Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "bertempur"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bertempur" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bagaimanapun ia tidak pernah bertempur dengan mana-manapun.
  2. Ini tidak bererti bahawa mereka bertempur dengan menggunakan katana.
  3. Dalam Perang Pasifik, kuasa-kuasa Berikat bertempur melawan Empayar Jepun.
  4. Tindakan ini adalah supaya tiada askar yang enggan bertempur kerana takut.
  5. Pada sepanjang pemerintahan mereka, mereka sering bertempur dengan kedua-dua:
  6. Contohnya, askar yang enggan bertempur atau lari daripada tugasan boleh dihukum mati.
  7. Briged ke-8 India dari divisyen ini bertempur hingga saat-ketika terakhir sebelum kejatuhan Singapura.
  8. Divisyen ini juga bertempur dalam Perang Rusia-Jepun, dalam Pertempuran Sandepu dan Pertempuran Mukden.
  9. Pada tahun 1932, askar-askar Cina dan Jepun bertempur dalam pertempuran singkat dalam Peristiwa 28 Januari.
  10. Untuk bertempur sehingga tiada apa yang tinggal kecuali menyerah, ditakrifkan sebagai Ken ore, Ya mo tsuki, harafiah.
  11. Selepas bertempur selama 14 hari, Kor Ke-III, bersama-sama pasukan British lain, menyerah diri pada 15 Februari 1942.
  12. Sebagai satu daripada Divisyen tertua dalam Tentera Imperial, Divisyen ke-5 bertempur dalam Perang China-Jepun Pertama.
  13. Miltiades disanjung dari Ionia, dan pada tahun 512 dia telah bertempur dengan Darius menentang Scythians di daerah Danube.
  14. Briged mempunyai anggota-anggota yang tiada pengalaman bertempur dan tidak menerima latihan sepenuhnya untuk peperangan di Malaya.
  15. Pasukan Berikat bertempur dengan pasukan Jepun yang lebih besar selama dua hari sehingga mereka kekurangan bekalan peluru dan makanan.
  16. 11 Divisyen adalah formasi tentera pertama bertempur dengan Tentera Jepun di Malaya apabila Jepun memulakan serangan pada 8 Disember 1941.
  17. Diperintah oleh Kapten William "Ginger" Boyle ia bertempur sekejab dua kapal tempur Jerman, SMS Kaiser dan SMS Kaiserin, sebelum mereka berundur.
  18. Selepas lima bulan bertempur pada tahun 1932, negara boneka Manchukuo diasaskan dengan Puyi, maharaja terakhir China, dilantik sebagai ketua negara.
  19. Dua orang isteri anggota polis marin turut mengangkat senjata apabila mendapati suami mereka terkorban dan mereka terus bertempur bersama anggota-anggota lain sehingga kehabisan peluru.
  20. Divisyen Ke-5 berjaya bertempur dan mara di utara dan timur Tanah Melayu khususnya dalam Pertempuran Jitra dan Pertempuran Slim River di mana ia menewaskan Divisyen Infantri India Ke-11.
  21. Kapal tempur awal menyerupai kapal perang moden dibina pada akhir abad ke-19, beberapa tahun selepas kapal perang USS Monitor dan CSS Virginia bersarung besi bertempur di Hampton Roads, Virginia.
  22. Tetapi peperangan menggunakan pasukan askar berkuda dan pedang masih terjadi di era Perang Dunia Kedua, ketika tentara Jepun bertempur melawan penduduk Pasifik, para penduduk itu masih menggunakan pedang.
  23. Diberikan kuasa oleh Majlis Keselamatan PBB, sebuah angkatan tentera campuran yang terdiri daripada 34 buah negara, diketuai oleh Amerika Syarikat, bertempur dalam Perang Teluk Arab untuk membebaskan Kuwait.
  24. Askar-askar infantri Jepun yang biasanya bertempur sehingga askarnya yang terakhir melancarkan serbuan Banzai yang mengakibatkan bunuh diri semasa pertempuran-pertempuran kepulauan Pasifik dalam Perang Dunia II.
  25. Pasukan simpanan Australia, ramai yang masih muda dan tidak terlatih, bertempur sebagai pengawal belakang, sehingga mereka digantikan oleh Tentera Australia biasa yang kembali daripada pertempuran di Timur Tengah.
  26. Unit-unit Tentera Darat Ke-25 Jepun tiba di Johor pada pada pertengahan Januari 1942 dan pada 4 Januari mereka bertempur buat kali pertama dengan Divisyen Australia Ke-8 yang diperintah Mejar Jeneral Gordon Bennett.
  27. Kepercayaan tradisi menegaskan bahawa samurai pada kebanyakan masa bertempur di belakang kuda dan bertindak sebagai tentera berkuda berat yang menyerbu bagi menembusi tentera berjalan kaki yang tidak mampu berbuat apa-apa.
  28. Pada masa kini, dipercayai bahawa samurai pada kebanyakan masa bertempur berjalan kaki dan menggunakan kuda untuk pengangkutan dan hanya sekali-sekala menyerbu dengan menunggang kuda pada musuh yang berterabur dan sedang berundur.
  29. Jika tentangan musuh terlalu kuat sehinggakan ia tidak dapat dilengahkan, lapangan terbang itu akan dimusnahkan dan keseluruhan pasukan akan berundur ke gunung dan hutan dalam kumpulan kecil danbertempur sebagai pasukan gerila selama mungkin.
  30. Pihak Jepun telahpun mengugut kerajaan Thai bagi membenarkan mereka menggunakan pengkalan tentera Thai bagi melancarkan serangan ke Tanah Melayu, selepas bertempur dengan tentera Thai selama lapan jam dalam Pertempuran Prachuab Khirikhan pada awal pagi.
  31. Pasukan Jepun mempunyai sedikit kelebihan dari segi jumlah tentera di utara Tanah Melayu, dan kelebihan yang banyak dalam sokongan udara dekat, kereta kebal, kordinasi, taktik dan pengalaman oleh unit Jepun yang pernah bertempur dalam Perang China-Jepun Kedua.
  32. Dianggarkan, seramai 2000 komando Indonesia (Kopassus) dan 200 anggota SAS British, Australia dan New Zealand terbunuh setelah bertempur di hutan Kalimantan dengan Truper James Condon dari anggota 22 SAS British menjadi korban pertama dalam pertempuran tersebut.
  33. Kendatipun begini, empat dekad yang berlalu selepas itu menampakkan kegagalan negara baru ini mempertahankan dirinya diserang pemberontak, Perang China-Jepun II, dan Perang Saudara China dimana ahli Kuomintang nasionalis terpaksa bertempur dengan Parti Komunis China Gongchandang.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...