Friday 27 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "demokrasi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "demokrasi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Idea demokrasi juga wujud di Athens kuno.
  2. India ialah negara demokrasi terbesar di dunia.
  3. Turki ialah sebuah demokrasi perwakilan berparlimen.
  4. Mongolia mengamalkan sistem politik demokrasi berparlimen.
  5. Korea Selatan ialah sebuah negara demokrasi berperlembagaan.
  6. Costa Rica adalah negara demokrasi yang stabil sejak akhir tahun 1800an.
  7. Politik Ecuador terbahagi kepada sistem presiden dan demokrasi perwakilan .
  8. Zimbabwe adalah sebuah negara republik yang mengamalkan demokrasi berparlimen.
  9. Belize ialah negara demokrasi berparlimen dan ahli-ahli Negara-negara Komanwel.
  10. Sepanyol merupakan sebuah negara raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen.
  11. New Zealand adalah merupakan sebuah kerajaan beraja dengan demokrasi berparlimen]].
  12. Selama masa transisi 1997-2002, struktur demokrasi Albania yang mudah pecah diperkuat.
  13. Dalam sistem demokrasi Barat, kumpulan yang banyak bersuara akan mendapat lebih banyak.
  14. Perlembagaan Singapura menetapkan demokrasi berperwakilan sebagai sistem politik negara.
  15. Oleh itu, ia adalah satu prinsip asas kerajaan republik dan demokrasi serta nasionalisme.
  16. Guatemala ialah sebuah demokrasi perwakilan, dengan ibu negaranya di Bandar Raya Guatemala.
  17. Melalui dikri kecemasan, beberapa hak asasi demokrasi kemudiannya dibatalkan dengan serta-merta.
  18. Kerajaan Kemboja merupakan sisten raja berperlembagaan yang dikendalikan sebagai demokrasi berparlimen.
  19. Sistem politik Itali merupakan republik demokrasi berparlimen yang disertai oleh berbilang parti politik.
  20. Secara rasmi, negara ini ialah sebuah demokrasi memuncul, tetapi dengan pemerintahan autoritarianisme yang kuat.
  21. Kini, CIA World Factbook menyifatkan demokrasi Korea Selatan sebagai "demokrasi moden yang berfungsi sepenuhnya".
  22. Ditambah lagi selepas melaksanakan sistem demokrasi multi parti, penduduk Kenya boleh menikmati kebebasan yang lebih.
  23. Indonesia mengamalkan sistem demokrasi yang diketuai oleh seorang presiden, dan Pancasila ini merupakan jiwa demokrasi.
  24. Afrika Selatan merupakan negara demokrasi berperlembagaan dengan sistem tiga tingkat dan institusi kehakiman yang bebas.
  25. Sistem demokrasi dipulihkan dan Jeneral Eurico Gaspar Dutra dipilih menjadi presiden lalu mulai menjawat pada tahun 1946.
  26. AS memupuk demokrasi liberal dan kapitalisme, manakala pihak Soviet memupuk fahaman komunisme dan ekonomi terancang pusat.
  27. Dari sudut sosial, kebangkitan semangat nasionalisme dan perubahan untuk demokrasi menjadikan rakyat semakin tidak tenteram.
  28. Para pemerhati Barat telah mengutarakan persoalan sejauh mana sistem politik Rusia menyamai gagasan demokrasi liberal Barat.
  29. Ibrahim Yaakob mengundur diri dari arena politik apabila demokrasi terpimpin semakin kuat di Indonesia akibat pengaruh komunis.
  30. Parti Kongres Nepal memenangi pilihan raya demokrasi yang pertama di negara, dan Girija Prasad Koirala menjadi perdana menteri Nepal.
  31. Pada 1974, sebuah perlembagaan baru telah diterima yang menubuhkan sebuah kerajaan demokrasi berparlimen dan sistem kerajaan bermenteri.
  32. Seperti di negara demokrasi yang lain,pemerintahan Korea Selatan terbahagi kepada tiga cabang, iaitu eksekutif,kehakiman, dan perundangan.
  33. Persekutuan Rusia pada dasarnya berstruktur demokrasi berperwakilan berbilang parti, dengan kerajaan persekutuan yang terdiri daripada tiga cabang:
  34. Kenya adalah negara republik demokrasi perwakilan dengan sistem presiden, di mana Presiden Kenya menjadi ketua negara dan ketua kerajaan sekali gus.
