Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "terbang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "terbang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Nyamuk mampu terbang antara 1.5 to 2.5 km/h.
  2. Pasport Core ditemui di sebelah kapal terbang tersebut.
  3. Pembukaan lapangan terbang ini diikuti pelbagai masalah.
  4. Kumpulan pertama kapal terbang Jepun dikesan oleh Force Z
  5. Pada 7 Disember, bot terbang PBY Catalina dari Skuadron No.
  6. Kemudian terbang ke utara melepasi Sungai Barat berhampiran.
  7. Sistem navigasi dan terbang dengan wayar juga ditingkat upaya.
  8. Serangan torpedo pertama dilancarkan oleh kapal terbang Jepun.
  9. Pada 26 September 1938, Lapangan terbang Kuching telah dibuka.
  10. Kapal terbang tersebut merempuh bahagian utara apartmen Belaire.
  11. Dari situ, mereka bergerak dan menawan lapangan terbang Kota Bharu.
  12. Tiada pesakit yang terlibat dalam rempuhan kapal terbang kecil ini.
  13. Lapangan Terbang Wilson adalah lapangan terbang lebih kecil tetapi sibuk.
  14. Jalan raya telah dibina, pelabuhan dibersihkan dan lapangan terbang dibaiki.
  15. Baki kapal terbang Hurricanes dan Buffaloes dipindahkan ke Palembang, Sumatera.
  16. Padang lapangan terbang ini terletak di Kuching, Oya, Mukah, Bintulu, dan Miri.
  17. Lapangan terbang itu terletak tujuh batu ke selatan bandar melalui jalan Serian.
  18. Lapangan terbang Bogotx merupakan salah satu terbesar dan termahal di Amerika Latin.
  19. Setelah keluar dari kepompong, kupu-kupu tidak boleh terbang sehingga kepaknya dibuka.
  20. Tetapi pada 10 Disember 1941, Force Z telah diserang oleh kapal terbang pengebom Jepun.
  21. Lapangan terbang utama Colombia adalah Lapangan Terbang Antarabangsa El Dorado di Bogotx.
  22. Kepak depan dan kepak belakang tidak bercantum agar kupu-kupu boleh terbang dengan cantik.
  23. Kapal terbang ini dalam perjalanan dari Lapangan terbang Teterboro di Teterboro, New Jersey.
  24. Jabatan Penerbangan Awam Malaysia akan menutup lapangan terbang jika tahap IPU mencapai 300.
  25. Kupu-kupu, adalah sejenis serangga terbang daripada order Lepidoptera, sama seperti rama-rama.
  26. Pada 19 Ogos 1945, Ibrahim Yaakob meminta kapal terbang tentera Jepun untuk membawanya ke Jakarta.
  27. Lapangan terbang ini berkonsepkan "lapangan terbang dalam hutan dan hutan dalam lapangan terbang".
  28. Lapangan Terbang Eastleigh adalah landasan terbang asal bagi syarikat jet pada 1930-an dan 1940- an.
  29. Lapangan terbang yang lain adalah Lapangan Terbang Avalon yang terletak antara Melbourne dan Geelong.
  30. Mereka dilengkapkan dengan peralatan kelengkapan perang seperti meriam, kapal terbang dan kapal laut.
  31. Apabila siap kelak peswat yang lebih besar seperti Boeing 737 boleh mendarat di lapangan terbang ini.
  32. Rombongan presiden sendiri terus terbang pada petang yang sama dan menginap malam itu juga di Yogyakarta.
  33. Dalam bulan Februari 1941, Bennett terbang ke Semenanjung Tanah Melayu untuk menubuhkan markas pemerintahnya.
  34. Rangka pembinaan ini masih dapat dilihat dari stesen keretapi yang utama hingga ke lapangan terbang Don Muang.
  35. Langkawi mempunyai lapangan terbang antarabangsa yang agak besar, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.
  36. Terdapat sebuah lapangan terbang berturap di Kepulauan Cocos iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kepulauan Cocos.
  37. Ibrahim Yaakob terbang ke Jakarta bersama isterinya Mariatun Haji Siraj, iparnya Onan Haji Siraj dan Hassan Manan.
  38. Hampir kesemua kapal terbang Amerika dimusnahkan di atas tanah; hanya beberapa pejuang berjaya berlepas dan bertempur.
