Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "lapangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lapangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebuah lapangan di bandar Bosanska Dubica
  2. Melbourne mempunyai beberapa lapangan terbang.
  3. Pembukaan lapangan terbang ini diikuti pelbagai masalah.
  4. Kemusnahan lapangan minyak telah disempurnakan tepat pada masanya.
  5. Dari situ, mereka bergerak dan menawan lapangan terbang Kota Bharu.
  6. Lapangan Terbang Wilson adalah lapangan terbang lebih kecil tetapi sibuk.
  7. Jalan raya telah dibina, pelabuhan dibersihkan dan lapangan terbang dibaiki.
  8. Lapangan Terbang Antarabangsa Melbourne adalah lapangan terbesar di Melbourne.
  9. Padang lapangan terbang ini terletak di Kuching, Oya, Mukah, Bintulu, dan Miri.
  10. Sebanyak 24 kios tambahan akan dipasang kemudian oleh pengendali lapangan terbang.
  11. Jabatan Penerbangan Awam Malaysia akan menutup lapangan terbang jika tahap IPU mencapai 300.
  12. Lapangan terbang ini berkonsepkan "lapangan terbang dalam hutan dan hutan dalam lapangan terbang".
  13. Apabila siap kelak peswat yang lebih besar seperti Boeing 737 boleh mendarat di lapangan terbang ini.
  14. Rangka pembinaan ini masih dapat dilihat dari stesen keretapi yang utama hingga ke lapangan terbang Don Muang.
  15. Langkawi mempunyai lapangan terbang antarabangsa yang agak besar, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.
  16. Terdapat sebuah lapangan terbang berturap di Kepulauan Cocos iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kepulauan Cocos.
  17. KLIA memperlihatkan satu jumlah ciri-ciri reka bentuk moden yang membantu dalam operasi efektif di lapangan terbang.
  18. Dalam lapangan minyak yang matang jaringan paip yang meluas digunakan bagi membawa karbon dioksida ke titik suntikan.
  19. Selain itu, terdapat satu lapangan terbang bagi laluan domestik di Alor Setar iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim.
  20. Sekatan-sekatan ini juga merangkumi barang-barang yang dibeli daripada kedai-kedai tanpa cukai di dalam lapangan terbang.
  21. Mereka disokong oleh Pasukan Meriam Medan Ke-73 daripada Rejimen Artileri Medan Ke-5, bersebelahan dengan lapangan terbang.
  22. Dengan tenaga 25,000 orang buruh bekerja 24 jam sehari, lapangan terbang ini telah siap dibina selama empat setengah tahun.
  23. Kira-kira jam 02:00 pagi pada 8 Disember, lapangan terbang Kuantan menerima isyarat bahawa tentera Jepun cuba mendarat di Kota Bharu.
  24. Yari menggantikan naginata di lapangan pertempuran apabila keberanian individual kurang menjadi faktor dan pertempuran lebih tersusun.
  25. Kawasan ini juga pernah menjadi tapak kem tahanan perang dan pembinaan lapangan terbang tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua 1941-1945.
  26. Antara jenama-jenama tersebut adalah Burberry, Dunhill, Mont Blanc, dan Mango yang membuka butik lapangan terbang pertamanya di benua Asia.
  27. Kod IATA untuk lapangan terbang ini, KUL sebenarnya diambil daripada lapangan terbang utama Malaysia yang terdahulu, Lapangan Terbang Subang.
  28. Slogan lapangan terbang ini ialah "Membawa Dunia Ke Malaysia Dan Malaysia Ke Dunia" (Bringing the World to Malaysia and Malaysia to the World).
  29. Tahap keselamatan juga dipertingkatkan di banyak lapangan terbang di seluruh dunia, dengan sejumlah besar penerbangan ke United Kingdom dibatalkan.
  30. Segala penerbangan luar negara akan berlepas dan mendarat di Suvarnabhumi dan lapangan terbang Don Muang akan melayan penerbangan dalam negeri sahaja.
  31. Lapangan Terbang Sandakan merupakan lapangan terbang yang menjadi pintu masuk utama para pelancong dari seluruh Malaysia dan luar negara ke bandar ini.
  32. Askar-askar yang lain terdiri daripada Punjab 2/15 diatur kedudukan secara bertaburan di lapangan terbang dan kemudahan-kemudahan minyak lain di Sarawak.
  33. Pembinaan lapangan terbang baru, Suvarnabhumi di distrik Amphoe Bang Phli di wilayah Samut Prakan telah bermula pada tahun 2002 dan siap dibina pada tahun 2005.
  34. Ujian lapangan yang dilakukan di United Kingdom semasa Perang Dunia II meninggalkan Pulau Gruinard di Scotland tercemar dengan anthrax selama 48 tahun berikutnya.
