Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "teks"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "teks" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Buku teks klasik, diterbitkan sebelum skema:
  2. Buku teks moden yang tidak menggunakan bahasa dari skema:
  3. Antologi ini menjadi teks kesusasteraan Melayu peringkat SPM 1980-an.
  4. Pinyin juga menjadi alat yang berguna untuk menginput teks Cina ke dalam komputer.
  5. Internet menewarkan laman web yang memaparkan teks bersama-sama dengan visual dan audio.
  6. Pemikir Zaman Pembaharuan belajar dari teks purba, selalunya penulisan Latin atau Yunani purba.
  7. Tadjikistan ialah ejaan dalam bahasa Perancis, dan kekadang dijumpai dalam teks bahasa Inggeris.
  8. Buku teks yang digunakan di sekolah Stratford pernah disebut secara tidak langsung dalam dramanya.
  9. Alkitab Vulgata ini menjadi teks umum yang diguna pakai oleh masyarakat Kristian daripada tradisi Barat.
  10. La Galigo tidak boleh diterima sebagai teks sejarah kerana ia penuh dengan mitos dan peristiwa-peristiwa luar biasa.
  11. Geometri moden merupakan judul dari buku teks popular oleh Dubrovin, Novikov, dan Fomenko pertama diterbitkan pada 1979.
  12. Teks yang turun masa kini merupakan teks yang disalin dipercayai berasal sejak tahun 1356, dan disunting semula pada 1612.
  13. Muslim menganggap al-Qur'an sebagai kata sebenar Allah; ia adalah pusat teks keagamaan Islam yang diturunkan dalam bahasa Arab.
  14. Hasil penulisan Aristotle yang wujud masakini adalah dalam bentuk karangan (treatise) dan, kebanyakannya, teks yang tidak diterbitkan.
  15. Masyarakat Kristian daripada tradisi Timur pada amnya menggunakan teks Septuaginta sebagai teks dasar untuk penterjemahan Perjanjian Lama.
  16. Kebanyakan teks matematik yang ditulis dalam bahasa Greek telah ditemui di Greece, Mesir, Mesopotamia, Asia Minor, Sicily dan Itali Selatan.
  17. Piawaian Unicode juga merangkumi sebilangan butiran berkaitan, seperti ciri-ciri aksara, penyeragaman bentuk teks dan susunan paparan dwiarah.
  18. Kitab-kitab yang dikandungi didalam teks Septuaginta tetapi tiada didalam teks Masoretis dikenali sebagai Deuterokanonika oleh Gereja Katolik Rom.
  19. Fail:PD-icon.svg" class="image"> Rencana ini menggabungkan teks daripada Ensiklopedia Britannica Edisi Ke-11, sebuah terbitan yang kini di domain awam.
  20. Ini mungkin merupakan nota syarahan, atau teks yang digunakan oleh pelajarnya, dan hampir pasti disunting beberapa kali kembali sepanjang beberapa tahun.
  21. Menurut teks lanjut, Kesultanan Kedah bermula pada tahun 1136 apabila Raja Phra Ong Mahawangsa memeluk Islam dan menerima pakai nama Sultan Mudzafar Shah.
  22. Setelah Tunku mengucapkan penghargaan kepada Great Britain atas pertolongan untuk mencapai kemerdekaan, beliau mula membaca teks "Pemasyhuran Kemerdekaan".
  23. Pemandu dalam teks tebal masih bersaing dalam kejuaraan Formula SatuLatar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  24. Contoh ini menghasilkan HTML; di kebanyakan pelayan, apabila kursor ditujukan ke singkatan itu, maka diperlihatkannya teks tajuk "Hypertext Markup Language."
  25. Pasukan dalam teks tebal masih bersaing dalam kejuaraan Formula SatuLatar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  26. Sehingga kurun ke-20, isinya telah diajar secara universal melalui buku teks sekolah, dan ia dianggap sebagai sesuatu yang dibaca oleh semua orang terpelajar.
