Thursday 26 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "lebih besar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lebih besar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sel tumbuhan biasanya lebih besar berbanding sel haiwan.
  2. Di pulau-pulau yang lebih besar terdapat beberapa gunung api yang aktif.
  3. Saiznya serupa dengan Turkmenistan dan lebih besar berbanding negeri A.S.
  4. Keluasan Kazakhstan 2,717,300 kmx, iaitu lebih besar daripada Eropah Barat.
  5. Empat planet luaran, gergasi gas, adalah cukup lebih besar berbanding terestrial.
  6. Sesuatu nombor positif merupakan suatu nombor yang lebih besar daripada 0, seperti 3.
  7. Ovum adalah lebih besar daripada sperma dan secara amnya, kesemuanya dicipta sewaktu dilahir.
  8. Markah boleh lebih besar daripada jumlah sebenar pin mengetuk jika mogok atau alat ganti bowled.
  9. Badannya lebih besar kerana pada peringkat larva ia diberi makan jeli raja yang kaya dengan khasiat.
  10. Apabila siap kelak peswat yang lebih besar seperti Boeing 737 boleh mendarat di lapangan terbang ini.
  11. Kedua-dua harimau putih dan belang emas selalunya lebih besar berbanding harimau Benggala yang biasa.
  12. Setelah menggalami evolusi, bilangannya berkurang, saiz lebih besar dan struktur cangkerang lebih kompleks
  13. Ia juga akan menjadi empangan ke dua terbesar di Asia, selain beberapa empangan lebih besar di negeri Cina.
  14. Kalau nilai minuend lebih besar daripada subtrahend, perbezaan akan menjadi nombor positif, dan vice versa.
  15. Sejenis virus intrasel, Mimivirus mempunyai 800 pasangan genom DNA, lebih besar daripada sesetengah bakteria.
  16. Oleh itu, nombor yang lebih besar daripada sembilan mempunyai angka yang dibentuk daripada dua or lebih digit.
  17. Apabila sesebuah planet mencapai diameter yang lebih besar dan bulan Bumi, ia mula mengumpul atmosfera lanjut.
  18. Menyebarkan Maine ke Havana hanya salah satu bagian dari deployment, lebih besar kekuatan global AS angkatan laut.
  19. Jika suatu bilangan yang lebih besar daripada satu bukan nombor perdana, maka bilangan itu disebut nombor komposit.
  20. Susunan mendatar dalam setiap kelas tidak mengimplikasikan keserupaan bahasa yang lebih besar atau yang lebih kecil.
  21. Hidupan-hidupan yang lebih kecil dan ringkas lebih cepat mengalami perubahan berbanding yang lebih besar dan kompleks.
  22. Jadi bintang penduduk II difikirkan tidak akan mempunyai sistem planet yang lebih besar berbanding bintang penduduk I.
  23. Pihak penemu dilaporkan telah menyimpan gelaran "Xena" bagi jasad pertama yang mereka jumpa lebih besar daripada Pluto.
  24. Saiz negara Thai boleh disamakan dengan negara Sepanyol, dan dikatakan lebih besar dari negeri California, Amerika Syarikat.
  25. Suatu sistem nilai tempat tersirat yang bertambah dengan kuasa sepuluh digunakan untuk nombor yang lebih besar daripada sembilan.
  26. Biasanya, letusan kecil berlaku setiap dua atau tiga tahun, dan yang lebih besar akan berlaku setiap 10-15 tahun sekali atau lebih.
  27. Sepasukan kecil berjuang menentang pasukan yang jauh lebih besar meningkatkan semangat dan moral dalam perjuangan menentang komunis.
  28. Pasukan Berikat bertempur dengan pasukan Jepun yang lebih besar selama dua hari sehingga mereka kekurangan bekalan peluru dan makanan.
  29. Pecahan kasar akan menjadi pecahan tidak wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah lebih besar atau sama dengan nilai mutlak penyebut.
  30. Bunuh diri yang sungguh berani dan yang bertujuan untuk menghasilkan kebaikan yang lebih besar kepada orang-orang lain sering disanjung.
  31. Dalam matematik, nombor perdana adalah nombor asli yang lebih besar daripada 1, yang faktor pembahaginya hanya 1 dan bilangan itu sendiri.
