Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "bersenjata"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bersenjata" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada bulan Ogos, enam belas ejen bersenjata Indonesia ditangkap di Johor.
  2. Angkatan bersenjata Mexico masa ini jumlah 620,400 tidak termasuk tentera simpanan.
  3. Mereka akhirnya membentuk diri mereka kepada anggota bersenjata dan menjadi samurai.
  4. Seluruh angkatan bersenjata telah digerakkan termasuk Senoi Praaq bagi menentang komunis.
  5. Firaun tidak mempunyai askar sepenuh masa, dan tidak mempunyai pasukan bersenjata kebangsaan.
  6. Pergolakan bersenjata meletus di seluruh negara, hampir menimbulkan kejatuhan kuasa pemerintah.
  7. Mereka merupakan Saburai, orang suruhan, tetapi kelebihan sebagai golongan bersenjata solo semakin menonjol.
  8. Kadang kala, ia dikatakan berbaris lengkap bersenjata pada waktu malam, dengan bunyi derapan kasut but tentera.
  9. Pada Februari 1985, New Zealand menolak kapal berkuasa nuklear atau bersenjata nuklear singgah ke pelabuhannya.
  10. Perang Korea juga konfrontasi bersenjata pertama Perang Dingin dan menetapkan standard untuk banyak konflik kemudian.
  11. United Kingdom menurunkan salah sebuah angkatan bersenjata yang paling terlatih dan berteknologi paling maju di dunia.
  12. Kereta kebal jarang beroperasi sendirian, terorganisasi dalam unit berperisai, selalunya dalam pasukan bersenjata gabungan.
  13. Pihak Greeks bersenjata lebih baik dengan tombak panjang menentang javelin, dan pedang pendek menentang belati atau scimitar.
  14. Pembunuhan beramai-ramai Wounded Knee pada tahun 1890 merupakan konflik bersenjata besar terakhir dalam rantaian Perang Indian.
  15. Tentera Republikan Ireland dan banyak lagi pertubuhan bersenjata mengakhiri kegiatan mereka dan menghapuskan persenjataan mereka.
  16. Lagipun kerajaan dengan bantuan tentera negara-negara Komanwel hampir melumpuhkan pemberontakan bersenjata komunis di dalam hutan.
  17. Angkatan bersenjata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan United Kingdom telah menewaskan anggota militia dan pemberontak itu pada 2002.
  18. Pada 8 Ogos 2008, Angkatan bersenjata Georgia digerakkan ke sempadan Ossetia Selatan untuk mengawal Tskhinvali dan "memulihkan perlembagaan".
  19. Rusia ialah salah satu daripada lima negara bersenjata nuklear sah yang mempunyai simpanan senjata pemusnah besar-besaran yang terbanyak di dunia.
  20. Beliau juga mengkritik kerajaan Thailand peningkatan keganasan dengan menaja dan mencipta kumpulan bersenjata Buddha dan mempersoalkan niat mereka.
  21. China ialah sebuah negara bersenjata nuklear yang teriktiraf dan juga bala tentera tetap terbesar di dunia dengan belanjawan pertahanan kedua termahal.
  22. Tiada angkatan bersenjata Solomon yang ditugaskan di Solomon meskipun sebuah pasukan polis seramai 500 orang dikerahkan untuk menjada kawasan persempadan.
  23. Setiap kawasan mempunyai pasukan bersenjata sendiri tetapi ia diperintah oleh pegawai am, dan sekiranya dipangil bertugas, ia kebiasaannya bagi kerja awam.
  24. Polis Malaysia telah mengepung jalan utama di Lahad Datu yang melalui ladang kelapa sawit sehingga ke Kampung Tanduo, di mana lelaki bersenjata tersebut berada.
  25. Kejayaan pengembangan kuasa Uthmaniyyah pada kurun ke-16 adalah kerana kemahiran bersenjata api dan taktik peperangan di samping kesempurnaan sistem ketenteraan.
  26. Pada 3 Mac pada waktu 6.30 petang, seramai 6 anggota polis telah terkorban dalam serangan hendap oleh penceroboh bersenjata di Kampung Sri Jaya, Simunul, Semporna.
  27. Perang Seratus Tahun adalah sebuah konflik bersenjata sepanjang 116 tahun di antara England dan Perancis yang bermula pada tahun 1337 dan berakhir pada tahun 1453.
  28. Pada petang 23 September, tiba-tiba sejumlah lelaki bersenjata yang memakai baju hijau seperti askar muncul di pekan tersebut dan mula melancarkan tembakan rambang.
  29. Salah dua penangkapan itu dibuat di kawasan Birmingham di mana pegawai-pegawai bersenjata tidak terlibat, dan sekurang-kurang satu penangkapan dibuat di High Wycombe.
  30. Disebabkan oleh konflik bersenjata yang berlaku di Israel, UEFA telah membuat keputusan bahawa tiada perlawanan Eropah berlaku di negara berkenaan sehingga notis lain..
  31. Samseng biasanya terbabit dalam pelbagai jenis jenayah terancang dari jenayah ringan seperti peras ugut sehinggalah ke jenayah bersenjata yang melibatkan jutaan ringgit.
  32. Sebahagian besar pihak yang terlibat konflik bersenjata dengan Indonesia adalah askar Britain dan Australia, terutama sekali pasukan khas mereka iaitu Special Air Service.
