Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "hal"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hal" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebelumnya hal ini setiap negara Eropah berbeza-beza.
  2. Referandum pada 4 Ogos 2010 lebih kepada hal asasi manusia.
  3. Bertanggungjawab dalam tugas-tugas hal ehwal perhubungan awam.
  4. Ada di antara para sahabat bersikap berkecuali di dalam hal ini.
  5. Berikut insiden ini, hal ini ditutup tanpa sebarang saman dikenakan.
  6. Sebagai seorang pemimpin, beliau arif tentang hal ehwal keselamatan.
  7. Namun hal ini harus diputuskan oleh Bendahara sebagai penjaga "adat".
  8. Anwar melihat hal tersebut sebagai kehilangan kepercayaan dari Dr. Abdullah
  9. Tugasnya sebagai pengarah berkaitan dengan hal elwal Amerika dari 1990-1992.
  10. Bukti seperti laporan polis dan laporan hospital boleh membantu dalam hal ini
  11. Dalam kebanyakan hal entiti-entiti ini adalah ciptaan kerajaan kebangsaan atau pusat.
  12. Ia mungkin juga meminda legislasi, yang mana tidak berkaitan dengan hal ehwal kewangan.
  13. Walaupun hal ini adalah biasa, tempoh sebenar kehamilan bergantung pada pelbagai faktor.
  14. Semasa mencari sebab mengapa hal ini berlaku, beliau telah berjaya mencipta teleskop cermin.
  15. Kerana tidak ada bekalan air di kota itu, penyakit air pada masa itu menjadi hal yang biasa.
  16. Ada mitos yang popular bahawa yu kebal terhadap penyakit dan barah; namun hal ini tidak benar.
  17. Ibu Olaf dan balu Haakon, Queen Margaret, menguruskan hal ehwal luar negeri Denmark dan Norway.
  18. Persoalannya sebagai dimana adalah saudara hidup terdekat adalah hal dari sesetengah perbincangan.
  19. Jalil Miran turut menulis untuk Variasari dan Variapop dan hal ini diakui sendri oleh Ahmad Mahmud.
  20. Beliau adalah seorang yang amat berhati-hati apabila membuat keputusan yang melibatkan hal ehwal negara.
  21. Walau bagaimanapun, pihak sultan pada realitinya hanya berkuasa dalam hal ehwal agama Islam dan adat resam.
  22. Tradisi ini meliputi segalanya dari hal praktik seperti hukum pemakanan dan perbankan kepada jihad dan zakat.
  23. Mantan perdana menteri mengatakan hal ini dalam hubungannya dengan penurunan pengetahuan Islam pada abad ke-20.
  24. Othello menyaksikan hal itu, maka Iago meyakinkannya bahawa Cassio menerima sapu tangan itu daripada Desdemona.
  25. Namun, pakar undang-undang mengibaratkan hal sebegini sebagai skop perihal yang begitu luas dalam Jadual Kesembilan.
  26. Inggeris setelah mengetahui hal ini mengutus armada dan mengepung angkatan Bendahara Ali untuk menghalangnya pergi ke Riau.
  27. Terdapat dakwaan lain bahawa mikroskop dan teleskop dicipta oleh Roger Bacon dalam 1200-an, tetapi hal ini tidak dibuktikan.
  28. Hong Kong juga berpeluang untuk memperolehi autonomi sepenuhnya di dalam semua perkara kecuali hal ehwal luar dan pertahanan.
  29. Semasa menjadi Tengku Mahkota, baginda turut terlibat sama dalam hal ehwal kerajaan negeri dan mengambil berat kebajikan rakyat.
  30. Walaupun kewujudan satu kerajaan tidak perlu untuk negara, negara tetap memerlukan kerajaan untuk mengawal hal ehwal dalamannya.
