Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "jadi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "jadi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada keseluruhannya, sains semula jadi ialah teras terhadap semua sains.
  2. Contohnya, hadiah yang ditawarkan boleh jadi wang tunai atau barangan tetap.
  3. Hutan hujan tropika merupakan tumbuh-tumbuhan semula jadi di rantau khatulistiwa.
  4. Alam semula jadi di hilir Air Terjun Chamang yang terletak dalam daerah Bentong, Pahang.
  5. Set objek yang dikaji dalam matematik diskret boleh jadi terhingga atau tidak terhingga.
  6. Istilah 'Timur Tengah' mengarah kepada wilayah budaya, jadi tidak mempunyai batas tertentu.
  7. Tanah di kawasan banjaran Alp di bawah jajahan Empayar Rom, jadi ia mempunyai kuasa autonomi.
  8. Darwin kemudian mengambil kursus sejarah semula jadi Henslow dan menjadi murid kesayangannya.
  9. Pengesahan HTML5 tidak berasaskan DTD, jadi dalam HTML5 doctype itu tidak merujuk kepada DTD.
  10. Kesan inflasi terhadap sebuah ekonomi adalah pelbagai dan boleh jadi positif dan negatif serentak.
  11. Jadi, setiap kek penuh diwakili dengan pecahan, jadi ialah cara lain untuk menulis nombor bercampur.
  12. Ventrikel kanan hanya perlu mengepam darah ke peparu, jadi ia tidak memerlukan otot dinding yang kuat.
  13. Oslo merupakan ibu negara bagi negara Norway, jadi kerusi perundangan kerajaan Norway terletak di sini.
  14. Kebanyakan kambing semula jadi tumbuh dua batang tanduk yang pelbagai bentuk dan saiz mengikut bakanya.
  15. Banyak persekitaran alam semula adalah hasil daripada interaksi di antara alam semula jadi dan manusia.
  16. Pentakrifan ini khusus untuk Sistem Suria sahaja, jadi tidak boleh digunakan dalam kes planet luar suria.
  17. Begitulah proses yang dikenali sebagai pemilihan semula jadi yang merupakan punca asas perubahan evolusi.
  18. Darwin amat meminati karya-karya William Paley, termasuknya perdebatan rekaan alam semula jadi oleh Tuhan.
  19. Lebih pada zaman pertengahan aspirat ini hilang, jadi kini theta, dan chi bermakna untuk /θ/, /f/, and /x/.
  20. Alam semula jadi merangkumi segala jirim hidup dan jirim bukan hidup yang berada secara semula jadi di bumi.
  21. Namun begitu, variasi boleh dikurangkan oleh kejadian-kejadian lain seperti pemilihan semula jadi dan hanyutan.
  22. Sebagai contoh hukum Newton, hukum graviti merupakan hukum, tetapi tiada penjelasan, jadi ia tidak dianggap teori.
  23. -- A kepada T dan C kepada G -- jadi pengenalpastian pada asas satu untaian menentukan asas pada untaian pasangan.
  24. Ia merupakan objek semula jadi yang paling terang di waktu malam, kecuali Bulan, mencapai magnitud kecerahan −4.6.
  25. Beliau juga menuntut kursus sejarah semula jadi yang diajari oleh Robert Jameson dan mempelajari geologi stratigrafi.
  26. Gelaran Raja Putih diperolehi kerana keluarga Brooke merupakan orang putih jadi begitulah gelaran Raja Putih terhasil.
  27. Semua unsur yang lebih berat adalah dibuat sama ada secara semula jadi atau sintetik melalui pelbagai cara nukleosintesis.
  28. Satu lagi ciri wang komoditi ialah nilai dagangan komoditi tersebut boleh jadi lebih tinggi dari nilai perantara pertukaran.
  29. Maulidur Rasul adalah hari jadi nabi Muhammad, dirayakan oleh sebahagian besar umat Islam pada 12hb pada bulan Rabi al-Awwal.
  30. Harimau diberi nama saintifik Panthera tigris dan tergolong dalam famili Felidae, jadi nyatalah rupanya seperti kucing gergasi.
