Friday 27 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "delegasi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "delegasi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada pertemuan di Malaysia pada April 2002, delegasi telah membahas mengenai keganasan, tetapi gagal untuk mencapai takrifan itu.
  2. Laksamana Muda Zhang Leiyu, kedua delegasi ini, memanggil lawatan latihan berhampiran pulau Guam "satu langkah positif dalam perhubungan ketenteraan A.S.-China".
  3. Pada 13 Ogos 1945, Ibrahim Yaakob telah bertemu dengan delegasi Ir Sukarno, Drs Mohammad Hatta, Drs Burhanuddin Helmi dan Mejar Jeneral Umezu di bandar Taiping, Perak.
  4. Pertubuhan Kerjasama Islam atau OIC ialah satu pertubuhan antarabangsa di kalangan negara-negara Islam yang mempunyai delegasi tetap ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
  5. Satu delegasi daripada Liga berkenaan terbang ke Bandaraya New York pada 8 Ogos dan berjumpa dengan pelbagai perwakilan PBB dan perangka draf utama iaitu Perancis dan Amerika Syarikat.
  6. Republik ini telah menghantar delegasi sepuluh orang, termasuk satu pegawai status tinggi dari angkatan tentera laut, darat dan udaranya, dan juga pegawai-pegawai daripada kementerian luar negaranya.
  7. Apabila Tanah Melayu meraikan Hari Kemerdekaannya yang pertama, hotel-hotel baru didirikan di serata Kuala Lumpur untuk menampung delegasi luar yang bakal datang setelah dijemput oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu untuk menyaksikan hari bersejarah tersebut.
  8. Ia bermula daripada satu persidangan perlembagaan yang telah diadakan di London pada 18 Januari hingga 6 Februari 1956 yang dihadiri oleh satu rombongan delegasi daripada Persekutuan Malaya, yang mengandungi empat wakil pemerintah, iaitu ketua Menteri Persekutuan dan tiga menteri-menteri lain, dan juga Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya dan penasihat-penasihatnya.
  9. Oleh kerana isu ini dibawa dalam keadaan delegasi yang mana sepatutnya hadir bagi mewakili China berbanding kemasukan atau penyingkiran ahli, isu ini hanya memerlukan tindakan oleh Perhimpunan Agung dan mengelakkan ketidakupayaan Perhimpunan untuk mengeluarkan ahli Majlis tanpa kelulusan Majlis (bergantung kepada veto), atau kelemahan perubahan dalam Artikel 23 mengenalpasti identiti ahli-ahli kekal.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...