Friday 20 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "asal usul"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "asal usul" dalam bahasa Melayu
  1. Ada banyak teori mengenai asal usul perkataan "Kuching".
  2. Terdapat beberapa pendapat tentang asal usul nama Kajang:
  3. Terdapat banyak versi tentang asal usul nama Klang diantaranya:
  4. Sedangkan asal usul orang Patani menurut para antropologi berasal dari Melayu.
  5. Hipotesis saintifik tentang asal usul hidupan boleh dibahagikan kepada sebilangan kategori.
  6. Dikenali sebagai asal usul ketamadunan Barat, Greece mempunyai sejarah yang kaya dan tersebar di tiga benua.
  7. Sejarah Israel ada juga yang diseleweng tetapi secara tepatnya asal usul Bani Isra'il ini telah dikupas secara lengkap di .
  8. Walaupun asal usul bangsa Melayu (dalam pengertian yang khusus) yang paling asal belum diketahui secara pasti tetapi pertumbuhan bahasa Melayu dapatlah dikatakan berasal dari Sumatera Selatan di sekitar Jambi dan Palembang.
  9. Namun asal usul Daerah Istimewa Yogyakarta dapat dirunut mulai dari tahun 1945, diawali dengan maklumat/mandat Sultan Hamengkubuwono IX dan Paku Alam VIII secara berasingan terhadap penggabungan kedua-dua daerah ke dalam Republik Indonesia.
  10. Banyak kerajaan juga telah berbangkit kuasa di Afghanistan, seperti Greco-Bactria, Kushan, Hephthalite, Kabul Shahi, Saffarid, Samanid, Ghaznavid, Ghurid, Khilji, Kartid, Timurid, Mughal, dan akhirnya Hotak dan Durrani iaitu dinasti yang menandakan asal usul politik negara moden.
  11. Ulek mayang ku ulekUlek dengan jala jemalaUlek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriUlek mayang diulekUlek dengan jala jemalaUlek mayang diulekUlek dengan puterinya duaPuteri dua berbaju serongPuteri dua bersanggol sendengPuteri dua bersubang gadingPuteri dua berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya empatPuteri empat berbaju serongPuteri empat bersanggol sendengPuteri empat bersubang gadingPuteri empat berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya enamPuteri enam berbaju serongPuteri enam bersanggol sendengPuteri enam bersubang gadingPuteri enam berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya tujuhPuteri tujuh berbaju serongPuteri tujuh bersanggol sendengPuteri tujuh bersubang gadingPuteri tujuh berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriTuan puteri berbaju serongTuan puteri bersanggol sendengTuan puteri bersubang gadingTuan puteri berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriKu tahu asal usul muYang laut balik ke lautYang darat balik ke daratNasi berwarna hamba sembahkanUmbok mayang ku umbokUmbok dengan jala jemalaPulih mayang ku pulihPulih balik sedia kala

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...