  31. Agaricus bisporus yang tumbuh liar secara semula jadi mempunyai pileus keperang-perangan serta insang yang berwarna perang gelap.
  32. Hidupan liar Malaysia terdiri daripada pelbagai jenis spesies flora dan fauna yang sentiasa melata dalam habitat semula jadi mereka.
  33. Taoisme menekankan pemahaman "Tao" atau hukum alam semesta untuk hidup dengan harmoni dengan unsur-unsur semula jadi di dalam dunia ini.
  34. Sesiapa yang bangun dari "Ketiduran Kejahilan" secara langsung yang mengenali alam semula jadi nyata yang sebenar dikenali sebagai Buddha.
  35. Sewaktu HMS Beagle meninjau pantai liar Amerika Selatan, Darwin bermula membuat teori mengenai keajaiban alam semula jadi di sekelilingnya.
  36. Dwilapisan semula jadi biasanya terdiri daripada fosfolipid yang mempunyai satu kepala hidrofilik dan dua ekor hidrofobik di setiap molekul.
  37. Perlembagaan Namibia 1990 merupakan salah satu perlembagaan yang pertama di dunia yang mengandungi perlindungan alam semula jadi dalam teksnya.
  38. Abiogenesis atau biopoiesis ialah proses semula jadi yang melibatkan hidupan bangkit daripada jirim tidak hidup seperti sebatian organik mudah.
  39. Pada Oktober 1772, Durrani meninggal dunia atas sebab semula jadi dan dikebumikan di tapak yang kini bersebelahan dengan Kuil Jubah di Kandahar.
  40. Pada masa yang sama, DNA di kebanyakan sel boleh jadi sepanjang makroskopik -- anggaran 5 sentimeter panjang untuk untaian dalam kromosom manusia.
  41. Tembaga dalam bentuk aslinya adalah salah satu daripada hanya sebilangan logam yang wujud secara semula jadi sebagai mineral yang tidak bersebati.
  42. Pokok ganja boleh mengadakan proses fotosintesis, jadi pembesaran pohon ini tidak bergantung kepada pusingan malam untuk menyerap karbon dioksida.
  43. Pemain dapat memungut mata melalui pukulan bulu tangkis menggunakan raket mereka jadi ia dapat melepasi atas jaring dan jatuh di kawasan pihak lawan.
  44. Walaupun istilah opiat digunakan untuk semua dadah opium, namun istilah ini hanya tepat untuk alkaloid opium semula jadi dan alkaloid separa sintetik.
  45. Selaras dengan konsep hidup dengan harmoni dengan unsur-unsur semula jadi di dalam dunia, ilmu feng shui mencuba memahami dan menguasai unsur-unsur itu.
  46. Salah satu bahagian tertua dan paling mudah dicapai dalam kombinatorik ialah teori graf, yang mempunyai pertalian semula jadi dengan banyak bidang lain.
  47. Opioid tidak mempunyai had dos maksimum, jadi opioid boleh digunakan untuk merawat barah yang kronik asalkan pengambilannya dibuat secara perlahan-lahan.
  48. Di Indonesia masih ada penganut Ilmu harimau yang dapat membenarkan dirinya berubah jadi harimau dan pemilik nya juga rata-rata mempunyai pendamping harimau.
  49. Program ini bertujuan mengkatalog, menyenarai, menama dan mengabadikan tapak-tapak ulung warisan budaya atau warisan semula jadi penting demi warisan sejagat.
  50. Ini memerlukan mereka mempunyai kelajuan dan jarak sebagaimana kapal tempur, jadi kapal pembinasa kerap lebih besar dari bot torpedo yang perlu mereka hadapi.
  51. Akhirnya Retta memutuskan untuk balik dan memperkenalkan Jamroni sebagai calon suaminya setelah mengubah seorang pencuri kampung jadi Ronny, pemuda kacak ibukota.
  52. Penjelasan tentang perilaku sebegini dapat diperolehi melalui analisis model matematik kacau atau melalui teknik analisis seperti plot jadi semula dan peta Poincarx.
