Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "semenjak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "semenjak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bengkel ini bertarikh semenjak 75,000 tahun dahulu.
  2. Teknik pensampelan masih tidak bertukar semenjak itu.
  3. Somalia telah diduduki oleh manusia semenjak zaman Paleolitik.
  4. Kuantan dipercayai telah wujud semenjak awal tahun 1850-an lagi.
  5. Kuala Terengganu dipercayai telah dihuni semenjak beribu ribu tahun lagi.
  6. Ancaman yang timbul semenjak Perang Dunia I dengan pengenalan kapal selam.
  7. Kegiatan ini dijalankan oleh Syarikat Malayan Collieries semenjak tahun 1915.
  8. Beliau mengalami masalah gangguan mental semenjak beliau masih kanak-kanak lagi.
  9. Pada 14 Julai 2006, Tungurahua memulakan letusan yang paling ganas semenjak 1999.
  10. Pasukan ini telah serasi dengan kombinasi ini semenjak itu, selain daripada dua musim.
  11. Sebaliknya Australia yang dulunya bernaung di bawah OFC kini berada di dalam AFC semenjak 2006.
  12. Ibu kota Hanover berkembang sehingga tebing barat Leine dan berkembang lebih pesat semenjak itu.
  13. Titik utara membentuk pusingan di langit, dan bergerak agak banyak semenjak Piramid Agung dibina.
  14. Wilayah yang kini dikenali sebagai negara Kemboja telah diduduki oleh manusia semenjak alaf ke-5 SM.
  15. Pengelasan tumbuhan berbunga telah diubah besar-besaran semenjak idea mengenai perkaitannya bertukar.
  16. Ia merupakan gunung berapi yang paling aktif di Indonesia dan telah meletus sebanyak 69 kali semenjak 1548.
  17. Tidak satupun kapal selam tersebut berjaya kembali, dan hanya empat daripada lima yang dijumpai semenjak itu.
  18. Skrip hieroplif akhirnya tidak lagi digunakan sekitar abad ke-4, dan mulai dijumpai kembali semenjak abad ke-15.
  19. Hubungan ketenteraan Amerika Syarikat dan China tidak dekat semenjak satu kerajaan komunis mendapat kuasa di China.
  20. Roti merupakan makanan ruji utama dalam diet bagi kebanyakan sejarah Eropah, seawal semenjak 1000 BC sehingga masa kini.
  21. Oksigen mempunyai pengkhayalan sederhana dan digunakan sebagai bahan perangsang semenjak abad ke-19 lagi sehingga sekarang.
  22. Kebanyakan artifak, dipercayai semenjak kerajaan kuno, kini dipamerkan di Muzium Beruas bertarikh semenjak abad ke-5 dan ke-6.
  23. Tambahan lagi, kepercayaan Jepun moden yang muncul semenjak akhir Perang Dunia II telah menunjukkan pengaruh Shinto yang jelas.
  24. Buat pertama kalinya, mercu ini diberi warna- merah, hijau, dan emas - yang sedikit bervariasi semenjak kewujudan mercu tersebut.
  25. Pun begitu, semenjak terjumpanya petroleum, sumber minyak merupakan penyumbang terbesar kepada hasil pendapatan negeri Terengganu.
  26. Di pesisir Kuala Terengganu, terdapat sederet rumah kedai yang dikenali sebagai Kampung Cina yang telah wujud semenjak sekian lama.
  27. Dinyatakan bahawa di Pahang terutamanya di Kuala Lipis, perlombongan emas telah dijalankan selewat-lewatnya semenjak abad ke-16 lagi.
  28. Ia merupakan perkampungan pedagang Cina yang berdagang antara China dan Semenanjung Tanah Melayu yang bermula semenjak awal abad ke 15.
  29. Roti merupakan makanan tersedia paling tua, bertarikh semenjak zaman Neolitik apabila bijiran dan air dicampur menjadi pasta dan dimasak.
  30. Selain itu semenjak dahulu ada perbincangan tentang kanon Alkitab yakni penetapan kitab-kitab yang bolah dianggap sebahagian dari Alkitab.
  31. Orang Jepun menggunakan nama Shina semenjak kurun ke 19, dan kini ia merupakan perkataan yang mempunyai maksud tidak sopan dalam bahasa mereka.
  32. Merujuk kepada pakar perlembagaan Shad Saleem Faruqi, perlembagaan ini telah dipinda 42 kali semenjak 48 tahun selepas kemerdekaan sehingga 2005.
  33. Tetapi semenjak awal abad ini, ekonominya mengalami peningkatan stabil, dengan kadar pertumbuhan GDP sebenar purata sekitar tujuh peratus setahun.
  34. Gawai Dayak mula disambut secara besar-besaran semenjak 25 September 1964 apabila Hari Gawai diisytiharkan sebagai hari perayaan rasmi di Sarawak.
