Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berdekatan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berdekatan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Air tulen mempunyai pH berdekatan dengan 7.
  2. Lebuh raya dan jalan utama berdekatan termasuk:
  3. Pentas Budaya ini berdekatan dengan Muzium Adat.
  4. Terletak di Jalan Masjid dan berdekatan Sungai Kinta.
  5. Tambun terletak berdekatan dengan bandar Ipoh, Perak, Malaysia.
  6. Salah sebuah negara yang berdekatan dengan India purba ialah Persia.
  7. Paku pakis banyak terdsapat di kawasan berdekatan laut dan kawasan hujan.
  8. Seluruh keluarga peniaga cina yang menjual bunga berdekatan habis dibunuh.
  9. Kepulauan ini terletak berdekatan dengan negara Indonesia di Lautan Hindi.
  10. Dalam satu peristiwa, armada Denmark telah dibakar berdekatan kota Copenhagen,
  11. Beliau disemadikan di Makam Pahlawan yang berdekatan dengan Masjid Negara, Kuala Lumpur.
  12. Terdapat juga industri otomobil dan berdekatan Teheran, terdapat pusat penapisan minyak.
  13. Taiping juga lebih berdekatan dengan Ipoh dan Kuala Lumpur berbanding dengan Pulau Pinang.
  14. Klinik-klinik ini kebanyakkannya terletak berdekatan dengan kawasan tempat tinggal penduduk.
  15. Kedai-kedai ini berada di pusat bandar atau di kampung-kampung berdekatan dengan bandar Sibu.
  16. Satu kajian arkeologi di Oc Eo, berdekatan An Gaing menemui kepingan syiling dari Empayar Rom.
  17. Bangkok terletak di sebelah timur tebing Sungai Chao Phraya, berdekatan dengan Teluk Thailand.
  18. Jepun mendirikan kem Batu Lintang berdekatan Kuching untuk menahan dan menyeksa tawanan perang.
  19. Shah Alam, Selangor juga merupakan bandaraya yang paling berdekatan dengan bandar raya Kuala Lumpur.
  20. Negara-negara yang berdekatan kepada Comoros adalah Mozambique, Tanzania, Madagascar, dan Seychelles.
  21. Francis Xavier dilahirkan di istana keluarganya di kota Xavier berdekatan dengan kota Pamplona, Navarre.
  22. Mukim Sungai Segamat merupakan penempatan yang padat kerana kebanyakan penempatan dibina berdekatan bandar.
  23. Wilayah-wilayah yang berdekatan (dari hala selatan tenggara ikut jam) adalah Narathiwat, Yala dan Songkhla.
  24. Kelab ini ditubuhkan pada tahun 1884 sebagai Leicester Fosse, bermain di atas padang berdekatan Fosse Road.
  25. Pada bulan Ogos 1552, kapal Santa Cruz berlabuh di Pulau Shangchuan berdekatan dengan kota Taishan, Guangdong.
  26. Pesakit serius di selatan Kedah baru dikenakan dibawa ke Pulau Pinang antara berdekatan ataupun Hospital Perlis.
  27. Peperangan berakhir dengan tewasnya orang Parsi di Iraq, berdekatan dengan bandar lama Ninevah pada tahun 627 SM.
  28. Yang jelas sebuah perkampungan bernama Kampung Kluang telah wujud sebelum tahun 1910 berdekatan bandar Kluang ini.
  29. Selain itu, kedai-kedai baru akan ditubuhkan di kawasan berdekatan Jalan Raya Barat.Ianya akan siap tidak lama lagi.
  30. Bandar Kulim juga sangat berdekatan dengan Butterworth seperti Nibong Tebal dengan Parit Buntar di selatan Pulau Pinang.
  31. Haiwan yang hidup berdekatan lohong hidroterma dan tiris sejuk di dasar laut tidak bergantung pada tenaga cahaya matahari.
  32. Litar ini terletak berdekatan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan 60 km di selatan ibu kota Kuala Lumpur.
  33. Oleh sebab ia terletak berdekatan khatulistiwa, hutan hujan di Malaysia adalah yang tertua di dunia: lebih kurang 130 juta tahun.
  34. Kebanyakan pejabat-pejabat kerajaan termasuk pejabat Perdana Menteri terletak di Regjeringskvartalet, berdekatan bangunanStorting.