  53. Lokasinya di muara Sungai Hudson, yang mengalir ke dalam pelabuhan semula jadi dan terus ke Lautan Atlantik, telah menjulang nama New York ini sebagai kota perdagangan.
  54. Apabila ia dilihat secara lebih luas lagi, ia adalah suatu analisis terhadap alam semula jadi dikendalikan agar dapat memahami bagaimana dunia dan alam semesta bertindak.
  55. Ramai ahli falsafah percaya yang matematik tidak boleh ditentukan kebolehpalsuannya melalui eksperimen, jadi ia bukanlah sejenis sains berdasarkan pengertian Karl Popper.
  56. Siberia mempunyai sumber-sumber semula jadi yang kaya dan pada sepanjang abad ke-20, sumber-sumber ini dikembangkan dan bandar-bandar periindustrian muncul di seluruh wilayah.
  57. Cerapan-cerapan biologi selama lima tahun di atas kapal HMS Beagle menyebabkannya menyelidiki transmutasi spesies dan mengembangkan teori pemilihan semula jadi pada tahun 1838.
  58. Kalau sekumpulan juga ada Kalis tukar tertib - iaitu untuk setiap dua anggota-anggota a dan b pada S, a * b seiras pada b * a – jadi kumpulan tersebut dikatakan jadi Abelian.
  59. Seorang Buddha ialah seorang yang mendapati alam semula jadi yang benar melalui pelajarannya yang bertahun-tahun, penyiasatan dengan pengamalan agama pada masanya dan pertapaan.
  60. Terdapat istilah lain yang jarang digunakan yang secara konvensional digabung pada pernyataan yang terbukti, jadi sesetengah teorem dirujuk dengan nama bersejarah atau nama biasa.
  61. Kini, pulau yang kaya dengan keindahan semula jadi dan lagenda masa silam ini telah menampilkan diri sebagai salah satu daripada destinasi perlancongan yang paling popular di Malaysia.
  62. Keindahan semula jadi hutan-hutan tropika, pantai dan lanskap Sri Lanka, dan juga warisan kebudayaannya yang kaya, menjadikannya sebagai sebuah destinasi pelancongan dunia yang terkenal.
  63. Jarak yang penting dari sempadan selatan negara dengan Amiriah Arab Bersatu, dan Oman, adalah tidak ditaksirkan atau ditanda, jadi saiz sebenar dari negara tersebut masih tidak diketahui.
  64. Semasa Jun, Hemisfera Utara condong ke arah matahari, jadi pada mana-mana latitud cahaya matahari akan jatuh lebih menegak berbanding pada Disember (lihat kesan sudut matahari pada iklim).
  65. Mirwais meninggal dunia atas sebab semula jadi pada 1715 dan digantikan oleh saudaranya Abdul Aziz, yang tidak lama kemudian dibunuh oleh anak lelaki Mirwais iaitu Mahmud atas sebab pengkhianatan.
  66. Bahasa Kelantan: "Hei jin 4, jin asal, jin sama-sama jadi dengan dewa, hei dewa sang kaki 4 nenek putrakala raja dirimba, mu turun mari mengadap sekelian raja jin, aku nak minta mu lah.........”
  67. Pada tahun 1872, Nieuwe Waterweg, sebatang terusan kapal yang mengaitkan bandar raya Rotterdam dengan pelabuhannya, dibuka kerana cawang-cawang sungai Meuse-Rhine yang semula jadi penuh dengan lanar.
  68. Terdapat 2 definasi jelas tanah iaitu pertama, tanah ialah mineral tidak kukuh atau bahan organik pada permukaan bumi yang bertindak sebagai satu medium semula jadi untuk pertumbuhan tumbuhan darat..
  69. Dalam sains, istilah sains semula jadi merujuk kepada pendekatan naturalistik terhadap pembelajaran alam semesta, yang mana ia difahami sebagai mematuhi undang-undang atau hukum asal alam semula jadi.
  70. Boleh jadi sesuatu penjelasan itu menarik, tetapi jika ia tidak sama dengan apa yang dikatakan oleh pakar sains lain, kajian seterusnya perlu dilakukan lagi untuk mendapatkan penjelasan yang lebih baik.