  31. Misalnya di Amerika Syarikat, pengunaan kaktus peyot dibenarkan untuk hal hal keagamaan bagi kaum asli Amerika ( Native American )
  32. Sejak 1993, EU juga mengamalkan Dasar Luar Negeri dan Keselamatan yang terhad, dan juga kerjasama dalam hal ehwal polis dan kehakiman.
  33. Pada tahun 1990, akhbar itu telah diterbitkan setiap hari dan menjadi sumber utama maklumat tentang hal ehwal tempatan dan luar negara.
  34. Pihak British bertanggunjawab dalam hal ehwal luar negeri dan keselamatan sementara negeri-negeri bertanggungjwab dalam polisi domestik.
  35. Sebuah planet ditakrifkan oleh Kesatuan Astronomi Antarabangsa, suatu badan sains rasmi dalam hal astronomi, sebagai jasad cakerawala yang:
  36. Beliau juga menyatakan yang Kemboja masuk campur hal dalaman Thailand dan akibatnya persetujuan kerjasama dua negara itu akan disemak semula.
  37. Namun hal ini dinafikan oleh Tunku, malah beliau sendiri mempersoalkan tindakan segelintir penunjuk perasaan yang memijak-mijak lambang tersebut.
  38. Sejak 1999, banyak mesyuarat susulan yang dilakukan untuk membincangkan hal hal ekonomi, kewangan, perdagangan, agrikultur, pelancongan, perhutanan.
  39. Pada tempoh 850 - 1025 Masihi, Palembang merupakan bandar terkaya di Asia Tenggara, hal ini seiring dengan kemakmuran perdagangan Kerajaan Sriwijaya.
  40. Beberapa pengulas hal ehwal semasa telah menganggap negara kepulauan Solomon ini sebagai sebuah bermula ketibaan bulan depan dibawah Operasi Helpem Fren.
  41. Alasan yang paling biasa diberikan oleh mangsa-mangsa ialah bahawa hal itu adalah hal peribadi dan juga kerana mereka takut akan pembalasan oleh penyerang.
  42. Dalam apa hal sekalipun, perkataan China telah memasuki pelbagai bahasa diseberangan lautan sebelum memasuki kepulauan Nusantara dan memasuki tanah Melayu.
  43. Spesies adalah konsep taksonomi yang digunakan dalam biologi untuk menunjuk pada populasi organisma yang sejenis atau serupa dalam beberapa hal yang penting.
  44. Saat ini, Mazhab Syafii diperkirakan diikuti oleh 28% umat Islam sedunia, dan merupakan mazhab terbesar kedua dalam hal jumlah pengikut setelah Mazhab Hanafi.
  45. Negeri-negeri di sepanjang pesisir pantai Teluk Parsi memberikan kuasa pertahanan dan hal ehwal luar kepada Kerajaan United Kingdom pada kurun kesembilan belas.
  46. Dalam teori satu negara adalah entiti yang mempunyai autonomi luas dalam hal ehwal ekonomi dan sosial dalamannya dan bebas daripada pengaruh negara dan kuasa lain.
  47. Ciri-ciri lazim dalam kerja mereka ialah kegunaan berganda selesa sebagai idea asas ruang; mereka dalam hal lain mempunyai daripada arah dan faedah yang berlainan.
  48. Di bawah perlembagaan negara, hanya Parti Komunis Kesatuan Soviet dibenarkan untuk mengawal jentera kerajaan dan membuat keputusan mengenai ekonomi dan hal masyarakat.
  49. Bagi masyarakat Yogyakarta, setiap tahap kehidupan mempunyai erti tersendiri, dengan tradisi merupakan sesuatu hal yang penting yang masih diamalkan sehingga ketika ini.
  50. Perjanjian Maastricht 1992 melihatkan banyak perubahan dalam pertubuhan ini, terutamanya dalam hal ehwal kewangan dan politik dan juga pengenalan nama "Kesatuan Eropah".