  27. Diftong pula biasanya disebut kira-kira 1.5 kali panjangnya berbanding vokal pendek, meskipun kebanyakan buku teks nahu mengelaskan mereka bersama vokal panjang.
  28. HTML menyediakan cara menghasilkan dokumen berstruktur dengan menandakan semantik struktur teks seperti tajuk, perenggan, senarai, pautan, petikan, dan lain-lain.
  29. Seperti teks matematik purba lain, ia mengandungi apa yang kita kenali sebagai "permasalahan perkataan" atau "cerita permasalahan", yang digunakan sebagai hiburan.
  30. Sesetengah teori juga mengatakan bahawa Sabah pernah dirujuk sebagai Seludang dalam teks 1365 Jawa yang dikenali sebagai Nagarakretagama ditulis oleh Empu Prapaxca.
  31. Dalam perjalanan kembalinya ke China, beliau juga menghabiskan masa selama empat tahun di Palembang untuk menterjemahkan teks agama Buddha dan menulis dua manuskrip.
  32. Logo yang terdahulu ialah reben berjalur biru, kuning, hitam, hijau dan merah berliku-liku melalui teks "LONDON 2012", menyerupai bentuk Sungai Thames di London Timur.
  33. Nama Ethiopia juga berasal dari pelbagai terjemahan Perjanjian Lama, tetapi menurut teks Ibrani terdapat perkataan yang merujuk Kush, dimana secara asasnya merujuk Nubia.
  34. Dalam aplikasi teks komputer, skim pengekodan GB paling kerap digunakan untuk memaparkan aksara Cina ringkas ini, manakala Big5 lebih kepada pemaparan aksara tradisional.
  35. Apa yang digelar pendekatan "empat bidang " kepada anthropologi dibayangkan dalam kebanyakan buku teks belum ijazah(“undergraduate”) dan juga program anthropologi (contoh.
  36. Unicode ialah piawaian industri yang membolehkan komputer untuk melambangkan dan memanipulasi teks yang diekspresikan dalam mana-mana sistem tulisan di dunia secara konsisten.
  37. Semua teks tersebut memberikan perhatian pada kononnya dipanggil Teorem Pythagoras, yang nampaknya pengembangan matematik terawal dan tersebar selepas aritmetik dan geometri asas.
  38. Apabila Jerome menterjemahkan Alkitab kepada bahasa Latin pada awal kurun ke-5 Masehi, beliau telah menggunakan teks Masoretis sebagai teks dasar untuk penterjemahan Perjanjian Lama.
  39. Banyak teks India kuno menggunakan perkataan Sanskrit shunya untuk merujuk kepada konsep lowong; dalam teks matematik, perkataan ini sering digunakan untuk merujuk kepada nombor sifar.
  40. Penyiaran radio dan televisyen satelit boleh meliputi kawasan-kawasan sebesar seluruh benua, manakala saluran Internet boleh mengedar teks atau audio dan video berstrim ke seluruh dunia.
  41. ini memudahkan lagi penukaran ulang alik dari pengekodan terdahulu serta membolehkan aplikasi untuk menggunakan Unicode sebagai format teks dalaman tanpa perlu melaksanakan aksara gabungan.
  42. Sebagai kelaziman, semua nama genus dan takson yang lebih rendah kedudukannya sentiasa ditulis dengan huruf italik, manakala nama famili dan takson yang lebih tinggi dicetak dalam teks biasa.
  43. Dalam bab 48 dari teks agama Hindu Vayu Purana, ada dinyatakan satu perkataan Sanskrit Malayadvipa, yang merujuk kepada salah satu wilayah di kepulauan timur yang penuh dengan emas dan perak.
  44. Tradisi Islam menegaskan bahawa agama Yahudi dan Kristian memutarbalikkan wahyu yang Allah berikan kepada nabi-nabi ini dengan mengubah teks atau memperkenalkan tafsiran palsu, atau kedua-duanya.
