Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "sana"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sana" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di sana ia membunuh gabenor Tumasik yang berkebangsaan Thai.
  2. Baginda akhirnya meninggal dunia di sana pada 22 November 1677.
  3. Perjalanan ke sana mengambil masa 86 ketika dari balai berlepas.
  4. Di sana tiada hubungannya dengan pulau Zealand kepunyaan Denmark.
  5. Di sana beliau mempunyai rakan yang selalu membantunya iaitu, Helen Neil.
  6. Bandar tengah pula merupakan Bukit Mertajam dan di sana ialah Kampus USM.
  7. Beliau meninggal dunia di sana dan dimakamkan di Bukit Mahmoodiah, Johor Bahru.
  8. Sekatan jalanraya juga ditarik balik dan pangkalan tentera di sana telah ditutup.
  9. Ruangan terbuka yang lain di sana sentiasanya diliputi dengan taman, semak dan belukar.
  10. Akibatnya peneroka British telah membuka beberapa penempatan di sana termasuklah di Salisbury.
  11. Walaupun pulau itu ukuran dasar diperintah oleh kesultanan, situasi politik di sana sangat keruh.
  12. Dari sana unit-unit Jepun kemudiannya bergerak ke arah selatan bahagian barat semenanjung Tanah Melayu.
  13. Oleh sebab kawasan ini terletak berhampiran Zimbabwe, ramai menyangka terdapat longgokan emas di sana juga.
  14. Beribu-ribu pelawat yang sedang bercuti di sana telah melarikan diri ke kawasan tinggi apabila tsunami melanda.
  15. Pada tahun 784, Maharaja Kammu memindahkan ibu kota ke Nagaoka-kyō, dan mentadbir di sana untuk 10 tahun sahaja.
  16. Pada pertengahan tahun 1982, Jomo berpindah ke Universiti Malaya, di mana beliau tinggal di sana hingga tahun 2004.
  17. Alat muzik Organ buluh, adalah antara alatan tradisional di sana diperbuat dengan menggunakan hampir 1,000 batang buluh.
  18. Sejarah barat tidak mencatatkan apa yang berlaku di Togo sebelum orang-orang Portugis tiba di sana pada lewat abad ke-15.
  19. Kerana gunung ganang di drop pantai timur tiba-tiba ke laut, dataran yang lebih kecil di sana berbanding di pantai barat.
  20. Pesisir Caribbean dipagari dengan batu karang dan sekitar 450 pulau kecil yang di sana dinamakan Cayes, dilafalkan "keys".
  21. Beliau tinggal di sana selama tiga tahun, dan kemudian membahagikan masanya antara Mindanao dan Manila sehingga umur 11 tahun.
  22. Pada Ogos, ia dipindahkan ke Cape Town, Afrika Selatan, dan pada Oktober, ia dipindahkan ke India, dan tiba di sana pada 28 Oktober.
  23. Sebagai negeri naungan, banyak mubaligh Kristian telah menetap di sana dan berjaya meyakinkan penduduk untuk memeluk agama Kristian.
  24. Atau misalnya, dia merasa bahawa yang dia harus pergi ke sebuah tempat, ternyata di sana dia bertemu dengan penemuan besar yang mengubah hidupnya.
  25. Pada tahun 671 masihi, I-Tsing melawat bandar Bogha (Palembang) dan menetap di sana selama 6 bulan untuk mempelajari tatabahasa Sanskrit dan Bahasa Melayu.
  26. Ketibaan mereka di Balkan dipercayai berlaku pada tahun 630, ketika orang Serbia menetap di kalangan puak-puak Slavik yang lain yang menetap di sana seabad lebih awal.
  27. Ketika Kesultanan Melayu Melaka jatuh akibat serangan Portugal pada tahun 1511, Sultan Mahmud Shah berundur ke Kampar, Riau, dan meninggal dunia di sana dalam tahun 1528.
  28. Mereka berpindah ke Filbert Street pada tahun 1891 dan bermain di sana untuk 111 tahun, sebelum berpindah sekali lagi, kali ini ke Stadium Walkers Stadium pada tahun 2002.
  29. Organisasi politik Republik China pada asalnya didasarkan perlembagaan yang ditulis pada tahun 1947 di tanah besar China sebelum tumpasnya Republik di sana ke tangan Komunis.