  51. Kajian itu sepertinya menegaskan bahawa orang- orang yang berjaya lebih banyak menerapkan kekuatan psi dalam kehidupan seharian mereka, hal mana menunjang kejayaan mereka.
  52. Akibat perang saudara dan stagnasi nasional pada tahun 1980-an, KDNK belum boleh melebihi pencapaian di akhir tahun 1970-an dalam hal keseimbangan kemampuan membeli-belah.
  53. Selepas pencarian antarabangsa, dan hampir tidak diuji bakat disebabkan hal keluarga, Rossum diminta untuk menguji bakat untuk Lloyd Webber di tempat tinggalnya di New York.
  54. Untuk membiasakan diri, baginda dengan hal ehwal yang berkaitan dengan pentadbiran, Tengku Yahya Petra telah dilantik untuk memegang pelbagai jawatan utama dalam kerajaan negeri.
  55. Persidangan Pihak Berikat di Bretton Woods dan Yalta menggariskan sistem pertubuhan antarabangsa baru yang meletakkan AS dan Kesatuan Soviet sebagai tumpuan utama hal ehwal dunia.
  56. Pada tahun 1888, Brunei menjadi sebuah negeri di bawah perlindungan kerajaan British dengan mengekalkan kedaulatan dalam negerinya tetapi hal ehwal luar negara di bawah kawalan British.
  57. Dalam hal berbangkit yang lain, UMNO menyarankan untuk operator perniagaan dan pemandu teksi menyaman Bersih atas sebarang kerugian yang terjadi akibat penganjuran perhimpunan tersebut.
  58. Sabda Rasullulah saw: "Hai golongan Muhajirin! Ada lima perkara jika kamu ditimpa atau ia berlaku di lingkungan kamu - saya berlindung kepada Allah apabila hal itu wujud di antara kamu.
  59. Biarpun tidak pernah dipertikaikan ketaatan Oboi, namun keangkuhan keperibadiannya serta pendirian konservatif dalam hal politik menjadikannya semakin bermusuhan dengan Maharaja muda itu.
  60. Akibat daripada perubahan kecil julat ini, hal ini akan menimbulkan masalah kepada organisma yang sentiasa berada dalam persekitaran luar yang tidak tentu dan cara hidup yang kurang sihat.
  61. Sabah I telah dipilih oleh komunitinya yang terdiri terutamanya daripada saudagar-saudagar, dan ditugaskan untuk mentadbirkan hal ehwal negara, termasuk hal ehwal luar negeri dan pencukaian.
  62. Walaupun status Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi disangkalkan dan penglibatannya dalam hal ehwal pentadbiran dikurangkan, Bahasa Inggeris turut merupakan sebuah Bahasa Kedua yang penting.
  63. Namun, selepas kejatuhan komunisme di Eropah Timur, Austria menjadi semakin aktif dalam hal ehwal Eropah dan pada 1995, Austria menyertai Kesatuan Eropah dan Euro menjadi matawang Austria pada 1999.
  64. Sungguhpun begitu, ada sesetengah orang sering sekali berkerjasama dengan jin dalam hal pembuatan azimat ataupun mantera-mantera meskipun bertentangan dengan keimanan dan menjurus kepada kemusyrikan.
  65. Namun hal ini tidak membuat usaha menggulingkan rejim tentera berhenti, justeru ini mencetuskan muncul perlawanan yang lain dan kali datang dari Ethnicity Bushnegro dan Amerindian di Pedalaman Suriname.
  66. Dengan pemulihan ekonomi Malaysia, telah terdapat satu permintaan yang seiring untuk program tempatan, termasuk berita, hal ehwal semasa, majalah-majalah, perbincangan, sukan, dokumentari, drama atau filem.
  67. Dalam hal ini ada suatu riwayat yang diceriterakan oleh Murtsid dari Abu Murtsid, bahwa dia minta izin kepada Nabi untuk kahwin dengan pelacur yang telah dimulainya perhubungan ini sejak zaman jahiliah, namanya: Anaq.