  35. Masih ramai yang hilang ke dalam Sungai Ngong berdekatan kerana mereka menyembunyikan diri / menyelamatkan diri daripada kebakaran.
  36. Lokasi restoran ini terletak di Jalan Jelawat Taman Banang berdepan dengan Bank Muamalat dan berdekatan dengan stesen minyak Caltex.
  37. Terdapat dakwaan bahawa kawasan Kota Kinabalu sekarang sebenarnya dinamakan sempena sungai berdekatan yang dipanggil Sungai Api-Api.
  38. Jalan tersebut menghubungkan Seremban dengan bandar-bandar berdekatan seperti Rembau dan Tampin di selatan dan Kajang, Selangor di utara.
  39. Ramai daripada penduduknya boleh bertutur bahasa Siam, malahan ada yang berketurunan Siam, terutama yang tinggal berdekatan dengan sempadan.
  40. Kapal ini dikaramkan berdekatan antara Pahang dan Terengganu besama-sama dengan HMS Prince of Wales oleh tentera Jepun pada 10 Disember 1941.
  41. Kelab ini mempunyai persaingan yang lama dengan jiran berdekatan Arsenal, dengan perlawanan diantara kedua-dua pasukan dipanggil Derby London Utara.
  42. Sewaktu berumur 18, Shakespeare berkahwin dengan Anne Hathaway yang berumur 26 pada 28 November 1582 di Temple Grafton, berdekatan dengan Stratford.
  43. Berada berdekatan Gunung Kinabalu ialah Gunung Tambuyukon yang mempunyai ketinggian 2,579 meter dan merupakan puncak ketiga tertinggi di negeri ini.
  44. Penemuan bijih timah di kawasan berdekatan iaitu Rasah menunjukkan kedatangan imigran Arab, Melayu dan Cina untuk bekerja di lombong ini dan berniaga.
  45. Semasa pemerintahan Parameswara, ramai orang Cina menetap di Melaka, berdekatan kawasan Bukit Cina yang mempunyai feng shui yang terbaik pada masa itu.
  46. Litar Antarabangsa Sepang yang merupakan arena perlumbaan Formula 1, Grand Prix A1, Super GT, Indy Racing League dan MotoGP juga berdekatan dengan KLIA.
  47. Menurut perjanjian itu, ketujuh-tujuh pulau Bombay, bandar strategik Bassein yang berdekatan dan wilayah-wilayah tanggungannya ditawarkan pada Portugis.
  48. Nama Rus' ada satu nama Latin lama itu Ruthenia yang lazimnya digunakan untuk kawasan barat dan selatan Rus' yang berdekatan dengan rantau Eropah Katolik.
  49. Ini disebabkan kedudukannya yang terletak di bahagian utara Tanah Melayu agak berdekatan dengan Siam dan Vietnam di mana pasukan musuh dijangka akan mara.
  50. Sokongan udara dekat adalah penggunaan pesawat tentera berperanan sebagai penyerang sasaran berdekatan dengan tentera rakan, menyokong operasi tempur darat.
  51. Bandar Baru Tambun terletak berdekatan dengan, Taman Canning, Ipoh Garden, Jalan Tambun, Jalan Harimau, Hospital Pantai Putri, Jaya Jusco dan pasar hiper Tesco.
  52. Gempa bumi Sabah 2015 pada ukuran sederhana 6.0 skala richter berlaku di sekitar Ranau, Sabah berdekatan Gunung Kinabalu pada jam 7.15 pagi, hari Jumaat 5 Jun 2015.
  53. Ia berdekatan dengan bandaraya Yogyakarta, dan banyak penduduk tinggal di hilir gunung berapi berkenaan, dengan perkampungan paling tinggi 1700 m di atas paras laut.
  54. Gunung Kinabalu, yang memberikan bandar ini namanya, berada berdekatan KK, sementara Taman Tunku Abdul Rahman, kawasan perlindungan kehidupan liar, terletak di sini.
  55. Ibu kotanya yang pertama, Tecpan Goatemalan, yang diasaskan pada 25 Julai 1524 dengan nama Villa de Santiado de Goathemala, terletak berdekatan Iximchx, ibu kota Kak'chik'el.
  56. Mengikut maklumat pihak Pengurusan Taman Bukit Tawau ini, terdapat juga sebuah pokok tertua yang dikatakan adalah yang tertinggi di Asia Tenggara berdekatan taman peranginan ini.
