawa, istilah "Nusantara" ialah istilah yang paling luas antara tiga istilah yang digunakan untuk menghuraikan lingkungan pengaruh raja-raja Jawa:
  75. Terdapat kawasan sawah padi yang luas di "Sawah Labong" yang terletak di sepanjang petempatan di Kampung Semaloi, Bukit Pasir dan Labong dengan keluasan kira-kira 6,000 ekar.
  76. Argentina mempunyai kawasan yang luas dan merupakan negara kelapan terbesar di dunia, manakala ibu negaranya Buenos Aires adalah salah satu metropolitan yang terpadat di dunia.
  77. Dalam bidang geografi, kawasan bermusim atau kawasan beriklim sederhana meliputi kawasan sederhana sejuk dan panas yang lebih luas di hemisfera utara daripada hemisfera selatan.
  78. Harimau ialah haiwan yang biasanya gemar bersendiri dan berkelakuan kewilayahan, dan sering memerlukan kawasan habitat yang amat luas untuk menampung keperluan memburu mangsanya.
  79. Walaupun begitu, makna tafsiran perkataan "Dao" sebenarnya sangat luas khususnya dalam bidang falsafah Cina yang mempengaruhi kehidupan dan kebudayaan orang Cina sejak dahulu lagi.
  80. Kalkulus mempunyai aplikasi yang luas dalam bidang-bidang sains, ekonomi, dan teknikal; serta dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang tidak dapat diselesaikan dengan algebra asas.
  81. Kod kawasan telefon London lebih luas lingkungannya, lebih kurang sebesar London Raya, tetapi terkecuali beberapa daerah pinggiran dan juga terangkum daerah-daerah di luar sempadannya.
  82. Bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi di Malaysia pada 1968, tetapi Bahasa Inggeris masih digunakan dengan luas terutama sekali di kalangan masyarakat Cina dan India, sama seperti di Brunei.
  83. Sepanjang tempoh ini, plat bumi perlahan bergabung menjadi suatu daratan tunggal yang sangat luas yang disebut Pangea yang selanjutnya terpisah menjadi bentuk-bentuk benua seperti sekarang.
  84. Walaupun struktur bunga yang dihujahkan diatas dianggap sebagai pelan struktur yang "tipikal", spesies-spesies tumbuhan menunjukkan kepelbagaiaan pengubahsuaian yang luas daripada pelan ini.
  85. Istilah tradisional Cina bagi Islam ialah 回教, meskipun istilah yang paling tersebar luas adalah transliterasi 伊斯蘭教 (pinyin: 'YÄ«sÄ«lxn jixo, secara harfiah bererti "agama Islam").
  86. Dikalangan perlaksanaan penting seorang mencari formula jarak, luas dan isipadu, seperti teorem Pythagoras, lilitan dan luas bulatan, luas segitiga, isipadu dari silinder, sfera, dan piramid.
  87. Pergerakan plat ini juga melahirkan sebuah palung yang luas di bekas dasar laut yang teletak berhampiran selatan Himalaya dan seterusnya diisi endapan sungai, lalu membentuk Dataran Indo-Ganges.
  88. Bilangan penduduk Libya hampir mencecah 6 juta orang tetapi dianggap sebagai sedikit jikalau dibandingkan keluasan negaranya yang amat luas sehingga dikira sebagai negara ke-17 terbesar di dunia.
  89. Ruang membeli-belah yang sangat luas dengan pelbagai ruang-ruang kedai yang semuanya berada dalam satu tingkat sahaja tanpa perlu naik dan turun tangga selain kemudahan letak kereta yang sangat luas.
  90. Kebanyakan orang China utara, di wilayah Sichuan dan di kawasan luas yang meliputi Manchuria di timur laut hingga wilayah Yunnan di barat daya, menggunakan pelbagai dialek Mandarin sebagai bahasa ibunda.
  91. Pada tahun 1998, Richard Coates mengutarakan penjelasan 1998 bahawa ia berasal daripada satu perkataan bahasa Eropah Lama pra-Celt iaitu *(p)lowonida yang bererti 'sungai yang terlalu luas untuk diharungi'.
  92. Terdapat pelan permohonan untuk menambah luas dan meningkatkan penggunaan tapak niaga di Bangunan Terminal Utama dan Balai Berlepas, tetapi cadangan ini telah ditangguhkan sempena Tahun Melawat Malaysia 2007.
  93. Pada waktu ini, Indonesia dan Malaysia khususnya akan mengalami musim hujan akibat adanya massa wap air yang dibawa oleh angin ini, ketika melalui lautan luas di bahagian utara Pasifik dan Laut Cina Selatan).
  94. Teori nombor ialah satu cabang dalam matematik tulen yang membincangkan sifat-sifat nombor secara am, dan integer secara khusus, serta kesemua masalah dari kelas yang lebih luas yang muncul dari pengkajiannya.
  95. Sejarah silam daerah Segamat sering dikaitkan dengan kehebatan kerajaan Malim Dewa yang kononnya pada suatu masa dahulu pernah wujud di satu kawasan luas merintangi Kuala Muar hinggalah ke hulu daerah Segamat.
  96. Meskipun tidak dimasukkan ke dalam sub-kawasan Asia Barat oleh PBB, Iran biasanya termasuk di dalam Asia Barat, dan kadang kala Afghanistan dan Mesir dimasukkan dalam definasi yang lebih luasbagi "Asia Barat".
  97. Istilah "kalkulus vektor" kadang-kadang digunakan sinonim dengan subjek yang lebih luas untuk kalkulus multipemboleh ubah, yang termasuk dalamnya juga kalkulus vektor sebagai terbitan separa dan kamiran berganda.
  98. Dunia Melayu ataupun Nusantara terdiri daripada wilayah-wilayah Maritim yang luas iaitu Pattani, Kalimantan, Sulawesi, Tanah Melayu, Tanah Jawa, Sumatera, Sulu( Mindanao), Papua, Timor, Kemboja dan Pulau Kalimantan.
  99. Mengikut kalendar ini yang luas digunakan di India selatan dan Maharashtra, keraian enam hari ini dibawa dari empat hari terakhir bulan Ashwayuja (Ashwin dalam bahasa Marathi) dan dua hari pertama bulan baru Kartika.
  100. Bagaimanapun, penemuan ketidakbolehbandingan jarak, yang bercanggah dengan pandangan falsafah mereka, membuatkan mereka tinggalkan nombor dengan menggemarkan kuantiti geometrik (konkrit), seperti jarak dan luas rajah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...