Friday 27 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "gugur"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "gugur" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ramai daripada mereka yang gugur berasal dari Liverpool.
  2. Sekitar 98% bagi semua fetus dengan sindrom Turner gugur sendiri.
  3. Pisifera adalah buah betina mandul, iaitu bunga betina yang sepatutnya berkembang untuk menjadi buah dan tandan akan gugur sebelum matang.
  4. Satu persatu anggota gugur apabila pertempuran berterusan dan dua orang isteri polis yang bertahan turut serta berjuang apabila mendapati suami mereka terkorban semasa pertempuran.
  5. Suatu pengecualian definisi ini ditemukan di Kalendar Ireland di mana mereka masih mengikuti putaran Celtic, di mana musim gugur dihitung dari bulan-bulan Ogos, September, dan Oktober.
  6. Sebuah tugu peringatan bagi mengingati tentera Australia yang gugur telah didirikan berhampiran Jambatan Gemencheh yang telah dimusnahkan berhampiran dengan Laluan Persekutuan Malaysia 1.
  7. Selalunya pokok malar hijau menjadi pilihan, khususnya pokok fir yang tidak gugur daunnya atau pudar wanginya, dibeli dari dusun atau ditebang dari hutan, namun adakalanya pokok buatan menjadi pilihan.
  8. Paling menarik sekali, wujudnya sejenis tumbuhan gimnosperma Welwitschia yang berasal dari Afrika, yang hanya ada dua helai daun yang bertumbuh tanpa henti sepanjang hayat tumbuhannya, selepas itu gugur pada kemuncaknya setelah tisu daun bertahan selama 20–40 tahun.
  9. Kawasan Kanada Timur dan New England di Amerika Syarikat terkenal dengan pemandangan "daun luruh", dan industri pelancongannya telah dibangunkan mengikut musim tersebut yang meliputi hanya beberapa minggu dimana daun-daun pokok deciduous mulai gugur pada tahap maksima.
  10. Itali berkecimpung dalam Perang Dunia Pertama atas janji menerima Trento, Trieste, Gorizia and Gradisca, Istria dan Dalmatia utara dari Empayar Austria-Hungary serta sebahagian wilayah Empayar Uthmaniyyah, meskipun ini menyebabkan seramai 650,000 orang askar Itali gugur dan keruntuhan ekonomi negara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...