  35. Negara Itali moden merupakan sebuah republik demokrasi yang menduduki tangga ke-23 negara termaju di dunia dan juga tangga ke-10 Indeks Kualiti Hidup.
  36. Eritrea secara rasmi merupakan sebuah demokrasi berparlimen yang terdiri daripada enam kawasan, tetapi kini berfungsi sebagai sebuah negara satu parti.
  37. Bagaimanapun, rejim tentera berterusan di bawah pengganti yang dipilihnya, Jeneral Joxo Figueiredo, untuk melengkapkan peralihan ke demokrasi sepenuhnya.
  38. Setelah Rejim Tentera Berkuasa, maka timbul gerakan-gerakan kontra-revolusi yag bertujuan untuk mengembalikan demokrasi di Suriname dengan rampasan kuasa.
  39. Kerajaan Komunis ini tumbang pada tahun 1989 seiringan dengan kejatuhan Kesatuan Soviet, maka Hungary memeluk ekonomi pasaran dan demokrasi pelbagai calon.
  40. Mulanya menganut demokrasi berparlimen, parlimen dibubarkan pada tahun 1934, setelah berlakunya kekacauan politik yang disebabkan oleh krisis ekonomi global.
  41. Pada 1992, setelah kejayaan pemilihan yang luas bagi Parti Demokratik, Sali Berisha menjadi tokoh demokrasi yang pertama yang dipilih sebagai Presiden Albania.
  42. Kanada ialah sebuah negara persekutuan yang ditadbir sebagai demokrasi berparlimen dan negara raja berperlembagaan dengan Ratu Elizabeth II selaku ketua negara.
  43. Mauritius merupakan sebuah negara demokrasi yang stabil dengan pilihan raya bebas serta rekod hak asasi manusia yang baik berbanding dengan kepulauan yang lain.
  44. Perkara ini menyebabkan pembahagian Korea kepada dua; Korea Utara yang diperintah rejim komunis dan Korea Selatan, sebuah negara demokrasi yang kapitalis dan bebas.
  45. Selepas pergelutan kuasa di Portugal berakhir pada tahun 1974, kerajaan Portugal menjadi demokrasi dan mahu melepaskan kesemua kawasan tahlukannya di seberang laut.
  46. Berikutan pergerakan demokrasi pada tahun 2006, raja bersetuju untuk menyerahkan kuasa kembali kepada rakyat dan memulihkan Dewan Perwakilan Rakyat pada 24 April 2006.
  47. Itali mengamalkan sistem republik demokrasi sejak 2 Jun 1946, apabila pemerintahan beraja dimansuhkan oleh sebuah pungutan suara rakyat (rujuk "kelahiran Republik Itali").
  48. Terdapat beberapa parti politik lain dalam RRC, yang dipanggil parti demokrasi di China, dan menyertai Persidangan Perundingan Politik Rakyat dan Kongres Rakyat Kebangsaan.
  49. Selama ini, bentuk kerajaan sering berubah-ubah dari diktator tentera ke demokrasi berpilihan raya, namun semua kerajaan ini mengiktiraf raja turun-temurun sebagai ketua negara.
  50. Sistem politiknya amat terpencar dengan proses demokrasi terhad dalaman dalam parti dan peringkat kampung setempat, namun eksperimen-eksperimen sebegini pernah dicemari korupsi.
  51. Berisha memulai program perbaikan ekonomi dan demokrasi yang lebih berhati-hati namun ketika berjalan ada desas-desus yang gagal di pertengahan 1990an, kerana political gridlock.
  52. Walaupun Korea Selatan menderita di bawah pemerintahan tentera berturut-turut sejak 1960-an hingga 1980-an, sejak itu ia berkembang menjadi sebuah demokrasi liberal yang berjaya.
  53. Israel yang diasaskan pada tahun 1948 di atas tanah yang pada masa itu diduduki orang Arab dan mengamalkan demokrasi berparlimen dan merupakan negara Yahudi yang tunggal di dunia.
  54. Dengan itu, Kim menerima Hadiah Keamanan Nobel "atas usahanya demi demokrasi dan hak asasi manusia di Korea Selatan dan seluruh Asia Timur, khususnya perdamaian dengan Korea Utara."