  32. Kyūshū ialah pulau ke-37 terbesar di dunia, iaitu lebih kecil berbanding Spitsbergen tetapi lebih besar daripada New Britain dan Taiwan.
  33. Hal ini demikian kerana bandar Johor Bahru mempunyai keluasan yang lebih besar (1816km2) berbanding dengan keluasan bandar Georgetown (297km2).
  34. Pada 2006, perkara ini terpaksa diselesaikan segera dengan kepastian bahawa objek selepas-Neptun baru Eris, didapati lebih besar daripada Pluto.
  35. Adalah juga dipercayai bahawa kerajaan ini ditakluk oleh empayar yang lebih besar iaitu Srivijaya di bawah pemerintahan Dharmasetu sebelum 775 CE.
  36. Pada 1973, perikatan parti yang berasaskan kepada kaum telah digantikan dengan perikatan yang lebih besar -- Barisan Nasional-- yang mempunyai 14 parti.
  37. Dewan Negara mempunyai kuasa dan pengaruh yang lebih besar dalam soal suatu Rang Undang-undang yang bertujuan membuat pindaan kepada Perlembagaan Malaysia.
  38. Oleh kerana Eris mungkin lebih besar daripada Pluto, pada mulanya ia disifatkan sebagai "planet ke sepuluh" oleh NASA dan laporan media mengenai penemuannya.
  39. Ini memerlukan mereka mempunyai kelajuan dan jarak sebagaimana kapal tempur, jadi kapal pembinasa kerap lebih besar dari bot torpedo yang perlu mereka hadapi.
  40. Tidak hanya pihak Parsi jauh lebih besar berbanding pihak Greek, tetapi mereka turut mempunyai tentera berkuda dan pasukan pemanah, di mana pihak Greeks tiada.
  41. Negara ini merupakan negara merdeka yang kedua terkecil di Amerika Selatan, iaitu selepas Suriname; juga lebih besar daripada Guiana Perancis yang tidak merdeka.
  42. Ia termasuk dalam konteks lebih besar pemerintahan dan prinsip seperti keizinan diperintah, dan mungkin membabitkan organisasi bukan laba dan tadbir urus korporat.
  43. Polisi penindasan telah susut selepas kematian Stalin dan pelaksanaan Beria ini, dan Abkhaz telah diberikan peranan yang lebih besar dalam pentadbiran republik itu.
  44. Ramai penguasa dari kerajaan Balhae telah menyertai kerajaan baru ini dan mereka berjaya meluaskan wilayah Goryeo ke kawasan yang lebih besar dari semenanjung Korea.
  45. DD(X) tidak lagi dipanggil kelas Zumwalt, dan ia lebih besar daripada kapal pembinasa biasa, iaitu hampir 3,000 tan lebih berat berbanding kapal penjajap Kelas Ticonderoga.
  46. Orang Swahili adalah penduduk pertama tiba di pulau-pulau sebagai sebahagian daripada lebih besar penyebaran masyarakat Bantu yang berlaku di Afrika ketika milenium pertama.
  47. Ovum merupakan gamet yang lebih besar dalam sistem pembiakan heterogami, sedangkan gamet yang lebih kecil dan yang biasanya bergerak ialah sperma yang dihasilkan oleh jantan.
  48. Kira-kira 5.5 trilion rokok dihasilkan secara global pada setiap tahun dan dihisap oleh lebih 1.1 bilion penduduk atau lebih besar daripada satu per enam bagi penduduk dunia.
  49. Menjelang akhir zaman klasik, kerajaan serantau yang lebih besar didirikan di Afrika Barat, salah satunya ialah Negeri Ghana yang terletak di utara negara Ghana zaman sekarang.
  50. Sebuah bilangan dx yang infinitesimalnya dapat lebih besar daripada 0, namun lebih kecil daripada bilangan apapun tentang deret 1, x, ⅓, ... dan bilangan nyata positif apapun.
  51. Puak Croatia datang ke provinsi-provinsi Rom di Dalmatia dan Pannonia pada abad ke-7 dan akhirnya diserap ke dalam kaum Illyria-Rom asli yang lebih besar dan puak Slav yang baru tiba.
  52. Orang-orang Cina yang berada di Tanah Melayu berasa dikhianati kerana mereka tahu jumalah orang Cina yang terkorban lebih besar berbanding orang Melayu, sepanjang peperangan dengan Jepun.