  39. Selain itu, terdapat satu lapangan terbang bagi laluan domestik di Alor Setar iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim.
  40. Kumpulan pertama kapal terbang Jepun berlepas dari Saigon – terdiri daripada 3 pesawat peninjau dan 9 pengebom G3M Nell
  41. Pada 19 Ogos Ibrahim,isterinya, iparnya Onan Haji Siraj dan Hassan Manan terbang ke Jakarta dengan pesawat tentera Jepun.
  42. Dengan tenaga 25,000 orang buruh bekerja 24 jam sehari, lapangan terbang ini telah siap dibina selama empat setengah tahun.
  43. Datuk bandar New York Michael Bloomberg menyatakan kapal terbang tersebut mulanya mengelilingi arca tinggi Statue of Liberty.
  44. Mungkin juga ramai yang pernah mendengar kisah parang terbang yang terbang di Kampung Cheras Baru dan penggal kepala orang Cina.
  45. Operasi lapangan-lapangan terbang bagi Latacunga, Riobamba, dan Guayaquil telah terhenti disebabkan bahaya ditimbulkan oleh abu.
  46. Ini menghasilkan Mach 2 kelajuan terbang mendatar, laju sebanyak 1,350 km/j di altitud rendah dan kadar pendakian sebanyak 230 m/s.
  47. Kira-kira jam 02:00 pagi pada 8 Disember, lapangan terbang Kuantan menerima isyarat bahawa tentera Jepun cuba mendarat di Kota Bharu.
  48. Kawasan ini juga pernah menjadi tapak kem tahanan perang dan pembinaan lapangan terbang tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua 1941-1945.
  49. Mereka yang menuntut ilmu ini mampu menceraikan kepala dengan badan mereka dan kepala mereka mampu terbang dengan tali perut terurai-urai.
  50. Antara jenama-jenama tersebut adalah Burberry, Dunhill, Mont Blanc, dan Mango yang membuka butik lapangan terbang pertamanya di benua Asia.
  51. Kod IATA untuk lapangan terbang ini, KUL sebenarnya diambil daripada lapangan terbang utama Malaysia yang terdahulu, Lapangan Terbang Subang.
  52. Slogan lapangan terbang ini ialah "Membawa Dunia Ke Malaysia Dan Malaysia Ke Dunia" (Bringing the World to Malaysia and Malaysia to the World).
  53. Tahap keselamatan juga dipertingkatkan di banyak lapangan terbang di seluruh dunia, dengan sejumlah besar penerbangan ke United Kingdom dibatalkan.
  54. Ini meninggalkan ruang udara Singapura pada kawalan tentera Jepun sepenuhnya, dan tiada lagi kapal terbang pihak Berikat yang mampu mencabar mereka.
  55. Pesawat prototaip pertama, Su-27PU terbang di Irkutsk pada 31 Disember, 1989, dan pesawat pertama daripada 3 pesawat diterbangkan pada 14 April, 1992.
  56. Segala penerbangan luar negara akan berlepas dan mendarat di Suvarnabhumi dan lapangan terbang Don Muang akan melayan penerbangan dalam negeri sahaja.
  57. Lapangan Terbang Sandakan merupakan lapangan terbang yang menjadi pintu masuk utama para pelancong dari seluruh Malaysia dan luar negara ke bandar ini.
  58. Tetapi RAAF masih menempatkan satu skuadron sokongan untuk membolehkan penempatan pesawat-pesawat terbang dari RAAF untuk beroperasi di TUDM Butterworth.
  59. Askar-askar yang lain terdiri daripada Punjab 2/15 diatur kedudukan secara bertaburan di lapangan terbang dan kemudahan-kemudahan minyak lain di Sarawak.
  60. Lapangan terbang terdekat dengan Sungai Petani ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas di Pulau Pinang iaitu lebih kurang 45 km dari pusat bandar.
  61. Kapal terbang tersebut berdaftar dengan FAA sebagai kapal terbang Cirrus SR20 dengan nombor siri N929CD dan didaftar pada nama Core Lidle pada 1 Mei 2001.
  62. Dua belas kapal perang dan kapal lain ditenggelamkan atau rosak., 188 kapal terbang dimusnahkan, 155 telah rosak dan 2,403 Amerika kehilangan nyawa mereka.
  63. Sistem pengisian minyak di udara menambah masa terbang sehingga 10 jam dan jarak operasi sehingga 8,000 km pada ketinggian meluncur di antara 11 hingga 13 km.
