Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "situ"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "situ" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di situ berpuncanya cereka tentang makhluk planet Marikh.
  2. Hasil rotan di bawa ke Endau dan daripada situ dijual di Singapura.
  3. Paus Benedict XVI pernah berkhidmat di situ sebagai profesor teologi.
  4. Dari situ beliau mula mendominasi kawalan wilayah tengah dan timur Afghanistan.
  5. Apabila Tabal berada di bawah Siam sebilangan penduduk di situ berhijrah ke Kelantan.
  6. Di situ letaknya sebuah bukit bernama Malaya dan juga gunung besar yang digelar Mahamalaya.
  7. Palace berpindah ke Selhurst Park pada tahun 1924 dan bermain di situ sehingga ke hari ini.
  8. Ketika itu, orang-orang Seletar mendiami di situ dan mereka meminta Parameswara menjadi Raja.
  9. Pangsapuri ini merupakan satu daripada 40 kondominium di situ yang mengandungi 183 buah rumah.
  10. Lalu Nabi Ibrahim mengiyakannya dan meninggalkan mereka berdua di situ dengan hati yang berat.
  11. Di antara orang yang terkenal di situ ialah Pawang Abu, Haji Arshad dan Mohamed Tab (Orang Muar).
  12. Di situ juga akan didirikan bangunan tambahan seperti auditorium, kemudahan R&D, serta pusat kecergasan.
  13. Gabon mempunyai 3 kawasan karst yang di situ terdapat ribuan gua yang berada di cadas dolomit dan batu kapur.
  14. Barang dipunggah melalui jeti yang dinamakan Jalan Jeti di situ dan wujudnya masyarakat Cina sebagai pembuka nama mersing.
  15. Perniagaan di situ kekal berjalan sehinggalah pelacuran dihapuskan oleh kerajaan Jepun pada tahun 1958 selepas Perang Dunia Kedua.
  16. Manakala nama Penyabong berasal sempena dengan kebiasaan lanun-lanun yang menetap di situ menjadikan tempat itu sebagai kawasan menyabong ayam.
  17. Walau bagaimanapun, semangat provinsi masih lagi hidup, dan di situ terdapat permusuhan yang sengit yang ditunjukkan di dalam acara-acara sukan dan budaya.
  18. Beberapa hari sebelumnya, tentera Berikat telah menyerang hendap tentera Jepun berhampiran Gemas dan meletupkan jambatan di situ dalam pertempuran Jambatan Gemencheh.
  19. Keadaan ini menyukarkan Suruhanjaya sempadan untuk mencari aliran sungai yang sebenar dan tambahan pula sungai di situ mengalir di bawah muka bumi menerusi timbunan batu kapur.
  20. Atau sekurang-kurangnya mengikat tentera Athen yang lebih kecil di situ sementara mereka menghantar sebahagian daripada tentera mereka ke selatan menuju ke Athen melalui kapal.
  21. Kedua-dua pihak turut menubuhkan pasukan separa tentera, dan selepas berlakunya rusuhan di Derry pada tahun 1969, Tentera Darat British dihantar ke situ untuk mengawal keadaan.
  22. Sistem perhubungan yang sukar adalah sebab utama penempatan pasukan polis marin di situ malah, pengangkutan utama ke Bukit Kepong adalah dengan menaiki bot menyusuri Sungai Muar.
  23. Menjelang akhir abad ke-19 hanya pihak Belanda dan British yang masih menetap di situ dan setelah Belanda mengundur pada tahun 1874, Britain menjadikan Pantai Emas sebagai naungan.
  24. Polis Malaysia menerima arahan Mahkamah Majistret Kuala Lumpur untuk melarang sebarang kemasukan oleh Bersih ke dalam Dataran Merdeka dan sebarang perhimpunan di situ boleh dianggap sebagai haram.
  25. Pada 15 Ogos 1534, Xavier bersama dengan Ignatius dan lima orang yang lain mengunjungi sebuah gereja kecil di Montmartre berdekatan kota Paris dan di situ ketujuh-tujuh tokoh ini melafazkan kaul kemiskinan, kesucian dan kepatuhan.
  26. Di dalam perjalanan pulang, kapal yang dinaiki Xavier terpaksa berteduh seketika di sebuah pulau berdekatan dengan kota Canton dan di situ beliau bertemu dengan seorang saudagar Portugis, Diego Pereira, yang juga merupakan rakan lamanya dari Cochin.
  27. Di situ tiada terdapat perubahan format dalam pertandingan; jumlah yang sama pada pasukan yang bertanding pada aras teratas, dan kenaikan dan penyingkiran di antara Liga Perdana dan Divisyen Pertama yang baru mesti sama syarat di antara Divisyen Pertama dan Kedua yang lama.
  28. Pihak Parsi memilih kawasan ini kerana Hippias, yang telah diguling sebagai ditaktor Athens pada tahun 510 dan lari ke Parsi telah memberitahu pihak Parsi bahawa lapangan di situ membenarkan mereka menggunakan pasukan berkuda mereka, yang jauh lebih baik berbanding pihak Greek.
  29. Tuduhan itu tidak berhenti di situ sahaja, malah semakin menjadi-jadi pada pilihan raya parlimen Zimbabwe 2005 yang diadakan pada 31 Mac dan tuduhan tersebut dibuat oleh parti Gerakan Perubahan Demokratik dan Jonathan Moyo, yang mahukan penyiasatan dibuat terhadap 32 daripada 120 kawasan parlimen.
  30. Oleh sebab sebuah atmosfera tebal dan bergas pada Titan telah dikesan Pioneer 11 setahun lampau, para pengawal misi Voyager di Makmal Pendorong Jet memilih untuk menghantar Voyager 1 merapati Titan pada jarak dekat, dan oleh sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, mengakhiri misinya, yakni Pengembaraan Agung, di situ sahaja.
  31. Pada 28 Jun, mereka menyeberangi sempadan ke timur Pulau Sebatik berhampiran Tawau, Sabah dan cuba melakukan serangan dan sabotaj ke atas kem Rejimen Askar Melayu Diraja di Tawau, namun cubaan itu gagal kerana kem itu berhampiran dengan balai polis dan disedari oleh anggota-anggota polis di situ dan berjaya mematahkan cubaan itu.
  32. Abraham Lincoln menyimpan satu salinan Elemen di dalam beg pelananya, dan mengkajinya pada lewat malam; kononnya beliau pernah berkata kepada dirinya sendiri, "Anda tidak akan dapat menjadi Peguam jika anda tidak memahami apa yang mendemonstrasikan cara-cara; dan aku tinggalkan situasi di Springfield, pulang ke rumah bapaku, dan kekal di situ sehingga aku mampu memberi sebarang proposisi dalam enam buku Euclid".
  33. Namun demikian, proses menakluki seluruh China mengambil masa 17 tahun lagi untuk bertungkus-lumus melawan puak setiawan Ming, pengaku takhta dan pemberontak, sehingga ramai sekali yang terkorban, termasuk peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Yangzhou selama sepuluh hari pada tahun 1645, apabila bala tentera memperoleh restu Putera Dodo untuk mengamuk di situ sehingga mengakibatkan kira-kira 800,000 orang terbunuh.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...