Friday 27 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "bela"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bela" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Amalan ini dikenali sebagai menyemah kampung, menyemah pantai, bela kampung, buang ancak dan sebagainya.
  2. Tinggalan-tinggalan kambing bela jinak terawal yang bertarikh 10,000 tahun dahulu ditemui di Ganj Dareh, Iran.
  3. Kambing bela jinak merupakan satu subspesies kambing yang dibela jinak daripada kambing liar Asia Barat Daya dan Eropah Timur.
  4. Anggota awal kepada apa yang dikenali sekarang sebagai samurai dilengkapi senjata oleh pemerintah dan perlu memahirkan diri dalam seni bela diri.
  5. Sementara kesenian menggunakan pedang untuk tujuan asalnya kini telah lapuk, kenjutsu telah bertukar menjadi gendai budo - kesenian bela diri untuk masa kini.
  6. Raden Wijaya mengambil kesempatan berpakat dengan tentera Mongol untuk menumpaskan Jayakatwang bagi merampas semula takhta dan menuntut bela kematian Kertanegara.
  7. Roh-roh orang yang telah mati juga boleh memasuki tubuh babi atau harimau dan dipercayai akan menuntut bela ke atas orang yang menjadi musuh simati pada masa hidupnya.
  8. Analisa genetik paling terkini mengesahkan bukti kaji purba bahawa kambing gurun Bezoar dari Banjaran Zagros barangkali adalah asal-usul hampir semua kambing bela jinak masa kini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...