Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "muara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "muara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tanjung Bai Bung terletak di muara Sungai Mekong.
  2. Bandar ini terletak tidak jauh dari muara Sungai Kelantan.
  3. Penjelajah Portugis, Diogo Cxo sampai ke muara Congo pada tahun 1484.
  4. Di utara Teluk Thailand ini terletaknya kuala atau muara Sungai Chao Phraya.
  5. Maka bandar Batu Pahat mendapat namanya daripada "batu yang dipahat" di muara itu.
  6. Peta tahun 1563 yang dilukis menunjukan Sungai Mekong menjadi delta di muara sungai.
  7. Terdapat satu garisan halus memisahkan air tawar dengan air masin di muara sungai ini.
  8. Bandaraya Melaka terletak berhampiran muara Sungai Melaka yang mengalir ke Selat Melaka.
  9. Bandaraya ini terletak di muara Sungai Terengganu, berhadapan dengan Laut China Selatan.
  10. Songkhla terletak di muara tasik Songkhla yang menghubungkan tasik itu dengan Teluk Siam.
  11. Bandar Endau terletak di muara Sungai Endau yang juga merupakan sempadan negeri Johor-Pahang.
  12. Ibu kota Provinsi Atyrau dipisah oleh muara Ural and merupakan sebuah bandar raya rentas benua.
  13. Adalah mungkin bahawa pernah wujudnya sebuah pelabuhan perikanan dan perdagangan di muara Sungai Fleet.
  14. Pada awalnya, Alor Setar hanya sebuah kampung dengan beberapa buah rumah yang terletak di muara dua batang sungai.
  15. Secara umumnya, bandar Mersing yang terletak di muara Sungai Mersing bergantung sepenuhnya kepada sektor perikanan.
  16. Rumah-rumah rakit dibina di kawasan pinggir Sungai Endau dan juga di muara sungai pada awal pembukaannya di Mersing.
  17. Angin Monsun pula tidak mengganggu kegiatan perdagangan kerana muara sungainya terlindung daripada tiupan angin tersebut.
  18. Dua sungai yang terakhir itu mengalir bersama-sama sebelum bertemu dengan Lautan Atlantik untuk membentuk muara Rio de la Plata.
  19. Catatan orang Cina dan orang Arab menunjukkan bahawa kerajaan perdagangan kuno ini wujud di muara Sungai Brunei seawal abad ke-7 atau ke-8.
  20. Ini disebabkan Bandar itu terletak dekat muara sungai dan selalu terdapat ramai pedagang Melayu dari lain-lain Negeri Melayu bersinggah disitu.
  21. Nama Gabon berasal daripada "Gabxo", yang dalam bahasa Portugis bermaksud "mantle", berkaitan dengan bentuk muara sungai Komo berhampiran Libreville.
  22. Pada tahun 1613, petempatan di muara Sungai Singapura dibakar hingga musnah oleh penyerang Portugis, dan dibiarkan begitu sahaja selama dua abad seterusnya.
  23. Setelah berada di sana, beliau melantik seorang menteri untuk mewakili dirinya dan kemudiannya beliau tiba di muara Sungai Bertam (nama lama bagi Sungai Melaka).
  24. Kemudian baginda tiba di pinggir muara Sungai Bertam (nama lama Sungai Melaka), dan disitu telah terdapat perkampungan Orang Laut atau nelayan dari puak kaum Seletar.
  25. Lokasinya di muara Sungai Hudson, yang mengalir ke dalam pelabuhan semula jadi dan terus ke Lautan Atlantik, telah menjulang nama New York ini sebagai kota perdagangan.
  26. Menurut kisah lain, selepas Portugis menduduki Melaka, dipercayai bahawa batu-batu granit yang digunakan untuk membina Kota A Famosa diperoleh daripada muara Sungai Batu Pahat.
  27. Terdapat satu babak akhir dipaparkan dalam filem Sri Mersing yang berlatarbelakang Pulau Batu Cawan di muara Sg Mersing yang menjadi tanda di pintu masuk laluan air dari arah laut.
  28. Satu lagi kerajaan yang disyaki telah wujud awal abad ke-9 adalah Po Ni, kerajaan ini telah dipercayai wujud pada muara Sungai Brunei dan merupakan pendahulu kepada Kesultanan Brunei.
  29. Kepentingan Shanghai bertumbuh secara pesat pada abad ke-19 disebabkan oleh kedudukan strategiknya di muara Sungai Yangtze yang menyebabkannya merupakan lokasi yang ideal untuk berdagang dengan dunia Barat.
  30. Terletak di kawasan delta sungai Terengganu dengan pusat bandarnya berada di muara sungai Terengganu, menghadap Laut China Selatan di bahagian timur dengan dikelilingi oleh persisiran pantai berpasir dan landai.
  31. Dataran pesisir membentuk sebahagian besar kawasan ekologi hutan hujan Khatulistiwa Atlantik World Wildlife Fund dan terdapat hutan bakau Afrika Tengah, khususnya di muara sungai Muni berhampiran sempadan Guinea Khatulistiwa.
  32. Jajahan Dindings yang merangkumi beberapa pulau berhampiran dengan muara Sungai Perak dan sebahagian kawasan yang bersambungan dengan tanah besar Perak telah diserahkan kepada British melalui Perjanjian Pangkor pada tahun 1874.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...