  71. Bagi sebahagian orang, terdapat kesulitan terhadap istilah "alam semulajadi" kerana kebanyakan persekitaran semula jadi mempunyai pengaruh manusia pada satu masa atau lain, baik secara langsung atau tidak.
  72. Baginda menamakannya Setar sempena dengan jenis pokok-pokok yang disekitar kota iaitu dikenali sebagai ‘pokok Setar’ jadi pada masa itu nama Alor Setar belum muncul lagi – ia dikenali sebagai Kota Setar.
  73. Elemen yang lebih berat dari hidrogen dan helium dibentuk dalam teras dari bintang yang kuno dan yang meletup, jadi generasi bintang yang pertama perlu mati sebelum alam semesta akan dikayakan dengan atom ini.
  74. Terkenal untuk latar langitnya yang hebat dan pelabuhan semula jadi yang dalam, identitinya sebagai sebuah pusat kosmopolitan di mana Timur bertemu Barat dicerminkan dalam masakan, pawagam, muzik dan tradisinya.
  75. Sedang mereka menubuhkan kesebelasan utama di kawasan itu, tiada kit yang boleh dijumpai, jadi Beardsley dan Bates telah mengirim surat ke rumah untuk mendapatkan bantuan dan menerima satu set kit dan sebiji bola.
  76. Sama seperti kebanyakan sejarah Eropah Tengah Zaman dikaitkan dengan dan terutamanya berkenaan pelbagai raja-raja pemerintah, jadi adalah tradisi sejarah dan mitos Punan berkait rapat dengan bangsawan ketetapan mereka.
  77. High Seas Fleet Jerman dan Grand Fleet Britain adalah terlalu mahal untuk dikorbankan dalam peperangan, jadi kedua-dua armada menghabiskan kebanyakan masa di pelabuhan, menunggu sekiranya armada lawan akan turun ke medan.
  78. Diilhami oleh "Naratif Peribadi Alexander von Humboldt", Darwin merancang untuk mengkaji sejarah semula jadi di Kepulauan Madeira yang merupakan kawasan tropika dengan beberapa rakan sedarjahnya selepas pengakhiran kursus.
  79. Iklim Alp dan kawasan pergunungan lain terutamanya beriklim Alp secara semula jadi dengan bilangan hari-hari yang mengalami suhu di bawah paras beku melebihi 150 setiap tahun dan liputan salji bertahan sehingga enam bulan.
  80. Bukunya bertajuk "Mengenai Asal Spesies Melalui Pemilihan Semula Jadi" yang diterbitkan pada tahun 1859 mengasaskan evolusi melalui keturunan yang sama sebagai teori pempelbagaian di alam semula jadi yang paling berpengaruh.
  81. Sementara itu, protoplanet yang tidak berlanggar mungkin menjadi satelit semula jadi planet melalui proses penangkapan graviti, atau kekal dalam lingkaran objek lain untuk menjadi planet kerdil atau badan sistem solar kecil.
  82. Unit geologi dari masa yang sama tetapi bahagian-bahagian yang berlainan di dunia sering kelihatan berbeza dan mengandungi fosil yang berbeza, jadi tempoh yang sama telah diberi nama yang berbeza di tempat kerja yang berbeza.
  83. Sebilangan daripada famili tumbuhan masih mengekalkan nama "order semula jadi" Linnaeus dan juga nama kumpulan-kumpulan semula jadi pra-Linnaeus yang diakui oleh Linnaeus sebagai order dalam pengelasan semula jadinya, umpamanya Palmae atau Labiatae.
  84. Kemudian itu Greek sentiasa ditulis kiri ke kanan, tetapi asalnya ia telah ditulis kanan ke kiri (dengan watak asimetrikal dipusing), dan dalam-antara bertulis cara samada — atau, besar kemungkinan, boustrophedon, jadi yakni baris ini arah altenatif.
  85. Ahli-ahli dan negara bukan ahli Majlis Eropah telah menandatangani beberapa perjanjian penting, antaranya Konvensyen Jenayah Siber, Konvensyen Antipenyalahgunaan Dadah, Konvensyen Perlindungan Habitat Semula jadi dan Konvensyen Hak Asasi Manusia Eropah.
