Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "pangkat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pangkat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bukan semua negara menggunakan kesemua pangkat ini.
  2. Keesokan harinya, Bennett dinaikkan pangkat menjadi Lt.
  3. Dalam tahun 1912 Bennett dinaikkan pangkat menjadi Mejar.
  4. Di Miri diletakkan pasukan 2 pegawai, dan 98 pangkat lain:
  5. Takson biasanya diberikan pangkat apabila ia diberi nama rasmi.
  6. Di Kuching diletakkan satu pasukan 1 pegawai, dan 52 pangkat lain:
  7. Dua tahun kemudian, beliau dinaik pangkat menjadi Setiausaha Rendah.
  8. Skema pangkat am mengikut tertib tatatingkat adalah seperti berikut:
  9. Dalam tahun 1912, dia mendapat kenaikan pangkat dan menjadi Leftenan.
  10. Selepas beliau meninggal dunia, penggantinya juga diberi pangkat guru.
  11. Setiap pangkat dibahagikan dalam beberapa sub-kategori yang kurang umum.
  12. Tetapi Bennett yang dilangkaui kenaikan pangkat sebelumnya, berasa dendam.
  13. Sesuatu takson biasanya diberikan pangkat apabila tatanama rasminya dikenalpasti.
  14. Simson berkhidmat cemerlang dan dinaikkan pangkat menjadi Kapten dalam tahun 1916.
  15. Mengikut Kod Antarabangsa Tatanama Zoologi, pangkat taksonomi ditakrifkan sebagai:
  16. Laksamana ialah pangkat yang terdapat dalam perkhidmatan Tentera Laut Diraja Malaysia.
  17. Dalam pengelasan biologi pangkat taksonomi merujuk kepada tahap dalam hierarki taksonomi.
  18. Apapun, pada tahun 1966, Tunku Iskandar menerima pangkat Raja Muda, iaitu pewaris kedua takhta.
  19. Nama pangkat Jeneral muncul buat pertama kali pada masa penubuhan angkatan tentera profesional dalam abad ke-17.
  20. Beliau menjadi seorang kadet kanan dalam tahun 1904, dan dinaikkan pangkat menjadi Leftenan Madya dalam tahun 1907.
  21. Berkat usaha gigih dan ketekunan baginda selama ini, baginda telah dinaikkan pangkat sebagai Penolong Pegawai Daerah.
  22. Baginda telah dikomisyenkan pangkat Leftenen pada 1 Mac 1984 dan telah memberikan khidmatnya di Askar Berkuda DiRaja.
  23. Dalam bidang taksonomi biologi, domain ialah pangkat taksonomi organisma yang tertinggi, iaitu lebih tinggi dalam alam.
  24. Perdana Menteri Kanada merupakan sebuah pangkat atau jawatan yang tinggi di Kanada selain Gabenor Jeneral dan lain-lain.
  25. Rencana-rencana berikut adalah berkaitan dengan pangkat Jeneral yang digunakan oleh angkatan tentera di pelbagai negara:
  26. Dalam tahun 1916, Murray-Lyon dinaikkan pangkat menjadi Mejar dan menjadi Adjutan Batalion ke-4 Highland Light Infantry.
  27. Dalam tahun 1934, Simson dinaikkan pangkat menjadi Leftenan Kolonel dan dalam tahun 1936, Simson menjadi seorang Kolonel.
  28. Di samping TLDM, Tentara Nasional Indonesia - Angkatan Laut, juga menggunakan pangkat Laksamana dalam perkhidmatan mereka.
  29. Dalam sebilangan angkatan tentera, pangkat yang tertinggi adalah Captain General, General of the Army, atau Colonel General.
  30. Timbalan Perdana Menteri Singapura ketika itu, Goh Chok Tong menerima pangkat Dato' Paduka Mahkota Johor dari Sultan Iskandar.
  31. Dalam tahun 1926, Simson mendapat kenaikan pangkat menjadi Mejar dan menjadi jurulatih di Pusat Latihan Askar Jurutera Diraja.
  32. Ibrahim dilatih selama enam bulan dan sebelum Jun 1944 dia dilantik sebagai Komandan Giyuugun dengan pangkat Leftenan Kolonel.