  55. Tumpuan-tumpuan terkini di Kyrgyzstan termasuk: penswastaan syarikat-syarikat yang dimiliki oleh kerajaan, peluasan demokrasi dan kebebasan politik, hubungan kelompok etnik, dan terorisme.
  56. Selepas pertengkaran bertahun-tahun antara raja dan kerajaan, uji kaji demokrasi dibubarkan pada tahun 1959, dan sebuah sistem panchayat "tanpa parti politik" dicipta untuk memerintah Nepal.
  57. Kongres mempunyai 315 ahli dari setiap negara ahli dan bertanggungjawab mengumpul maklumat tentang keadaan dan taraf demokrasi di negara-negara ahli serta memerhati pilihan raya yang diadakan.
  58. Kerangka kerja politik El Salvador mengambil sistem republik demokrasi wakil presidensial, di mana Presiden El Salvador menjadi ketua negara dan ketua kerajaan, dan sistem multipartai multibentuk.
  59. Selama masa transisi awal, pemerintah Albania memandang ikatan yang lebih dekat dengan Barat agar memperbaiki keadaan ekonomi dan memperkenalkan reformasi demokrasi dasar, termasuk sistem multipartai.
  60. Secara kebetulan , pemimpin sosialis , Jeneral Ne Win dijatuhkan , mengetuai rakyat mengadakan demontrasi untuk mendapatkan demokrasi pada 8 Ogos 1988 di mana kerajaan junta tentera telah mengambil alih kuasa.
  61. Dasar Norway adalah kesatuan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan dengan Raja Harald V menjadi sebagai ketua negeri .Jens Stoltenberg dilantik menjadi Perdana Menteri Norway setelah memenangi pilihan raya.
  62. Namun, apabila Gabriel Lxon m'ba membubarkan Majlis Nasional pada bulan Januari 1964 untuk membentuk kuasa 1 parti, rampasan kuasa tentera muncul untuk mendepaknya dari kekuasaan dan memulihkan demokrasi berparlimen.
  63. Vargas kembali berkuasa pada tahun 1951, tetapi kali ini dipilih secara demokrasi, tetapi beliau tidak mampu mentadbir negara demokrasi dan berurusan dengan pembangkang yang aktif, maka beliau membunuh diri pada tahun 1954.
  64. Brazil memenangi tiga peperangan antarabangsa ketika pemerintahan Pedro II selama 58 tahun serta menyaksikan penubuhan sistem demokrasi perwakilan yang dizahirkan oleh pilihan raya berturut-turut dan kebebasan akhbar yang luas.
  65. Pada 1990, selepas Revolusi 1989, Parti Komunis menyerahkan kuasanya dan Bulgaria beralih kepada sistem demokrasi dan kapitalisme pasaran bebas lalu mengamalkan sistem berparlimen di dalam sebuah republik berperlembagaan satuan.
  66. Menderita akibat Zaman Meleset, syarat-syarat Persetiaan Versailles yang agak keras dan kerajaan tidak stabil yang silih berganti menyebabkan khalayak umum di Jerman semakin tidak menghiraukan sistem politik demokrasi berparlimen.
  67. Idea pentingnya termasuk tafsiran tragedi sebagai penegasan kehidupan, perulangan abadi , penolakan terhadap Platonisme dan penolakan terhadap agama Kristian dan egalitarianisme (terutamanya dalam bentuk demokrasi dan sosialisme).
  68. Kejujuran dan integritinya, keberanian politik, serta pendirian demokrasi Barat yang kukuh selepas Perang Dunia II, telah menyebabkan beliau mendapat pujian-pujian yang tinggi daripada seluruh lingkungan politik, termasuk ahli konservatif, Senator Barry Goldwater.
  69. "Gencatan senjata" ini membawa ke masa baru kestabilan politik di Albania, yang dianggap dapat membuat kemajuan berarti yang mungkin dalam reformasi demokrasi dan ekonomi, kekuasaan inisiatif hukum, dan perkembangan hubungan Albania dengan negara tetangganya serta AS.