  45. Pada kelihatannya, jadual-jadual topografi dalam buku-buku 2-7 mungkin merupakan teks longgokan, iaitu teks yang telah diubah dan ditambah sewaktu pengetahuan baru didapati pada abad-abad selepas Ptolemy.
  46. Sumber teks terawal yang masih wujud dan boleh digelar sebagai Bahasa Itali (berbanding dengan bahasa sebelumnya iaitu "Latin Kasar" merupakan teks guaman dari daerah Benevento yang bertarikh dari 960-963.
  47. Walaupun teks matematik terawal dalam bahasa Greek yang telah ditemui ditulis selepas zaman keyunanian, banyak teks ini dianggap sebagai salinan karya-karya yang ditulis semasa dan sebelum zaman keyunanian.
  48. Pembangunan subjeknya yang sistematik, dari set aksiom yang kecil sehingga keputusan yang mendalam, dan pendekatan Eucllid yang konsisten, menggalakkan penggunaan Elemen sebagai buku teksmatematik selama 2000 tahun.
  49. Kebanyakan teks matematik kuno yang dapat diperolehi datang dari Mesir purba di Kerajaan Tengah sekitar 1300-1200 SM (Berlin 6619), Mesopotamia sekitar 1800 SM (Plimpton 322), dan India kuno sekitar 800-500 SM (Sulba Sutras).
  50. Kebanyakan buku-buku di China mencampuri fon, dengan vokal bertanda nada dikemukakan dalam fon yang berbeza dengan huruf-huruf lain, suatu amalan yang sering menimbulkan penampilan yang kurang menyenangkan mata bag teks pinyin.
  51. Dalam teks tersebut, mereka menemui hasrat untuk memperkembangkan dan menambah lagi pengetahuan mereka secara keduniaan; satu sentimen yang sangat berbeza kepada kerohanian transendental yang ditekankan oleh Kristian pertengahan.
  52. Karya beliau Elemen merupakan karya yang paling berpengaruh dalam sejarah Matematik, dijadikan buku teks utama dalam pengajaran matematik (terutamanya geometri) dari masa penerbitannya sehingga lewat kurun ke-19 atau awal kurun ke-20.
  53. Kebanyakkan daripada penterjemahan moden hari ini menggunakan kedua-dua teks Masoretis and Septuaginta sebagai teks dasar dan rujuk silang dan juga merujuk kepada teks-teks kuno yang lain seperti Naskhah-Naskhah Laut Mati (Dead Sea Scrolls).
  54. Walau bagaimanapun, memandangkan pengarang dokumen selalu mengabaikan perlunya mengeluarkan aksara-aksara tersebut, maka pelayar web sering menganggapnya sebagai penanda hanya apabilateks yang seterusnya mengesahkan tujuannya sebagai penanda.
  55. Anggaran awal yang hampir lain bagi nombor ini diberi dalam teks matematik India purba, Sulbasutra seperti berikut: Tambahkan panjang [sisi] dengan sepertiganya dan sepertiga ini dengan seperempatnya kurang sepertiga-puluh-empat bagi seperempat itu.
  56. Kata ini diperkirakan berasal dari bahasa Aram, Eesho atau Eesaa/ didalam teks asli yang dibaca E( Ye ) dan menghasilkan pelbagai perubahan bahasa/loghat sehingga sering disebut sebagai Yesus di Indonesia dan Jesus di Malaysia juga di peringkat antarabangsa.
  57. Tiada keterangan tentang Euclid yang ditemui dalam salinan tertua Elemen yang masih wujud, dan kebanyakannya menyatakan ia "dari edisi "Theon" atau "kuliah Theon", sementara satu teks yang dianggap edisi pertama, disimpan di Vatican, tidak menyatakan siapa penulisnya.