  33. Ia bertaraf empat bintang dan setara dengan pangkat Jeneral dalam Tentera Darat dan Jeneral TUDM Tentera Udara Diraja Malaysia.
  34. Kelainan-kelainan bahasa Hindi yang digunakan untuk pangkat diraja yang sama di India termasuk Rana, Rao, Raol, Rawal, dan Rawat.
  35. Sedangkan secara kelazimannya, "Jeneral" merupakan pangkat tentera darat, istilah ini juga digunakan dalam beberapa tentera udara.
  36. Seandainya manusia moden baru sahaja ditemui atau dianggap sebagai enigma taksonomi, mereka boleh diberikan pangkat incertae sedis.
  37. Dalam bulan Jun 1921, beliau dinaikkan pangkat menjadi Komander dan dalam bulan Jun 1927, beliau dinaikkan pangkat lagi sebagai Kepten.
  38. 1952 menyertai Askar Melayu di Port Dickson selama enam bulan dan ditauliahkan Queen Commission dengan pangkat Kapten dan kemudian Mejar.
  39. Dalam Empayar Parsi, pangkat 'Sultan' adalah lebih kurang sama dengan Kapten di dunia Barat dan secara sosial, merupakan kelas pangkat ke-5.
  40. Jeneral", tanpa awalan atau akhiran, biasanya merupakan pangkat pegawai jeneral yang tertinggi, iaitu lebih tinggi daripada Leftenan Jeneral.
  41. Selepas Perang Dunia I Tentera British dikecilkan dan Murray-Lyon, seperti lain-lain pegawai tetap Tentera British diturunkan pangkat menjadi Mejar.
  42. Pegawai Jeneral", merujuk secara am dan dengan tidak begitu khusus sebagai "Jeneral", mana-mana pegawai tentera yang memegang satu-satu pangkat Jeneral.
  43. Kesemua pangkat ini boleh dianggap sebagai sama sahaja, kalau tidak lebih tinggi, dengan Jeneral penuh bergantung kepada pasukan tentera yang dimaksudkan.
  44. Pangkat spesies dan spesifikasi genus yang spesies tersebut tergolong merujuk kepada asas pengelasan, oleh itu pangkat lain tidak perlu dinyatakan dalam spesifik.
  45. de Ataxde yang mempunyai dendam terhadap Pereira enggan mengiktirafkan pangkat Xavier sebagai Nuncio dan memaksa Pereira untuk meletakkan jawatan sebagai Duta Besar.
  46. Pemimpin Kesatuan Melayu Muda, Ibrahim Yaakob telah dilatih oleh Jepun selama enam bulan dan turut dilantik sebagai Komandan Giyuugun dengan pangkat Leftenan Kolonel.
  47. Dalam Angkatan Pertahanan Israel, tidak terdapatnya pangkat tentera laut yang berasingan, dan istilah Ibrani Aluf digunakan untuk kedua-dua "Jeneral" dan "Laksamana".
  48. Pertelingkahan di antara pegawai awam dan tentera juga meningkat kerana pegawai tentera berada di pangkat yang bawah dari mereka dan tidak diberi gaji yang secukupnya.
  49. Beliau dinaikkan pangkat sebagai pengurus skuad simpanan dua tahun kemudian, kekal dengan jawatan itu apabila jawatan pengurus ditukar oleh Avram Grant dan Luiz Felipe Scolari.
  50. Bagaimanapun, pangkat ini tidak dianggap oleh angkatan-angkatan tentera tersebut sebagai pangkat pegawai jeneral, meskipun pangkat ini dianggap setaraf bagi tujuan pembandingan.
  51. Untuk mengitung pangkat atau akar dari sebuah bilangan, logaritma bilangan tersebut dapat dilihat di tabel, lalu hanya mengkali atau membagi dengan radix pangkat atau akar tersebut.
  52. Beliau dinaikkan pangkat menjadi Komodor dalam tahun 1938 dan pada bulan Januari 1939 dinaikkan pangkat menjadi Laksamana Madya dan diberi memerintah sebuah flotilla kapal pembinasa.