  70. Papua New Guinea dan Kepulauan Solomon adalah dua entiti negara yang tidak biasa di antara Negara-Negara Komanwel, yakni bahwa Gabenor Jeneral secara efektif dipilih oleh badan perundangan dan bukan oleh cabang eksekutif, seperti di beberapa negara demokrasi berparlimen.
  71. Negara Itali yang baru itu mengamalkan sistem demokrasi yang dikuasai oleh golongan liberal , di samping oleh ekonomi yang berkembang pesat, tetapi terlalu tertumpu kepada bahagian utara sehingga para penduduk bahagian selatan terpaksa berhijrah ke kawasan utara itu atau ke luar negara.
  72. Pada tahun 1989, kematian seorang pegawai penyokong reformasi, Hu Yaobang, sedikit sebanyak mengapi-apikan tunjuk perasaan besar-besaran di Dataran Tiananmen, di mana para mahasiswa dan lain-lain menghabiskan berbulan-bulan untuk berkempen demi peningkatan hak demokrasi dan kebebasan bersuara.
  73. Perkembangan-perkembangan pada tahun 2005 menimbulkan soalan-soalan baru tentang komitmen demokrasi yang dibuat oleh Togo pada tahun 2004 dalam sebuah usaha untuk memulihkan hubungannya dengan Kesatuan Eropah yang menghentikan bantuan kepadanya pada tahun 1993, akibat rekod hak asasi manusia Togo.
  74. Richard Sakwa menulis bahawa kerajaan Rusia bahawa kerajaan Rusia dianggap sah tanpa keraguan oleh majoriti besar rakyat Rusia dan berusaha menyampaikan barangan awam tanpa menggunakan cara-cara di luar batas demokrasi, namun masih dipertikaikan sama ada sistem demokrasi ini semakin tidak liberal atau terpencar.
  75. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyak cabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.
  76. Dibandingkan dengan dasar pintu tertutup yang diamalkannya sehingga pertengahan 1970-an, peliberalan RRC sebegitu rupa sehingga suasana pentadbiran kurang terbatas daripada dahulu, namun RRC masih jauh lagi dari menjadi demokrasi liberal yang diamalkan di kebanyakan negara Eropah atau Amerika Utara, dan Kongres Rakyat Kebangsaan disifatkan sebagai sebuah badan "pak turut".
  77. OIC menarik perhatian pada pembukaan sesi pertemuan di Putrajaya, Malaysia, pada tarikh 16 Oktober 2003, di mana Perdana Menteri Mahathir bin Mohamad dari Malaysia dalam sambutannya menegaskan bahawa Yahudi menguasai dunia: "Mereka mencipta sosialisme, komunisme, hak asasi manusia dan demokrasi , sehingga menganiaya mereka akan tampak menjadi salah, sehingga mereka dapat menikmati hak yang sama dengan orang lain.
  78. Ahli Parlimen Bebas YB Zulkifli Noordin telah menyoalkan kerelevanan diadakan perhimpunan, beliau mendakwa aktivis perhimpunan yang mahu membuat protes bagi mewujudkan demokrasi sebenarya "demokrasi" tersebut sudah hidup, beliau menyifatkan keputusan pilihan raya 2008 yang menyebabkan pembangkang berjaya menawan negeri-negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan adalah bukti di mana pilihan raya yang dijalankan di Malaysia adalah telus.
  79. Maka dengan nama Allah Yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani, saya Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah, Perdana Menteri Malaysia dengan persetujuan dan perkenan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Yang Terutama Yang di-Pertuan Negeri Singapura, Yang Terutama Yang di-Pertua Negara Sabah dan Yang Terutama Gabenor Negeri Sarawak dengan ini mengistihar dan memasyhurkan bagi pihak umat Malaysia bahawa mulai daripada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga bersamaan dengan Dua Puluh Lapan hari bulan Rabiul Akhir tahun Hijrah Seribu Tiga Ratus Lapan Puluh Tiga, Malaysia yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pualu Pinang, Negeri Melaka, Negeri Singapura, Negeri Sabah dan Negeri Sarawak dengan izin dan kehendak Allah Rabbul–Alamin akan kekal menjadi sebuah Negara demokrasi yang merdeka lagi berdaulat serta berasaskan kebebasan dan keadilan dan sentiasa mempertahankan serta memelihara keamanan dan kemesraan umatnya dan mengekalkan keamanan di antara segala bangsa di dunia ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...