  53. Galian arkeologi telah membongkar bukti bahawa terdapat sekumplan kecil pemburu pada Zaman Batu, diikuti dengan populasi yang lebih besar pada Zaman Logam yang menghasilkan lesung dan alat besi.
  54. Jadi gempa bumi yang berukuran 5.0 pada skala Richter mempunyai amplitud gegaran 10 kali lebih besar daripada gempa yang berukuran 4.0, dan berpadanan dengan keluaran tenaga 31.6 kali lebih besar.
  55. Ia haruslah di antara nombor 0 dan 1, kerana hipotenus sentiasa lebih besar dari dua sisi yang lain yang bergantung kepada A; kita memanggilnya sin bagi A dan menulisnya sebagai sin(A), atau hanya sin A.
  56. Perekrutan ini sebenarnya sebuah langkah darurat oleh sebab tentera Belanda kehilangan beribu orang tentera Eropah dan sebilangan tentera bumiputera yang lebih besar dalam Perang Jawa menentang Diponegoro.
  57. Saiz Ceres yang lebih besar dan kebulatannya menyebabkan ia dikemukakan untuk layak menjadi planet kembali, namun pada 2006 ia diletakkan oleh Kesatuan Astronomi Antarabangsa dalam kategori baru planet kerdil.
  58. Selepas Melaka muncul sebagai sebuah pusat perdagangan baru menggantikan Srivijaya pada Abad ke-15, Melaka telah berjaya mencapai kejayaan yang lebih besar kesan daripada faktor perdagangan yang semakin berkembang pesat.
  59. Pemindahan istana dari Jianzhou ke Liaodong memberi Nurhaci tapak kuasa yang lebih besar dari segi sumber manusia dan bahan-bahan; secara georgafi ini juga mendekatkan beliau lagi dengan kawasan Mongol di dataran Mongolia.
  60. Dari saat, unit lebih besar seperti minit, jam dan hari ditakrifkan, meskipun mereka adalah unit "bukan-SI" kerana unit-unit tersebut tidak menggunakan sistem perpuluhan, dan juga kerana keperluan untuk satu lompatan saat.
  61. Kemungkinan yang lebih besar adalah bahawa ayah Catherine, Raja Ferdinand II dari Aragon, ingin menguasai England melalui anak perempuanya dan oleh itu, mendesak Catherine supaya berkahwin dengan raja Inggeris yang baru itu.
  62. Perusahaan yang meminjam dalam dolar harus menghadapi biaya yang lebih besar yang disebabkan oleh penurunan rupiah, dan banyak yang bereaksi dengan membeli dolar, iaitu: menjual rupiah, menurunkan harga rupiah lebih jauh lagi.
  63. Walaupun pasukan MVAF berjaya melarikan diri semasa Kejatuhan Singapura dalam bulan Februari 1942, pasukan ini musnah semasa peperangan di Sumatera apabila berhadapan dengan pasukan udara tentera Jepunyang jauh lebih besar dan moden.
  64. Mirren berada di bawah East Stirlingshire dalam kedudukan liga, namun mereka adalah kelab yang lebih besar dan meskipun Ferguson mempunyai kesetiaan yang tinggi kepada East Stirlingshire, beliau mengambil keputusan untuk menguruskan St.
  65. Perjanjian Lateran pada tahun 1929, yang membawa negara-bandar menjadi ada, berbicara tentang hal itu sebagai ciptaan baru , bukan sebagai sisa-sisa yang jauh lebih besar Negara-negara Kepausan (756-1870) yang meliputi pusat dahulu Itali .
  66. Stigma sosial yang lebih besar terhadap kemurungan lelaki, serta kekurangan rangkaian sokongan dan bantuan sosial untuk kemurungan mereka sering dikenal pasti sebagai alasan-alasan yang utama untuk kadar membunuh diri lelaki yang tidak seimbang.
  67. Seperti semua ternakan, pertambahan pemakanan protein (10 ke 14%) serta jumlah kalori yang mencukupi ketika usia prabaligh mendatangkan kadar tumbesaran yang lebih tinggi dan saiz dewasa yang lebih besar daripada kadar protein rendah dan kalori terhad.