  68. Presiden Finland bertanggungjawab terhadap hal ehwal luar negeri sedangkan kekuasaan eksekutif dijalankan oleh kabinetnya, Valtioneuvosto atau Statsrxdet, yang terdiri dari Perdana Menteri dan menteri untuk berbagai jabatan.
  69. Pencarian bagi gambaran menyeluruh mendorong ramai ahli antropologi untuk mempelajari sesuatu tempat tertentu atau hal secara terperinci, dengan menggunakan pelbagai kaedah, melebihi tempoh normal di bidang akademik yang lain.
  70. Konfrontasi Sukarno telah berubah dari sekadar perang kata-kata menjadi konfrontasi ketenteraan, hal ini berlaku selepas Suruhanjaya khusus PBB yang dibentuk untuk mengumpul pendapat rakyat setempat tentang pembentukan Malaysia.
  71. Perjanjian Lateran pada tahun 1929, yang membawa negara-bandar menjadi ada, berbicara tentang hal itu sebagai ciptaan baru, bukan sebagai sisa-sisa yang jauh lebih besar Negara-negara Kepausan (756-1870) yang meliputi pusat dahulu Itali.
  72. Dalam hal kerohanian, mereka dijelaskan menggunakan konsep jiwa yang bervariasi di mana, dalam agama, dikaikan dalam hubungannya dengan kekuatan ketuhanan atau makhluk hidup; dalam mitos, mereka juga seringkali dibandingkan dengan bangsa lain.
  73. Beliau mendapati beberapa perjanjian yang dimeterai bersama Britain sebelum dia bertugas pada tahun 1906 di Siam merugikan Siam terutamanya hal ehwal perdagangan dua hala dan keistimewaan lain seperti dalam Bowring dan Perjanjian Rahsia (1897).
  74. Sejak abad ke-17 hingga tahun 1959, Dalai Lama dan pemangku-pemangku mereka merupakan kuasa politik utama yang menguasai hal keagamaan dan pentadbiran Tibet dari pusat kerajaan tradisinya Lhasa, yang dianggap sebagai bandaraya paling suci di Tibet.
  75. Namun sejak ketika itu telah berpendapat bahawa hal ini bergantung pada andaian model tentang pengedaran kesalahan dan kebebasan istilah kesalahan (Reza & Gastwirth 2006) dan bahawa andaian-andaian ini seringkali tidak berlaku untuk set data yang nyata.
  76. Awalnya, aktiviti meneroka dan mendaki Gunung Kinabalu adalah suatu perbuatan yang ditegah sama-sekali oleh kaum Kadazandusun, hal ini bagi mengelakkan roh-roh nenek moyang mereka dari menjadi marah dan mungkin akan mengganggu penduduk setempat serta pendaki.
  77. Komplot ini telah dibincangkan pada tahap-tahap kerajaan yang tertinggi sebelum penangkapan dibuat, dengan Perdana Menteri Tony Blair mengetahui hal ini selama beberapa bulan, dan menyedarkan Presiden George Bush tentang penyiasatan itu pada hari Ahad, 6 Ogos.
  78. Banyak sumber memberi tuntutan bahawa Peranakan adalah kahwin campur dengan orang Melayu tempatan; hal ini mungkin akan lari daripada factor pengikut-pengikut puteri Cina tinggal di Bukit Cina yang mengembara ke Melaka dengan Laksamana Yunnan berbangsa Cina Muslim.
  79. Pilihan raya bagi setiap tempat duduk untuk biasa adalah dicetuskan selama (kecuali dalam hal peperangan atau pemberontakan) lima tahun selepas pilihan raya umum lepas; Bagaimanapun, Perdana Menteri boleh meminta Gabenor Jeneral untuk memanggil pilihan raya pada bila-bila.