  35. Sehingga tahun 1889, nama "London" hanya memaksudkan Bandaraya London, tetapi semenjak itu ia turut memaksudkan Kaunti London dan kini London Raya.
  36. Negeri Perak telah wujud sejak zaman pra sejarah lagi, iaitu manusia telah menduduki negeri Perak semenjak 40,000 hingga 8,000 tahun Sebelum Masihi.
  37. Keperluan dalam keupayaan-keupayaan bioinfomasi telah menurun semenjak maklumat genom boleh diperolehi secara mudah hasil dari Projek Genom Manusia.
  38. Seperti satu bandar moden ia menjadi ibu negara Itali semenjak 1870, dan bertumbuh terutamanya dalam dua jangka masa salah satu sisi Perang Dunia II.
  39. Tentera Burma telah berjaya menguasai pemerintahan semenjak Jeneral Ne Win memimpin rampasan kuasa pada 1962 dan menumpaskan kerajaan awam pimpinan U Nu.
  40. Kemenangan pihak Allied dalam pertempuran ini dan kebangkitan Amerika Syarikat sebagai kuasa besar dunia telah membentuk politik antarabangsa semenjak itu.
  41. Sungai Nil, yang merupakan tumpuan penduduk negara tersebut telah menjadi sumber kehidupan bagi kebudayaan Mesir semenjak kebudayaan Naqada dan Zaman Batu.
  42. Singapura pula mengemukakan dakwaan bahawa mereka telah menguasai pulau tersebut semenjak tahun 1840-an tanpa sebarang tentangan dan halangan oleh pihak Malaysia.
  43. Bandar ini memperoleh status bandar pada 1 Ogos 1988, dan semenjak itu ia diperintah oleh Dewan Bandaraya Kuching Utara dan Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS).
  44. Malaysia telah mencadangkan penggantian tambak kepada jambatan semenjak awal tahun 2000-an untuk membolehkan air mengalir tetapi cadangan itu ditolak oleh Singapura.
  45. Sepanjang zaman, roti sering kali menjadi makanan yang popular di seluruh dunia dan juga merupakan makanan manusia yang paling lama dan penting semenjak wujudnya pertanian.
  46. Akan tetapi, ekonomi dunia yang perlahan dan polisi yang tidak cekap telah memungkinkan ekonomi Taiwan terjejas pada tahun 2001 yang lalu, iaitu pertama semenjak tahun 1947.
  47. Penanaman padi cara moden telah lama dilakukan di sini semenjak awal kemerdekaan negara di mana penggunaan jentera moden sepenuhnya telah digunakan semenjak tahun 1960 lagi.
  48. Kebiasaannya orang Islam juga akan mula membayar zakat fitrah semenjak bulan puasa bermula dan zakat fitrah ini akan berhenti dikutip apabila solat sunat Aidilfitri dimulakan.
  49. Sungguhpun nama "Mahmud" itu tidak dipakai lagi semenjak baginda naik takhta pada tahun 1981, namun sesetengah pihak masih memanggil nama penuh "Mahmud Iskandar" sekali-sekala.
  50. Tanah terbentuk daripada proses luluhawa semenjak berjuta-juta tahun dahulu dan terdapat banyak jenis tanah terbentuk dimuka bumi yang mempunyai pelbagai cir-ciri untuk dipelajari.
  51. Beliaulah paus pertama yang meletak jawatan semenjak Paus Gregory XII pada tahun 1415, dan dan juga paus pertama yang meletak jawatan atas niat sendiri sejak Paus Celestine V pada tahun 1294.
  52. (Beberapa hipotesis menyebut yang ini merupakan anggaran awal jumlah hari dalam tahun solar, meskipun orang Maya sudah memperolehi pengiraan hampir tepat iaitu 365.2422 hari semenjak era klasik).
  53. RRC dianggap oleh beberapa orang ahli sains politik sebagai salah sebuah daripada lima negara komunis terakhir, namun semenjak 1980-an, struktur politik RRC sudah mustahil dicirikan dengan tepat.
  54. Negara bangsa ini menjadi entiti politik yang paling dominan diseluruh dunia semenjak itu, akan tetapi pelbagai jenis ideologi mengawal pentadbiran negara-negara ini pada abad ke-19 dan abad ke-20.
  55. Labah-labah telah pun wujud di dunia semenjak 110 juta tahun dahulu, hasil daripada jumpaan fossil labah-labah di dalam batu amber di Sepanyol, contoh fossil sarang labah-labah tertua pernah dijumpai.
  56. Selain daripada itu, semenjak pendudukan Jepun pada perang Dunia Kedua, pihak Jepun mengamalkan dasar yang anti-Cina dan pro-Melayu telah membangkitkan kemarahan dan prasangka orang Cina terhadap orang Melayu.