  68. Selepas itu masih banyak protoplanet yang mengorbit bintang atau sesama sendiri, namun selepas beberapa lama kebanyakannya akan berlanggar, sama ada untuk menjadi satu planet yang lebih besar atau hancur untuk diserap oleh protoplanet atau planet lain .
  69. Para pengkritik mungkin melihat pembunuhan-bunuh diri ini sebagai suatu perbuatan yang tidak produktif dan memperdebatkan bahawa pejuang-pejuang itu akan mencapai hasil yang lebih besar jika mereka menghabiskan seumur hidup mereka dalam perjuangan aktif.
  70. Kekurangan air yang dihadapi oleh banyak negara yang sederhana besarnya, termasuk Algeria, Iran, Mesir, dan Mexico, telah mendorong import bijian secara besar-besaran, dengan itu mungkin akan dilakukan juga oleh negara yang lebih besar seperti China dan India.
  71. Pelayan yang menggabungkan lebih cepat, lebih tinggi kapasiti cakera keras, lebih besar peminat komputer atau penyejukan air untuk membantu mengeluarkan haba, dan bekalan kuasa tidak terganggu yang memastikan pelayan terus berfungsi sekiranya berlaku kegagalan kuasa.
  72. Faktor-faktor tersebut secara bersamanya bererti bahawa muatan haba lapisan yang terlibat dalam kitaran musim adalah lebih besar di atas lautan berbanding di atas daratan, dengan hasilnya iaitu udara di atas daratan lebih cepat memanas berbanding udara di atas lautan.
  73. Pertumbuhan penduduk dijangka akan melimpah sehingga ke daerah berjiranan iaitu Pontian, Kulaijaya dan Kota Tinggi, menghasilkan satu kawasan perbandaran yang boleh jadi lebih besar daripada anggaran pelan induk tersebut, berkemungkinan lebih ganda lima kali saiz Singapura.
  74. Monsun boleh dianggap sebagai bayu laut besar-besaran, disebabkan pemanasan bermusim, diikuti hasilnya iaitu timbulnya tekanan rendah terma yang melanda daratan kebenuaan, yang disebabkan oleh amplitud kitaran musim suhu daratan yang lebih besar berbanding lautan berdekatan.
  75. Berbanding dengan haiwan ciri jantina haiwan tidak semestinya ditentukan oleh kromosom X dan Y tetapi juga dilambangkan dengan kromosom yang berlainan seperti V dan W, mempunyai bilangan kromosom yang lebih besar daripada jantina perempuan bagi haiwan jantan dan lain-lain lagi.
  76. Pada sekitar tahun 1350, Rotterdamse Schie disiapkan, dan merupakan sebatang terusan perkapalan yang memberikan Rotterdam laluan kepada bandar-bandar yang lebih besar di utara, dan selain daripada membenarkannya dibandarkan secara perlahan-lahan, juga membenarkannya menjadi sebuah pusat pemunggahan tempatan di antara Holland, England dan Jerman,
  77. Selepas serantaian pertempuran yang memihak kepada beliau, Nurhaci memindahkan ibu negerinya dari Hetu Ala ke kota-kota Wangsa Ming yang lebih besar secara berturut-turut di wilayah Liaodong (遼東), Liaoyang pertama (遼陽; bahasa Manchu: dergi hecen) pada tahun 1621 dan sekali lagi pada tahun 1625 ke Shenyang (沈陽; dinamakan semula sebagai Shengjing; Bahasa Cina: 盛京; bahasa Manchu: Mukden).
  78. Beliau meringkaskan situasi seperti berikut: "Tiada siapa boleh berpura-pura bahawa ia adalah situasi yang memuaskan, tetapi sekurang-kurangnya ia akan memaksa musuh menggunakan pasukan yang lebih besar untuk menawan Sarawak daripada yang diperlukan sekiranya ia tidak dipertahankan sama sekali dan yang, saya fikir, adalah jalan betul jika dilihat...perkara terbaik yang saya boleh lakukan adalah untuk berjanji bagi menghantar kepada mereka beberapa senjata api anti kapal terbang dan juga memberitahu mereka mengenai ketibaan Prince of Wales dan Repulse, yang dijangka tiba di Singapura dalam tempoh beberapa hari...tidak juga saya jangka bahawa senjata anti kapal terbang mempunyai nilai praktikal yang banyak.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...