  57. Malaysia terletak berdekatan dengan khatulistiwa dan beriklim tropika, serta mempunyai kepelbagaian flora dan fauna, sehingga menjadi salah satu daripada 17 negara megadiversiti.
  58. Pada tahun 1889, Orang Kaya Sidek bin Ismail telah membuka satu petempatan di seberang Kampung Minyak Beku yang berdekatan dengan Kampung Jakun dan kawasan ini dinamakan Benut Selamat.
  59. Orang Bunian dikatakan mendiami kawasan hutan belantara, jauh dari perhubungan manusia, tetapi ada juga yang tinggal berdekatan dengan manusia malah berkongsi rumah dengan keluarga manusia.
  60. Kawasan berdekatan dengan lapangan terbang akan dimajukan dengan pembinaan kemudahan riadah untuk penumpang yang keletihan, padang golf, taman tema, pusat membeli-belah, hotel dan taman rimba air.
  61. Meriam-meriam ini diperbuat daripada gangsa dan dibawa berdekatan dengan kota ini menggunakan banyak tenaga manusia disamping penggunaan kerbau dan lembu kerana berat yang melampau meriam-meriam ini.
  62. Negara yang kecil ini sedikit kecil daripada negeri Massachusetts, Amerika Syarikat atau separuh saiz Scotland terletak berdekatan Afrika Tengah iaitu beberapa darjah selatan dari Garisan Khatulistiwa.
  63. Pemborong yang telah mengerjakan ladang itu ialah seorang Cina bernama Lim Soo Poon telah menjadi seorang kaya dan beliau telah dapat membuat empat pintu rumah batu berdekatan dengan Sungai Batu Pahat.
  64. Pada abad ke-19, pendatang dari Sumatera dipercayai telah membuka penempatan di tebing Sungai Kuantan, khususnya di sekitar Teruntum yang terletak berdekatan Hospital Tengku Ampuan Afzan pada hari ini.
  65. Setiap hari juga di jeti pendaratan berdekatan Pelabuhan Tawau, ribuan rakyat Indonesia dan Filipina berulang alik untuk datang dan pergi ke kampung halaman mereka di Indonesia atau ke selatan Filipina.
  66. Torpedo moden, secara sejarah digelarkan torpedo lokomotif, ialah projektil terdorong diri yang berjalan dalam air dan direka bentuk untuk meledak ketika menyentuh atau berdekatan dengan sesuatu sasaran.
  67. Kawasan pantai selatan yang berdekatan dengan Teluk Thailand adalah jaluran tanah pamah sempit yang berhutan tebal dan tidak ramai penduduknya, terpencil dari dataran tengah oleh tanah tinggi barat daya.
  68. masa tempatan, Irwin ditikam oleh cangkuk ikan pari semasa menyunting sebuah dokumentari "dalam air" di Great Barrier Reef berdekatan Low Isles di Port Douglas, arah utara dari Cairns, Queensland, Australia.
  69. Yoshiwara dibina di dalam bandar Edo, terletak berhampiran dengan apa yang dikenali pada hari ini sebagai Nihonbashi, berdekatan dengan permulaan Tokaido yang sibuk itu yang mengarah ke barat Kyoto di barat Jepun.
  70. Wilayah Kota Vatican adalah sebahagian daripada Mons Vaticanus, dan yang berdekatan di mana mantan Fields Vatican Gereja St Petrus, Istana Apostolik, Kapel Sistine, dan muzium dibina, bersama dengan pelbagai bangunan lain.
  71. Sungai Petani adalah salah satu bandar terbesar di Kedah kerana bandar ini mempunyai ramai penduduk disebabkan berdekatan bandar perindustrian terbesar di utara iaitu Seberang Perai yang tidak dapat memenuhi penduduk di sana.
  72. Pada 15 Ogos 1534, Xavier bersama dengan Ignatius dan lima orang yang lain mengunjungi sebuah gereja kecil di Montmartre berdekatan kota Paris dan di situ ketujuh-tujuh tokoh ini melafazkan kaul kemiskinan, kesucian dan kepatuhan.