  33. UK diiktiraf sebagai sebuah negara bersenjata nuklear, sementara perbelanjaan ketenteraannya adalah yang ketiga atau keempat terbanyak di dunia, bergantung pada kaedah pengiraannya.
  34. Oleh kerana Charles Vyner Brooke tidak mampu mempunyai pasukan tentera bersenjata yang lengkap, dia bergantung kepada perjanjian yang dimenterai dengan Great Britan pada tahun 1888.
  35. Kejadian Bukit Kepong adalah pertempuran bersenjata yang bersejarah yang berlaku pada 23 Februari 1950 antara pihak polis dan Parti Komunis Malaya sebelum kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.
  36. Berhadapan dengan pembangkang bersenjata menggalakkan, Amanullah Khan dipaksa turun takhta pada Januari 1929 selepas Kabul jatuh kepada pasukan pemberontak yang diketuai oleh Habibullah Kalakani.
  37. Semasa Perang Vietnam, Amerika Syarikat memperkenalkan pesawat bersenjata sayap kekal, yakni pesawat kargo yang diubah suai, untuk berperanan sebagai pesawat penyekatan udara sokongan udara dekat.
  38. Pihak Greek dengan mudah melolosi barisan pemanah Parsi yang bersenjata ringan, yang hanya mempunyai masa bagi memanah beberapa panahan sebelum mencari perlindungan di belakang formasi Parsi utama.
  39. Krisis pencerobohan Lahad Datu 2013 mengaitkan kepada insiden diplomatik yang berlaku di antara Malaysia dan Filipina sejurus selepas 235 orang Filipina yang sebahagiannya bersenjata mendarat di Kg.
  40. Perjanjian bersejarah itu telah menamatkan perjuangan bersenjata Parti Komunis Malaya selama 41 tahun dan mengembalikan taat setianya kepada Yang di-Pertuan Agong dan patuh kepada Perlembagaan dan undang-undang negara.
  41. Pada tahun 2008, serantaian 10 serangan terselaras oleh pengganas bersenjata dari Pakistan selama tiga hari mengakibatkan 173 kematian, 308 orang cedera, serta kemusnahan teruk pada dua mercu tanda warisan dan hotel berprestij.
  42. Lane yang memerintah batalion tersebut telah menyusun semula semua pasukan di Sarawak, yang termasuk Pasukan Sukarelawan anak negeri, Perkhidmatan Laut Pantai, polis bersenjata dan satu pasukan askar anak negeri yang dikenali sebagai Renjer Sarawak.
  43. Kerajaan Hungary mengalami konflik bersenjata dengan orang Mongol pimpinan Batu Khan pada abad ke-13, lalu kehilangan banyak nyawa rakyatnya sehingga terpaksa menjemput kaum dari rantau lain untuk mengisi semula kawasan yang dikosongkan oleh perang.
  44. Di bawah pentadbirannya, angkatan bersenjata Malaysia telah diperbesarkan dan dipermodenkan apatah lagi pada ketika itu, rantau di Asia Tenggara telah menjadi gempar ekoran jatuhnya kerajaan Vietnam Selatan ke tangan komunis dan terbinalah cita-cita "Teori Domino" komunis.
  45. Sebagai wakil presiden di bawah Jeneral Ahmed Bakr yang lemah dan tua, Saddam mengawal ketat konflik antara kerajaan pemerintah dan angkatan bersenjata di ketika banyak organisasi mampu menggulingkan pemerintah dengan menggencet badan keamanan, dan ekonomi Iraq maju pesat pada tahun 1970an.
  46. Peristiwa ini dipaparkan melalui tayangan video singkat oleh RTM1., Video ini memaparkan segmen penduduk kampung yang bersenjata parang, lastik dan molotov cocktail menyatakan perasaan tidak puas hati mereka terhadap pihak polis yang mengepung penempatan tempat tinggal mereka selama beberapa bulan.
  47. Perang Lubnan 2006 juga dikenali sebagai Perang Israel-Hezbollah 2006 dan di Lubnan sebagai Perang Julai dan di Israel sebagai Perang Lubnan Kedua (Bahasa Ibrani: מלחמת לבנון השנייה, Milhemet Levanon HaShniya), adalah satu konflik bersenjata selama 34 hari di Lubnan dan utara Israel.
  48. Perkara 2 berbunyi: "Perjuangan rakyat termasuk perjuangan bersenjata menentang pendudukan asing, pencerobohan, kolonialisme, dan hegemoni, yang ditujukan untuk pembebasan dan penentuan nasib sendiri." HRW telah mencadangkan kepada OIC bahawa mereka menganut "sudah berjalan lama dan diakui secara sejagat piawai hak asasi manusia antarabangsa" - permintaan yang masih belum mengarah kepada keputusan apapun.
  49. Puncak dari konflik bersenjata tersebut berlaku pada tahun 1986, iaitu ketika Pihak Tentera terpaksa berhadapan dengan pemberontak Bushnegro yang telah bersatu dan menamakan dirinya Jungle Commando.dan satu platun Tentera yang gagl menangkap Ronnie Brunswijk kemudian melakukan pembunuhan terhadap 35 orang Bushnegro di Desa Moiwana Sementara itu, dalam tahun yang sama kumpulan Amerindian juga meningkatkan aksi pemberontakannya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...