  35. Menjelang 1938 kerja menyiapkan semua padang lapangan terbang ini siap kecuali di Bintulu, yang telah ditamatkan pada Oktober 1938 disebabkan oleh alasan kewangan.
  36. Pihak British telahpun membina Kubu Pantai Sabak sebagai persediaan sebarang serangan dari arah laut bagi melindungi lapangan terbang Pengkalan Chepa yang berhampiran.
  37. Sebuah bangunan terminal baru juga dibina untuk lapangan terbang tersebut, dan merupakan bangunan terminal terbesar di dunia, dengan lantai seluas 900,000 meter persegi.
  38. Sebuah pesawat peninjau Lockheed Hudson Australia yang berpangkalan di lapangan terbang Tanah Melayu terjumpa konvoi Jepun yang berlepas dari Saigon, Indochina Perancis.
  39. Langkah-langkah keselamatan yang ketat telah dilaksanakan di semua lapangan terbang United Kingdom dan Amerika Syarikat, termasuk larangan kesemua bagasi tangan yang tidak perlu.
  40. Penerimaan terbesar berasal dari industri tekstil yang memberikan lapangan kerja bagi 88.700 penduduk, dan sebahagian besar terdiri daripada potongan pakaian yang dieksport ke AS.
  41. Untuk Fasa Ketiga pembinaan, lapangan terbang ini akan diperbesarkan untuk menampung sebanyak 45 juta penumpang setiap tahun pada 2012 dan 100 juta penumpang setahun pada tahun 2020.
  42. Fasa Pertama lapangan terbang ini mensasarkan bilangan penumpang sebanyak 25 juta setahun tetapi pada tahun pertama operasi KLIA, bilangan penumpang hanya mencecah 13.2 juta penumpang.
  43. Pada tahun 2007, KLIA telah dianugerahkan sebagai lapangan terbang terbaik bagi kategori 15-25 juta penumpang dan tempat ketiga bagi lapangan terbang terbaik di Asia Pasifik dan Dunia.
  44. Kerajaan Brooke yang mendengar mengenai serangan Jepun di Pelabuhan Pearl dengan cepat memrintah kemusnahan yang lengkap dan sempurna kesemua telaga minyak dan lapangan terbang di Miri dan Seria.
  45. Lapangan terbang ini juga dikenali sebagai lapangan terbang tambang rendah Melbourne kerana ketika ini hanya Jetstar Airways yang terkenal dengan penerbangan tambang rendahnya beroperasi di sini.
  46. Kawasan berdekatan dengan lapangan terbang akan dimajukan dengan pembinaan kemudahan riadah untuk penumpang yang keletihan, padang golf, taman tema, pusat membeli-belah, hotel dan taman rimba air.
  47. Menyedari bahawa perang akan meletus tidak lama lagi, Kerajaan Brooke, di bawah Sir Charles Vyner Brooke, melaksanakan kerja awal bagi membina padang lapangan terbang di lokasi terpilih diseluruh negara.
  48. Melaka juga mempunyai sebuah lapangan terbang di Batu Berendam yang melayankan penerbangan carter dari kawasan sekitar.Lapangan Terbang Batu Berendam dalam proses naik taraf dijangka siap pada tahun 2009.
  49. Di bawah pelan ECER, Pelabuhan Kuantan akan dinaik taraf menjadi sebuah Bandar Pelabuhan lengkap dengan zon perdagangan bebas, lebuh-lebuh raya baru akan dibina dan lapangan terbang sedia ada dipertingkatkan.
  50. Perdana Menteri Malaysia pada masa itu, Dato' Seri Mahathir bin Mohamad merupakan orang yang paling kuat menyokong pembinaan lapangan terbang ini yang akan menjadi komponen utama dalam Koridor Raya Multimedia.
  51. Pada akhir ia diputuskan bahawa bandar itu tidak dapat dipertahankan terhadap kekuatan serangan yang dijangka, dan rancangan pertahanan itu dengan berat hati ditukar kepada pertahanan statik dilapangan terbang.
  52. Di lapangan terbang sebatang jalan menyimpang ke barat; selepas menyeberangi Sungai Sarawak di Batu Kitang, di mana terdapat sebuah feri kenderaan, yang berhenti di Krokong lima belas batu dari sempadan Belanda.
  53. Dengan itu, antropologi juga telah menjadi pusat kepada pembangunan beberapa lapangan antara bidang (akhir abad ke-20) seperti sains kognitif, kajian global, pergaulan manusia-komputer, dan berbagai kajian etnik.
  54. Di lapangan terbang Sungai Besi waktu itu yang merupakan lapangan terbang antarabangsa, askar melayu telah menembak orang Cina yang baru balik dari luar negeri dengan tanggapan bahawa mereka melanggar perintah berkurung.
