Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "tenggara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tenggara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sydney terletak di pantai tenggara Australia.
  2. Bahagian tenggara didominasi iklim Mediterranean.
  3. Ia terletak lebih kurang 14 batu di sebelah tenggara Kuala Lumpur.
  4. Hanya sudut-sudut tenggara dan barat daya benua ini mempunyai iklim yang sederhana.
  5. Pulau ini bersempadan di sebelah tenggara dengan Jawa, dipisahkan oleh Selat Sunda.
  6. Daerah ini terletak di tenggara Muar, barat daya Kluang, timur laut Pontian dan selatan Segamat.
  7. Pulau Gough yang terletak 395 km (245 batu) di tenggara pulau utama, juga sebahagian wilayahnya.
  8. Ia terletak 105 km di utara Johor Bahru, tenggara Batu Pahat, barat Mersing dan selatan Segamat.
  9. Roh lahir pada 1946 dalam keluarga petani di Gimhae, berhampiran Busan, di tenggara Korea Selatan.
  10. Dalam dua ribu tahun yang seterusnya, agama Buddha telah menyebar ke tengah, tenggara dan timur Asia.
  11. Sebahagian besar penduduknya tinggal di sepanjang garis pinggir laut tenggara yang beriklim sederhana.
  12. Kaum Hattia ialah sebuah bangsa kuno yang menduduki bahagian tenggara Anatolia seawal-awal tahun 2300 SM.
  13. Wilayah-wilayah yang berdekatan (dari hala selatan tenggara ikut jam) adalah Narathiwat, Yala dan Songkhla.
  14. Albania atau dikenali sebagai Republik Albania merupakan sebuah negara Mediterranean yang terletak di tenggara Eropah.
  15. Melbourne terletak dalam sudut dari tenggara tanah besar Australia, dan adalah ibu kota paling selatan di tanah besar.
  16. Pulau Barbados terletak 2585km tenggara Miami, Florida di Amerika Syarikat and 860km (535 batu) dari Caracas, Venezuela.
  17. Untuk destinasi di bahagian tenggara seperti Pattaya dan Ko Samet, bas akan berangkat dari Eastern Bus Terminal, di Ekamai.
  18. Walaupun demikian, mereka tetap mempertahankan hak mereka di bahagian tenggara Eropah, termasuk pantai barat dan utara Laut Hitam.
  19. Palestin membentuk bahagian tenggara dari kesatuan geografi yang besar di belahan timur dunia Arab yang disebut dengan negeri Syam.
  20. Pada puncak kejayaan kerajaan ini, bahasa Latin dituturkan sejauh pulau Britain di barat laut sampai Palestin di hujung tenggara Eropah.
  21. Ia berada sekitar 225 km (140 mil) timur laut Pulau Krismas, 240 km (150 mil) tenggara Tasikmalaya, Indonesia, dan 358 km (222 mil) selatan Jakarta.
  22. Musim panas cenderung menjadi pendek, panas, lembab, dan hujan kerana angin monsun selatan dan tenggara yang membawa udara lembab dari Lautan Pasifik.
  23. Loji kuasa nuklear ini terletak 17 kilometer di tenggara bandar Bushehr, antara kampung-kampung nelayan di Halileh dan Bandargeh sepanjang Teluk Parsi.
  24. Bandar Raya New York terletak di bahagian timur laut Amerika Syarikat, di bahagian tenggara Negeri New York, kira-kira separuh jalan antara Washington, D.C.
  25. Ketika itu, jajahan Perlis adalah di tenggara sempadan Satun, di barat daya daerah Kubang Pasu, bertentangan dengan Selat Melaka dibarat, di timur laut Songkhla.
  26. Bangsa Assyria pula menjajah sebahagian Turki tenggara seawal tahun 1950 SM hingga tahun 612 SM, apabila Empayar Assyria ditakluki oleh wangsa Chaldea di Babylon.
  27. Paksi terpanjang pulau Sumatera mencapai lebih kurang 1,790 km, membentang dari arah barat laut menuju ke arah tenggara dan melintasi khatulistiwa dekat bahagian tengah pulau.
  28. Negara Brunei juga menuntut Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) di bahagian tenggara yang merangkumi hanya satu kepulauan kecil di atas min tinggi air (di Terumbu Semarang Barat Kecil).
  29. Romania ialah sebuah negara di Eropah tenggara yang bersempadan dengan Hungary dan Serbia di barat, Bulgaria di sepanjang Sungai Danube di selatan, dan Ukraine dan Moldova di timur laut.
  30. Serbia, secara rasminya Republik Serbia, adalah negara dikelilingi daratan di Eropah tengah dan tenggara yang meliputi kawasan pertengahan Semenanjung Balkan dan kawasan Dataran Pannonian.
  31. Sistem ejaannya adalah sama seperti mana sistem ejaan tulisan-tulisan yang wujud di asia tenggara lain, tidak sama dengan versi tulisan di bawah pengaruh brahmi atau palava/kawi yang lain.
  32. William membina Menara London, iaitu yang pertama daripada sebilangan besar kubu-kubu Norman di England yang dibina dengan batu-batan, di sudut tenggara kota untuk menakut-nakutkan penduduk asal.