  53. City memperoleh kejayaan pertama mereka dengan memenangi Divisyen Dua pada tahun 1899; dengan itu mereka dinaikkan pangkat ke peringkat tertinggi dalam bola sepak Inggeris, Divisyen Satu.
  54. Abdullah kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi Ketua Pengarah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, sebelum menjadi Timbalan Ketua Setiausaha dalam kementerian yang sama pada tahun 1974.
  55. Pada tahun 1906, Einstein telah dinaik pangkat menjadi pemeriksa teknik kelas kedua dan pada tahun 1908, beliau diperlesenkan di Berne, Switzerland, sebagai guru tanpa bergaji di universiti.
  56. Iago membenci Othello kerana menaikkan pangkat seorang pemuda bernama Michael Cassio mengatasi pangkatnya, lalu memberitahu Roderigo niatnya untuk memperalatkan Othello demi kepentingan dirinya.
  57. QPR telah dinaikkan pangkat sebagai juara Divisyen 3 Selatan pada musim 1947-48.Dave Mangnall adalah pengurus sebagai QPR menikmati empat musim dalam Bahagian Kedua, yang diturunkan dalam 1951-52.
  58. Dalam sesetengah negeri selepas pemerintahan kekalifahan, terdapat sejenis hierarki tentera yang feudal yang menggunakan gelaran-gelaran diraja seperti Khan, Malik, dan Amir sebagai pangkat tentera.
  59. Perasaan malu ketika dalam tahun pertama perang ditambahkan dorongan cita-cita Bennett untuk mencapai pangkat lebih tinggi dan mengatasi pencapaian Blamey menyebabkan Bennett menerima perlantikan itu.
  60. Dalam tahun 1941 Simson dinaikkan pangkat menjadi Brigedier Jeneral dan dilantik menjadi Ketua Askar Jurutera di Markas Gerakan Tanah Melayu dan juga sebagai Pengarah Kejuruteraan Awam di Tanah Melayu.
  61. Dalam struktur tentera laut, Laksamana dianggap setara dengan pangkat Admiral dan perkataan "Laksamana" sering digunakan dalam penulisan bahasa Melayu bagi merujuk pegawai tentera laut asing yang berpangkat Admiral.
  62. Pihak berkuasa eksekutif dalam sebuah sistem Westminster adalah secara asas dilatih oleh Kabinet, bersama dengan lebih menteri yang pangkat bawah, meskipun ketua kerajaan biasanya mempunyai peranan dominant dalam jabatan.
  63. Semasa Perang Dunia I dan Perang Dunia II, Tentera Laut Jerman menggunakan pangkat yang dikenali sebagai Generaladmiral, tetapi ini merupakan pangkat tentera laut yang langsung tidak berkaitan dengan pangkat Jeneral angkatan tentera darat.
  64. Dalam kebanyakan negara, gred-gred Jeneral merupakan pangkat-pangkat yang tertinggi dalam hierarki pangkat; bagaimanapun, terdapat juga negara-negara yang mempunyai pangkat yang lebih tinggi, seperti Marsyal Tentera Darat atau Fil Marsyal.
  65. Tambahan pula, kekananan gred-gred jeneral tidak semestinya serupa di semua negara, umpamanya di sebilangan negara, Mejar Jeneral merupakan pangkat pegawai Jeneral yang terendah, dan mungkin lebih dekat dengan Brigedier Jeneral, jika adanya pangkat ini).
  66. Dalam rancangan untuk meyakinkan Othello bahawa Cassio berhubungan sulit dengan Desdemona, Iago menghasut Cassio untuk mendesak Desdemona untuk bertindak sebagai orang tengah antara Cassio dengan Othello untuk meyakinkan Othello untuk mengembalikan pangkat Cassio.
  67. Angkatan tentera British mempunyai pangkat Brigedier Jeneral sehingga tahun 1922; gelaran ini mula-mulanya ditukarkan kepada "kolonel komandan", dan kemudian kepada "brigadier" pada tahun 1928; pemegang pangkat-pangkat yang baru itu tidak dianggap sebagai pegawai jeneral.