  86. Kelentit adalah bahagian sensitif pada hampir semua wanita, tetapi boleh jadi sensitif untuk rangsangan selanjutnya pada waktu tertentu, terutamanya pada langkah awal dan bagus dimulakan dengan lembut dan kurang tumpukan pada bibir kemaluan dan kawasan kelamin itu sendiri.
  87. Pertumbuhan penduduk dijangka akan melimpah sehingga ke daerah berjiranan iaitu Pontian, Kulaijaya dan Kota Tinggi, menghasilkan satu kawasan perbandaran yang boleh jadi lebih besar daripada anggaran pelan induk tersebut, berkemungkinan lebih ganda lima kali saiz Singapura.
  88. Mengikut ajaran Buddha, sesiapa dapat mempelajarinya dan juga memahami alam semula jadi nyata yang sebenar seperti Buddha dengan menurut kata-kata Buddha yang dikenali sebagai "Dharma" dan mempraktikkannya dengan mengamalkan kehidupan yang bermoral dan pemikiran yang bersih.
  89. Ketika perkataan ordo digunakan secara tekal buat pertama kali untuk unit semula jadi tumbuhan dalam karya-karya abad ke-19 seperti Prodromus oleh Alphonse de Candolle dan Genera Plantarum oleh Bentham & Hooker, ordo merujuk kepada taksonomi yang kini diberikan aras "famili".
  90. Mungkin jadi contoh terjelas dari ini adalah nama Greek Biblikal Μωυσῆς [mɔːu.sɛ̑ːs], Musa, dimana telah diattikkan sebagai Μωϋσῆς [mɔː.y.sɛ̑ːs], kemudian diambil pada Latin Kristian awal sebagai MōysÄ“s, dari mana ia menjadi Spepanyol Moisxs, Perancis Moxse, etc.
  91. Harimau betina biasanya keberatan untuk membenarkan harimau jantan mendekati anak-anaknya, tetapi Schaller memerhati harimau betina tersebut tidak berbuat apa-apa untuk melindungi anak-anaknya dari harimau jantan, jadi mungkin sekali harimau jantan itu merupakan bapa kepada anak-anak harimau itu.
  92. Ini merupakan pemahaman umum yang telah menjadi dasar environmentalisme, yakni pergerakan politik, sosial dan falsafah yang luas dan yang menyokong pelbagai tindakan dan dasar untuk melindungi apa-apa alam semula jadi yang tinggal, atau mengembalikan serta mengembangkan peranan alam semula jadi di persekitaran ini.
  93. Dari tahun 1980 hingga 2001, emas mempunyai nilai simpanan yang rendah dan tidak mempunyai nilai yang stabil apabila harga emas turun daripada $850 per auns kepada $255 per auns, dan ia juga diukur dalam dolar yang juga nilai rugi, maka pada ketinggian yang pada 1980 akan jadi lebih kurang $1600 per auns, tetapi nilai tepat adalah mustahil untuk diukur.
  94. Istilah sains semula jadi juga digunakan untuk memisahkan bidang-bidang yang menggunakan kaedah saintifik untuk mengkaji alam semula jadi daripada sains sosial dan kemanusiaan, yang juga menggunakan kaedah saintifik untuk mengkaji kelakuan manusia dan masyarakat; serta daripada sains formal, seperti matematik dan logik, yang menggunakan metodologi yang berbeza.
  95. Bagaimanapun pada tahun 1930-an, kajian penting dalam logik matematik telah menunjukkan yang matematik tidak boleh diturunkan ke tahap logik, dan Karl Popper membuat kesimpulan yang "kebanyakan teori matematik adalah sama seperti teori fizik dan biologi yang diterbitkan dari hipotesis: jadi matematik tulen sebenarnya lebih dekat dengan sains semula jadi di mana hipotesisnya dibuat dengan rambang, berbanding dengan apa yang diperhatikan sekarang." Pemikir lain yang terkenal seperti Imre Lakatos, telah mengaplikasikan satu versi pemalsuan kepada matematik itu sendiri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...