  57. Empayar Turki Uthmaniyyah keluarga Bani Osmani ini adalah sebahagian kecil dari keseluruhan suku-suku bangsa Turki yang dikenali sebagai bangsa Turki yang masuk ke Asia Kecil semenjak abad ke sebelas yang lalu.
  58. Rancangan ini merupakan ancaman keganasan terhadap United Kingdom dan Amerika Syarikat yang terbesar semenjak peristiwa letupan Pusat Dagangan Dunia pada 11 September 2001 di Bandaraya New York, Amerika Syarikat.
  59. Matlamat konsep 1 Malaysia ini adalah murni iaitu bagi memupuk dan mengukuhkan perpaduan nasional satu matlamat yang telah menjadi keutamaan setiap Perdana Menteri Malaysia semenjakAlmarhum Tunku Abdul Rahman lagi.
  60. Kesultanan Negeri Pahang dikatakan telah wujud semenjak zaman Melaka apabila Sultan Muhammad Shah iaitu putera kepada Sultan Mansur Shah dengan Puteri Onang Sari yang dilantik menjadi sultan yang pertama bagi Negeri Pahang.
  61. Orang Cina Malaysia sejak sekian lama mendominasi ekonomi Malaysia, tetapi semenjak adanya Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia untuk memberi kesamarataan dalam kek ekonomi negara, dominasi mereka dalam ekonomi menyusut.
  62. Kangar di buka oleh Tok Peduka.Kewujudan Bandar Kangar semenjak 350 tahun dahulu iaitu dalam tahun 1653 adalah apabila Kota Sena yang dibina sebagai pusat pemerintahan pada awalnya diduduki oleh Sultan Kedah ke-14 iaitu Sultan Muhyiddin Mansor Shah.
  63. Jumlah keputusan yang diselesaikan ICJ masih kecil bilangannya, akan tetapi terdapat kesukarelaan menggunakan Mahkamah ini semenjak 1980an, terutama di kalangan negara membangun, meskipun Amerika Syarikat telah mengundurkan dirinya daripada bidang kuasa wajib keatasnya pada tahun 1986.
  64. Tidak seperti yang dilaporkan kebanyakan saluran media, ujian ini bukannya ujian kali pertama Korea Utara semenjak tahun 1998, atau yang pertama sejak satu persefahaman mengenai peluru berpandu telah dimeterai pada 13 September 1999 dan Deklarasi Pyongyang 2002 antara Korea Utara dan Jepun.
  65. Kennedy, perlombongan emas mungkin telah dijalankan berhampiran dengan Melaka pada zaman Neolitik lagi dan kenyataan ini mungkin benar kerana semenjak dahulu, emas merupakan dagangan yang penting di Tanah Melayu sehinggakan Tanah Melayu dikenali sebagai Semenanjung Emas atau Semenanjung Kencana.
  66. Ketibaan xric Cantona pada November 1992 telah memberikan sinar penting kepada United, dan diadun bersama dengan kebolehan terbaik yang dimiliki oleh Gary Pallister, Denis Irwin dan Paul Ince, bersama-sama bintang yang meningkat naik seperti Ryan Giggs, mereka menamatkan musim 1992-93 sebagai juara buat kali pertama semenjak 1967.
  67. Arsenal telah menghabiskan saingan liga samada di tangga pertama atau kedua dalam lapan daripada sepuluh musim Wenger berada di kelab itu, dan mereka adalah salah satu daripada empat pasukan (bersama-sama dengan Manchester United, Blackburn Rovers dan Chelsea) yang telah memenangi liga Premier League semenjak penubuhannya pada tahun 1993.
  68. Pada 18-19 April 2009, pemimpin Patani yang dibuang negeri, Abu Yasir Fikri telah dijemput oleh OIC untuk berbicara tentang konflik dan telah memepersembahkan sebuah penyelesaian untuk menamatkan keganasan antara kerajaan Thailand dan etnik Melayu Muslim yang tinggal di selatan secara sosioeknomi diabaikan, yang telah berjuang melawan dasar asimilasi Thailand dan bagi pentadbiran sendiri semenjak ditawan oleh Thailand pada 1902.
  69. Pada 15 November 1777, Kongres Kebenuaan Kedua menerima Perkara-Perkara Pergabungan (Articles of Confederation) yang menyatakan, "The Stile of this Confederacy shall be 'The United States of America'" (Nama Pergabungan ini ialah ‘Negeri-Negeri Amerika Bersatu’.) Perjanjian Perancis-Amerika pada tahun 1778 memakai nama "United States of North America" (Negeri-Negeri Amerika Utara Bersatu), tetapi mulai 11 Julai 1778, "United States of America" dalam bil pertukaran negara, dan semenjak itulah menjadi nama rasmi negara ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...