  30. Tentera laut Uthmaniyyah juga mempunyai banyak pengaruh di Laut Mediterranean menjadikan perdagangan di sana berkembang dengan pesat disebabkan kestabilan perdagangan di situ.
  31. Lawatan Dr Mahathir ke Amerika Syarikat pada Januari 1997 untuk mempromosi MSC kepada syarikat-syarikat di sana telah berjaya menarik minat banyak syarikat gergasi teknologi maklumat.
  32. Pertempuran-pertempuran ini memberikan perlindungan bagi sebuah pasukan Jepun untuk mendarat dekat Incheon di Korea, dan dari sana mereka menduduki Seoul dan seterusnya seluruh Korea.
  33. Permaisuri Sheba telah mengamanahkan payung merah sebagai pengiktirafan kerajaan berdaulat agar dipelihara kerukunan pelbagai suku kaum di sana dengan tertubuhnya kerajaan purba Luwuk.
  34. Perlawanan Peringkat kumpulan dan Pusingan 16 yang dimainkan melalui separuh pertama tahun ini, manakala peringkat kalah mati di sana selepas dimainkan pada separuh kedua tahun ini (Ogos-November).
  35. Sehingga 1912, pakar kaji bintang Henry Pickering mengulas: "Sementara perantaraan penyerap interstellar mungkin sekadar ether, [ia] berciri gas, dan molekul bergas bebas pastinya terdapat di sana ".
  36. Pada Disember 1940 sebuah kompeni Punjab 2/15th telah dihantar ke Miri untuk melindungi dari penceroboh, dan pada Mei 1941 baki Punjab 2/15th telah dihantar ke sana untuk menyediakan satu pasukan garison.
  37. Banyak ahli-ahli teori mempercayai bahasa Berber mungkin tiba pada masa yang lebih kurang sama dengan pertanian, dan diterimaguna oleh penduduk-penduduk di sana bersama-sama dengan pendatang-pendatang yang membawanya.
  38. Mereka tinggal di sana tidak lebih daripada abad keenam Masihi, tarikh yang paling awal tapak arkeologi diketahui, ditemui di Nzwani, meskipun beberapa sumber berspekulasi bahawa penyelesaian bermula pada awal abad pertama.
  39. Bagi kebanyakan penduduk bandaraya terbesar RRC, taraf hidupnya menikmati peningkatan yang amat mengagumkan serta meluasnya kebebasan ke sana sini, namun kekangan politik kekal ketat dan kawasan luar bandar masih kemiskinan.
  40. Walaupun kesukaran tersebut, pihak British masih gigih berusaha dan mengekalkan kehadiran di sana selama 150 tahun sebelum menyerahkannya kepada Belanda sebagai sebahagian Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 untuk menumpukan perhatian kepada Melaka.
  41. Berdasarkan catatan autobiografi beliau, ketika di sana beliau menyempurnakan idea terhadap rekaan konsep motor aruhan dan mula membangunkan pelbagai alatan yang menggunakan putaran medan magnet, di mana beliau telah berjaya mempatenkan pada tahun 1888.
  42. Skim Malayan Union juga mencadangkan undang-undang baru yang memberikan kewarganegaraan kepada semua orang yang dilahirkan di Tanah Melayu dan Singapura, serta pendatang yang tinggal disana selama sekurang-kurang 10 tahun daripada 15 tahun sebelum 15 Februari 1942.
  43. Para pendaki juga dinasihatkan agar tidak membuang air kecil atau besar kedalam kelopak air kerana perbuatan tersebut tidak elok pada pandangan masyarakat tempatan dan mungkin boleh menyebabkan kemarahan oleh "penghuni halus" yang menetap di sana yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar.
  44. Masyarakat terkini boleh diklasifikasikan sebagai Al-Khalifa, puak Arab yang bersekutu dengan Al-Khalifa, masyarakat Baharnah, masyarakat Howilla (Sunah Arab dari Parsi), Sunah Arab (dari tanah besar), Ajam (Syiah Parsi), masyarakat India yang berdagang dengan Bahrain dan menetap di sana sebelum terjumpanya minyak (sebelum ini dikenali sebagai Banyan), kelompok masyarakat Yahudi yang kecil, dan masyarakat-masyarakat lain.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...