  55. Dibawah Pelan Master Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, satu landasan terbang baru dan satu terminal satelit baru akan dibina untuk membolehkan lapangan terbang ini menampung trafik penumpang yang akan meningkat.
  56. Oleh sebab penumpang-penumpang mungkin akan membeli minuman-minuman selepas melintasi tempat-tempat pemeriksaan lapangan terbang yang biasa, pemeriksaan di pintu-pintu masuk pesawat juga diadakan di banyak lapangan terbang.
  57. Ia kemudiannya menjadi senjata kegemaran bagi bagi menembak curi di lapangan pertempuran di mana seseorang samurai diberi hadiah bagi setiap musuh yang dibunuhnya sendiri, meskipun memerintah merupakan aspek penting bagi samurai.
  58. Pendapat ini dicabar oleh China dan Korea Utara, yang menuduh Amerika Syarikat melakukan ujian lapangan besar-besaran bagi senjata biologi, termasuk penggunaan serangga penyebar penyakit terhadap mereka semasa Perang Korea (1950-1953).
  59. Kuala Lumpur dihubungkan dengan dunia luar oleh dua buah lapangan terbang, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di Sepang dan Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah yang kini hanya berkhidmat untuk penerbangan dalam negara.
  60. Pelan pembinaan KLIA bermula pada tahun 1990 apabila kerajaan sedar bahawa lapangan terbang utama pada waktu itu, Lapangan Terbang Antarabangsa Subang tidak akan mampu menampung permintaan apabila bilangan penumpang meningkat di masa hadapan.
  61. Akhirnya, tapak lapangan terbang ini akan mampu menampung pembinaan infrastuktur yang boleh menampung 100 juta penumpang setahun, 4 landasan terbang dan dua terminal mega yang dihubungkan dengan terminal satelit masing-masing pada tahun 2020.
  62. Jika tentangan musuh terlalu kuat sehinggakan ia tidak dapat dilengahkan, lapangan terbang itu akan dimusnahkan dan keseluruhan pasukan akan berundur ke gunung dan hutan dalam kumpulan kecil dan bertempur sebagai pasukan gerila selama mungkin.
  63. Pertempuran udara berlansung di udara SIngapura sepanjang hari dan menjelang malam skuadron mengalami kehilangan besar, dan lapangan terbang Kallang, dibom dengan hebat oleh kapal terbang dan meriam, tidak lagi dapat digunakan sebagai pengkalan.
  64. Dalam pertempuran pertama, sepuluh Hurricane dilancarkan dari lapangan terbang Kallang memintas formasi pengebom Jepun yang terdiri daripada 84 kapal terbang, yang berlepas dari Johor untuk memberikan perlindungan udara bagi pasukan penyerang mereka.
  65. Sistem pembahagian tapak pesawat dan jeti penghubung terganggu, kesesakan berlaku dalam setiap bahagian lapangan terbang, dan pengurusan bagasi juga terganggu dengan penumpang yang kehilangan bagasi terpaksa menunggu hampir 5 jam untuk bagasi mereka.
  66. Untuk mengawal lapangan minyak, mengawal rusuk mereka semasa mara ke Malaya dan untuk memudahkan serangan mereka ke atas Sumatera dan Jawa barat, pihak Jepun memutuskan, sebagai operasi sampingan kepada kempen Malaya mereka, untuk merampas British Borneo.
  67. Bidang ini merangkumi kajian persekitaran yang mampu didiami dalam sistem Suria dan planet yang mampu didiami di luar sistem Suria, untuk mencari bukti prebiotik kimia, maklumat makmal dan kajianlapangan tentang asal-usul serta evolusi kehidupan awal di Bumi.
  68. Apabila telah menjadi jelas bahawa pada waktu siang lapangan terbang tempatan tidak dapat dipertahankan, Key, yang telah diperintahkan untuk berjuang pertempuran penafian, bukannya sehingga titisan darah terakhir memohon, dan menerima kebenaran untuk berundur.
  69. Ia bagaimanapun diputuskan untuk mempertahankan Kuching bagi lapangan terbangnya, dan kerana penawanannya oleh musuh akan memberi laluan kepada lapangan terbang terpenting Belanda di Singkawang II, enam puluh batu ke barat daya dan hanya 350 batu dari Singapura.
  70. Penumpang-penumpang yang membuat perjalanan dari, ke, dan melalui semua lapangan terbang UK yang lain dihadkan sementara waktu untuk membawa hanya barang-barang yang tersenarai dalam daftar yang amat terhad, dan ini juga harus dibawa dalam beg-beg plastik lut sinar.