  64. Pembinaan lapangan terbang baru, Suvarnabhumi di distrik Amphoe Bang Phli di wilayah Samut Prakan telah bermula pada tahun 2002 dan siap dibina pada tahun 2005.
  65. Tanpa kehadiran kapal terbang British, pihak Jepun turut menguasai langit, menjadikan tentera darat Komonwelth dan penduduk awam terdedah kepada serangan udara.
  66. Sementara, pihak Jepun mempunyai jumlah kapal terbang yang kurang sedikit, kapal terbang pejuang mereka pada kebiasaannya lebih baik dan mencapai kelebihan udara.
  67. Semasa berkhidmat dengan batalion udara daan tahun 1911, beliau mengambil keputusan untuk belajar terbang dan menerima sijil terbang No 108 dalam bulan Julai 1911.
  68. Menjelang 1938 kerja menyiapkan semua padang lapangan terbang ini siap kecuali di Bintulu, yang telah ditamatkan pada Oktober 1938 disebabkan oleh alasan kewangan.
  69. Bennett memutuskan untuk membentuk baris pertahanan kedua, dikenali sebagai "Garis Jurong", sekitar Bulim, timur Lapangan terbang Tengah dan hanya di utara Jurong.
  70. Ia terbang sekali lagi, misi STS-61-B yang dilancarkan di waktu malam, sebelum bencana Space Shuttle Challenger menghentikan sementara armada bolak-balik pada 1986.
  71. Walaupun kebanyakan burung mampu terbang terdapat beberapa spesies yang tidak mampu terbang seperti burung unta, rea, emu, kiwi dan penguin yang tidak boleh terbang.
  72. Kemudian, pepatung dewasa akan merangkak keluar dari kulit larva yang lama lalu mengembangkan sayapnya dan terbang mencari lalat atau serangga kecil sebagai makanan.
  73. Pihak British telahpun membina Kubu Pantai Sabak sebagai persediaan sebarang serangan dari arah laut bagi melindungi lapangan terbang Pengkalan Chepa yang berhampiran.
  74. Sebuah bangunan terminal baru juga dibina untuk lapangan terbang tersebut, dan merupakan bangunan terminal terbesar di dunia, dengan lantai seluas 900,000 meter persegi.
  75. Sebuah pesawat peninjau Lockheed Hudson Australia yang berpangkalan di lapangan terbang Tanah Melayu terjumpa konvoi Jepun yang berlepas dari Saigon, Indochina Perancis.
  76. Lebah merupakan sejenis serangga terbang sosial yang hidup berkelompok dan lebih dikenali kerana peranan mereka dalam mengahwinkan bunga, menghasilkan madu dan juga lilin lebah.
  77. Lapangan terbang ini juga terpaksa menghadapi krisis kewangan Asia Timur, penyakit SARS dan wabak selsema burung yang memberi impak negatif terhadap trafik penumpang di Malaysia.
  78. Langkah-langkah keselamatan yang ketat telah dilaksanakan di semua lapangan terbang United Kingdom dan Amerika Syarikat, termasuk larangan kesemua bagasi tangan yang tidak perlu.
  79. Untuk Fasa Ketiga pembinaan, lapangan terbang ini akan diperbesarkan untuk menampung sebanyak 45 juta penumpang setiap tahun pada 2012 dan 100 juta penumpang setahun pada tahun 2020.
  80. Lapangan terbang ini digunakan oleh penerbangan-penerbangan utama seperti Qantas Airways, Virgin Blue Airways, Singapore Airlines, Malaysia Airlines, Emirates Airlines, dan sebagainya.
  81. Fasa Pertama lapangan terbang ini mensasarkan bilangan penumpang sebanyak 25 juta setahun tetapi pada tahun pertama operasi KLIA, bilangan penumpang hanya mencecah 13.2 juta penumpang.
  82. Satu delegasi daripada Liga berkenaan terbang ke Bandaraya New York pada 8 Ogos dan berjumpa dengan pelbagai perwakilan PBB dan perangka draf utama iaitu Perancis dan Amerika Syarikat.
  83. Pada tahun 2007, KLIA telah dianugerahkan sebagai lapangan terbang terbaik bagi kategori 15-25 juta penumpang dan tempat ketiga bagi lapangan terbang terbaik di Asia Pasifik dan Dunia.
