Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "sosialis"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sosialis" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kesatuan Republik Sosialis Soviet merupakan sebuah negara sosialis yang wujud pada 1922 - 1991.
  2. Perlembagaannya menyifatkan India sebauh republik demokratik yang berdaulat, sosialis dan sekular.
  3. Sistem sosialis autoritarian menjadi semakin goyah dan agak lambat bertindak untuk mengatasi krisis sosial tersebut.
  4. Realisme sosialis adalah gaya yang diluluskan dengan Korea Utara yang digambarkan sebagai makmur dan progresif dan rakyat gembira dan bersemangat.
  5. Sewaktu Gorbachev dipilih sebagai setiausaha agung CPSU dan ketua negara Soviet pada 1985, kemelut dalam sistem sosialis Soviet telah menjadi semakin teruk.
  6. Di Austria, Vienna menjadi pusat sosialis politik dan bandar ini menjadi medan pertempuran Perang Saudara Austria pada tahun 1934, ketika Canselor Engelbert Dollfuss merampas kuasa.
  7. Dengan menggugurkan ekonomi terancang sosialis dan pemiliknegaraan harta dari zaman Soviet, Rusia cuba membina ekonomi yang berunsur kapitalisme pasaran tetapi tidak kurang mendapat hasil yang memilukan.
  8. Pada tahun 1996, Parti Komunis Nepal melancarkan usaha menggantikan sistem parlimen beraja dengan republik sosialis rakyat, maka tercetusnya Perang Saudara Nepal yang berlarutan, mengakibatkan 12,000 nyawa melayang.
  9. Edgar Hoover, yang pernah menjadi Pengarah Biro pada 10 Mei, 1924, agensi ini banyak melibatkan tenaganya dalam menyiasat aktivis politik yang tidak terlibat dalam jenayah seperti Albert Einstein iaitu seorang sosialis yang berasal dari Jerman.
  10. Fascist Itali, Mussolini berkongsi sebahagian matlamat ideologi dengan sosialis Kebangsaan Jerman, dan meskipun Mussolini tidak begitu mempercayai Hitler, kedua negara membentuk perjanjian yang dikenali sebagai "Rome-Berlin Axis" pada tahun 1936.
  11. Apabila kuasa-kuasa Paksi ditewaskan di Croatia oleh para penyokong anti-fasisme, Majlis Anti-Fasisme Negara untuk Pembebasan Rakyat Croatia mengisytiharkan Republik Rakyat Croatia yang menjadi salah satu daripada enam republik sosialis di dalam persekutuan Yugoslavia.
  12. Di dalam Pengisytiharan Bersama, pihak RRC berjanji bahawa dibawah dasar "Satu Negara, Dua Sistem" yang dicadangkan oleh Mendiang Deng Xiaoping, sistem ekonomi sosialis di China tidak akan diamalkan di Hong Kong dan Sistem Kapitalis yang diamalkan sebelumnya di Hongkong dan cara hidup tidak akan berubah untuk tempoh 50 tahun.
  13. Rusia memantapkan kekuasaan dan pengaruh di seluruh dunia sejak zaman Empayar Rusia hingga menjadi juzuk terbesar dan teraju Kesatuan Soviet, negara sosialis menurut perlembagaan yang pertama di dunia yang diiktiraf sebagai sebuah kuasa terbesar yang memainkan peranan penting dalam kemenangan Kuasa Berikat dalam Perang Dunia Keuda.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...