  71. Ia dikunjungi oleh pelancong yang 'paling antarabangsa' di dunia dan London Heathrow ialah salah sebuah lapangan terbang yang paling sibuk dengan penumpang antarabangsa.Dengan 43 buah universiti, London merupakan tumpuan institusi pendidikan tinggi yang terbesar di Eropah.
  72. Juga dikenali sebagai "MSC" di Malaysia, Koridor Raya Multimedia bertujuan menarik syarikat-syarikat dengan pengecualian cukai syarikat sementara serta kemudahan-kemudahan lain seperti internet yang laju dan lokasinya yang berkedekatan dengan lapangan terbang antarabangsa.
  73. Pihak Parsi memilih kawasan ini kerana Hippias, yang telah diguling sebagai ditaktor Athens pada tahun 510 dan lari ke Parsi telah memberitahu pihak Parsi bahawa lapangan di situ membenarkan mereka menggunakan pasukan berkuda mereka, yang jauh lebih baik berbanding pihak Greek.
  74. Beliau menambah: "Kami sedang berbuat apa-apa saja yang mungkin unutk menggagalkan sebarang kegiatan terorisme lanjut... Ini bermaksud gangguan besar di semua lapangan terbang UK." Kenyataan-kenyataan ini menyusul komen-komen pada hari yang lalu yang dibuat oleh Reid mengenai keperluan untuk mengambil berat tentang ancaman-ancaman terorisme terhadap UK.
  75. Namun sehingga kini, jelas Kepulauan Spratly sekurang-kurangnya mempunyai 3 pelabuhan perikanan utama, beberapa dok dan jeti, sekurang-kurangnya 3 helipad dan sekurang-kurangnya 4 platform penuh dan 6-8 lapangan terbang mini. Kepulauan ini cukup strategik kerana terletak ditengah-tengah laluan perdagangan antarabangsa untuk laluan air yang menghubungkan timur dan barat.
  76. Alasan untuk Rancangan B dibentangkan oleh Brooke-Popham seperti berikut: "Satu-satunya tempat yang diputuskan bagi dipertahankan adalah Kuching, alasan untuk ini adalah bukan sahaja terdapatlapangan terbang moden di lokasi ini, tetapi penawanannya oleh musuh mungkin memberi laluan kepada lapangan terbang Belanda di Borneo, tambahan pula, ia juga akan memberi musuh laluan kepada Singapura.
  77. Pada pagi 7 Disember 1941, pasukan kapal terbang dan kapal selam kerdil Tentera Laut Imperial Jepun di bawah pemerintahan Laksamana Madya Chuichi Nagumo, melancarkan serangan mengejut ke atas Tentera Laut Amerika Syarikat berpengkalan di Pearl Harbor, dan terhadap Kor Udara Tentera Darat dan lapangan terbang Marin berhampiran di Oahu, Jajahan Hawai'i, sekarang ini dikenali sebagai Negeri Hawaii.
  78. Tambahan pula, sekiranya Ops Matador dilaksanakan oleh pihak Tentera British, Tentera Jepun telah bersedia dengan rancangan balasnya, dengan menggunakan lapang terbang Bangkok dan lain-lainlapangan terbang di Selatan Thailand untuk membolehkan angkatan udaranya mendapatkan penguasaan udara, dan membolehkan pasukan daratnya mara menuju Segenting Kra dengan diberikan perlindungan oleh penguasaan udara tersebut.
  79. Anthropologi biologi tertarik dengan kedua-dua kepelbagaian manusia dan kemungkinan wujudnya kemungkinan manusia sejagat Mereka menggunakan pelbagai kaedah penyelidikan, tapi genetik penduduk moden, peserta pemantauan dan teknik lain sering menggunakan antropologi "ke lapangan " yang bererti mengembara ke masyarakat dalam persekelilingnya sendiri, untuk melakukan apa yang dikenali sebagai "kajian lapangan." Di sebelah biologi atau fizikal, pengukuran manusia, sampel genetik, data zat dapat dikumpul dan diterbitkan sebagai buku atau monograf.
  80. Alor Setar dihubungkan dengan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia dengan sebuah lapangan terbang, iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim yang baru siap dibina pada 2006 yang hanya berkhidmat untuk penerbangan domestik tetapi turut menyediakan penerbangan antarabangsa hanya untuk jemaah haji, melalui Lebuhraya Utara-Selatan iaitu keluar masuk menerusi plaza tol Alor Setar Utara, plaza tol Alor Setar Selatan dan plaza tol Alor Setar Hutan Kampong, stesen kereta api di Pusat Bandaraya Alor Setar, stesen bas Shahab Perdana serta pengangkutan keluar dari tanah besar ke pulau Langkawi melalui Terminal Feri Kuala Kedah.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...