  33. Kebesaran bumi Rusia dan betapa jauhnya banyak kawasan dari laut menyebabkan negara dikuasai oleh iklim kebenuaan lembap yang menonjol di seluruh negara kecuali kawasan tundra dan tenggaraterjauh.
  34. Ia dipertuturkan secara meluas di tenggara tanah besar China iaitu wilayah Guangdong serta bahagian timur wilayah Guangxi, Hong Kong, Makau dan oleh ramai orang Cina seberang laut di seluruh dunia.
  35. Emiriah Arab Bersatu terletak di tenggara Semenanjung Arab di barat-daya Asia, dan ia terdiri dari tujuh amiriah iaitu: Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah dan Umm al-Qaiwain.
  36. New Zealand terkenal dengan kedudukan geografinya yang terpencil, terletak kira-kira 2000 km tenggara Australia merentasi Laut Tasman, kejiranannya yang terdekat adalah New Caledonia, Fiji dan Tonga.
  37. Hipotesis ini bagaimanapun hanya berdasarkan bukti variasi genetik yang lebih banyak di kalangan bangsa Asia tenggara berbanding bangsa Asia timur, tanpa mengambil kira sejarah sosio politik kedua-dua rantau tersebut.
  38. Republik Peru adalah sebuah negara di Amerika Selatan bahagian barat, bersempadan dengan Ecuador dan Colombia di utara, Brazil di timur, Bolivia di timur, tenggara dan selatan, Chile di selatan dan Lautan Pasifik di barat.
  39. Korea ialah sebuah kawasan geografi, dan tamadun yang terdapat di Semenanjung Korea di Asia Timur, bersempadan dengan China di barat laut, dengan Rusia di timur laut, dan dengan Jepun di sebelahtenggara di seberang Selat Korea.
  40. Perancis Metropolitan, iaitu wilayah Perancis yang utama, bersempadan dengan Teluk Biscay dan Selat Inggeris, antara Belgium dan Sepanyol, tenggara United Kingdom; bersempadan dengan Laut Mediterranean, antara Itali dan Sepanyol.
  41. Arsenal telah diasaskan di Woolwich, tenggara London, dalam tahun 1886, tetapi dalam tahun 1913 mereka telah berpindah ke utara merentasi bandaraya itu ke Stadium Arsenal, Highbury, yang mana menjadi rumah mereka sehingga bulan Mei 2006.
  42. Negeri-negeri Mexico Bersatu atau Mexico adalah sebuah negara yang terletak di Amerika Utara, bersempadan dengan Amerika Syarikat, Guatemala dan Belize di tenggara dan Lautan Pasifik di barat dan Teluk Mexico dan Lautan Caribbean di sebelah timur.
  43. Kadar purata hujan adalah sebanyak 1,000 milimeter (39.4 inci) setahun di kawasan pesisiran pantai, sebanyak 3,500 milimeter (137.8 inci) di pergunungan Alps, sebanyak 800 milimeter (31.5 inci) di bahagian tenggara Slovenia dan sebanyak 1,400 milimeter (55.1 inci) di bahagian tengah Slovenia.
  44. Vanuatu secara rasmi Republik Vanuatu adalah sebuah negara kepulauan yang terletak di selatan Lautan Pasifik.Berasal daripada gunung berapi Terletak di 1.750 kilometer di timur utara Australia, 500 kilometer timur laut New Caledonia, barat Fiji, dan tenggara Kepulauan Solomon, dekat New Guinea.
  45. Greece /ˈɡriːs/, atau Yunani, nama rasminya Republik Hellenik dalam Bahasa Yunani (Ελληνική Δημοκρατία, EllÄ«nikī́ DÄ«mokratxa, [eÌžliniˈkʲi ximokraˈti.a]; dahulu dan kini dikenali dengan nama Yunani), ialah sebuah negara di tenggara Eropah dan terletak di hujung semenanjung Balkan.
  46. Minat syarikat beralih daripada perdagangan kepada wilayah semasa kurun ke-18 ketika kemerosotan kuasa Empayar Mughal dan juga apabila Syarikat India Timur Inggeris bergelut dengan saingan dari Perancis, “La Companie franxaise des Indes orientales", semasa Perang Karnatik di India tenggara pada tahun 1740an dan 1750an.
  47. Ia dibina di kuala aliran lava Quaternary ke barat, batu lumpur Silurian ke timur dan pengumpulan pasir Holocene ke tenggara sepanjang Port Phillip, suburbianya berselerak ke timur, sepanjang Sungai Yarra sehingga ke Yarra dan Dandenong Ranges, tenggara ke mulut teluk, dan kemudian ke Sungai Maribyrnong dan bercabang ke barat dan utara ke kawasan pertanian.
  48. Tulisan bugis adalah tulisan disusun berdasarkan bentuk alam persekitaran tropika seperti bentuk gunung, bukit sungai dalam bentuk mudah dan ringkas kerana kaedah penulisan samada menggunakan lidi /kayu atau menggunakan badek/kawali di atas daun lontar atau digarit (bukan ukiran atau pahat) terus di atas tanah dan batu untuk tujuan komunikasi dipersekitaran hutan tropika yang mempunyai persamaan ketara dengan pelbagai tulisan di asia tenggara seperti tulisan rencong dan lampong dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...