  80. Memandangkan Britain masih mengawal hal ehwal luar negara Kanada di bawah Akta Pergabungan, pengisytiharan perangnya pada tahun 1914 secara langsung mengheret Kanada ke dalam Perang Dunia Pertama.Para sukarelawan yang dihantar ke Barisan Barat kemudiannya menyertai Kor Kanada.
  81. Namun begitu, para pembesar Israel, Kesatria Rom dan majlis kehakiman benar-benar bertelagah dan berasa was-was adakah orang yang dimaksudkan itu adalah Isa atau orang lain, hal ini kerana meskipun mukanya mirip muka Isa, namun perwatakan orang itu amat berbeza sekali dengan Nabi Isa.
  82. Kebanyakan dari planet dari Sistem Suria mengandungi sistem sekunder dari mereka sendiri, diorbit oleh objek planet yang dipanggil satelit semulajadi, atau bulan, atau, dalam hal dari empat gergasi gas, oleh cincin planet; kumpulan nipis dari zarah kecil yang mengorbit mereka secara serentak.
  83. Status politik Puerto Rico ialah Komanwel Amerika Syarikat, sebuah wilayah teratur tidak diperbadankan, dengan status politik yang "memperuntukkan pemerintahan sendiri terhadap hal ehwal dan pentadbiran dalam negeri, tertakluk kepada bahagian-bahagian Perlembagaan dan undang-undang Amerika Syarikat.
  84. Palembang merupakan bandar tertua di Indonesia, hal ini didasarkan dari Batu Bersurat Kedukan Bukit yang diketemukan di Bukit Siguntang sebelah barat Kota Palembang, yang menyatakan pembentukan sebuah wanua yang ditafsirkan sebagai kota yang merupakan ibukota Kerajaan Sriwijaya pada tarikh 16 Jun 682 Masihi.
  85. Sebagai seorang Muslim, dan berpuasa diakhir bulan Ramadhan semasa di angkasa lepas, Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia, telah menerbitkan satu buku panduan untuk Muslim di angkasa-lepas.Buku bertajuk Perlaksanaan Ibadah di Stesen Angkasa Antarabangsa, dan bermuka-surat sebanyak 18 keping, menerangkan bagaimana untuk mengenalpasti waktu solat, dan masalah yang melibatkan halberpuasa.
  86. Warga dan sejarawan dari negara Comoros menyatakan bahawa tarikh awal penempatan Arab bahkan sebelum kedatangan mereka yang diketahui kepulauan, dan sejarawan Swahili sering menjejaki salasilah leluhur kembali semula ke masyarakat Arab yang telah berkelana dari Yaman dan kerajaan purba Saba 'di Eden (berfikir untuk Eden menjadi Alkitab) meskipun orang-orang yang tidak yakin jikahal ini benar.
  87. Walaupun status Yang di-Pertuan Besar diakui sebagai Raja, namun kuasa budi bicaranya terhad dan hendaklah mendapat persetujuan daripada Undang Yang Empat dan Tengku Besar Tampin dalam beberapa aspek termasuk pelantikan Menteri Besar Negeri Sembilan, penangguhan pembubaran Dewan Undangan Negeri, penetapan dasar kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputera di Negeri Sembilan dan hal ehwal agama Islam.
  88. Ia ialah pengesaan Allah dengan apa-apa yang dinamakan-Nya diri-Nya dengannya, dan disifatkan-Nya diri-Nya dengannya di dalam kitab-Nya, atau di atas lisan Rasulullah; dan hal itu ialah dengan mengisbatkan [mensabitkan, mengesahkan, berpegang dengan] apa-apa yang Allah – subhanahu wata`ala – sabitkannya untuk diri-Nya dengan tanpa pengubahsuaian dan tanpa pengabaian, dan dengan tanpa pindaan dan tanpa penyerupaan ini adalah metode yang di gunakan oleh ulamak slafusoleh dan boleh juga di Takwil mengikut metode yang di gunakan oleh ulamk Khalaf.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...