  68. Dalam tahun 1917 hingga 1918, Murray-Lyon dipuji sebanyak 3 kali dalam laporan dan dinaikkan pangkat menjadi Leftenan Kolonel dan menjadi pegawai pemerintah Batalion Kedua Highland Light Infantry dan dalam bulan Jun 1918 menjadi pegawai pemerintah Batalion 1/15 Royal Scots Fusiliers sehingga akhir peperangan.
  69. Dalam tahun 1927, Murray-Lyon berpindah khidmat kepada Tentera British India dan dinaikkan pangkat menjadi Leftenan Kolonel dalam tahun 1932 dan menjadai pegawai pemerintah Batalion ke-2 Rejimen ke-4 Prince of Wales's Own Gurkha Rifles sehingga tahun 1939 apabila dia menjadi pegawai perantara Tentera British India di Scotland.
  70. Dengan persetujuan Sultan Abdullah juga, Gabenor Sir Andrew Clarke berani bertindak menjalan dan menurunkan Sultan Ismail yang berkuasa di Hulu Perak dan bersemayam di Tanjong Belanja, Parit, daripada pangkat sultan tetapi membenarkan Sultan Ismail memakai gelaran "Sultan Muda" dengan memberi pencen 1,000 ringgit tiap-tiap bulan.
  71. Selepas terselamat dalam musim pertama Divisyen Kedua, Bournemouth membuat cabaran yang serius untuk kenaikan pangkat ke liga utam pada musim 1988–89; mereka gagal selepas aksi teruk pada lewat musim tetapi berjaya menduduki tempat ke-12 dan kekal sebagai tempat tertinggi yang pernah dicatat mereka dalam Football League sehingga musim 2013-14.
  72. Tujuh tahun pertama pemerintahan Shunzhi dikuasai oleh putera pemangku raja Dorgon, yang memusatkan kuasanya di bawah kawalannya atas nama Maharaja gara-gara ketaktentuan kedudukan politiknya dalam struktur kekuasaan Manchu, sehingga menjejaskan putera-putera Manchu lain yang turut merebut kuasa dengan menurunkan pangkat atau memenjarakan mereka dengan bermacam-macam dalih.
  73. Bagaimanapun, suatu ketika ada pihak yang mendapati Sultan Iskandar bersifat panas baran, dengan merujuk kepada catatan peristiwa pahit sepanjang hayat baginda, termasuk dilucutkan pangkat Tunku Mahkota oleh ayahandanya pada tahun 1961, di samping beberapa tindakan jenayah yang dikatakan berlaku dari 1970-an hingga dan 1990-an yang tersiar dalam akhbar sehingga memarahkan orang awam.
  74. Bagaimanapun, negara-negara yang berdasarkan sistem Tentera Udara Diraja British menggunakan Marshal atau Marsyal Udara sebagai ganti, dengan Pegawai Udara merupakan gelaran am. Dalam kebanyakan angkatan tentera laut di dunia, pangkat yang setanding ialah Laksamana, dengan panggilan Pegawai Berbendera; bagaimanapun, pernah juga berlaku dalam sejarah penggunaan pangkatGeneral at Sea atau Jeneral di Laut, ketika era Oliver Cromwell memerintah England.
  75. Mereka juga mendebatkan bahawa sebuah gerakan feminisme yang berkesan harus menumpukan perhatian kepada kedua-dua aspek persoalan sejagat seperti rogol, inses, dan pelacuran, serta persoalan kebudayaan yang khusus yang berkait dengan wanita di dalam masyarakat yang berkenaan, seperti pemotongan genital perempuan di sebilangan bahagian Afrika dan Timur Tengah dan amalan "siling kaca" yang menghalang kenaikan pangkat wanita di ekonomi-ekonomi yang maju.
  76. Kumpulan gundik terdiri daripada yÅ«jo, kamuro (pelatih baru), shinzō (pelatih lama), hashi-jōro (gundik pangkat rendah), kōshi-jōro (gundik pangkat tinggi di bawah tayÅ«), tayÅ« (gundik pangkattinggi), oiran ("penumbang istana kota", dinamakan sebegitu bagi bagaimana pantas mereka dapat memisahkan seorang daimyo daripada wangnya), yarite (chaperone yang lebih tua bagi seorang oiran) dan yobidashi yang menggantikan tayÅ« apabila mereka pergi menjual harga di pasar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...