  84. Walaupun Pasukan Udara Tentera Imperial Jepun mempunyai kurang kapal terbang, kapal terbang pejuang yang lebih baik seperti Mitsubishi A6M Zero, membantu Jepun memenangi penguasaan udara.
  85. Lapangan terbang ini diuruskan oleh Malaysia Airports Holdings Berhad dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA).KLIA juga merupakan hab utama bagi Malaysia Airlines, MASkargo, AirAsia dan AirAsia X.
  86. Pemandu dan pemilik kapal terbang terbang tersebut ialah seorang pemain picher besbol dari pasukan New York Yankess bernama Cory Lidle dan seorang jurulatih kapal terbang bernama Tyler Stanger.
  87. Namanya berasal dari partikel pasir dari ribut pasir Gurun Gobi yang menukarkan permukaan air laut kepada warna kuning semasa musim panas dan boleh dilihat semasa berlayar atau terbang ke barat.
  88. Lapangan terbang ini juga dikenali sebagai lapangan terbang tambang rendah Melbourne kerana ketika ini hanya Jetstar Airways yang terkenal dengan penerbangan tambang rendahnya beroperasi di sini.
  89. Kerajaan Brooke yang mendengar mengenai serangan Jepun di Pelabuhan Pearl dengan cepat memrintah kemusnahan yang lengkap dan sempurna kesemua telaga minyak dan lapangan terbang di Miri dan Seria.
  90. Kawasan berdekatan dengan lapangan terbang akan dimajukan dengan pembinaan kemudahan riadah untuk penumpang yang keletihan, padang golf, taman tema, pusat membeli-belah, hotel dan taman rimba air.
  91. Pada 8 Ogos 1945 Sukarno, Mohammad Hatta, dan Radjiman Wediodiningrat terbang ke Saigon, Vietnam berbincang dengan Pemerintah Tentera Jepun Marshall Terauchi dan kembali ke Jakarta pada 13 Ogos 1945.
  92. Ini dapat dibuktikan dengan keberadaan burung-burung helang yang terbang bertebaran di kebanyakan tempat di Langkawi antaranya kawasan Kilim Geopark, Pulau Singa Besar dan seluruh kepulauan Langkawi.
  93. Bolak-balik angkasa lepas Atlantis sudah melaksanakan 33 penerbangan, menghabiskan 306.59 hari di angkasa, menyudahkan 4,848 orbit, dan telah terbang 125,935,769 batu keseluruhannya, setakat Julai 2011.
  94. Menyedari bahawa perang akan meletus tidak lama lagi, Kerajaan Brooke, di bawah Sir Charles Vyner Brooke, melaksanakan kerja awal bagi membina padang lapangan terbang di lokasi terpilih diseluruh negara.
  95. Melaka juga mempunyai sebuah lapangan terbang di Batu Berendam yang melayankan penerbangan carter dari kawasan sekitar.Lapangan Terbang Batu Berendam dalam proses naik taraf dijangka siap pada tahun 2009.
  96. Kawasan ini merupakan kawasan sibuk dan berbahaya dan semua pesawat dikawal dari Lapangan Terbang LaGuardia.Semua pesawat mestilah terbang melebihi paras 1500 kaki dari bumi sebagai arahan Governor Pataki.
  97. Di bawah pelan ECER, Pelabuhan Kuantan akan dinaik taraf menjadi sebuah Bandar Pelabuhan lengkap dengan zon perdagangan bebas, lebuh-lebuh raya baru akan dibina dan lapangan terbang sedia ada dipertingkatkan.
  98. Perdana Menteri Malaysia pada masa itu, Dato' Seri Mahathir bin Mohamad merupakan orang yang paling kuat menyokong pembinaan lapangan terbang ini yang akan menjadi komponen utama dalam Koridor Raya Multimedia.
  99. Kapal terbang kini menjadi senjata utama kuasa laut, dan sekali lagi armada kapal pembinasa dikemas kini dengan meriam anti pesawat, sebagai tambahan kepada senjata ringan sedia ada, depth charges, dan torpedo.
  100. Di lapangan terbang sebatang jalan menyimpang ke barat; selepas menyeberangi Sungai Sarawak di Batu Kitang, di mana terdapat sebuah feri kenderaan, yang berhenti di Krokong lima belas batu dari sempadan Belanda.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...