  58. Internet Explorer 5 yang dilancarkan pada 18 Mac 1999, lalu disertakan dalam Windows 98 Second Edition dan diberkaskan dengan Office 2000, merupakan satu lagi keluaran penting yang menyokongteks dwiarah, aksara rubi, XML, XSLT dan keupayaan menyimpan laman web dalam format MHTML.
  59. Banyak buku teks tentang algebra abstrak bermula dengan definisi aksiomatik tentang pelbagai struktur algebra dan kemudian membentuk sifat-sifatnya, menghasilkan tanggapan salah berkenaan kemunculan dahulu aksiom dalam algebra, yang kemudiannya dijadikan motivasi dan asas untuk kajian lanjut.
  60. Namun demikian, leksionari ataupun senarai bacaan Alkitab rasmi yang diguna pakai oleh Gereja Ortodoks Syria Malankara yang bertapak di Kottayam, Kerala, India dan Gereja Chaldea Syria yang bertapak di Trichur, Kerala, India hanya memuatkan bacaan daripada 22 kitab yang dipaparkan di dalam teks Peshitta.
  61. Sungguhpun tanda nada ini biasanya hanya didapati dalam buku teks pembelajaran bahasa Mandarin bagi murid sekolah atau pelajar asing, namun tanda-tanda ini penting untuk sebutan tepat suku kata bahasa Mandarin, seperti dipaparkan contoh klasik berikut bagi lima aksara Cina yang sebutannya berbeza pada nada sahaja:
  62. Perilaku bukan piawai yang lain termasuk: sokongan teks menegak, tetapi dalam sintaks yang berbeza dari cadangan calon W3C CSS3; sokongan untuk pelbagai kesan imej dan peralihan halaman, tidak terdapat dalam W3C CSS; sokongan untuk kod skrip terkeliru, khususnya JScript.Encode(); sokongan pembenaman fon EOT dalam laman web.
  63. Pada masa yang sama, Persatuan Alkitab Singapura, Brunei dan Malaysia menerbitkan Perjanjian Baharu Berita Baik (1974) di dalam Bahasa Malaysia moden yang kemudiannya disusuli dengan penerbitan edisi Alkitab Berita Baik yang merangkumi teks penterjamahan baru Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru di dalam Bahasa Malaysia moden pada tahun 1987.
  64. Internet Explorer telah memperkenalkan beberapa jenis sambungan kepada JScript yang telah diterima oleh pelayar-pelayar lain, termasuk sifat innerHTML yang mengembalikan rentetan HTML dalam unsur; objek XMLHttpRequest yang membolehkan penghantaran permintaan HTTP dan penerimaan sambutan HTTP; dan sifat designMode dalam objek contentDocument yang membolehkan teks kaya untuk penyuntingan dokumen HTML.
  65. Sesebuah laman HTML ditulis dalam bentuk unsur HTML yang terdiri daripada "tag" yang diapit oleh kurungan sudur dalam kandungan laman web, tetapi juga boleh diisi atau memuat skrip-skrip dalam bahasa-bahasa pengaturcaraan seperti JavaScript yang mempengaruhi kelakuan pemproses HTML seperti pelayar web; dan Cascading Style Sheets (CSS) bagi menentukan penampilan dan susun atur teksdan bahan-bahan lain.
  66. Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "www" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "wisegeek" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "sandiego" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ramey-2007-1-2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "incorporated" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "enotes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Vipond2000p88" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "The_SAGE_Handbook_of_Media_Studies" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "The_Role_and_Influence_of_Mass_Media" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam tekssebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Social_History_of_the_Media:_From_Gutenberg_to_the_Internet" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sex.2C_love_.26_romance_in_the_mass_media:_analysis_.26_criticism_of_unrealistic_portrayals_.26_their_influence" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Radical_mass_media_criticism:_a_cultural_genealogy" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Mass_media_.26_society" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Mass_Media_and_Racism" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Lorimer94p26" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam tekssebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "History_of_Mass_Media" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Encyclopedia_of_library_and_information_science.2C_Volume_65" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Eco67" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Chronomedia" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...