  73. Seperti bandar berdekatan Dubai di Emiriah Arab Bersatu, ekonomi Doha sedang bergerak dari kebergantungan terhadap industri minyak dan gas asli, walau bagaimanapun tidak seperti Dubai, fokus utama Doha tidak kepada industri pelancongan.
  74. Orang Zoroaster yang pernah menjadi jiran India menyebut "Sindhu" sebagai "Hindu" dalam bahasa Avesta mereka, sebagai rujukan kepada orang yang tinggal berdekatan atau di seberang Sungai Sindhu River, maka tempat tinggal mereka digelar "Hindustan".
  75. Di dalam perjalanan pulang, kapal yang dinaiki Xavier terpaksa berteduh seketika di sebuah pulau berdekatan dengan kota Canton dan di situ beliau bertemu dengan seorang saudagar Portugis, Diego Pereira, yang juga merupakan rakan lamanya dari Cochin.
  76. Oslo telah dimusnahkan beberapa kali oleh bencana api dan selepas malapetaka kali yang ke-14, iaitu pada 1624, Raja Christian IV memerintahkan untuk membina semula tapak baru untuk menyeberangi teluk berdekatan Istana Akershusand dan diberi nama Christiania.
  77. Pameran ini dibahagikan kepada dua segmen yang berlainan di mana pameran udara biasanya diadakan di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri, yang berdekatan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, manakala bagi segmen maritim pula diadakan di Awana Porto Malai, Kuah.
  78. Sebagai merakamkan rasa penghargaan kepada Selaman Sdn.Bhd yang telah banyak berbudi terhadap pembangunan kawasan Mamanda,beberapa batang lorong yang terdapat di dalam Dataran D'Palma yang berdekatan dengan pusat membeli belah Ampang Point telah diberi nama Lorong Selaman.
  79. Menurut semua aliran agama Buddha, Buddha yang terkini ialah Siddhārtha atau Siddhattha (Pāli) Gautama (Pāli: Gotama) yang dilahirkan di hutan kecil LumbinÄ« yang berdekatan dengan pekan Kapilavastu (Pāli: Kapilavatthu), iaitu ibu kota kerajaan Śākyas (Pāli: Sakyas).
  80. Walaupun kehilangan taraf pelabuhan bebas, Zon Perdagangan Bebasnya yang terletak berdekatan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang di selatan pulau menjadi salah satu daripada pusat-pusat perkilangan elektronik yang terbesar di wilayah Asia dari 1970-an sehingga akhir 1990-an.
  81. Walaupun kecondongan orbitnya di luar kebiasaan di kalangan SDO-SDO yang dikenali, model-model teori mencadangkan bahawa objek-objek yang asalnya berdekatan dengan pinggir dalaman lingkaran Kuiper telah diserakkan kepada orbit-orbit berkecondongan tinggi daripada objek-objek luar lingkaran.
  82. Di Kedah mahupun Kulim, pesakit hospital juga hendaklah pergi berdaftar nama di tempat yang berdekatan di Pulau Pinang seperti Butterworth daluhu jika mahu pergi ke negeri lain, kemudian baru boleh pergi ke Hospital Pulau Pinang untuk mendapat rawatan, bukannya di Klinik kesihatan negeri Kedah.
  83. Berkedudukan di pesisir Laut China Selatan dan di tebing Sungai Kuantan berdekatan kualanya, Kuantan yang masyhur dengan pantai-pantainya dan Masjid Sultan Ahmad Shah sebagai ikon di tengah-tengah bandar adalah pintu masuk ke Pantai Timur bagi mereka yang datang dari arah Kuala Lumpur dan selatan Semenanjung.
  84. Ini disebabkan sempadan asal bagi kawasan yang telah diserahkan kepada pihak Inggeris oleh kedua-dua Sultan Brunei dan Sultan Sulu ialah di bawah Sungai Sibuco berdekatan dengan Tarakan (Indonesia) yang mana kawasan tersebut termasuk di bawah pemerintahan Belanda yang ketika itu telah sedia ada menghuni di kawasan tersebut.
  85. Seiring dengan usaha British membangunkan pertahanan teknikal seperti ASDIC dan radar, pihak U-boot Jerman bertindak balas dengan memburu kapal-kapal musuh dalam kumpulan yang disebut sekawan serigala, yang melihat beberapa kapal selam berada berdekatan satu sama lain, yang memudahkan mereka untuk menenggelamkan sasaran tertentu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...